Duimpjes update

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Duimpjes updates zorgen meestal voor nogal bewogen discussies... maar here goes anyway :P.

We vinden dat het duimpjessysteem in de eerste plaats moet gebruikt worden om te belonen, eerder dan om "af te straffen". Uiteindelijk is het toch veel aangenamer om positieve duimpjes uit te keren dan om negatieve uit te delen, menen wij.

Daarom kan er vanaf nu een minimale ratio om negatieve duimpjes te mogen uitdelen, vastgesteld worden. Dit betekent dat je zelf pas negatieve duimpjes kan uitdelen als je minstens al een zeker aantal positieve duimpjes hebt uitgedeeld.

Bijvoorbeeld: als de ratio op 0,75 staat, betekent dit dat je minstens 3 positieve duimpjes moet hebben gegeven alvorens je het vierde negatieve duimpje kan geven. Voor de duidelijkheid: je kan een ratio van 4 negatieve duimpjes geven per 3 gegeven positieve duimpjes. Dit is totaal niet gerelateerd aan het aantal gekregen duimpjes.

De betrokken personen krijgen heel transparant informatie hierover wanneer ze wensen negatieve duimpjes te geven maar het systeem dit niet toelaat. Volgens onze statistieken zou het vier trouwens slechts om een beperkt aantal betrokken personen gaan.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Nogmaals, afschaffen die duimpjes. Het merendeel van de duimpjes wordt nog altijd gegeven in welles\nietes situaties -> ze hebben dus amper nut.
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

iceke schreef:Nogmaals, afschaffen die duimpjes
@ Userbase mods.
Maak hier eens een poll van. Dan weet je ineens wat de Userbaseleden van die duimpjes vinden, en kunnen jullie je conclusies trekken.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Ik heb het vroeger nog gezegd, ik vind dit zeer kinderachtig meer iets voor in de kleuterklas .
Je post iets omdat je een idee hebt dat je wilt delen of om iemand te helpen met zijn problemen of vragen en dit doe je toch niet om beloond te worden.

PS: je moet geen duimpje omhoog zetten voor mijn post hier als je ze goed vindt, je mag er evengoed ene naar beneden zetten ik bekijk ze toch niet !
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Een pleister op een houten been.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Als ze beide niet evenwaardig zullen zijn is het beter ze helemaal af te schaffen.
Wat is het doel van die duimpjes eigenlijk?
Om een compleet beeld te geven zou je eigenlijk ook moeten tonen hoeveel duimpjes iedereen geeft naast hoeveel ze er hebben gekregen.
Ik als kleine gebruiker hier doe er in ieder geval niets mee en in sommige onderwerpen ontstaat er alleen maar frustratie door het gebruik ervan...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Laat enkel de topic starter duimpjes uit delen in zijn gestarte discussie en je hebt meteen ook feedback van hem of haar.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Er zijn ook fora waar je enkel positieve duimpjes kan geven. Daar is het zo dat er dan ook enkel echt nuttige posts een duimpje krijgen... Ik vind het duimpjes systeem wel beter dan gequote berichten met een +1 erbij, dat leest helemaal niet goed.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Voor mij hoeven die duimpjes niet...wordt toch alleen maar te pas en te onpas gebruikt..

en als het dan toch moet...waarom niet enkele positieve duimpjes laten zien...negatieve duimpjes worden dan van de eventuele positieve afgetrokken met 0 als min..
selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Zelfs de grote der aarde hebben alleen een "vind ik leuk" knop, en geen "vind ik niet leuk". Weg ermee die handel.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Oei,

Zijn de duimpjes daar weer ?

1. Een poll werd reeds gehouden.

2. Een discussie hebben we ook al gehad. Ik voel enorm veel respect voor onze mod ploeg: Krisken, Philippe_d, Titanium, Goztow, Meon en al die anderen hier. Het ging er in die discussie soms nogal hevig aan toe. 't is te zeggen, ik was er nogal hevig in :wink: En bleef er maar wat over door zagen (filosoferen tot in het oneindige), op zoek naar een oplossing...

3. Een suggestie die ik zelf toen had (en nog steeds heb) is van een extra keuze mogelijkheid te voorzien.
- <Nieuw icoontje>: Dit bericht is nuttig (heeft me geholpen)
- DUIMPJE OMHOOG: Ik ben het met dit bericht (deze mening) eens
- DUIMPJE OMLAAG: Ik ben het met dit bericht (deze mening) niet eens
- <!>: Dit bericht is ongewenst (melden aan de mods)

4. Het doel van deze suggestie, is de berichten van de leden minder af te straffen. Je beoordeelt een bericht (eens of niet eens), maar straft een bericht (naar inzet, inhoud, etc) niet meer af. Dergelijke acties (afstraffing) kunnen voor frustratie bij de leden zorgen. Dit 'psychologisch' effect kun je (als moderator) niet meten. Je weet niet hoe je leden zich bij dergelijk systeem (misbruikt) voelen. Wat er zoal door hen heen gaat, op dat moment. Dit alles (ons menselijke gedrag) vindt plaats onder de Userbase 'radar'. Gevoelens zijn niet zichtbaar (meetbaar), maar de effecten ervan kunnen wel nog blijven nazinderen. En ander (en bijkomend) nadeel is dat duimpjes heel 'low level' gegeven worden. Je wordt "gestraft", maar weet niet waarvoor, waarom, door wie, etc. Vanuit die optiek zou ik het straffen zoveel mogelijk proberen te beperken. Gebruik daarvoor de <!> knop.

5. Ik begrijp de standpunten van de mods. Er is al heel veel werk in de implementatie van dit duimpjes systeem gestoken. Al dat werk (al die inzet) wordt gedaan door een ploeg van vrijwilligers ! Respect daarvoor ! Daarnaast is het ook niet fijn om 's nachts als moderator uit je bed bijvoorbeeld gebeld te worden. Omdat er één of andere troll op het forum actief is. Daarvoor is het idee van de mensen hier zelf mee te laten modereren, een goed idee ! Echter, ik zou daarvoor de <!> knop gebruiken (en geen duimpjes).

6. Hoe ervaren de userbase leden zelf deze duimpjes ?
- Ik trek me die duimpjes naast mijn naam niet meer aan (= negeer modus).
- Andere mensen hebben het hier misschien wel nog lastig mee (= irriteer modus).
- En nog andere vinden die duimpjes waarschijnlijk heel leuk (= waardeer modus).

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 25 jul 2013, 14:27, in totaal 10 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

selder schreef:Zelfs de grote der aarde ...
euhhh, wie bedoel je buiten Userbase????
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik behoor tot de doelgroep blijkbaar. Het is een afbreuk aan het systeem, en het is zonder probleem te omzeilen. Schaf het dan maar helemaal af.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Gent32m schreef: Een poll werd reeds gehouden
Sorry. Niet ver genoeg gekeken. :oops:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Laten we dit bericht niet aanzien als discussie, maar als een melding dat je eerst positief moet gereageerd hebben alvorens je een negatief duimpje uitdeelt.
3 positieve, dan een negatief. Zo is het toch ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Goztow schreef:We vinden dat het duimpjessysteem in de eerste plaats moet gebruikt worden om te belonen, eerder dan om "af te straffen". Uiteindelijk is het toch veel aangenamer om positieve duimpjes uit te keren dan om negatieve uit te delen, menen wij.

Daarom kan er vanaf nu een minimale ratio om negatieve duimpjes te mogen uitdelen, vastgesteld worden. Dit betekent dat je zelf pas negatieve duimpjes kan uitdelen als je minstens al een zeker aantal positieve duimpjes hebt uitgedeeld.

Bijvoorbeeld: als de ratio op 0,75 staat, betekent dit dat je minstens 3 positieve duimpjes moet hebben gegeven alvorens je het vierde negatieve duimpje kan geven.
Gaat dat geen misbruik in de hand werken? Het is gemakkelijk om even 3 positieve duimpjes te geven op random posts om vervolgens toch een negatieve duim te geven aan een post die het toch niet echt verdient.

Ik ben ofwel voor een systeem van enkel positieve duimpjes, voor slechte posts is er de report knop.
Of positieve en negatieve duimpjes maar dat je moet argumenteren waarom je het duimpje geeft, dan is misbruik ook sneller te vinden want als iemand 3 keer een negatief duimpje geeft met "omdat ik u haat" of "gewoon omdat het kan" of weet ik veel welke loze reden dan valt dat op en kan die persoon zijn duimpjesrechten verliezen (+ onterechte negatieve duimpjes kunnen teruggedraaid worden).

Ik trek het mij eigenlijk al niet meer zo veel aan, dat cijfer onder mijn naam. Ik weet van mezelf dat ik tracht geen mensen op hun tenen te stampen en dat het toch altijd eens kan gebeuren. Zolang de ratio overwegend goed blijft ben ik tevreden over mezelf. Een systeem om te zien waar je je duimpjes krijgt zie ik wel zitten, want ik blijf curieus naar de plaats waar ik ze kreeg.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

Het systeem was goed zoals het was.

Dus als er nu iigggg iets is dat negatief duimpje verdient, dan moet ik eerst valse "plus duimpjes" geven zodat ik de negatieve kan als de ratio net niet ok is.

Dus je zet aan om duimpjes te geven om tot een ratio te komen? Wat niet de bedoeling is.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Zet es om te beginnen (zoals ik al op een ander forum zag) de namen er bij van de mensen die positieve of negatieve duimpjes hebben gegeven.
Zal waarschijnlijk het trolniveau al voor een stuk naar beneden halen, die negatieve duimpjes worden toch maar gebruikt als..payback.
Beledigende postings kunnen toch al gemeld worden aan een mod dus ik zie niet in waarom die negatieve duimpjes nog nodig zijn.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik zit al jaren op Userbase en die duimpjes zijn me zelfs nooit echt opgevallen. Ook totaal geen idee hoeveel duimpjes ik zelf heb (zal het wel zien door deze post dan :)). Ik was me er pas van bewust toen er discussies over kwamen en had toen al iets van: djee, grow up, ga je nu echt lopen janken omdat je negatieve duimpjes krijgt ?
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

@mclaeys een feedbacksysteem bestaat in je user control panel.

Even ter verduidelijking het is de ratio positieve op negatieve uitgedeelde duimpjes. Het heeft dus niks te maken met de duimpjes die je kreeg.

0.75 (huidige instelling) betekent dat je voor iedere 3 positieve zelfs 4 negatieve kan geven.

De idee is voornamelijk om te vermijden dat individuen te negatief zouden beoordelen. Door deze ratio redelijk laag te houden zou misbruik op zich ook niet nodig zijn. Moderatoren kunnen dit misbruik trouwens opsporen en de sanctie is een duimpjesban.

Ik vind dat het niet slecht is dat iedereen nogmaals zijn mening kwijt kan. Ik merk dat men eigenlijk quasi uitsluitene problemen heeft men de 'score' onder de naam en vooral dan de negatieve kant ervan.

Tonen wie u positieve duimpjes gegeven heeft vind ik op zich niet direct iets mis mee, voor negatieve ben ik bang voor 'vergelding'.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Petrikske: bedoel je zoiets
Bijlagen
quote.png
(9.67 KiB) 9 keer gedownload

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Ik was me er pas van bewust toen er discussies over kwamen en had toen al iets van: djee, grow up, ga je nu echt lopen janken omdat je negatieve duimpjes krijgt ?
Dat klopt. Ben het volledig met je eens. Maar dit alles hangt af in welke mate je "betekenis" aan die duimpjes toekent. Trek je je zo een negatief duimpje aan of niet ? Doe je daar iets mee ? Of negeer je het.

- Als je het negeert, verliest het zijn betekenis. Verliest het alle kracht.
- Als je er wel aandacht aan geeft, probeer je daar iets mee te doen (bv filosofisch puzzelen / debatteren erover, je gedrag aanpassen, jezelf in vraag stellen, etc).

In het begin stoorde het me, die "onzin" (want ja, ik vind het nog altijd onzin, zolang men het onderscheid mening / nuttig daarin niet maakt) naast mijn naam te zien staan. Ik had graag dat onzin gehalte er wat uitgehaald. Daar een mooier werkend systeem van gemaakt. Het idee vond ik best uitdagend. De combinatie psychologie met informatica daarin te maken. Hoe kun je uit 'subjectieve' informatie (het oordeel van anderen) toch nog een 'objectief' resultaat (meerwaarde) halen.

Ik speel soms op spellen sites. Daar worden ook duimpjes gegeven. Ik krijg soms negatieve duimpjes, als iemand tegen mij verliest. Vanuit zijn frustratie (verlies) kent hij me dan een negatief duimpje toe. Het is niet leuk zulke negatieve duimpjes te ontvangen, noch deze naast je naam te zien staan. Echter met 250+ en 16-, valt dit daar allemaal nog goed mee.

Persoonlijk zou ik die duimpjes op de spellen sites liever zien verdwijnen. Ook de scores hoeven ze voor mij er niet bij te zetten. Dergelijke scores kunnen mensen tegenhouden met je te spelen. Oei, is die zo goed. Of oei, heeft die zoveel negatieve duimpjes naast zijn naam staan. Wil ik daar wel tegen spelen ? Dit spel een kans geven ?

Terwijl ik zoiets heb van. Laten we gewoon spelen. Negeer al die onzin.
Geef het spel (het debat, het forum) een kans.

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 25 jul 2013, 11:46, in totaal 4 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap niet goed waarom die duimpjes weer naar boven moeten komen ? Niemand snapt die duimpjes en iedereen gebruikt ze voor andere bedoelingen.

Voor elk nuttig duimpje dat ik krijg krijg ik er ook 10 onnuttige.

Neem nu het topic over sneheidsbeperkingen... hoeveel duimpjes zijn daar in uitgedeeld ? zijn dat nuttige duimpjes ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Ow cool, die tab was me niet eerder opgevallen. Was het enige wat een beetje een gemis was in het systeem voor mij, bij deze opgelost dus :lol:
Voor de rest /care. Als men negatieve duimpjes onterecht enorm zouden stijgen zal ik wel eens een mod aanspreken, maar zo vaak kijk ik daar niet naar (+ dat is nog niet het geval).
Tomby schreef:Ik was me er pas van bewust toen er discussies over kwamen en had toen al iets van: djee, grow up, ga je nu echt lopen janken omdat je negatieve duimpjes krijgt ?
Hangt er wat vanaf hoe je het bekijkt. Er zijn mensen die zich er niks van aantrekken, mensen die trollen en dus puur op negatief mikken en er zijn mensen die dat een beetje bekijken als hun reputatie op dat forum en deze graag zo clean mogelijk houden. En dan zien ze dat niet graag, negatieve duimpjes (als deze onterecht zijn). Iemand die puur voor een klein advies naar het forum komt zou er misschien wel naar kijken en een goede raad in de wind slaan vanwege...
Persoonlijk hou ik de ratio toch ook liefst zo positief mogelijk, niet enkel op dit forum :). Ik gebruik vaak dezelfde username en hou die liefst net ;).
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Tja, als je je muis 1 seconden over het duimpje hoovert, dan zegt hij "vind ik nuttig" of "vind ik niet nuttig". Misschien moesten we gewoon een grote knop "NUTTIG" of "NIET NUTTIG" gezet hebben. Het voordeel van het duimpje is dat het heel herkenbaar is, het nadeel is dat sommigen het associëren met dingen die ze kennen op andere plaatsen en ze dus "verkeerd" gebruiken.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Ik snap niet goed waarom die duimpjes weer naar boven moeten komen ?
Een mededeling dat het aangepast word, nmlk 3 positieve voor 1 negatief duimpje dat je kan uitdelen.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

3 positieve voor 4 negatieve (momenteel).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Pak er de lijst met laatst uitgedeelde duimpjes eens bij, meer dan 50% van die duimpjes gaat nergens over (zowel positieve als negatieve)

Als je een nuttige bijdrage levert aan dit forum mag je voor mijn part duimpjes krijgen (en omgekeerd), maar weerspiegelt die bijdrage nu de topscore onder uw nickname ?

Ik geef 1 voorbeeld waarom ik die duimpjes absurd vind.
In dit topic http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... g&start=40
zijn er 14 duimpjes uitgedeeld. Weten we nu iets meer ? dat mensen van mening verschillen :bang:
krisken
userbase crew
userbase crew

Er zijn ideeën om de duimpjes uit te zetten op sommige forumonderdelen, echter moeten deze nog concreet besproken worden en uiteraard geïmplementeerd in het forum. Het idee is er om de duimpjes volledig uit te zetten in bepaalde onderdelen (bvb te koop/verkoop) alsook een functie dat een moderator de duimpjes kan uitzetten in een thread en alle reeds toegekende duimpjes in die thread kan wissen met één klik. Dit vooral om te vermijden dat de duimpjes niet gegeven worden in het heetst van de strijd.

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

En dan krijg je weer discussies waarom er op 1 topic wel gewist wordt en op een ander topic niet.... terwijl heel het duimpjes systeem niks zegt over een user.

bv. ik heb 216+ 130-, jij hebt 206+ 31- Ben ik nuttiger voor het forum dan jij ? minstens 4 keer want ik heb ca 200 duimpjes op 2500 berichten terwijl jij daar 10000 berichten voor geschreven hebt.... maar uiteindelijk kraam ik wel 20 keer meer onzin uit dan jij als we naar de min duimpjes kijken.

(Tuurlijk trek ik die conclusie niet, maar wat moeten we er dan wel mee, met die duimpjes ?) WAARVOOR ZIJN DIE DUIMPJES NU EIGELIJK NUTTIG ?
Goztow schreef: Misschien moesten we gewoon een grote knop "NUTTIG" of "NIET NUTTIG" gezet hebben.
Waarom doe je dat dan niet ?
Goztow schreef: Het voordeel van het duimpje is dat het heel herkenbaar is, het nadeel is dat sommigen het associëren met dingen die ze kennen op andere plaatsen en ze dus "verkeerd" gebruiken.
Sommigen ? je bedoelt het merendeel... 2 misplaatste duimpjes en niemand klaagt (buiten die 2, want dan valt het op) 50%+ misplaatste duimpjes en ik weet nog altijd niet waarom er hardnekkig aan die duimpjes wordt vastgehouden.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Ik snap wel dat je het niet serieus bedoelde, maar: Krisken is ook wel wat eerder geregistreerd dan jou. En heeft dus een pak posts gedaan in de tijd dat jij "nog niet bestond" op UB. En toen waren er nog geen duimpjes, dus kon er ook geen + gegeven worden aan zijn positieve bijdrages. Je conclusie dat jij 4x nuttiger zou zijn klopt dus niet :lol:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat bedoel ik dus, iedereen trekt gewoon z'n eigen conclusie, die duimpjes maken gewoon niks uit voor 99% van de users hier.

Ander voorbeeld, Raf1 374 vs 307 duimpjes... wat kunnen we daar uit afleiden ? Niks als je z'n posts niet gelezen hebt... maar doe maar een gokje wat ik over hem (z'n posts) vind ;-)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Andere sites zoals Tweakers en Reddit laten positieve en negatieve beoordelingen wel toe, maar die verrekenen alles tenminste in 1 globale parameter, namelijk karma.

Wat krisken schrijft over het soms uitzetten van het systeem vind ik gewoon absurd. Het sop is de kolen niet waard, dus schaf het systeem aub asap af, want ik heb de indruk dat moderators dit soms gebruiken om de moderatie door de gebruikers te laten doen zodat ze zelf minder werk hebben.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Kenw00t schreef: ik heb de indruk dat moderators dit soms gebruiken om de moderatie door de gebruikers te laten doen zodat ze zelf minder werk hebben.
Ja, en dat werkt tot op heden perfect... maar daarvoor hoef je dus geen score bij te houden.(Kan me niet 1 situatie herinneren waar dit misbruikt of fout gelopen is)
krisken
userbase crew
userbase crew

Kenw00t : daar dienen de duimpjes ook voor : om de gebruikers te laten mee modereren. Immers 7 minduimpjes in één post = post word verborgen (lees : je krijgt een link te zien waar je de post nog kan lezen als je dit echt wilt)

Al begrijp ik de frustraties wel die dit bij gebruikers teweeg brengt. De duimpjes zijn grotendeels gekomen voor RickyRocker wat te temperen (voor degene die hem nog kennen, samen met zijn 5000 nicknames). Nu deze persoon het forum de rug heeft toegekeerd zijn ze niet echt meer nodig en zou ik ook durven pleiten om de duimpjes ofwel af te schaffen ofwel enkel een knop "vind ik nuttig" hier te zetten (dus geen negatieve duimpjes). Beetje zoals in de screenshot van mijn vorig bericht hier.

Telefonie = EDPnet + OVH
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Beste iceke,

Uit (die duimpjes) 'onzin' kun je geen conclusies trekken.
Van iets onzinnigs kun je niet iets zinnigs maken. Dat gaat niet.

Dat dergelijke onzin, voortdurend naast je nicknaam zien staan, ergernis kan opwekken, begrijp ik.
Het ergerde mij in het begin ook. Maar als de mods daar aan willen vasthouden. Why not ? Dat is hun recht.

Zij hebben het recht die duimpjes te laten bestaan (of eraan te sleutelen zoals zij willen).
Ze hoeven geen rekening met ons daarin te houden. Tenslotte zijn het ook maar duimpjes.
En is dit 'hun' forum (niet het onze).

Volgens dezelfde logica, heb ik het recht die duimpjes (en onzin) te negeren.
Dat is mijn recht.

Als mensen daar 'foute' (of andere) conclusies uit willen trekken, is dat hun probleem (niet het mijne).
Ik heb daar zelf ook geen controle (vat) op. Op dergelijke conclusies.

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 26 jul 2013, 19:29, in totaal 2 gewijzigd.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Nu ... zou ik ook durven pleiten om de duimpjes ofwel af te schaffen ofwel enkel een knop "vind ik nuttig" hier te zetten (dus geen negatieve duimpjes). Beetje zoals in de screenshot van mijn vorig bericht hier.
Dit had ik nog niet gelezen.

Ik kan me hier volledig in vinden (zie mijn vorige post).
Behoud een oordeelknop ""vind ik nuttig" waarmee je nuttige topics kunt beoordelen.
Dat is een heel goed idee. En presenteer die informatie (optelsom) naast de nickname.

Wat je dan nog met de duimjes doet is aan jullie. Je kan die inderdaad afschaffen.
Maar je zou ze ook kunnen gebruiken in geval van een stemming.

Bijvoorbeeld: Stel dat je de leden over iets wilt laten stemmen, dan zet je een bericht (met je voorstel in) en kijkt hoeveel mensen dit een duimpje omhoog (zie ik zitten) of een duimpje omlaag (zie ik niet zitten) geven. Natuurlijk, de mensen die je bericht niet gezien hebben, hebben dan niet erop kunnen stemmen natuurlijk.

Maar je behoudt dan wel de duimpjes voor zulke 'stem' doeleinden.
Nu klinkt het precies alsof ik hier voor het bestaan van de duimpjes aan het pleiten ben :wink:

Krisken, geef me een eens tikje op mijn hoofd, zodat ik weer wakker wordt. Ben aan het slaapwandelen zeker :-D

Groetjes,
Gent32m
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 279 keer

in ieder geval wat er ook beslist wordt ik bekijk ze toch nooit dus of de duimpjes nu omhoog staan of naar beneden 't maakt niks uit,
ik post hier ideeen en probeer te helpen en inlichtingen te geven waar ik kan in de mate van mijn mogelijkheden, en de rest is allemaal bijzaak.
Had er geen nieuwe post hierover opgestart geweest zou ik zelf niet meer geweten hebben dat ze nog bestonden,
vandaar ieder doet zijn goesting met zijn duimpjes, 'k zal ervoor duimen :-D
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

krisken schreef:De duimpjes zijn grotendeels gekomen voor RickyRocker wat te temperen (voor degene die hem nog kennen, samen met zijn 5000 nicknames). Nu deze persoon het forum de rug heeft toegekeerd zijn ze niet echt meer nodig en zou ik ook durven pleiten om de duimpjes ofwel af te schaffen ofwel enkel een knop "vind ik nuttig" hier te zetten (dus geen negatieve duimpjes). Beetje zoals in de screenshot van mijn vorig bericht hier.
Ahzo dat is interessant om weten. Dus de moderatie kon een gebruiker niet meer aan die zich meermaals registreerde onder andere namen (een troll dus)? Het lijkt me nogal vreemd om dat dan op te lossen met een duimpjessysteem. Om multiple registrations te voorkomen bestaan er detectiesystemen op basis van IP, cookies, enz. Er zijn ook mogelijkheden om niet iedereen volledige rechten te geven indien net geregistreerd (men moet bijvoorbeeld een "introduce yourself" doen in een subforum en pas na approval door X aantal "likes" mag men door).

Ik heb zelf nog jaren een paar fora gedraaid en dat werkte prima. Na een beetje finetunen bleven de trolls weg. Enkel een positief duimpjessysteem was aanwezig ism met een karmasysteem om gebruikers te motiveren om tutorials en dergelijke te schrijven. Met die karmapunten konden ze in een store dan virtuele zaken kopen (bijvoorbeeld meer toegangsrechten). Soit, mijn punt is dat de juiste oplossing voor het juiste probleem gekozen moet worden. Duimpjes hebben hier een contraproductieve werking, in plaats van de communitysfeer te verbeteren.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Wt krisken schreef zijn interne denkpistes die nog niet op wenselijkheid of haalbaarheid zijn getest.

De users mee laten modereren is inderdaad een van de doelen alsook een zekere feedback naar je eigen posts toe.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”