Hallo,
Ons contract voor elekriciteit en gas (beide 1jaar) loopt binnenkort af en we hebben bericht gekregen dat er automatisch een verlenging komt.
Na wat opzoek- en rekenwerk blijkt dat de energie-tarieven met 13 tot 25 procent omhoog gaan, dus hoog tijd voor wat vergelijkingswerk.
Ik had echter de volgende vragen, waarop ik niet zo direct een antwoord vind in de voorwaarden van de leveranciers.
1. Op dit moment ben ik er op tijd bij (huidig contract loopt nog tot 1 december).
Ik veronderstel dat je, als je automatisch in het verlengcontract komt, je de vaste kosten voor een heel jaar moet betalen, uiteraard per maand 1/12. Dus verander ik op 2 december van leverancier, hang ik er dan voor een volledig jaar aan voor 100% van de vaste kosten bij de huidige leverancier? Ik veronderstel van wel.
2. Als mijn nieuw contract (stel 1 jaar) een korting biedt voor nieuwe klanten, veronderstel ik dat die korting enkel geldt als ik een volledig jaar bij de nieuwe leverancier blijf. Klopt dit?
3. Jaar 1 ben ik bij leverancier A, dit jaar bij B, en vanaf 1 december terug A. Ik veronderstel dat ik nieuwe klant ben voor A en recht heb op de korting. Klopt dit?
4. Ik lees op de brieven van mijn huidige leverancier dat mijn verlengingscontract dit jaar start op 1 december. De "wissel" is echter gebeurd op 1 januari dit jaar (dus vanaf deze dag is de huidige leverancier beginnen aanrekenen).
Hoe zorg ik ervoor dat ik
A) niet in het verlengingscontract terecht kom, met betrekking tot puntje 1 (vaste kost verlengingscontract).
B) de wissel gebeurt op 1 januari, met betrekking tot puntje 2 (korting als je het contract uitdoet).
C) van de eerste keer zonder fouten A en B duidelijk maak aan mijn volgende leverancier.
Bedankt!
Overstappen energieleverancier
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De meeste van je vragen zal je moeten bekijken in de voorwaarden van de betreffende leveranciers (er zijn geen standaard antwoorden voor, bv. soms moet je meer dan 12 maanden geen klant meer zijn om terug een "nieuwe" klant te worden).
Verder kan je ten allen tijde opstappen... er zijn geen verplichte duurtijden meer (ook al geeft men aan dat het een contract voor één jaar is of een automatische verlenging).
Verder kan je ten allen tijde opstappen... er zijn geen verplichte duurtijden meer (ook al geeft men aan dat het een contract voor één jaar is of een automatische verlenging).