één dag klant bij Telenet en ik voel me al bedrogen

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Sinds gisteren ben ik Telenet klant geworden (zie dit topic).

Ik ben er nog maar één dag klant en voel me nu al bedrogen :-(

Blijkbaar rekent Telenet twee activatiekosten aan:
  • (1) Activatiekost voor aansluiting van de kabel (aan 50 euro)
    (2) Activatiekost voor Digitale TV (ook aan 50 euro).
Kan iemand dit bevestigen ?

Tijdens het online bestellen werd die eerste activatiekost nergens vermeld. Ik heb een afschriftbewijs (via e-mail) van deze kosten gekregen. Van activatiekosten voor aansluiting van de kabel werd (in die e-mail) totaal niet gesproken. Ook niet in de kleine lettertjes.

Nu, één dag later, wordt die eerste activatiekost wel aangerekend (in een nieuwe "aangepaste" factuur). Dit is blijkbaar de normale gang van zaken bij Telenet, vertelde de mevrouw op de Facturatie dienst me :?

Pardon ? Ik plaats een bestelling online, waarbij ik duidelijk aangeef dat ik een nieuwe klant ben (die moet worden aangesloten), en ik krijg hiervoor een eindafrekening van xx euro (alle kosten inclusief). Ik ga daarmee "online" akkoord. En nu één dag later, kan Telenet daar simpelweg 50 euro bijtellen ? En dat is daar de normale gang van zaken blijkbaar.

Ik kan als consument hier niets aan doen (deze praktijk is te nemen of te laten).
=> Als er userbase leden zijn die aangesloten zijn bij TestAankoop, kunnen die hen hiervan misschien eens op de hoogte brengen. Zodat er (in de toekomst) niet nog meer consumenten op dergelijke manier "voorgelogen" worden.

Ik wist dat Telenet gangsters waren. Studio 100, Libelle, Njam, etc is een troef in hun aanbod. Maar dit is geen manier van zakendoen (vind ik) en belooft alvast niet veel goeds voor in de toekomst. Momenteel heb ik geen zin meer om nog Telenet klant te worden (maar om heel het boeltje binnen de 7 werkdagen op te zeggen). Ik ga dit thuis eens aankaarten. Of de vriendin zich hier ook goed bij voelt, zo gerold te worden (al na één dag).

Misschien wordt het toch nog Belgacom...

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer
Provider

Ik heb het ook gehad toen ze mijn modem/router gingen vervangen (TN belde daar zelf voor) een dik jaar geleden: gratis uiteraard telefonisch beloofd. Heb dat ook even per mail laten bevestigen, die ik ook kreeg. Toen ik mijn factuur kreeg, kan je het al raden: 250€ aangerekend. Even gebeld naar facturatie in Mechelen en dat was snel opgelost met een creditnota, want stond eigenlijk wel in hun systeem... Snel gefixt, maar zou toch niet mogen.

Bellen naar Mechelen is dus de boodschap.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

Eerste reflex is: Heb je naar Telenet gebeld? Kan inderdaad zijn dat 1 simpel telefoontje alles oplost en het een "spijtige" vergissing was.

Sidenote: ik vraag mij toch af in deze tijden van automatisatie als deze 'spijtige vergissingen' niet verdoken trucks zijn om meer inkomsten te genereren op hun 070 nummer :)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer
Provider

Dit is geen "spijtige" vergissing.

Dit is bewust gedaan voor de brave klanten die zich van niets bewust zijn of niet durven bellen hun geld af te troggelen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer
Provider

inderdaad want de eerste aanrekening klopt niet in 99.9% van de gevallen
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb deze namiddag gebeld naar de facturatiedienst van Telenet (op het nummer: 015/33.42.03)
Die mevrouw vertelde me dat ze dit niet kon aanpassen (ze dit niet mag).

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer
Provider

Terugbellen en blijven aandringen!
Vroeger kon je nog wel eens naar Ducko mailen maarja...
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb beide documenten in mijn e-mail folder zitten. Als ik die naar iemand van Telenet kan doormailen, die dit kan oplossen (daar de bevoegdheid toe heeft) graag...

Groetjes,
Gent32m
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Staat er werkelijk op die Telenet-documenten dat het om activatiekosten gaat?

Wellicht is jouw aftakkabel niet aangesloten op het distributiekastje in de straat en zal Telenet daarvoor 50 euro kabelaansluiting aanrekenen.
Wellicht heb je tijdens de bestelling niet goed begrepen wat een kabelaansluiting precies inhoudt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Op http://telenet.be/nl/digitale-tv kan ik dit vinden...
Is er nog geen kabelaansluiting op je installatieadres? Tijdens je online bestelling wordt dit gecontroleerd. Voor de aansluiting betaal je eenmalig € 50. De installatie ervan brengen wij ook in orde.
... en tevens...
Heb je nog geen internet,- telefonie- of digitale tv-klant? Dan betaal je maar 1 keer € 50 voor de activering op ons netwerk.
Op zich lijkt het dus correct (dat er een coax binnen ligt maakt niet uit... het gaat over een actieve aansluiting). De enige discussie die je kan voeren is dat men het had moeten melden tijdens de "online bestelling" (achteraf is te laat, protesteren dus).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef:Staat er werkelijk op die Telenet-documenten dat het om activatiekosten gaat?
Ik heb beide documenten opgenomen als bijlage.

Via de chat support heb ik laten weten dat de aankoop van een Digicorder nog moest toegevoegd worden aan deze bestelling (dit lukte me niet online) Mijn bestelbonnummer heb ik hiervoor doorgegeven.

T.o.v. de oorspronkelijke online bestelling, klopt alles. Aankoop Digicorder aan 249 euro is opgenomen.
Behalve die 50 euro extra voor "Activering kabeltelevisie met verplaatsing".
raf1 schreef:Wellicht is jouw aftakkabel niet aangesloten op het distributiekastje in de straat en zal Telenet daarvoor 50 euro kabelaansluiting aanrekenen. Wellicht heb je tijdens de bestelling niet goed begrepen wat een kabelaansluiting precies inhoudt.
Ik heb online:
1) Duidelijk aangegeven dat ik nieuwe klant ben.
2) Nergens vermeld zien staan dat ik een activatie voor de kabel zou moeten betalen.
r2504 schreef:Op http://telenet.be/nl/digitale-tv kan ik dit vinden...
Is er nog geen kabelaansluiting op je installatieadres? Tijdens je online bestelling wordt dit gecontroleerd. Voor de aansluiting betaal je eenmalig € 50. De installatie ervan brengen wij ook in orde.
Heb ik ook gevonden. Maar is bij mij niet van toepassing. Die kabel ligt er al. Misschien niet geactiveerd. Maar ze wisten toch dat ik nieuwe klant was bij de bestelling ? Heb ik zo aangeduid. Bent u al Telenet klant: NEE
r2504 schreef:Op zich lijkt het dus correct (dat er een coax binnen ligt maakt niet uit... het gaat over een actieve aansluiting). De enige discussie die je kan voeren is dat men het had moeten melden tijdens de "online bestelling" (achteraf is te laat, protesteren dus).
Heb ik al gedaan. Maar dit blijkt daar de "normale" gang van zaken te zijn bij Telenet. Om achteraf nog kosten toe te voegen, die niet op je online bestelaanvraag staan. Dat vertelde die mevrouw van de Facturatie me. We doen dat zo. Dat onze online website je niet alle kosten kan presenteren, is nu eenmaal zo. Staat in onze voorwaarden vermeld. :-(

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
Bestelaanvraag.jpg
Oorspronkelijke bestelling (online via Telenet website)
(38.36 KiB) 1211 keer gedownload
Uiteindelijke factuur (1 dag na online bestelling)
Uiteindelijke factuur (1 dag na online bestelling)
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

Gent32m schreef:Ik heb deze namiddag gebeld naar de facturatiedienst van Telenet (op het nummer: 015/33.42.03)
Die mevrouw vertelde me dat ze dit niet kon aanpassen (ze dit niet mag).

Groetjes,
Gent32m
Ik weet niet of je vertrouwd bent met helpdesken? Het werkt als volgt. Je belt gewoon en legt je probleem uit. Gewoon rustig. Je opwinden helpt niet want dat meisje aan de andere kant is de schuld niet van je probleem, en zij kan het ook niet helpen. Als je geluk hebt, kunnen ze je verder helpen. Is dit niet zo, dan probeer je het de volgende dag nog eens. Dan krijg je meestal iemand anders, en met wat geluk iemand die wat beter op de hoogte is of daar al wat langer zit. Of gewoon wat meer moeite doet. Opnieuw leg je het probleem uit. Als ze zeggen dat ze er zelf niets aan kunnen doen, maak je een beetje van je oren "dat dat toch geen manier van werken is, dat je eigenlijk veel goesting hebt om op te stappen, enz.", en vraag je een overste te spreken. Daar opnieuw hetzelfde verhaal. Als je dat nu een keer of twee/drie probeert, valt er meestal wel iets uit de boom.

Dit is het Angelsaksische systeem van belboerderijen, maar ik heb dit soort verhalen nu ook al zo vaak gehoord over Telenet. Het is bijna hemeltergend dat zij zich hier ook aan bezondigen. Het komt er ongeveer op neer dat wie van z'n oren maakt, beloond wordt, en de brave ziel wordt in de zak gezet.

PS: net je laatste post gezien. Ik vind dat je redelijk sterk staat. Dat van die "onze online website je niet alle kosten kan presenteren" lijkt me behoorlijke onzin te zijn. Je tekent geen blanco cheque, ze moeten je wel degelijk op voorhand de juiste kostprijs meedelen.
Laatst gewijzigd door Gautier 21 aug 2013, 17:31, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Ik zou opnieuw bellen en zeggen dat ze hun boeltje mogen houden. Wedden dat het plots wel zal gaan?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer
Provider

en anders de ombudsdienst telecom inschakelen. De kans is groot dat je gelijk krijgt (ze moeten het maar vermelden).

Als ik een krat bierblikjes koop weet ik ook de prijs, en moeten ze niet achteraf nog extra bijrekenen voor het blik.
En als ik een bak bierflesjes koop, staat leeggoed er duidelijk bij vermeld.
de koe zegt boe
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Ik vind dat er toch iets vreemd is met de bestelling van Gent32m. Die promo "gratis activering" is momenteel toch alleen voor nieuwe Whoppa-klanten?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Gent32m : je weet dat je een digibox hebt gekocht en geen digicoder? Je kan dus enkel digitale tv kijken met dit toestel. Geen digitale tv opnemen.

Telefonie = EDPnet + OVH
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Hmm ik zie toch allebei staan in de factuur....
(zowel een -box als een -corder)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Hmm nu je het zegt, in de tweede screenshot staan beiden.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Gent32m schreef:Heb ik al gedaan. Maar dit blijkt daar de "normale" gang van zaken te zijn bij Telenet. Om achteraf nog kosten toe te voegen, die niet op je online bestelaanvraag staan. Dat vertelde die mevrouw van de Facturatie me. We doen dat zo. Dat onze online website je niet alle kosten kan presenteren, is nu eenmaal zo.
Misschien dat het bij hun normaal is... maar het is alvast niet wettelijk. Terug bellen dus en vooral kalm blijven, maar zorgen dat je voorbij de helpdesk geraakt want uiteindelijk kunnen die toch niets beslissen.
Gent32m schreef:Staat in onze voorwaarden vermeld. :-(
Waar zouden die voorwaarden trouwens staan ? Ik de algemene voorwaarden staat wel...
De kosten en vergoedingen die U verschuldigd bent voor de diensten, worden vermeld in de aankoopbevestiging en zijn eveneens terug te vinden op www. telenet.be. Een uitgebreid overzicht van alle tarieven en kosten is eveneens terug te vinden op www.telenet.be
... en de vraag is natuurlijk wat is de "aankoopbevestiging", al ben ik eveneens van mening dat wat men laat zien bij de bestelling hieraan voldoet en de definitieve prijs moet zijn (tenzij daar ergens in kleine lettertjes staat dat dit mogelijk niet alles bevat).
Synman
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer
Provider

indien besteld via internet kan je binnen de week terug opzeggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Om jou situatie eens te controleren ben ik online even door de bestelling gelopen... en daar krijg ik bij de tweede stap;
Om je Telenet product(en) te kunnen installeren heb je een kabelaansluiting nodig . Heb je die nog niet? Dan nemen we contact met je op om de kabelaansluiting in orde te brengen. Een kabelaansluiting kost €50.

O Ja, ik heb op mijn installatie-adres al een kabelaansluiting.
O Nee, ik heb nog geen kabelaansluiting op mijn installatie-adres. Voeg deze toe aan mijn winkelmandje.
Als jij hier correct NEE had op geantwoord dan had je gezien dat er netjes 50 euro extra zou staan op je rekening :!:

Ik vrees dus dat je enkel jezelf iets kan verwijten... en Telenet volledig correct is.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef:Ik vind dat er toch iets vreemd is met de bestelling van Gent32m. Die promo "gratis activering" is momenteel toch alleen voor nieuwe Whoppa-klanten?
krisken schreef:Gent32m : je weet dat je een digibox hebt gekocht en geen digicoder? Je kan dus enkel digitale tv kijken met dit toestel. Geen digitale tv opnemen.
Dag Krisken, ja dat weet ik. Maar ik heb beide toestellen besteld (één digibox en één decoder). Momenteel loopt er een promotie, dat als je de digibox koopt, je GRATIS activering van je Digitale TV (t.w.v. 50 euro krijgt) en een korting van 20 euro bij de aankoop van deze digibox (dus 79 euro, ipv 99 euro). Als je online bestelt krijg je nog eens 20 euro korting (verdeeld in twee maandelijkse schijven van 10 euro)

Echter, tijdens de online bestelling slaagde ik er niet in, om die tweede decoder daar aan toe te voegen. Heb dit op de live chat gemeld en ze gingen die aanpassen (in mijn bestelling). Wat gebeurd is.
r2504 schreef:
Om je Telenet product(en) te kunnen installeren heb je een kabelaansluiting nodig . Heb je die nog niet? Dan nemen we contact met je op om de kabelaansluiting in orde te brengen. Een kabelaansluiting kost €50.

O Nee, ik heb nog geen kabelaansluiting op mijn installatie-adres. Voeg deze toe aan mijn winkelmandje.
Als jij hier correct NEE had op geantwoord dan had je gezien dat er netjes 50 euro extra zou staan op je rekening :!:

Ik vrees dus dat je enkel jezelf iets kan verwijten... en Telenet volledig correct is.
r2504, ben je zeker dat je NIEUWE klant hebt aangeduid. Dan verschijnt deze optie bij mij namelijk niet.

Deze morgen, heb ik een paar keer een 'valse' bestelling aangemaakt, tot ik het Telenet chat icoontje kon bereiken. Daarna heb ik die bestelling meteen geannuleerd. Ik heb die optie, toen ook zien opduiken. Maar weet niet meer of ik toen bestaande klant of nieuwe klant heb ingevuld. Hoe heb jij dit bekomen ? Ik heb het daarnet nog eens geprobeerd (met nieuwe klant) en kwam deze optie alvast niet terug tegen.

Groetjes,
Gent32m
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Gent32m schreef:r2504, ben je zeker dat je NIEUWE klant hebt aangeduid. Dan verschijnt deze optie bij mij namelijk niet.
Ik heb "Nee" geantwoord op "Ben jij of is je gezin al Telenet-klant?"... en om 200% zeker te zijn heb ik het bij deze nogmaals gedaan en de volgende stap is en blijft;

Volgens mij heb jij, onterecht, hierop JA geantwoord omdat er een coax binnen komt (maar da's geen aansluiting - jij weet namelijk niet of deze correct op het netwerk hangt of niet). Langs de andere kant is die vraag overbodig als je "Nee" hebt geantwoord op de eerste vraag.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ik heb "Nee" geantwoord op "Ben jij of is je gezin al Telenet-klant?"... en om 200% zeker te zijn heb ik het bij deze nogmaals gedaan en de volgende stap is en blijft...
Dat is vreemd. Ik heb het daarnet dus ook nog eens geprobeerd en duidelijk NEE geantwoord en kreeg die optie niet. Hoe kan dat nu ? ? ? Als je JA invult, moet je een klantnummer invullen (dat ik toen nog niet had). Ik doe de bestelling via Firefox op Windows XP (hoewel dit geen verschil zou mogen uitmaken, via IE werkte de bestelling wel niet bij me)
r2504 schreef:Volgens mij heb jij, onterecht, hierop JA geantwoord omdat er een coax binnen komt (maar da's geen aansluiting - jij weet namelijk niet of deze correct op het netwerk hangt of niet).
Toen ik het daarnet nog eens probeerde verscheen NIET die optie (waar jij van spreekt), maar wel deze tekst (juist voor de bevestigen knop), op het einde:
Om te genieten van digitale tv heb je een kabelabonnement en een kabelaansluiting nodig.
  • Heb je kabel-tv? Dan heb je sowieso een kabelaansluiting.
  • Is er nog geen kabelaansluiting op je adres? We nemen contact met je op om het te regelen. Een kabelaansluiting kost € 50.
Die tekst, is uiteindelijk waar het over gaat niet ?

1) Ze hebben alvast geen contact met me opgenomen om dit te regelen. Het staat nu zomaar op die factuur.
2) Daarnaast is er 'juridisch wat spraakverwarring', vind ik. Er is wel kabelaansluiting op mijn adres. Dit is volledig in orde. De vorige eigenaar was via Telenet aangesloten.

Ze zeggen dus: "Is er nog geen kabelaansluiting op je adres, dan kost dit 50 euro"
En op hun website, onder de voorwaarden staat te lezen:
Kabelaansluiting (eenmalig):
De vergoeding voor de kabelaansluiting is voor aansluitingen tot maximaal 80 meter van het distributiepunt in
de straat tot aan het overnamepunt in de woning. Aansluitingen van meer dan 80 meter of aansluitingen bij
een netwerkuitbreiding (bijvoorbeeld appartementen of nieuwe verkavelingen) gebeuren tegen een meerprijs
Dit is voor mij toch niet van toepassing ? Bedoel, ik heb al een aansluiting (tot in de garage). Met versterker en al aanwezig. Het enige wat ik ontbreek is een Telenet modem (die ik zelfs niet nodig heb, zie ander topic). Switch ga ik ook niet gebruiken, noch een Wifi. Wat is hier het probleem voor Telenet ?

Waarom rekenen ze mij daarvoor 50 euro aan ?

Nergens spreken ze in die voorwaarden overigens van ACTIVATIE van de KABEL !
Ze spreken enkel over KABELAANSLUITING.

En die heb ik.

Ook in de e-mail (ontvangstbevestiging) die ik na het invullen van mijn aanvraag ontvangen heb, vind je daar niets over terug. Er staat enkel (als voetnoot bij Digitale TV), dat ik een kabelabonnement nodig heb en dit niet inbegrepen is. En erboven staat dan vermeld dat ik kabelabonnement (via maandelijkse betalingen) genomen heb. Dan veronderstel je toch, dat dit wel inbegrepen is ?

Enfin, ik wil je die e-mail gerust eens doorsturen, als je dat wenst. Maar heb dan wel respect voor mijn privacy.

Ik heb er de voorwaarden ivm activering eens bijgenomen (want dat is wat ze me nu willen aanrekenen).
Daar staat duidelijk:
Activering
  • Heb je al internet, telefonie of digitale tv van Telenet? Dan betaal je geen activeringskosten meer.
  • Ben je nog geen Telenet-klant? Dan betaal je maar 1 keer € 50 voor de activering op ons netwerk.
Ik kan dus maar 1x voor een activering betalen (op hun netwerk), zeggen ze in hun voorwaarden. Waarom rekenen ze het me dan nu 2x aan ? (voor de kabel en voor de Digitale TV) ? ? ? Ze geven me dus een promotie, dat ik één activering niet moet betalen (voor Digitale TV). Maar rekenen me nu wel een tweede aan, waardoor ik dus eigenlijk geen promotie meer ontvang. Stinkend zaakje...

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 21 aug 2013, 21:36, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Gent32m schreef:Dat is vreemd. Ik heb het daarnet dus ook nog eens geprobeerd en duidelijk NEE geantwoord en kreeg die optie niet. Hoe kan dat nu ? ? ?
Tja, geen idee... en heb al verschillende bestellingen gestart ondertussen maar telkens krijg ik dat scherm !
Gent32m schreef:Ik doe de bestelling via Firefox op Windows XP (hoewel dit geen verschil zou mogen uitmaken, via IE werkte de bestelling wel niet bij me)
Ik gebruik IE10 maar ik denk niet dat het daar afhankelijk van is.
Gent32m schreef:1) Ze hebben alvast geen contact met me opgenomen om dit te regelen. Het staat nu zomaar op die factuur.
Ze zullen wel contact opnemen want je hebt een afspraak met een technieker nodig.
Gent32m schreef:2) Daarnaast is er 'juridisch wat spraakverwarring', vind ik. Er is wel kabelaansluiting op mijn adres. Dit is volledig in orde. De vorige eigenaar was via Telenet aangesloten.
Maar de vorige eigenaar heeft z'n aansluiting stopgezet... het enige wat jij nog hebt is een coax die uit de muur komt.
Gent32m schreef:Ze zeggen dus: "Is er nog geen kabelaansluiting op je adres, dan kost dit 50 euro"

En op hun website, onder de voorwaarden staat te lezen: De vergoeding voor de kabelaansluiting is voor aansluitingen tot maximaal 80 meter van het distributiepunt in de straat tot aan het overnamepunt in de woning. Aansluitingen van meer dan 80 meter of aansluitingen bij
een netwerkuitbreiding (bijvoorbeeld appartementen of nieuwe verkavelingen) gebeuren tegen een meerprijs.

Dit is voor mij toch niet van toepassing ?
Toch wel... je hebt GEEN aansluiting (louter een coax)... en van in je garage tot aan de paddestoel is minder dan 80 euro (dus louter 50 euro, geen extra kost).
Gent32m schreef:Waarom rekenen ze mij daarvoor 50 euro aan ?
Om een technieker langs te sturen, je aansluiting te controleren, eventueel een andere NIU te plaatsen, filters buiten van de coax te verwijderen, ...
Gent32m schreef:Ze spreken enkel over KABELAANSLUITING. En die heb ik.
Nogmaals... nee, die heb je niet... louter een stukje coax. Hetzelfde gaat trouwens op voor gas, electriciteit, ... als er geen overdracht is betaal jij opnieuw een aansluiting.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504,

Allemaal goed en wel, maar dat ze dit dan eens duidelijk op de factuur zetten. In de voorwaarden wordt niet van 'activering van je kabel' gesproken. Daar staat "kabel aansluiting". En in die laatste factuur spreken ze niet van "kabel aansluiting", maar van "'activering van je kabel met verplaatsing". Twee verschillende termen, die dus blijkbaar hetzelfde omhelsen. Wil ik gerust aannemen (al staat dit helemaal niet zo duidelijk in hun voorwaarden vermeld). Vrij verwarrend dus allemaal, maar tot daaraan toe.

Daarnaast (en wees nu eens logisch), als ik me als NIEUWE klant aanmeld (en geloof me vrij, ik heb dat gedaan, daarnet nog eens). Ook al krijg jij blijkbaar iets anders (vreemd, maar hetzij zo).

Ik meld me aan als NIEUWE klant, dan heb ik dus GEEN kabelaansluiting (en zelfs indien die er zou liggen, moet die blijkbaar zowiezo GEHERACTIVEERD worden). Dat is wat je me zegt ? Correct ? Maar dan WEET Telenet toch voor 100% zekerheid dat ze me die 50 euro moeten aanrekenen (volgens hun voorwaarden), op het moment dat ik die bestelling online invoer en dan had men die 50 EURO KABELAANSLUITING in mijn online bestelling duidelijk moeten vermelden. Want ik ben een NIEUWE klant (en heb of fysisch nog geen coax kabel of een heractivatie op die coax kabel nodig).

Hoe je het ook draait of keert, Telenet heeft me hier in het ooitje genomen. Dat ik GEEN klant ben, kun je in die e-mail ergens wel zien, want het klantnummer is leeg. Then again, ik heb gezien, dat je als bestaande klant niet verplicht bent dit klantnummer in te vullen (is het niet) ?

Goh, dit zijn gewoon trukken van de foor...
Waarom mensen zo misleiden bij hun online bestelling. :-(

Dat zit me meer dwars, dan die '50 euro'.

Edit: Andere mogelijkheid is dat ik problemen ondervind met hun website (bugs ?) op mijn systeem. Zo kan ik ook geen extra decoder aan mijn bestelling toevoegen, ik kwam terug op de start pagina terecht, als ik daar een andere decoder koos, verdween de vorige. Stefanie van de chat, heeft dit nagedaan en zij had dit niet. Ook weer vreemd. Net zoals r2504 andere opties ziet verschijnen, dan ik zag. Misschien ligt daar een mogelijke oorzaak ?

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 21 aug 2013, 21:19, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Gent32m schreef:als ik me als NIEUWE klant aanmeld (en geloof me vrij, ik heb dat gedaan, daarnet nog eens). Ook al krijg jij blijkbaar iets anders (vreemd, maar hetzij zo).
Ik kan alléén zeggen wat ik zie... alléén kan ik geen reden bedenken dat jij iets anders krijgt.
Gent32m schreef:Ik meld me aan als NIEUWE klant, dan heb ik dus GEEN kabelaansluiting (en zelfs indien die er zou liggen, moet die blijkbaar zowiezo GEHERACTIVEERD worden).
Akkoord... voor nieuwe klanten lijkt het me een nutteloze vraag.
Gent32m schreef:Goh, dit zijn gewoon trukken van de foor... Waarom mensen zo misleiden bij hun online bestelling.
Ik wil gerust kritisch zijn voor TN... maar spijtig genoeg (voor jou) is men correct in dit geval.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gent32m schreef:Ik meld me aan als NIEUWE klant, dan heb ik dus GEEN kabelaansluiting (en zelfs indien die er zou liggen, moet die blijkbaar zowiezo GEHERACTIVEERD worden).
r2504 schreef:Akkoord... voor nieuwe klanten lijkt het me een nutteloze vraag.
Inderdaad, dit is niet logisch. Als jouw redenering klopt (kabelaansluiting = activatie van je kabel), dan toont men die optie niet voor nieuwe klanten (wat ik dus had, ik zag die optie niet, dat was eigenlijk correct). Maar die 50 euro kabelaansluiting zat dan wel weer niet in mijn prijs vervat (wat dan weer niet correct was).
r2504 schreef:Ik wil gerust kritisch zijn voor TN... maar spijtig genoeg (voor jou) is men correct in dit geval.
Vind je dat men correct is ? Laten we het zo zeggen. Als dit de voorwaarden zijn (die niet zo heel duidelijk op de website vermeld staan, maar bon, ik neem ze met plezier zo aan). En je past die voorwaarden op mijn situatie toe, dan is het 'correct' dat ik 50 euro betaal. Akkoord.

Waar ik wel niet mee akkoord ga, is dat hun ONLINE tool (die mijn bestelling geplaatst heeft) dit NIET correct in rekening genomen heeft.

Want dat is wat je me nu zegt. Dat de Telenet (facturatie dienst) correct gehandeld heeft. Maar de Telenet (online bestel tool) me een foutieve prijs heeft gepresenteerd. Of anders gezegd. Als je bij telenet een online bestelling doet, kan die tool niet 100% correct je de prijs van je bestelling 'garanderen' (berekenen).

Ik heb paar jaar geleden bij Belgacom online mijn internet bestelt, deze tool was 100% (tot in alle details) in orde en nagekomen. Telenet kan dit dus blijkbaar niet.

Je blijft erbij dat ze correct zijn en wil dit verdedigen ?

Die online tool (om te bestellen) is alvast niet correct.
En heeft me op het verkeerde beentje gezet.

Normaal gezien had ik 50 euro extra aan kabelaansluitingskosten moeten zien staan, voor ik op 'aanvaarden' klikte. Het is vooral dit wat me dwars zit. Je bestelt aan prijs A (op hun tool) en later maken ze er prijs B van (op de facturatie), omdat hun EIGEN tool niet aan hun EIGEN voorwaarden voldoet (?). Daarnaast is die web tool alvast vrij buggy ook (toevoegen extra decoder lukt me niet, het al dan niet zien van die kabelaansluiting optie en de soms onzinnige presentatie ervan, volgens hun voorwaarden).

Enfin, ik kruip in mijn bed nu. Morgen bel ik nog eens terug naar de boekhouding. Dat men die online tool en uiteindelijke facturatie toch beter op elkaar mag afstemmen. Ik hou niet van bedrijven die hun klanten 'misleiden'.

En dit is misleiding (of het nu met kwaad opzet, dan wel uit onvermogen is, slechte programmeurs die geen website kunnen programmeren, whatever)

Maar het is (al dan niet opzettelijk) via de prijs (gepresenteerd op hun online tool) me als 'nieuwe klant' misleiden.

En ja, ik heb NIEUWE klant erbij aangeduid.

Overigens, als je bestaande klant invult, krijg je o.a. deze vragen te zien:

Installeer mijn nieuwe producten
  • * op mijn huidige adres
    * verhuis: Ik verhuis naar een ander adres
    * op een bijkomend adres (bv. vakantiewoning)
En die heb ik tijdens mijn aanvraag nooit moeten invullen. Wat een bewijs is (voor mezelf) dat ik 100% ZEKER nieuwe klant heb aangeduid. Waarom twijfelde je daar eigenlijk aan r2504 ? Toch geen aandelen bij Telenet ofzo :wink:

Groetjes,
Gent32m
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Kan je anders screenshots maken van de bestelprocedure? Letterlijk van elke stap?

@r2504 : hij heeft wel coax liggen (vorige eigenaar was telenet klant) dus dan is er enkel de activeringskost van die coax denk ik?

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Ja, nu zou ik zelfs als ITer ook "ja" ingevuld hebben bij "heb je kabelaansluiting". Er ligt nl een coax. Of die bij hun aangesloten is interesseert me niet als gewone gebruiker, dit is dus zeer onduidelijk taalgebruik.

Nu spreekt de OP wel over een speciale aanbieding bij het nemen van een digibox (gratis activatie) dat achteraf rechtgezet is vanwege een fout bij de bestelling zelf. Dat is voor mij een rode vlag (en al zeker bij Telenet), want dat loopt gegarandeerd fout af en wordt onterecht aangerekend.

Mijn enige advies is en blijft: bij Telenet maak je geen gebruik van telefoon of website om iets te bestellen. Je gaat naar een van hun centers en doet alles daar.

Speaking of which: vergeet die helpdesk, probeer ns langs een center te passeren en neem factuur en andere paperassen gewoon mee. Dat face to face kunnen uitleggen helpt in vele gevallen al veel. En ze zijn gemiddeld competenter in zo'n telenet center.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Eerst en vooral aangezien je via internet bestelde heb je 14 dagen lang het recht om alles te annuleren ... zeg hiervan gebruik te willen maken als ze niet meewerken!

De redenering van telenet trekt op niets. Maar dit is/was vroeger een van hun befaamde scenario's : Als je verhuist (en telenet meeneemt) krijgen de 'nieuwe' bewoners op je 'oude' adres een brief in de bus (dat ze afgesloten gaan worden en abbo moeten nemen enz)... De analoge kabel is op dat moment meestal nog actief (in mijn geval was dat ongeveer 8 maanden, maar dat zal afhangen van wanneer ze is passeren). Met andere woorden is het toch mogelijk om een actieve aansluiting te hebben als je geen klant bent.

Maar ik verdedig telenet zeker niet.. Het is niet aan de klant om te kijken of er reeds een filter is geïnstalleerd (buiten het stad moet de paddenstoel open) of een televisie aan te sluiten om te kijken of er analoog signaal is... hun online tool zou moeten weten of er op dat adres een 'actieve' aansluiting is of niet!
Ja, nu zou ik zelfs als ITer ook "ja" ingevuld hebben bij "heb je kabelaansluiting". Er ligt nl een coax. Of die bij hun aangesloten is interesseert me niet als gewone gebruiker, dit is dus zeer onduidelijk taalgebruik.
Deze dubbelzinnigheid staat al jaren in hun besteltool...ik ga er vanuit dat ze moedwillig willen aan (proberen) rekenen. Mijn aandelen van telenet zijn de beste die ik heb ;) is ook niet voor niets;)
Trouwens als hij een pack met internet had genomen dan hadden ze hem geen activatiekosten voor de kabel laten betalen en zou die technieker veel meer werk hebben...
Ik ben blij eindelijk nog is iemand tegen te komen die zich bedrogen voelt en gerold voelt bij deze gang van zaken want de meeste telenet klanten worden blijkbaar 'graag' bedrogen door hun telenet ;)

@ ITnetadmin ...van een internetbedrijf kan je toch verwachten dat je niet naar hun centers moet gaan om een deftige bestelling te doen... Je verliest er 20euro korting mee (die tussenpersoon heeft ook zijn loon....)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Trouwens wat is een telenetcenter. Een omgetoverde Belcompany met verkopers achter de toog. Dus moet je ook al goed opletten wat je zegt en doet...

Telefonie = EDPnet + OVH
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

Ka: coax fiches steken, nr_ing aanbrengen (en filter plaatsen).
Activering: 2 keer 50eur: in totaal dus 50 eur, altijd te betalen voor elke nieuwe , of er nu een filter is of niet maakt niet uit (tenzij promotie)
Promotie: zal wel ok zijn.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Fluppeke schreef: @ ITnetadmin ...van een internetbedrijf kan je toch verwachten dat je niet naar hun centers moet gaan om een deftige bestelling te doen... Je verliest er 20euro korting mee (die tussenpersoon heeft ook zijn loon....)
Laat me de zaak even anders stellen:
Van een internet bedrijf dat geen KMO meer is, verwacht ik nul komma nul fatsoenlijke service van hun helpdesk en/of andere telefonische diensten. Die firstliners zijn op dat niveau bijna allemaal niet techneuten die scripts aflezen, als ze uberhaupt nog in-house zitten en geen 3rd party support center zijn.
Die korting kan me gestolen worden als ik me er andere ellende mee bespaar. Want in een center weet ik tegen wie ik praatte, en is de gemiddelde vakkennis veel hoger (je hebt met wat geluk zelfs iemand die wat van IT kent en zijn collega kan corrigeren etc, allemaal al meegemaakt).

Het hangt er wat vanaf hoe je het bekijkt, denk ik. Die 20 euro kan ik terugverdienen door 20 keer te vragen "en je bent zeker dat er geen enkele extra kost is"; zo stoot je meestal nog wel op een "ah ja, in dit of dat geval..."; iets waar online tools zwaar te wensen overlaten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

krisken schreef:Kan je anders screenshots maken van de bestelprocedure? Letterlijk van elke stap?
Goed idee.

Heb ik daarnet voor je gedaan.

Zie bestanden in bijlage

Bij de laatste stap (pagina 3) zag ik deze boodschap (voor je op bevestigen klikt) niet meer staan (gisteren nog wel):
Om te genieten van digitale tv heb je een kabelabonnement en een kabelaansluiting nodig.
  • Heb je kabel-tv? Dan heb je sowieso een kabelaansluiting.
  • Is er nog geen kabelaansluiting op je adres? We nemen contact met je op om het te regelen. Een kabelaansluiting kost € 50.
Conclusie online bestelling bij Telenet:

(1) Tijdens mijn hele bestel procedure en de bevestigings e-mail die ik er achteraf van kreeg, werd mij nergens duidelijk vermeld dat ik "mogelijks" nog 50 euro extra aan "kabelaansluiting" zou moeten betalen. Zoniet, zou ik niet uit mijn stoel gevallen zijn, één dag later, toen ik een "gecorrigeerde" factuur van mijn "geplaatste" on-line bestelling kreeg.

(2) Daarnaast wordt de term "kabelaansluiting" in de Telenet voorwaarden heel onduidelijk omschreven. In zekere zin heb ik al een kabelaansluiting. Alles ligt er al. Maar dit telt blijkbaar niet (volgens r2504). In de facturatie zal men wel gezien hebben dat er nog een aansluiting ligt (vorige eigenaar woning was klant). Zodoende heeft men waarschijnlijk ipv "kabelaansluiting = 50 euro", daar nu "Activering kabeltelevisie met verplaatsing" gezet. Om duidelijk te maken dat ik 50 euro voor de activering moet betalen, niet zozeer voor het aansluiten (leggen) van die kabel.

(3) De term "Activering van je kabeltelevisie" ben ik nergens tegengekomen. Niet op hun website, niet in de voorwaarden (tenzij ik daarover zou hebben gelezen). Ik moet eerlijk bekennen, ik had daar nog nooit van gehoord, dat ik mijn "kabel" opnieuw zou moeten laten activeren. Op zich allemaal niet zo erg (ik ben geen moeilijk mens). Maar waarom vertelt men mij dit dan niet als nieuwe klant ? Maakt dit kenbaar en duidelijk ?

(4) De online tool wist dat ik een nieuwe klant was. In geval ik nog over een actieve lijn zou beschikken (overname vorige eigenaar) had die tool me dit kunnen vragen, om dan te beslissen of ik 50 euro aan activatiekosten moet betalen of niet. En dit bedrag mee in mijn uiteindelijke 'factuur' te nemen.

Dat is niet gebeurd en is misleiding (uit onwil of onbekwaamheid, laat ik in het midden)

De facturatiedienst wenst de fout van hun online bestellingstool niet recht te zetten (ze mogen dat niet).
Ik bel er straks nog eens naar terug voor meer uitleg.

Als het aan mij lag, ik zegde nu alles binnen de 14 werkdagen op en nam Belgacom TV. Maar ik ben niet alleen om hierover te beslissen. Als de vriendin eenmalig deze fout (voor Libelle, Njam TV, Studio 100) door de vingers wil zien, hetzij zo. Dan blijven we nog even verder op die misleidende boot van Telenet zitten.
Bijlagen
Bestelling - Stap 1
Bestelling - Stap 1
Bestelling - Stap 2
Bestelling - Stap 2
Laatst gewijzigd door Gent32m 22 aug 2013, 15:34, in totaal 1 gewijzigd.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Laatste pagina 3 van de online bestelling.
Bijlagen
Bestelling - Stap 3
Bestelling - Stap 3
Laatst gewijzigd door Gent32m 22 aug 2013, 15:26, in totaal 3 gewijzigd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Voor mij is het duidelijk:
Gent32m heeft aangegeven dat hij een nieuwe klant is, dus nog geen facturen krijgt van Telenet en dan zouden ze moeten weten dat de kabel 'geactiveerd' moeten worden. Daarnaast verschilt de factuur van de bestelbon.

Misschien is het omdat ik bedrijfsleider ben maar dit soort zaken worden indien een telefoontje niet helpt onherroepelijk afgehandeld met een aangetekende brief (kost < 5 euro) waarin de factuur geprotesteerd wordt. Factuur protesteren voor het volledige bedrag plus motivatie. Geen aangetekend schrijven terug van de leverancier betekent dat ze akkoord zijn met uw protest :P .
Als iedereen zo zou redeneren, zal het trouwens snel gedaan zijn met al die complexe formules, berekeningen en ja, zelfs misleidingen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Gelieve bedrijven niet te verwarren met particulieren. Juridisch staan die laatste nergens tov nutsbedrijven. En er is ook geen deftige consumentenvereniging in België ...

Een aangetekende zending kost trouwens minimum 5 euro 70. Een paar keer bellen naar hun "service"betaallijn en zo 2 van die aangetekende zendingen en je zit al snel aan het betwiste bedrag ! Telenet weet dit ook maar al te goed ...

Een factuur volledig niet betalen als particulier ... Op de rechtbanken worden zo'n zaken aan de lopende band behandeld, gemakkelijk voor de schuldeiser, hun advocaten hoeven maar 1 keer langs te komen.

Nu goed, zelf zou ik misschien in dit geval de 50 euro betwist hebben, aangetekend. En bv afgetrokken hebben van de factuur.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

fredo66 schreef:Gelieve bedrijven niet te verwarren met particulieren. Juridisch staan die laatste nergens tov nutsbedrijven.
Sinds wanneer is er een apparte wetgeving voor particulieren?
fredo66 schreef:Een aangetekende zending kost trouwens minimum 5 euro 70.
Sorry, heb waarschijnlijk het bedrag zonder BTW in mijn hoofd.
fredo66 schreef: Een paar keer bellen naar hun "service"betaallijn en zo 2 van die aangetekende zendingen en je zit al snel aan het betwiste bedrag ! Telenet weet dit ook maar al te goed ...
Waarom zou je twee zo'n brieven sturen? Geloof mij één keer een factuur protesteren en niet betalen en dan ligt de bal in het kamp van de leverancier. Een (aangetekende) aanmaning van de leverancier om de openstaande factuur te betalen heeft geen waarde.
fredo66 schreef:Een factuur volledig niet betalen als particulier ... Op de rechtbanken worden zo'n zaken aan de lopende band behandeld, gemakkelijk voor de schuldeiser, hun advocaten hoeven maar 1 keer langs te komen.
Sorry, maar dat is nu net wat ik hier aanklaag: de wet is voor een bedrijf precies hetzelfde als voor een particulier, alleen hebben bedrijven vaak minder 'schrik'.

Voor een bedrag beneden de 1860 euro moet je maximaal naar de vrederechter en dat kan je zelf, dus ook geen kosten voor een advocaat.
Ik wil wel eens zien dat ze naar de rechter stappen voor een geprosteerde factuur die dan nog eens verschilt van de bestelbon.
fredo66 schreef:Nu goed, zelf zou ik misschien in dit geval de 50 euro betwist hebben, aangetekend. En bv afgetrokken hebben van de factuur.
Slechte 'tactiek' en juridisch zelfs gevaarlijk, gewoon de factuur volledig protesteren. In dit concreet geval zou er een uitleg kunnen komen van: ja maar, de klant heeft de andere diensten en producten aanvaardt maar die werken niet zonder die kabelaansluiting dus ook daarmee gaat hij akkoord.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”