EPG via DVB-T v/d VRT ; kleine test - assistentie gewenst

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo,

Sinds een paar jaar heeft de VRT ook een elektronische programmagids (EPG) beschikbaar als extra dienst voor de uitzendingen via DVB-T.
( ! dit gaat over de gratis "free-to-air" uitzendingen - niet die via Teletenne van Telenet ! )

Mijn persoonlijke ervaring hiermee is dat er zeer vele technische fouten in de planning staan.

Dat zijn dan lege blokken, gaten eigenlijk, in de planning. En dubbele vermeldingen van een programma. Een kort stuk van een programma heeft een aparte vermelding. En daarna als nieuwe vermelding de rest van hetzelfde programma.

De VRT melde mij geen weet te hebben van dergelijke problemen. En vooral ook dat ze nog geen klachten ontvangen hebben.

Daarom zou ik graag hier jullie medewerking vragen om 3 EPG testjes te doen via DVB-T. En dan hier de resultaten te posten. Dit om zo er achter te komen of het probleem zit bij zender (VRT) of de ontvanger (IK).

Als referentie gebruik ik de TV-gids op de website http://www.een.be en http://www.canvas.be

Raadpleeg de elektronische programmagids ( EPG ) als u gratis kijkt via DVB-T en vraag volgende 3 vermeldingen op en post hier wat u daar ziet;

Vermelding 1:
Zender; Canvas
Datum; zaterdag 10/08/2013
Tijdstip; 23:35 tot 23:40 "The Bubble"
Omschrijving; Na "Millennium" volgt "The Bubble" - van 23:35 tot 23:40. Daarna volgt "The Bubble van 23:40 tot 01:34
Opmerking; Millennium loopt eigenlijk tot 23:39. Dubble vermelding van "The Bubble".

Vermelding 2:
Zender; Eén
Datum; maandag 12/08/2013
Tijdstip; 18:13 tot 18:59
Omschrijving; lege blok tussen het journaal van 18u en dat van 19u.
Opmerking; "Masterchef" is vermist.

Vermelding 3:
Zender; Eén
Datum; dinsdag 13/08/2013
Tijdstip; 20:57 tot 21:29
Omschrijving; "F.C. De kampioenen" loopt tot 20:56. Dan is er een lege blok zonder vermelding. Het volgende programma met vermelding is "Vanthilt on Tour" vanaf 21:30
Opmerking; het vermiste programma is "Koppen".

Gelieve het onderstaande sjabloon te gebruiken voor uw reactie. Is op de datum van de test het vermelde programma reeds verdwenen uit de EPG gids sla het dan over.

Alle velden zijn natuurlijk eigenlijk "optioneel". De informatie is eerder "gewenst" omdat dit nuttig kan zijn voor de VRT indien het geen persoonlijk probleem zou blijken te zijn.

Code: Selecteer alles

Vermelding 1:
Situatie aanwezig; JA / NEEN
Tijdstip raadpleging;
Woonplaats;
Type ontvanger;
Frequentie (optioneel);
Opmerkingen (optioneel);

Vermelding 2:
Tijdstip raadpleging;
Woonplaats;
Type ontvanger;
Frequentie (optioneel);
Opmerkingen (optioneel);

Vermelding 3:
Tijdstip raadpleging;
Woonplaats;
Type ontvanger;
Frequentie (optioneel);
Opmerkingen (optioneel);
Bedankt voor uw medewerking!
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Vermelding 1:
Situatie aanwezig; NEEN
Tijdstip raadpleging; 7 aug 21u46
Woonplaats; Berlare
Type ontvanger; Open-Pli Satelliet ontvanger met DVB-T usb Stick
Frequentie (optioneel);
Opmerkingen (optioneel);

Vermelding 2:
Situatie aanwezig; JA , na journaal van 18u00 volgt journaal van 19u00
Tijdstip raadpleging; 7 aug 21u54
Woonplaats;
Type ontvanger;
Frequentie (optioneel);
Opmerkingen (optioneel);

Vermelding 3:
Situatie aanwezig; JA , geen Koppen
Tijdstip raadpleging; 7 aug 21u54
Woonplaats;
Type ontvanger;
Frequentie (optioneel);
Opmerkingen (optioneel);

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat kan ook aan slecht antennesignaal of slechte ontvanger liggen. Als ik mijn ontvanger aanzet heb ik de eerste minuten ook ontbrekende programma's . Na een tijdje komt dat meestal goed. Maar blijkbaar niet altijd.
Gr, Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Die fouten die je omschrijft komen inderdaad veelvuldig voor. Daarnet op canvas was er een gat tussen canvascrack en the killing. Er was geen melding van avondland. Ik gebruik een sab titan 2 combo.
Converted
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer

Idem dito hier. Continu programmas die er niet tussen staan. Een gat van een paar uur. Gewoon sommige ofwel bij canvas, ketnet/op12 of één geen enkele vorm van epg.
Soms laadt ie ook traag in.
Merkte dit door smiddags staat de tv aan en voor het nieuws van 13uur zenden ze de premiejagers uit. Tot voor gisteren stond dit er nooit in in de epg. Raar maar waar sinds deze ochtend wel...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

De VRT EPG op dvb-t free air ligt er soms wel ook eens volledig uit. Ik heb op zo'n moment hier op dit forum eens gevraagd of dat toen ook het geval was op de telenet epg dvb-t en het antwoord was nee ...

Het mag allemaal niet te goed zijn hé, betalende bgc en telenetklanten mogen niet afhaken ...
Digicorders en hun gemakkelijke diensten zoals epg bestaan alleen bij bgc en telenet, allé dat is toch het idee waar de kabelboeren naartoe willen

Uiteindelijke mogen we al blij zijn met de soms wat kramikkige vrt epg want hij toont - tot mijn verwondering moet ik toegeven - een hele week programmatie ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Heel erg bedankt voor de reacties! Goed om te horen dat ondanks dat de VRT geen weet heeft van EPG-problemen van de DVB-T er toch nog andere mensen zijn die een andere indruk hebben.

Ik wou een vervolg e-mail sturen naar de VRT op basis van het voorgaande maar ik merkte een bug op in de EPG die "te mooi" was om te laten liggen;

Canvas
Donderdag 22 augustus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus; leeg. Geen planning. Niets.
Woensdag 21 augustus en zondag 25 augustus wél een planning - met de gebruikelijke gaten erin.

Graag wil ik u vragen om even uwe DVB-T EPG van de VRT te raadplegen en even een "me too" te posten" indien van toepassing.

Aanvulling - wat screenshots;

Afbeelding

Geen Canvas.

Afbeelding

Let ook op het wegvallen van het programma op één na FC De Kampioenen. Geen Canvas.

Afbeelding

Voor het tussen Joker&Lotto en "het verloren voorwerp" is "Dieren in nesten" weggevallen (buiten Canvas volledig)
Laatst gewijzigd door WalterB1 20 aug 2013, 22:44, in totaal 1 gewijzigd.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Klopt. Niets voor do, vrij en zat.
Afbeelding toegevoegd:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarkDM 20 aug 2013, 16:33, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik zal het vanavond ook eens nakijken en reactie posten
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef:Klopt. Niets voor do, vrij en zat. Ik kan je schermafdruk bezorgen.
Ja, graag, bedankt. Ik denk dat het nuttig is voor het "dossier" dat er prentjes zijn. Post deze in uw bericht of stuur mij per e-mail door. Ik stuur u een PM met een e-mailadres. Ik ga ook een foto maken en die posten.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb epg in mijn TV (Sony Bravia KDL-32v4500) en epg in mijn multi-mediaschijf EMTEC S800h
Wat daarbij opvalt is dat wanneer er problemen zijn met de EPG (zoals nu) beide ontvangers anders reageren.

In beide zijn gaten maar de Sony Tv toont toch meer info dan mijn emtecschijf.
Vb zaterdag: emtec toont niets alleen wat letterscramble, de sony tv toont wel een programmering maar er zitten uren/gaten tussen zonder programmainfo

De ontvanger speelt dus een grote rol van zodra er 'iets' mis is met de epg info ... dat viel me vroeger ook al op.

Ik heb vroeger ook nog geschreven toen de epg er (half of helemaal) uitlag, ik zal eens opzoeken wat ze toen schreven als ik het nog vind.
Update: ik kan de mail niet meer vinden, was iets tss hen en Norkring. Enfin, de ene keer was het antwoord dat er niets aan de hand was (2 dagen later was alles ok ...), de andere keer kreeg ik de uitleg wat er aan de hand (geweest) was.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Berichtje naar de VRT is verzonden om dit klein onderzoekje onder de aandacht te brengen en het verzoek om deze berichten te lezen. Wanneer ik verder nieuws heb laat ik het weten. Bedankt iedereen voor de medewerking.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

fredo66 schreef:Vb zaterdag: emtec toont niets alleen wat letterscramble, de sony tv toont wel een programmering maar er zitten uren/gaten tussen zonder programmainfo
De EPG via de Sony TV voor zaterdag, Canvas;
Zijn er effectief bepaalde programma's die "normaal" in de planning staan, samen met vele "lege gaten" (zoals op Eén) ?
Of is het een volledig lege planning waar er wel tussenschotten aanwezig zijn met start- en eindtijdstippen maar geen inhoudelijke informatie over het programma van die tijdvakken?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik dacht vanwel, dat er dus ook effectief programma's stonden maar ik zal het deze avond eens controleren en terug posten
De uitleg die de Vrt een vorige keer gaf heb ik toen gepost hier op het forum:
"Er is blijkbaar een probleem met de communicatie van de epg informatie tussen de VRT en het DVB-t headend van Norkring België. Onze techniekers en die van Norkring zijn bezig de zaak op te lossen."

Zie draadje http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... b&start=20

Zoals beloofd update (net gecontroleerd 17u45):
Op mijn TV geeft de EPG voor zaterdag voor TV1 een vrij volledige gids (uren + programma) maar met nog steeds een 3 tal gaten zonder uur of omschrijving. Vb na 1000 zonnen, rond 20u05 is dat zeker, tot 20u30 geen programmainfo.
Voor Canvas heeft de EPG voor de hele dag niets weer (op mijn Sony TV nog steeds).

Op mijn emtec schijf heeft de EPG nog steeds niets voor zaterdag.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Er zit enige beweging in. Nu heb ik wel een planning voor donderdag op Canvas. Vrijdag en zaterdag is nog steeds leeg.
JanD25
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Hoi,
Ik kan pas vanaf vandaag terug mee testen, epg voor vandaag
via één.be :
18:00 het journaal
18:12 het weer
18:15 dagelijkse kost
18:30 blokken

via dvb-t (Norking egem (tielt))
18:00-18:12 het journaal
18:12-18:16 het weer
leeg blok (idem in epg voor dinsdag en woensdag, donderdag volledig leeg voor heel de dag voor één, vrijdag programma deels aanwezig)
18:30-18:56 blokken

mvg,
Jan
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Bij mij gisterenavond op mijn emtecschijf (dvb-t ontvanger) zag ik niet direct nog gaten in de programmatie, niet op 1 en ook niet meer op canvas
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb vandaag een reactie van de VRT-klantendienst ontvangen over het bovenstaande;
De EPG-gids voor DVB-T-kijkers vertrekt real time bij de VRT.
Nadat de data automatisch uit het productiesysteem zijn getrokken, is een manuele
handeling bij de uitzendregie noodzakelijk om te publiceren, wat meermaals per dag
moet gebeuren om de informatie te updaten. Uit nazicht blijkt dat een snelle
opeenvolging van deze handelingen, kan leiden tot een hapering van het systeem
waardoor niet alle informatie beschikbaar wordt.
De collega’s van de uitzendregie zullen er in de toekomst over waken dat dit
probleem zich niet zal herhalen.
Met onze verontschuldigingen voor het ongemak dat u heeft ondervonden.
Deze reactie van de VRT en ervaring van fredo66 in het bovenstaande bericht geeft hoop op beterschap.

... al zie ik toch nog steeds een mooi gat in de planning op Eén in prime-time de volgende drie dagen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Best leuk dat de vrt reageert en een technische uitleg geeft. Alleen verbaast het me dat er in zo'n digitaal geautomatiseerd tijdperk nog handelingen nodig zijn die zo foutgevoelig kunnen zijn.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

't is weer eens zover ... epg onvolledig op canvas. Ik wil 'the Killing' opnemen op woensdagavond, zat gewoon niet in de programmatie dit weekeinde.

Is dit (op dvb-t natuurlijk) bij iedereen zo (dus woensdagavond onvolledige programmatie) ?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nog steeds niet ok op woensdag blijkbaar.
Op mijn emtec epg ontbreekt voor morgen terug the killing (+-22u50 tot 23u45 ongeveer).
Ontbreekt dit bij iedereen in de vrt epg dvb-t ?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

klopt. Op dvb-t onbreekt het. Op TV-Vlaanderen is alles in orde.
X-trend Linux ontvanger met DVB-T usb-stick.

Twee weken geleden was het ook al. Toen kon ik iets (de Leraarskamer meen ik) niet opnemen via dvb-t. Moest dan via TV-Vlaanderen.
Maar ik hou de dvb-s tuners liever vrij voor mijn andere huisgenoten.
Laatst gewijzigd door MarkDM 30 okt 2013, 12:50, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ok, bedankt. Nu weet ik tenminste zeker dat het niet aan mijn recorder ligt.
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Foto0119 (800x600).jpg
Foto0118 (800x600).jpg
De epd via dvb-t blijft het slecht doen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”