Kapotte splitter ten laste van klant ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Situatieschets:
1. Belgacom komt thuis bij je langs (omdat je telefoon niet meer werkt, je eigen binnenbekabeling heb je gecontroleerd en is in orde).
2. Het defect blijft een kapotte splitter te zijn (op je aansluitpunt in de kelder). Deze splitter wordt door de technieker vervangen.
3. Maandje later krijg je een factuur van 85 euro van Belgacom (kost voor interventie) in je bus.

Vraag:
- Is deze kost door de klant te betalen ?
- Of ligt die verantwoordelijkheid (onderhoudskost) bij Belgacom ?

Ik dacht altijd dat Belgacom kosteloos instaat voor alles tot aan je aansluitpunt (in de kelder/garage), inclusief je BBOX modem.
Alles dat na je aansluitpunt komt (kapotte switch, niet goed werkende stroomadapter, binnenbekabeling, etc) is voor eigen rekening.

Klopt dit of niet ?

Een interventie (waarbij een kapotte splitter aan je aansluitpunt vervangen wordt) moet je die als klant betalen ?

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 01 okt 2013, 11:53, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Als ik het goed begrijp, dan is die 85 euro enkel voor de verplaatsing en het werk van de technieker? De splitter zelf (ik denk dat ze daar zo'n 20 euro voor vragen), werd niet aangerekend, wat ergens logisch is, want die 'huur' je gratis (op de factuur staat altijd 'huur kabels/sagem' 0 euro, daar zit die splitter in). Maar aangezien je als klant absoluut niet kunt weten dat het aan de splitter ligt, kan je altijd de factuur betwisten. Dat kan eenvoudig online, of telefonisch. Mijn ervaring is dat ze vrij toegeeflijk zijn in deze gevallen.

Ik vind het wel vreemd dat je al een paar dagen na de interventie deze op de factuur terugvindt? Of staat het in de e-services bij 'nog niet gefactureerde kosten'? Want in dat laatste geval moet je afwachten tot de definitieve factuur opgesteld wordt, want ook kosten die uiteindelijk niet doorgerekend worden, verschijnen in de e-services.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dit zou geen extra kost mogen geven, indien dit wel op finale factuur komt, betwisten, en dat komt inorde.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Maar is deze interventie ten koste van de klant ?

Gezien het een splitter betreft.
Die op het aansluitpunt bevestigd is.

Deze kost wordt door die persoon betwist.
Maar voorlopig wil Belgacom hier voor hem niet in tegemoet komen.

Schriftelijk werd een klacht al verzonden (die doorverwees naar de telefonische helpdesk).
Telefonisch kon men voor zo een 'laag' bedrag niet crediteren.

Is voorlopig het antwoord van Belgacom.

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 01 okt 2013, 11:51, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

Dat had wel gecontroleerd kunnen worden, de ntp daarentegen kan je niet testen zonder kabels los temaken.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Deze meldingen op facturen gebeuren vaak omdat de technicus van dienst het materiaal niet goed heeft afgemeld. Er zijn namelijk gevallen waarbij alle kosten wel worden verhaald op de klant. Bijvoorbeeld bij opzettelijke schade. Zo heb ik ooit meegemaakt dat een hond de hele NTP van de muur had getrokken en deze, samen met de splitter, gebruikte als kauwbeentje. Onnodig te zeggen dat je in zo een verhaal wel in de buidel mag tasten. Nu denk ik niet dat dit hier het geval is (een splitter kan altijd stuk gaan) en dat het dus gaat om een fout die de bgc technicus heeft gemaakt, en dat het hele facturatieproces hiermee is in gezet.

Gewoon bellen naar de klantendienst lost dit wel op.

PS : ze kunnen telefonisch voor elk bedrag crediteren hoor. Als ze je telefonisch op dergelijke manier proberen afschepen, ga naar de Belgacom winkel in de veldstraat of aan de kouter te Gent.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Steven_09 schreef:Ik vind het wel vreemd dat je al een paar dagen na de interventie deze op de factuur terugvindt? Of staat het in de e-services bij 'nog niet gefactureerde kosten'? Want in dat laatste geval moet je afwachten tot de definitieve factuur opgesteld wordt, want ook kosten die uiteindelijk niet doorgerekend worden, verschijnen in de e-services.
De factuur volgde een maand later (verkeer geformuleerd van mij en aangepast in de openingspost)

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

krisken schreef:Deze meldingen op facturen gebeuren vaak omdat de technicus van dienst het materiaal niet goed heeft afgemeld. Er zijn namelijk gevallen waarbij alle kosten wel worden verhaald op de klant. Bijvoorbeeld bij opzettelijke schade. Zo heb ik ooit meegemaakt dat een hond de hele NTP van de muur had getrokken en deze, samen met de splitter, gebruikte als kauwbeentje. Onnodig te zeggen dat je in zo een verhaal wel in de buidel mag tasten. Nu denk ik niet dat dit hier het geval is (een splitter kan altijd stuk gaan) en dat het dus gaat om een fout die de bgc technicus heeft gemaakt, en dat het hele facturatieproces hiermee is in gezet.

Gewoon bellen naar de klantendienst lost dit wel op.

PS : ze kunnen telefonisch voor elk bedrag crediteren hoor. Als ze je telefonisch op dergelijke manier proberen afschepen, ga naar de Belgacom winkel in de veldstraat of aan de kouter te Gent.
Ik heb zo'n situatie nog niet mee gemaakt, maar is een splitter onderdeel van de NTP of van de CPE?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het is een onderdeel dat Belgacom levert met de NTP, dus ik zou het daarvan een onderdeel vinden. Echter geen idee hoe het nu zit...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

In het geval van een migratie naar VDSL2 en je kiest voor een DIY.
Dan betaal je 29 € voor de NTP2007/NF2007 (er is dus geen sprake van huur)
In dit geval voor wie zijn rekenig is het dan als die defect gaat ?
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Geen idee, maar hoe dan ook gaat het hier niet over de 29 euro voor de splitter (werd niet aangerekend), maar wel over de 85 euro voor de interventie. Ik denk eigenlijk dat die splitter nooit aangerekend zal worden als er geen zichtbare schade aan is (cfr. verhaal van de hond).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Gezocht en gevonden : de foto'kes van Woef versus NTP. Ik denk dat het meteen voor iedereen duidelijk is waarom deze interventie wel betalend was...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Trojan schreef:Ik heb zo'n situatie nog niet mee gemaakt, maar is een splitter onderdeel van de NTP of van de CPE?
Als je hiermee bedoelt, valt deze onder de verantwoordeljikheid (en onderhoud) van Belgacom of de Klant ?
Ja, dat is wat ik ergens ook zou willen weten.

Verantwoordelijkheid Belgacom (inzake onderhoud):
- BBOX Modem
- NTP aansluitpunt
- Splitter ?

Offtopic: Ik ben blij dat ik geen hond in huis heb. Al durft de zoon hier, ook wel al eens kabels los te trekken. Gelukkig bijt hij er niet in. Want al zijn tanden heeft hij ondertussen bijna al :wink:

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Wat ik wel weet is dat bij een defect van modem en * decoder het gratis is als je hem zelf gaat omruilen via een Belgacom center,
als je door een technieker laat doen dan is dit betalend .
Volgens mij zal dit ook zo zijn voor de VDSL2 splitter !

* (Als het een aangekochte decoder is tot 2 jaar onder garantie)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Alles wat na het "draadje in de kelder" toekomt is verantwoordelijkheid klant en wordt dan ook standaard aangerekend.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Gray schreef:Alles wat na het "draadje in de kelder" toekomt is verantwoordelijkheid klant en wordt dan ook standaard aangerekend.
Beter opletten. Als het gehuurd materiaal is wordt enkel de verplaatsing (en tijd?) aangerekend, het materiaal wordt gratis omgewisseld. Als het gekocht materiaal is hetzelfde als het binnen garantie is, zoniet wordt ook het materiaal aangerekend.
(Met uitzondering van de ntp die enkel bij vernielig door de klant wordt aangerekend en anders altijd gratis is.)

In een andere thread staat een link naar een pdf van belgacom dat in een schoon tekeningetje uitlegt wanneer en hoeveel een klant moet betalen bij een storing.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Wel het blijft dus in principe verantwoordelijkheid van de klant, anders zou de klant namelijk niets moeten betalen. (uitgezonderd de gehuurde en de nog in garantie gekochte zaken)

Dat is ook mijn ervaring met interventies voor een kapotte splitter en modem. (Beide aangerekend)
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

bij en installatie volgens het boekje zou de ntp op het einde van de invoer kabel moeten staan of op het einde van de stuigleiding. al wat je er opsteek of uitkomt is voor de rekening van de klant. (bv. draadje breekt af in de ntp = belgacom/draadje breekt 30cm uit de ntp kosten zijn voor de klant) tf2007 (cpe) word gegeven aan de klant (verkocht(zie je als en technieker zen materiaal verbruik ingeeft)). als deze defect is wisselt met dit graag in de winkel omdat er dan geen technieker nodig is en het is toch niet te controleren wanneer deze gegeven is. aangezien in en forfait (85€) klein verbruiks materiaal zit rekent men dit gewoon ook zo af.
Eol
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 maa 2011, 23:34
Bedankt: 2 keer

Tot en met de NTP is het voor Belgacom, alles na de NTP is voor de klant.
Een kapotte splitter is inderdaad ten laste van de klant.

http://www.belgacom.be/herstelling
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Update:

Deze persoon heeft van Belgacom zijn geld terug gehad (via een creditnota).
Een mooie geste van Belgacom, lijkt me.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Precedent voor de volgende Userbaser... Deze topic even bewaren :-)
Victory Not Vengeance
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Feitelijk valt er toch wat over te discussiëren, als je een "do it yourself" gaat halen zit in deze kit:
een NTP, Splitter en Modem, het word als een geheel aangeboden ....

Hetzelfde voor een full installatie, de technieker plaats indien nodig ook de kabel(s) achter de NTP ....

"www.belgacom.be/herstelling" .... wat ik er wel lees bij "uitzonderingen" dat het gratis is binnen de 14 dagen
voor een storing (installatie/interventie).

Wat er niet bij staat is VB: vandalisme of vochtproblemen ...., dan is alles te betalen zelfs de NTP als het moet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Volgens mij beschouwt Belgacom de NTP en de VDSL splitter als één geheel.
Tenzij ze zelf het onderscheid niet kennen, zoals blijkt uit deze:
http://www.belgacom.be/herstelling

Hier praten ze van het "1ste aansluitpunt bij klant thuis (NTP TF 2007)"
Nu de NTP2007 is het aansluitpunt, de TF2007 is de splitter, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

tf2007 is wel eerste aansluitpunt voor je bbox modem :wink:
neysje
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 maa 2010, 21:23
Bedankt: 2 keer

Dat is een mooie geste van belgacom dat die factuur niet betaald moest worden. Ben zelf technieker en de splitter behoort tot eindapparatuur van de klant en moet de klant dus bij een defect 85 euro forfait betalen. De reden dat dit als eindapparatuur gerekend wordt is omdat de splitter niet voor elke klant nodig is.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

Bssoft schreef:Feitelijk valt er toch wat over te discussiëren, als je een "do it yourself" gaat halen zit in deze kit:
een NTP, Splitter en Modem, het word als een geheel aangeboden ....
heb jij dan liever dat ze jouw en bbox en splitter in 1 doos geven en de ntp in en andere ?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

jackho schreef:tf2007 is wel eerste aansluitpunt voor je bbox modem :wink:
Als je weet hoe een NTP in combinatie met splitter werkt zou je weten waarom dit niet waar is.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

moest je weten wat dit betekent :wink: dan zou je weten dat het niet echt gemeend was,
maar om de soms kronkelende gedachtengang van BGC te benadrukken :wink:
Je kan hem natuurlijk aansluiten aan de klemmenblokjes van de NTP2007 ipv op de TF2007 zelf,
langs de andere kant waar ga jij dan je modem en telefoon aansluiten als je de TF2007 niet hebt ! ?
Als je geen TF hebt dan wel natuurlijk.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

sbghannibal schreef:
Bssoft schreef:Feitelijk valt er toch wat over te discussiëren, als je een "do it yourself" gaat halen zit in deze kit:
een NTP, Splitter en Modem, het word als een geheel aangeboden ....
heb jij dan liever dat ze jouw en bbox en splitter in 1 doos geven en de ntp in en andere ?
Bij mij was er al een NTP en splitter, dus het was overbodig, heb nu reserve !
Er zijn er veel die zo een overbodige NTP en splitter hebben gekregen maar het niet nodig hebben omdat het er al staat !
In Maart 2008 koste een NTP stopkontakt 35 Euro .... splitter weet ik niet meer ....
En wat leuk is je mag het nog zelfs installeren de NTP, plannetje zit er bij, zelfs voor de onhandige Harry's .... !

"Normaal gezien" moet een technieker overal een NTP prise zetten:
1 - bij nieuwe klanten .... of hij nu VDSL heeft of niet
2 - bij bestaande klanten .... of hij nu VDSL heeft of niet
3 - bij storingen .... of hij nu VDSL heeft of niet
4 - zelfs bij een nieuwe of bestaande ISDN lijn(en) werd/word er een NTP geplaatst zij het nooit met de TF2007 splitter,
de NT1 word gekoppeld aan het groene blokje of een snoertje via RJ11 ....
Indien er toen VDSL op stond was het NTP ----> in de RJ11 een snoertje of via groen blokje een kabeltje naar ----> ISDN splitter
en van daar een verbinding NT1 gefilterd en een verbinding met Modem niet gefilterd ....
5 - bij een bestaande/nieuwe klant met nog ADSL = NTP plaatsen zonder TF2007 splitter, en hetzelfde als met ISDN alles er achter
dus ook de ADSL splitter(s) !

********************************************************************************************************************************************************************************************************
Even de namen en prijzen meegeven van nu ....

aansluitpunt tf2007 opbouw/inbouw = 24,79 Euro
Installatiekost en technische ondersteuning .... Installatie = plaatsen en bestaande kabel koppelen, niet meer ....

NTP 2007 vervangen = 24,79 Euro
Voor herstelling en technische ondersteuning.

VDSL2 full rate splitter plug 2007 = 9,92 Euro
Altijd verkoop en zonder technische ondersteuning ....

PS: nog even dit, wie VDSL of ADSL heeft maar geen vaste telefonie moet feitelijk geen splitter plaatsen .... 8)
zmic
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2007, 14:48
Locatie: Diest

Fout op het ntp is voor Belgacom, fout op splitter is voor klant :D zo simpel ist (niet) !

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Bssoft schreef: PS: nog even dit, wie VDSL of ADSL heeft maar geen vaste telefonie moet feitelijk geen splitter plaatsen .... 8)
De blauwe connector in de NTP2007 die voor DSL dient kan toch maar werken als er een splitter inzit ?
Of je moet een 6 polige stekker gebruiken en daarop aftakken met een RJ11 stekker.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Als je geen andere aftakkingen hebt kan je even goed je modem op de groene klem aansluiten.
Mag het van BGC? nee
Werkt het? ja :P
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

lacer schreef:
Bssoft schreef: PS: nog even dit, wie VDSL of ADSL heeft maar geen vaste telefonie moet feitelijk geen splitter plaatsen .... 8)
De blauwe connector in de NTP2007 die voor DSL dient kan toch maar werken als er een splitter inzit ?
Of je moet een 6 polige stekker gebruiken en daarop aftakken met een RJ11 stekker.
Als je via het blauwe blokje gaat met een kabel moet je inderdaad een 6 polige splitter plaatsen ....

Maar als je modem bij de NTP staat kan je een oude 5 polige stekker gebruiken en je kabel van je modem in 5 polige
stekker pluggen ....
Je kan ook de kabel die op het blauwe blokje moet komen voorzien van een RJ11 en in 5 polige stekker pluggen ....

Het beste is natuurlijk de 6 polige splitter te gebruiken indien het is meegeleverd !

In de NTP, bij het inpluggen van 6 polige splitter, worden er switches anders gebrugd ....

PS: als je de splitter inplugd in de NTP, welke 2 pinnen doen nu wat van die splitter ?
de 2 linkse pinnen daar komt de lijn door .... is ongefilterd
de 2 middenste gaan naar het blauwe blokje en de RJ11 van de splitter .... is ongefilterd
de 2 rechtse gaan naar het groene blokje en de twee RJ11 van de NTP .... is wel gefilterd

PS: de 2 linkse pinnen en 2 middenste pinnen zijn direkt met elkaar in verbinding in de splitter.
in de splitter gaat ook de lijn nog eens extra door een filter en die gaan dan pas naar de 2 rechtse pinnen ....

PS: Als je geen splitter inplugd
Heeft enkel het groene blokje en de twee RJ11 spanning op de NTP, zij het ongefilterd natuurlijk !
Op de NTP zit er dan ook spanning op de 2 linkse gaatjes ........... en op de 2 rechtse gaatjes.

Hopelijk hiermede toch iets te verduidelijken wat betreft de NTP en splitter !
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Da's duidelijk Bssoft :-)
Ik had onlangs ook eens m'n multimeter gebruikt om een NTP2007 uit te meten en kwam tot dezelfde conclusie.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

de 2 middenste gaan naar het blauwe blokje en de RJ11 van de splitter .... is ongefilterd

de 2 linkse pinnen en 2 middenste pinnen zijn direkt met elkaar in verbinding in de splitter.

Wilt dit dan zeggen dat als de TF2007 ingeplugd is, dat er ook 50 V= op de blauwe klemmenblok staat en dus ook op je modem komt te staan ?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Dat klopt ongeveer...
Of dat er nog 50 V dc op je modem staat indien aangekoppeld heb ik nog niet gemeten. Wel dat die 50 V dc van op de lijningang ook op de blauwe connector komt te staan eenmaal de filter ingeplugd met een niet aangesloten modem noch telefoon.
Vermoedelijk zal die spanning wat zakken met een modem aangesloten, maar ik moet dit nog eens meten met een RJ11 kabeltje onderaan de filter.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja, natuurlijk :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

in ieder geval het zal geen kwaad kunnen dat er 50 V= op het blauwe blokje staat en ook op je modem terecht komt wat de inwendige filter van de bbox blokkeert die toch dus zal de spanning op de lijn hierdoor niet zakken.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Nog even verduidelijken:
zowel de lijnspanning als belspanning gaat naar alle klemmen ....
idem dito voor voor een gesprek, gaat naar alle klemmen ....
idem dito voor nummer/naam weergave (FSK), gaat naar alle klemmen ....

Zoals aangegeven enkel naar het groene blokje toe staat er een filter tussen ....
Analoge lijn is ongeveer 300 tot 3400 herz (frequentie) en dat word doorgelaten naar het groene blokje toe ....
Wat komt er nog door naar het groene blokje: nummer/naam weergave (FSK) want zit ook in die frequenties ....
Alles wat daar boven gaat komt er niet door ....

Moest je dat niet zetten een filter, zou je ook last hebben van hogere frequenties wat zou klinken als ruis + dat er
misschien regelmatig verbrekingen zijn of snelheidsvertraging ....

PS: vergeet niet langs de andere kant van je lijn zit er ook een splitter (kant Belgacom)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”