Keuze eerste energieleverancier

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Kielse
Member
Member

Vanaf november ga ik een appartement huren, dus dringt de keuze van een goedkope energieleverancier zicht op. Ik verkies een contract van 1 jaar zodat ik nadien altijd kan kijken of er geen nieuwe alternatieven zijn.
Ik heb al de V-test gedaan, maar ook mijnenergie.be gecheckt, net zoals de websites van de energieleveranciers aangezien ze allemaal wel extra promoties geven.
Volgens de simulatie is dan Essent het goedkoopste en dit dankzij de 2x150€ korting die ze geven op gas en elektriciteit. Electrabel is iets duurder dan Essent, maar komt dus ook dankzij hun promoties in de buurt...
Als ik daarentegen vergelijk zonder de huidige promoties (dus op tarieven), ziet de tabel er helemaal anders uit. Electrabel en Essent verschuiven naar het 'duurdere segment' terwijl een eni flex het goedkoopst is voor gas en elektriciteit.

Dus dan sta ik nu voor een dilemma: ga ik voor Essent en geniet ik van de 300€ korting zodat ik bij de goedkoopste zit voor een simulatie van mijn verbruik. En na een jaar switch ik naar een goedkopere leverancier, desnoods genietend van een andere korting. Of kies ik nu al voor Eni. Weliswaar duurder, maar binnen een jaar wellicht geen gedoe met omschakelen?

Of is het gewoon beter om ieder jaar te vergelijken, switchen en van de kortingen te genieten en zodus nu voor Essent te kiezen?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

...dankzij de 2x150€ korting die ze geven op gas en elektriciteit...
2x50€ als ik goed zie? U kan ook bij 2 verschillende leveranciers gaan. Dan zijn Luminus en Eneco interessant.

EDIT: ok gevonden :-)
http://www.aanbieders.be/energie/energi ... d=16924107
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kielse schreef:Ik verkies een contract van 1 jaar zodat ik nadien altijd kan kijken of er geen nieuwe alternatieven zijn.
Aangezien je ten allen tijde kan opstappen maakt het niet meer uit wat de duurtijd is van je contract is. Ook al staat er dus dat het 2 jaar is, jij kan zonder enig probleem opstappen na 1 jaar.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

r2504 schreef:Aangezien je ten allen tijde kan opstappen maakt het niet meer uit wat de duurtijd is van je contract is.
Volgens mij zal er wel in de kleine lettertjes ergens staan dat je de volledige contractduur moet uitdoen alsvorens je recht hebt op de korting.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Berekening al gemaakt op de website van Ecopower?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kielse schreef:Dus dan sta ik nu voor een dilemma: ga ik voor Essent en geniet ik van de 300€ korting zodat ik bij de goedkoopste zit voor een simulatie van mijn verbruik. En na een jaar switch ik naar een goedkopere leverancier, desnoods genietend van een andere korting. Of kies ik nu al voor Eni. Weliswaar duurder, maar binnen een jaar wellicht geen gedoe met omschakelen?
Het is inderdaad beter om ieder jaar te vergelijken, switchen en van de kortingen genieten.
Omschakelen is absoluut geen gedoe: gewoon nieuw contract (zij zorgen voor de opzegging bij de huidige leverancier), metertellers opsturen naar Eandis, en de rest gebeurt vanzelf :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Geloof me. Binnen een jaar heb je wel andere dingen te doen dan een elektriciteisproducent te zoeken. Kies nu een goedkope.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik kijk elk jaar naar een andere energieleverancier. Ze beginnen allemaal goedkoop, maar blijven niet altijd goedkoop.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Zelf zit ik bij elegant, geen klachten over, en alles is volgens mij transparant.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Inderdaad elk jaar kan je wat zakgeld uitsparen door te veranderen. Dit jaar de goedkoopste, volgend jaar elders 25€/jaar goedkoper ofzo.
Eens je bij de "traditioneel goedkopere" zit scheelt het niet zoveel. Maar ja keep ur eyes open he.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb nog nooit langer dan 2 jaar bij 1 leverancier gezeten. Nu eind november ga ik naar Eni. Hetgeen ik ook geleerd heb is dat het van gebied tot gebied kan verschillen. Essent heeft eens een actie gedaan van 250€ en daardoor kwamen ze als goedkoopste uit de bus. Nu zitten ze al niet meer in de top 5 hier.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Hier regelmatig opnieiw gekeken maar altijd Lampiris als goedkoopste. Maar in Brussel is er minder keuze.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik heb mijn voorzorgen genomen en hoef niet constant van leverancier te veranderen. Zonnepanelen staan in voor zowat 100% van mijn stroomverbruik. Enkel gas voor verwarming (inbouwcassette in de living) maar 1 dezer plaats ik een houtkachel in de keuken annex zithoek waar ik het grootste deel van de tijd vertoef. Veel gas zal ik ook al niet meer verbruiken maar hout des te meer. En hout is nog steeds de goedkoopste manier van verwarmen. Back to the basics kan je stellen. De leveranciers van gas en/of electriciteit gaan aan mij niet veel meer verdienen. Ze hebben mij (de bevolking) jarenlang genoeg uitgemolken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Een oudere persoon heeft me gevraagt om voor hem een goedkopere energyleverancier te zoeken (de v-test).Die persoon woont nu in een andere gemeente(op een 10-tal km van onze gemeente),en heeft dus een ander postnr.Ik kan je zeggen dat dit niet dezelfde energyleverancier is,dan waar wij wonen,blijkbaar speelt het postnr bij het zoeken naar de goedkoopste energyleverancier dus een grote rol,dit is een element waar ik nog niet aan gedacht had.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De postcode bepaalt wie uw ditributiebeheerder is.
Ook al is dat bijna overal Eandis, dat is maar een samenraapsel van allerlei monopolisten. Het is eigen aan monopolisten dat ze zomaar een prijs kunnen bepalen.
Dat gebeurt hier ook.

Klachten: wendt u tot uw gemeente, want zij zijn (oa.) aandeelhouder van Eandis.:)
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Idd een enorm verschil. Ik zit in Eandis/Gaselwest gebied, die rekenen hoge distributietarieven aan. Schoonfamilie woont in Antwerpen, daar is distributietarief blijkbaar goedkoper.

Wij zitten bij Ecopower, vaste prijs per kWh incl. distributietarief, ongeacht netbeheerder. Hierdoor is Ecopower bij ons de goedkoopste, bij de schoonfamilie absoluut niet, omdat andere leveranciers dat (in Antwerpen goedkopere) distributietarief apart aanrekenen.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
EnecoChris
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Tip: op de website van de VREG kan je energieprijzen vergelijken. :)

http://www.vreg.be/vergelijk-doe-de-v-t ... everancier
Samen gaan we voor duurzaam. http://www.eneco.be Tips & tricks op http://www.samen-eco.be
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”