Inkomende oproepen: geen geluid

Plaats reactie
negRib
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik ben bezig met volgende opstelling:

SIP account bij Weepee
Fritz!box hangt achter de Telenet Modem
Grandstream IP-tel

Uitgaande oproepen verlopen bijna vlekkeloos maar het loopt mis bij de inkomende oproepen. Deze komen door maar wanneer ik opneem, dan hoor ik niks. De persoon die mij belt, hoort mij in "stukken" maar ik hoor de persoon niet.
Enig idee?
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Hmmm... Stukken geluid die dan weer wel doorkomen en dan weer niet is wel raar.
Anders zou het een portforwarding probleem kunnen zijn.

Is je latency goed? Doe eens een ping test?

Gebruik voor alle zekerheid eens de STUN server, just in case.
Laat het resultaat weten.
negRib
Member
Member

Uitslag van de Telenet speedtest, ping ziet er goed uit.

Last Result:
Download Speed: 28633 kbps (3579.1 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 2867 kbps (358.4 KB/sec transfer rate)
Latency: 11 ms
zaterdag 31 augustus 2013 8:56:38

Heb de STUN server eens gebruikt maar resultaat is hetzelfde. Of moet ik de Fritz!box daarvoor opnieuw starten?
Hieronder de instellingen (of screenshot in bijlage):
Bijlagen
Weepee.png
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Die telenet speedtest staat in hun eigen netwerk, dan kan natuurlijk niet anders dan dat de ping goed is :).

Doe windows key-r en dan cmd. Dan geef je de command line

ping sip.freevoipdeal.com

in. Welke resultaten krijg je bij time?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

negRib schreef:Fritz!box hangt achter de Telenet Modem
Ik neem aan dat je een modem-only gebruikt? Of heb je de Telenet HGW (home gateway)?
In het laatste geval zeker met STUN proberen, want jouw VoIP gebeuren zit achter een firewal.

Misschien ook eens kijken of je UPnP kan aanzetten (zowel op de FritzBox als op de Grandstream IP), zodat de nodige poorten automatisch geopend worden.

Last but not least: zet uw Grandstream in de lijst van devices die de hoogste prioriteit krijgen:
  • Open FritzBox Web GUI, ga naar Internet > Filters
  • Druk op de "Prioritization" Tab. Hier zie je 3 niveaus van prioriteiten:
    • Real-Time Applications = hoogtse priority
      Prioritized Applications = medium priority
      Background Applications = laagste priority
  • In iedere groep kan je een "device" (een laptop, een IP telefoon, ...) of een "network application" toevoegen
  • In jouw geval zou ik een "New Rule" toevoegen onder "Real-Time Applications", en jouw Grandstream's IP toevoegen als een "device" die de hoogste prioriteit krijgt.
negRib schreef:Heb de STUN server eens gebruikt maar resultaat is hetzelfde. Of moet ik de Fritz!box daarvoor opnieuw starten?
Hieronder de instellingen (of screenshot in bijlage):
- STUN alleen nodig als je achter een NAT zit (vb FritzBox achter de Telenet modem/router combi).
- proxy niet invullen voor weepee.
negRib schreef:IFritz!box hangt achter de Telenet Modem
Grandstream IP-tel
Om oorzaken met de Grandstream uit te sluiten: lukken interne gesprekken goed (in en uit)?
Bel eens met de Grandstream naar een ander aangesloten toestel (**1, **9), en omgekeerd: vanaf een ander toestel naar de Grandstream (**621 of zo) ...

Om de oorzaak bij WeePee uit te sluiten: probeer een andere switch (vb ssw1.weepee.org)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
negRib
Member
Member

Dag Philippe,

Het is geen modem-only. Ik heb het geprobeerd met STUN maar resultaat is hetzelfde.
UPnP heb ik op actief gezet voor de Telenet router en FritzBox. Op de GrandStream GXP150 vind ik deze optie niet terug.

Hieronder een screenshot van de rules.

Andere switch heb ik geprobeerd, probleem blijft.

Enkel eens intern bellen tussen 2 toestellen heb ik nog niet probeert.

Hm...
Bijlagen
Fritzbox.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

negRib schreef:Het is geen modem-only.
Dit verklaart veel (en was niet duidelijk in de start topic) :(.
Van tijd tot tijd duiken hier klachten op van mensen die VoIP gebruiken achter een Telenet Homegateway.
Het is een tijd goed geweest, en de laatste tijd blijken er terug klachten te zijn.

Reden is dat de Telenet Homegateway zelf een Voice router is (met 2 FXS poorten), en dat is is blijkbaar niet altijd goed in samenwerking met een achterliggende VoIP device ...

Remedies zouden kunnen zijn:
  • - Voip poort van de FritzBox wijzigen (vb: van 5060 naar 5070), maar dat is niet mogelijk (denk ik) via de Web GUI.
    - De FritzBox in "DMZ" van de Telenet homegateway zetten (via "Mijn Telenet").
    - De FritzBox niet als router instellen (dubbele NAT), maar als "IP Client", en die een manuele IP geven (192.168.0.2-64]).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
negRib
Member
Member

Ik zal eens proberen de fritzbox in DMZ te plaatsen. Iemand hier ervaring mee?
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

gewoon het ip adres invullen die je fritz krijgt van de telenet HGW

mijn telenet site

mijn internet
=> draadloze instellingen
==> geavanceerd
===> IPv4 Firewall & Port forwarding

DMZ adres 192.168.0. [ ... ]

grtz

hopelijk werkt het nu ;)
negRib
Member
Member

Belachelijke vraag maar kan ik in de FritzBox zn ip adres zien?

EDIT:
Nevermind, mn Duits is beter dan verwacht. Heb de fritzbox in DMZ geplaatst maar resultaat is hetzelfde. Zal eerst een testen als ik intern tussen 2 tel's kan bellen.

EDIT2:
Bellen tussen 2 grandstreams lukt mij niet :-D , is waarschijnlijk heel simpel maar lukt niet. Ik dacht dat ik iets van **620 of **621 moet bellen maar dit is het blijkbaar niet.
Als ik echter de inkomende oproep doorschakel naar de gsm, dan is er geen probleem of was dit te verwachten?
Laatst gewijzigd door TiTanium 31 aug 2013, 21:42, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Dubbeltjes samengevoegd, je kan zaken toevoegen via het knopje "wijzig".
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Doorschakelen naar GSM lukt jou wel zonder kwaliteitsprobleem schrijf je.
Hoe schakel je precies door? Graag steeds gedetailleerde info geven.

Schakel je door:
-Via settings in je fritzbox? Dus je schakelt de inkomende lijn van WeePee door naar je GSM. Schakel je door (terug) via WeePee, via een betamax, of iets dergelijks?
- Schakel je door vanop de webinterface van WeePee (klantentool).

Als je doorschakelt via je fritzbox schakel je eigenlijk lokaal door. Dus dat wil toch zeggen dat het gesprek helder toekomt (en helder terug buitengaat) op je fritzbox. Ik zou licht veronderstellen dat er dus geen probleem is met een STUN server of met je internetverbinding en/of router...

Ik zou je probleem precies eerder beginnen zoeken in de configuratie van je telefoontoestellen.

Wat je ook eens zou kunnen proberen is je fritzbox ervantussen te gooien. De Grandstream IP tel rechtstreeks laten registreren bij WeePee (opgelet: user agent reset doorvoeren of WeePee gaat je niet laten connecteren!!!). Zo sluit je weer een probleem uit... Zo wordt je steeds wijzer over waar je probleem eventueel zou zitten.

Al eens met de codec instellingen zitten prutsen (of kan je dat niet instellen in een FritzBox?)?

Ik weet niet welk type frtizbox je hebt en/of je hierop analoge telefoontoestellen kan aansluiten (op de analoge poorten). Zo zou je eens een 'goedkoop/gewoon' telefoontoestel kunnen proberen ipv je Grandstreams.
weepeechris
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 80 keer

Even meegeven dat er wat issues waren na de laatste firmware van Telenet.

Dit is een oplossing daarvoor:

inloggen op mijn.telenet.be

Mijn internet
Draadloze instellingen - Geavanceerd
Daar zie je de geconnecteerde toestellen staan waaronder bv. S685IP (Siemens Gigaset).
Voor het ip-adres waar die gigaset op geconnecteerd is, moet er port forwarding geactiveerd worden.
Dat kan in de tab IPv4 Firewall & Port forwarding

Lokaal IP-adres: ip-adres van telefoon (gigaset)
Beginpoort: 5004
Eindpoort: 5020
Protocol: UDP
Status: Actief

Opslaan en het is in orde.
negRib
Member
Member

Berichtdoor cyberbozzo op 01 sep 2013, 02:45
Doorschakelen naar GSM lukt jou wel zonder kwaliteitsprobleem schrijf je.
Hoe schakel je precies door? Graag steeds gedetailleerde info geven.

Op de Fritzbox heb ik momenteel omleiding ingeschakeld waarbij ik de inkomende oproepen doorstuur naar de gsm.

Schakel je door:
-Via settings in je fritzbox? Dus je schakelt de inkomende lijn van WeePee door naar je GSM. Schakel je door (terug) via WeePee, via een betamax, of iets dergelijks?

- Schakel je door vanop de webinterface van WeePee (klantentool).
Inkomende beller -> fritzbox -> Via Omleiding (Rufumleitung) heb ik een regel aangemaakt.

Als je doorschakelt via je fritzbox schakel je eigenlijk lokaal door. Dus dat wil toch zeggen dat het gesprek helder toekomt (en helder terug buitengaat) op je fritzbox. Ik zou licht veronderstellen dat er dus geen probleem is met een STUN server of met je internetverbinding en/of router...
Hm, ok

Ik zou je probleem precies eerder beginnen zoeken in de configuratie van je telefoontoestellen.

Wat je ook eens zou kunnen proberen is je fritzbox ervantussen te gooien. De Grandstream IP tel rechtstreeks laten registreren bij WeePee (opgelet: user agent reset doorvoeren of WeePee gaat je niet laten connecteren!!!). Zo sluit je weer een probleem uit... Zo wordt je steeds wijzer over waar je probleem eventueel zou zitten.

Kan ik niet onmiddellijk doen omdat er om de 10 min telefoons binnen komen.

Al eens met de codec instellingen zitten prutsen (of kan je dat niet instellen in een FritzBox?)?
Nope, nog niet gedaan. Zal eens een beetje prutsen.

Ik weet niet welk type frtizbox je hebt en/of je hierop analoge telefoontoestellen kan aansluiten (op de analoge poorten). Zo zou je eens een 'goedkoop/gewoon' telefoontoestel kunnen proberen ipv je Grandstreams.
Is een 7360. Zal hier eens ene zoeken en zo aansluiten.
negRib
Member
Member

Heb met verschillende coderings uitgeprobeerd maar resultaat is hetzelfde. Heb nu reeds 2 dagen geprobeerd.
Iemand interesse om dit eens te bekijken. Wil er nog € 50 voor geven :-)
negRib
Member
Member

Probleem gevonden, heb uiteindelijk de ip tel rechtstreeks aan de telenet router gekoppeld. Alles werkte onmiddellijk.
Morgen komen ze een modem only plaatsen.
negRib
Member
Member

Zal maar zelf even de thread aanvullen :-D . Er is deze morgen een modem only geplaatst maar het probleem blijft. Het lijkt alsof de Fritzbox voor problemen zorgt.
Iemand nog een idee?
negRib
Member
Member

Kwestie van de thread levendig te houde :-D . Nog even verder getest.

De IP-tel hangt achter de fritzbox. In de instellingen van de ip-tel heb ik rechtstreeks de gegevens van Weepee ingevuld en niet van de account in FritzBox. Alles werkt perfect.
Als ik terug overschakel naar de account in FritzBox, dan hapert het signaal terug.

Waar zou het probleem zitten?? :bang:
negRib
Member
Member

Deze week heb ik nog eens exacte dezelfde hardware (Grandstreams) aangeschaft om te testen buiten dat de fritz!box nu een internationale versie ipv de Duitse versie.
Initieel had ik het probleem terug maar na een firmware update werkt nu (voorlopig) alles. Geen probleen meer met inkomende oproepen.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”