Sagem (BBox2) of BBox3?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Moomin
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Eindelijk speednet beschikbaar. Nu nog een degelijke modem, hoeft niet veel te kunnen, als het goed en stabiel werkt en wifi lukt ook, dan ben ik al tevreden.

Welke modem zouden jullie aanraden, de oude Sagem (BBox2) die Dommel nog zelf verkoopt, of de BBox3, kopen bij de Belgacom winkel?

Op papier is de BBox3 beter, maar ik hoor graag wat praktijkervaringen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Goh praktijkervaringen met BBox3 is nog wat moeilijk, daarvoor is het nog wat te vroeg.

Maar los van het feit dat een BBox3 klaar is voor de toekomst van VDSL2 en een Bbox2 slechts goed genoeg is voor vandaag (en het natuurlijk al enkele jaren oud is) is er op vlak van Wifi alleen al een belangrijk verschil.

Bbox2 heeft enkel wifi b/g en da's toch tegenwoordig echt wel niet meer voldoende. De BBox3 heeft wifi b/g/n op 2.4Ghz band en ook nog eens een 5Ghz band. Het wifi ontvangst moet dus de facto beter zijn met een relatief recent toestel. En natuurlijk de snelheden...

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je evengoed een wifirouter naar keuze kunt aansluiten op de Bbox2.
Ik zou hoe dan ook sowieso opteren voor een BBox3 zeker als de keuze is tussen betalende BBox2 of 3.
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

Het eerste wat ze op de helpdesk vragen bij problemen is: "Welke modem heb je?"
En als het dan niet die van Dommel is, steken ze het probleem makkelijk op je modem.
In dat opzicht zou ik voor die van Dommel gaan.

Maar als je geen problemen hebt op je lijn, zou ik hier niet teveel rekening mee houden, zeker gezien de meerkost.

Wifi b/g/n is zeker een enorme winst als je voor bbox3 gaat en veel op wifi zit, zeker nu de internetsnelheid ook drastisch omhoog gaat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

iRockabizzydilly schreef:Goh praktijkervaringen met BBox3 is nog wat moeilijk, daarvoor is het nog wat te vroeg.
Inderdaad ..
Daarom verwijs ik naar de bestaande BBox3 topic, de eerste ervaringen zijn daar al gepost.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Ook dommel zal een 'Bbox3' aanbieden, met slechts relatieve verschillen. Dommel is wel de provider maar het hele netwerk is vanouds van Belgacom en aangezien modems voor het VDSL netwerk (tegenwoordig?) moeten gekeurd worden door Belgacom en dus niet elk toestel op hun netwerk 'mag' verbonden worden kan je er van op aan dat een gekeurde VDSL modem (ander verhaal voor ADSL) geen discussies zal geven.

Waarschijnlijk wil men eerst gewoon door de grote stock Bbox2's geraken.
Moomin
Pro Member
Pro Member

"Dankzij" Dommel is het probleem opgelost. Ik heb na jullie reacties te lezen en het BBox3 topic nog eens door te bladeren een BBox3 besteld.

Om daarna van Dommel helpdesk bij de vraag hoe om te schakelen te horen te krijgen dat ik verplicht een Sagem moet kopen. Ik moet een omschakelkost van 99 EUR betalen, en daar is een "gratis" Sagem bij.

Nieuwe klanten moeten slechts 30 EUR activatie betalen en mogen de modem van hun keuze kopen.

Je zou ervan willen omschakelen naar een andere provider....
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Moomin schreef:"Dankzij" Dommel is het probleem opgelost. Ik heb na jullie reacties te lezen en het BBox3 topic nog eens door te bladeren een BBox3 besteld.

Om daarna van Dommel helpdesk bij de vraag hoe om te schakelen te horen te krijgen dat ik verplicht een Sagem moet kopen. Ik moet een omschakelkost van 99 EUR betalen, en daar is een "gratis" Sagem bij.

Nieuwe klanten moeten slechts 30 EUR activatie betalen en mogen de modem van hun keuze kopen.

Je zou ervan willen omschakelen naar een andere provider....
Gewoon doen. Mogelijks goedkoper, gratis installatie en GRATIS Bbox3. Zo spaar je al direct 99 EUR uit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Moomin
Pro Member
Pro Member

Hummm... BGC activatiekost 50 EUR, onbeperkt downloaden bij Maxi abo maar gekoppeld aan de algemene voorwaarden die ik getverdrrr... na een kwartier nog altijd niet gevonden heb. De link gaat gewoon naar de hoofdpagina. Fixed IP of niet? Nergens gevonden.

Die BGC website is uitmuntend in nietszeggenheid.

Maar eens naar de EDPnet site kijken, hoewel er nogal wat klachten over zijn in het forum. Nog alternatieven voor VDSL?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Het zou enkel voor internet zijn met andere woorden?

Inderdaad, internet maxi is onbeperkt, maar algemene voorwaarden daaromtrent zijn eigenlijk nietszeggend. het houdt in dat er 500GB volume is maandelijks, maar waar u uiteindelijk losjes over kunt. Ze doen enkel een 'obligatoire' check of dat het niet om fraude of misbruik zou gaan maar da's bijzonder relatief en in slechtste geval krijg je een automatische mail met de melding dat je over de 500GB zit en dat je gewoon door kunt surfen.

Internet comfort is trouwens ook onbeperkt indien in een pack met telefoon, gsm en of tv. Wat ook kan is bijvoorbeeld een internet start nemen en er een optie op nemen voor onbeperkt volume (7.5 eur/m als ik me niet vergis). Enfin er is veel mogelijk. Fixed IP is er enkel bij de zwaardere business abonnementen. Er is wel een optie voor een Fixed IP maar da's al direct 20 EUR.

Andere mogelijkheden zijn Snow, maar ook daar heb ik al mindere reacties menen te zien op dit forum.
Binnenkort komt TV Vlaanderen ook met VDSL, maar of dit een meerwaarde biedt t.a.v. andere providers is maar zeer de vraag. Ook qua tevredenheid lees ik hier minder positieve feedback.
Scarlet is uiteraard ook een optie, maar da's bij wijze van spreken de "witte producten" van Belgacom voor relatief minder geld en als ik me niet vergis is er daar ook activatiekost van 50 eur.

Als je een gewillige verkoper zou tegenkomen bij Belgacom kunnen die met 1 vinkje maken dat u installatie gratis is...
'k Zie trouwens online op de site dat bijvoorbeeld een pack internet comfort + tv (moest je nu kabel betalen dat hoeft dat niet meer) met promo nu 43.45 is tijdelijk met gratis installatie en dus geen activatiekosten indien je ook daadwerkelijk online besteld.
Moomin
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor de nuttige info! Kan je me ook nog zeggen hoe het kan dat Dommel 6Mbit up en BGC maar 4 biedt terwijl het hetzelfde netwerk is? Maakt Dommel zijn klanten iets wijs?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Nee effectief 6mbit en meer over VDSL2 zijn mogelijk maar Belgacom zet hierop enigszins een beperking dat klopt. Er zijn wel abonnementen met 5Mbit en 6Mbit upload maar de prijs daar is dan ook wat anders, natuurlijk met andere opties ook maar da's al meer in het zakelijk segment (zij het wel dat deze ook als particulier probleemloos kunnen gekozen worden).

EDPnet geeft ook 6Mbit upload standaard, scarlet geeft tot 4Mbit.

Er is een opvallende trend bij de grote spelers in België waarbij upload verlaagd wordt of toch in verhouding niet meestijgt, zoals het geval bij Belgacom (download gaat omhoog, upload blijft gelijk). Met whopp en whoppa recent was het eigenlijk absurder, daar ging de upload effectief omlaag en men verkoopt het als meer en beter. Daar heb je een discrepantie van 120Mbit down en 4Mbit up, terwijl het voordien 5Mbit up was met in feite meer volume ook.
dragont
Starter
Starter

Al eens gekeken naar de Draytek Vigor 2850 modem/router?
Ben er héél tevreden van en is van een ander kaliber dan de Bboxen, Sagems of D-Link toestanden die ernaast lijken als speelgoed.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Moomin schreef:Hummm... BGC activatiekost 50 EUR, onbeperkt downloaden bij Maxi abo maar gekoppeld aan de algemene voorwaarden die ik getverdrrr... na een kwartier nog altijd niet gevonden heb. De link gaat gewoon naar de hoofdpagina. Fixed IP of niet? Nergens gevonden.

Die BGC website is uitmuntend in nietszeggenheid.

Maar eens naar de EDPnet site kijken, hoewel er nogal wat klachten over zijn in het forum. Nog alternatieven voor VDSL?
Downloaden tot 500 GB, daarna gratis volumeblokken kopen (macro runnen en je hebt al enkele TB's), fixed ip adres is aan te vragen via e-services (of bij bestelling) aan 25 euro btwe. Vraag expliciet naar een b-box3 modem.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

dragont schreef:Al eens gekeken naar de Draytek Vigor 2850 modem/router?
Ben er héél tevreden van en is van een ander kaliber dan de Bboxen, Sagems of D-Link toestanden die ernaast lijken als speelgoed.
Opgelet: dit is een uitstekende modem-router maar enkel op lange termijn bruikbaar als modem (via WAN1) voor ADSL2+ van Dommel of achter een Bbox3 (dus enkel als router, via WAN2) bij een VDSL-abbo. Reden is dat deze modem geen VDSL Vectoring noch VDSL Bonding kan ondersteunen en dit ook niet zal kunnen na een firmware-upgrade , hun chip is gewoon niet compatibel. Belgacom riskeert je dus van hun netwerk te gooien als ze Vectoring verder volledig uitrollen. Draytek zal binnenkort wel met een nieuw model komen dat Vectoring zal ondersteunen (bron: Draytek.nl helpdesk).
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”