Routerboard
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Aangezien meer en meer mensen complexere dingen willen doen met hun router... en een aantal van hen reeds terecht gekomen zijn bij de Routerboards misschien eens een topic starten om hierover wat ervaringen uit te wisselen. Informatie zoals welk model je hebt, wat je ermee doet, welke configuraties je hebt, ... is misschien ook handig voor anderen.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
3x een RB2011L-RM en 2x een RB751U-2HnD.
2 van de RB2011L-RM's dienen als main router voor mijn beide internetconnecties. Dit kon in principe met één routerboard maar ik wou deze persé gescheiden hebben van elkaar. De configuratie van deze beiden is identiek : op poort 1 (gigabit) vind je de uplink naar de switch. Op poort 5 (gigabit) de crosslink tussen mijn beide routerboards voor mijn vdsl2 verbindingen. Op poort 8 de uplink voor de RIPE probe, poort 9 doet de DHCP client zodat ik daar een IP krijg van de vdsl2 modem (192.168.x.y) en poort 10 ten slotte doet de PPPoE sessie naar de vdsl2 modem (Deze laatste poorten zijn gewone fast ethernets). In het datacenter hangt een andere RB2011L-RM die voornamelijk dienst doet als switch : poort 1 = uplink, poort 2 = server, poort 10 = ripe probe. Deze heeft ook een VPN server aan boord waar mijn 2 routers thuis mee connecteren als VPN client.
Een RB751U-2HnD werkt thuis samen met 2 nanostations om de ssid's van studenteninternet in de lucht te houden en te routeren over mijn netwerk. Zo kunnen bewoners van het appartement die geen vaste internetconnectie hebben gebruik maken van mijn internet, maar tegen een minimale betaling. De andere RB751U-2HnD is een reserve/testtoestel.
Op dit moment denk ik er aan om mijn twee RB2011L-RM's thuis te vervangen door de iets duurdere versie die een gbic heeft en dubbel zoveel ram (loopt wel eens vol nu). Waarschijnlijk dus door de RB2011UAS-RM dus.
2 van de RB2011L-RM's dienen als main router voor mijn beide internetconnecties. Dit kon in principe met één routerboard maar ik wou deze persé gescheiden hebben van elkaar. De configuratie van deze beiden is identiek : op poort 1 (gigabit) vind je de uplink naar de switch. Op poort 5 (gigabit) de crosslink tussen mijn beide routerboards voor mijn vdsl2 verbindingen. Op poort 8 de uplink voor de RIPE probe, poort 9 doet de DHCP client zodat ik daar een IP krijg van de vdsl2 modem (192.168.x.y) en poort 10 ten slotte doet de PPPoE sessie naar de vdsl2 modem (Deze laatste poorten zijn gewone fast ethernets). In het datacenter hangt een andere RB2011L-RM die voornamelijk dienst doet als switch : poort 1 = uplink, poort 2 = server, poort 10 = ripe probe. Deze heeft ook een VPN server aan boord waar mijn 2 routers thuis mee connecteren als VPN client.
Een RB751U-2HnD werkt thuis samen met 2 nanostations om de ssid's van studenteninternet in de lucht te houden en te routeren over mijn netwerk. Zo kunnen bewoners van het appartement die geen vaste internetconnectie hebben gebruik maken van mijn internet, maar tegen een minimale betaling. De andere RB751U-2HnD is een reserve/testtoestel.
Op dit moment denk ik er aan om mijn twee RB2011L-RM's thuis te vervangen door de iets duurdere versie die een gbic heeft en dubbel zoveel ram (loopt wel eens vol nu). Waarschijnlijk dus door de RB2011UAS-RM dus.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
Voor de liefhebbers een foto'ke van de setup 

Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Als je mee doet aan samknows : zeker meedoen met dit project. De atlas probe is powered via een USB stekker. En die zit achteraan de samknows box! Dus een UTP kabel van 10cm en je kan beginnen 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Hier een RB-450G Routerboard met twee TP-Link JetStream Managed Gigabit switches (16 en 8 poorts) plus nog een Unif AP-LR... met allemaal de nodige VLAN's. Meer info volgt laten nog wel.
- krisken
- userbase crew
ben benieuwd naar jouw setup r2504 
[
Post made via mobile device ]

[

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Op zich is alles (Telenet modem, Telenet decoders, m'n servers, cam's, Arduino, Unifi, RIPE Probe, ...) geconnecteerd op m'n Gigabit switchen (één per verdiep welke een VLAN trunk hebben met elkaar) en zijn deze verdeeld over een aantal VLAN's (Telenet, LAN, Guest, CAM's, Probe's, ...). De RB-450G hangt met twee poorten (heb er dus nog drie vrij) aan de core switch en doet al de externe en inter-VLAN routing/security, NAT, IPv6 alsook de SSTP VPN. Services zoals DNS, DHCP, Radius, ... draai ik op een server (al zou dat ook op het Routerboard kunnen).
Op het to-do lijstje staat nog IPv6 voorzieningen op de andere VLAN's en verder spelen met de mogelijkheden van RouterOS (ik gebruik er misschien amper 1% van), alsook van m'n managed switchen.
Op het to-do lijstje staat nog IPv6 voorzieningen op de andere VLAN's en verder spelen met de mogelijkheden van RouterOS (ik gebruik er misschien amper 1% van), alsook van m'n managed switchen.
-
- Deel van't meubilair
Iemand die IPv6 subnetting doet op z'n VLAN's ?
Welke (firewall) rules gebruiken jullie zoal ?
Welke (firewall) rules gebruiken jullie zoal ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Ondertussen heb ik er ook 1. Invloed van sommigen hier ? 
Een RouterBOARD RB/2011UAS-RM. Ik heb gelijk een RouterBOARD RB/750GL besteld om, wanneer de 2011 goed werkt, te experimenteren met VPN tussen beide, EoIP, ...
Op dit ogenblik heb ik het volgende voor mekaar. Telenet (modem only) komt binnen (zonder nog de origine Dlink Switch te gebruiken) op poort 1.
Poort 5 is m'n netwerk.
Nu heb ik een paar dingen waarvan ik niet weet hoe ik ze moet oplossen:
* Is het nog steeds noodzakelijk om een digicorder op de telenetswitch te hangen, of mag die ondertussen mee in het netwerk? Zoniet, zou ik dus willen weten hoe ik in de RB een 2tal ethernet-poorten moet configureren, zodat die Dlink-switch echt niet meer nodig is.
* Ik heb een PPTP client account ingesteld (pptp-out1), ik krijg hierop een IP.
Nu zou ik
-voor sommige ip's uit het eigen netwerk ALLE traffiek hier willen doorsturen (experimenteel, bvb om te zien of ik een AppleTV, BhaaluBox, ... hier over kan laten werken).
-voor uitgaande traffiek over specifieke poorten, ongeacht van welk IP het komt, hier willen doorsturen (newsbin traffiek)
-voor sommige doel-ip's alle traffiek hierover willen sturen (bvb om hulu, abc.com, ... te kunnen kijken).
Later als het over PPTP lukt, dan wil ik het ook over L2TP of over een 2de internet-verbinding proberen. Het principe is, vermoed ik, gelijkaardig.
Die PPTP verbinding is dus deels experimenteel, omdat die het makkelijkste op te zetten was.
Iemand een idee?
(niet allemaal te gelijk
)
Yves

Een RouterBOARD RB/2011UAS-RM. Ik heb gelijk een RouterBOARD RB/750GL besteld om, wanneer de 2011 goed werkt, te experimenteren met VPN tussen beide, EoIP, ...
Op dit ogenblik heb ik het volgende voor mekaar. Telenet (modem only) komt binnen (zonder nog de origine Dlink Switch te gebruiken) op poort 1.
Poort 5 is m'n netwerk.
Nu heb ik een paar dingen waarvan ik niet weet hoe ik ze moet oplossen:
* Is het nog steeds noodzakelijk om een digicorder op de telenetswitch te hangen, of mag die ondertussen mee in het netwerk? Zoniet, zou ik dus willen weten hoe ik in de RB een 2tal ethernet-poorten moet configureren, zodat die Dlink-switch echt niet meer nodig is.
* Ik heb een PPTP client account ingesteld (pptp-out1), ik krijg hierop een IP.
Nu zou ik
-voor sommige ip's uit het eigen netwerk ALLE traffiek hier willen doorsturen (experimenteel, bvb om te zien of ik een AppleTV, BhaaluBox, ... hier over kan laten werken).
-voor uitgaande traffiek over specifieke poorten, ongeacht van welk IP het komt, hier willen doorsturen (newsbin traffiek)
-voor sommige doel-ip's alle traffiek hierover willen sturen (bvb om hulu, abc.com, ... te kunnen kijken).
Later als het over PPTP lukt, dan wil ik het ook over L2TP of over een 2de internet-verbinding proberen. Het principe is, vermoed ik, gelijkaardig.
Die PPTP verbinding is dus deels experimenteel, omdat die het makkelijkste op te zetten was.
Iemand een idee?
(niet allemaal te gelijk

Yves
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.