Nieuwe digitale camera gezocht (superzoom)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ben op zoek naar een nieuwe camera, en vroeg me af of er me iemand wat advies kon geven, aangezien hier toch wel wat enthousiaste fotografen zitten op het forum.

heb een paar superzooms in een vergelijking gezet op dpreview (link).

Vereisten zijn toch wel voornamelijk een zeer grote zoom, dus vallen de dslr cameras af, want als je daar een lens van 1000-1200mm gaat opzetten heb je mi. een heftruck nodig (moet draagbaar en tamelijk compact zijn, en relatief goedkoop). Ik weet dat ik ga inboeten op image quality met de kleinere 1/2.3" sensor.

De camera zal vooral op vakantie gebruikt worden, en daar heb je een hele hoop natuur, landschappen en "wildlife" Ik zou graag eens dichtbij willen komen bij al deze fauna & flora, dus veel zoom is toch wel belangrijk. In Yellowstone vorig jaar had ik niet zo veel zin om op 10m van die black bears gaan te zitten :angel:

Iemand een advies?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

mijn keuze gaat dan naar de canon sx50 hs of de panasonic FZ200. Deze hebben beide een 12 Megapixel (de laagste in de reeks) wat voor een kleine sensor meer dan genoeg is om aanvaardbare beelden te krijgen. Pers je meer op deze sensor, dan kan dit ten koste gaan van de beeldkwaliteit binnen het kleinbeeldsegment. Het loont zeker de moeite om de voorbeeldfoto's te bekijken op dpreview om zelf je keuze hier te vinden.

Als ik de optische eigenschappen naast elkaar zet, dan gaat mijn voorkeur uit naar panasonic. diafragma blijft namelijk constant over gans zoombereik. De kortse sluitertijd van 1/2000 vind ik net iets te langzaam bij zeer zonnig weer of een zoom van 1200mm voor de canon.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Teebee schreef:Vereisten zijn toch wel voornamelijk een zeer grote zoom, dus vallen de dslr cameras af, want als je daar een lens van 1000-1200mm gaat opzetten heb je mi. een heftruck nodig (moet draagbaar en tamelijk compact zijn, en relatief goedkoop).
De reden hiervoor is nogal voor de hand liggend :-D

Ga je voor een compact of bridge dan heb je een kleinere sensor, heb je een te klein diafragma bij langere zoom zodat je sluitertijd langer wordt en optisch zijn de "superzoom" lenzen natuurlijk kwalitatief ook minder goed dan tele/zooms ba, DSLR's. Als je ziet dat de prijs van de hele camera maar een fractie is van een goede DSLR tele.....

Hou rekening met de vuistregel(*) dat je sluitertijd korter moet zijn dan je brandpuntsafstand. Dus 50mm op 1/50 maar 1200mm op 1/1200. Op 1/1200 ga je al redelijk wat licht moeten hebben (bij zeer zonnig weer no prob) maar bij bewolking of valavond ga je een veel hoger ISO moeten instellen met extra ruis tot gevolg. Een statief kan soelaas brengen maar niet als je onderwerp (vogel, beer, hert... bison...) beweegt.

(*) Vuistregel, er kan afgeweken worden als je een vaste hand hebt. zelf hou ik het op 1/20-1/25 bij 50mm, beeldstabilisatie geeft je meestal ook 1-2 stops speling.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik nijgde enorm veel naar de Sony hx300 (voorbeeldalbum onbewerkte fotos), maar na deze vergelijking op cameralabs met de Canon begon ik te twijfelen.

De FZ200 is idd over de volledige range f2.8, maar de zoom is wel "maar" de helft. Toch vind ik dit een zeer mooi toestel.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”