sinds valse wanden geen wifi op bepaalde plaatsen.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hey

Weet iemand hoe het komt dat er op kantoor het wifi signaal niet meer verder geraakt zoal voorheen?

er is een kastje met ethernetkabels die daar vertrekken, daarin zit de bbox ook in.

Misschien zal het probleem opgelost zijn door de bbox eruit te halen?

hmmm, kan het zijn dat valse muren bepaalde materie bevatten(metaal, ...??) die het signaal verstoren?

Wat zal dan een alternatief zijn om het signaal toch door te krijgen?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Valse muren / plafonds zijn een klassieker. Het framewerk waarmee die muren vasthangen is meestal van metaal, en dan krijg je een kooi van Faraday. En ja, dan verlies je veel signaal. Versterkers (APs) bijplaatsen is vaak je enige optie. Je bbox niet wegbergen in een kast kan een beetje helpen, maar dat hangt van zijn locatie af.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Ja, bepaalde isolatiepanelen met aluminium coating laten minder signaal door.

Een Wifi-toegangspunt met externe antenne-aansluitingen kan een oplossing bieden. Je kan dan via coaxkabel een afzonderlijke antenne aansluiten die je vlakbij de werkplek monteert.
Volwaardige netwerkbekabeling(UTP) aanleggen is ook een optie om bijvoorbeeld meerdere Wifi-toegwngspunten te kunnen plaatsen.

hara_mo
Plus Member
Plus Member

ITnetadmin schreef:Valse muren / plafonds zijn een klassieker. Het framewerk waarmee die muren vasthangen is meestal van metaal, en dan krijg je een kooi van Faraday. En ja, dan verlies je veel signaal. Versterkers (APs) bijplaatsen is vaak je enige optie. Je bbox niet wegbergen in een kast kan een beetje helpen, maar dat hangt van zijn locatie af.

Wel het gaat om één afdeling (verdieping) de bbox zit in dezelfde afdeling.

De bbox uit de kast halen is dan geen echte oplossing. Dan beter Acces Points plaatsen. Maar hoeveel moeten er geplaatst worden? Hoe kun je dat meten?

Ik heb zo'n programmaatje waar je kan zien waar signaal is (moet dat nog eens opzoeken , lang geleden dat ik dat gebruikt heb).

Zou ik met dat programmaatje op mijn laptop de afdeling kunnen bewandelen en zien waar er nog signaal is en waar niet. en dan daar waar er net nog signaal is, een versterker toevoegen, of moet de versterker iets eerder geplaatst worden, waar het signaal nog sterk is?

het kan zijn dat één AP voldoende is, maar dan zal ik nog verder moeten wandelen nadat ik één AP geplaatst heb en dan zien hoe het gaat.

Ik heb ook gehoord dat er AP zijn die het signaal versterken maar enkel de helft van de snelheid behouden? of waren dat andere producten? Ik heb liever een duurzame oplossing en een AP dat goed kan werken met de bbox, zonder in de toekomst storingen te geven. Iemand een aanrader?
hara_mo
Plus Member
Plus Member

raf1 schreef:Ja, bepaalde isolatiepanelen met aluminium coating laten minder signaal door.

Een Wifi-toegangspunt met externe antenne-aansluitingen kan een oplossing bieden. Je kan dan via coaxkabel een afzonderlijke antenne aansluiten die je vlakbij de werkplek monteert.
Volwaardige netwerkbekabeling(UTP) aanleggen is ook een optie om bijvoorbeeld meerdere Wifi-toegwngspunten te kunnen plaatsen.

wifi toegangspunt met externe antenne-aansluitingen: Ik kan men niet inbeelden wat dit is? Dan ook nog via coaxkabel? Ik dacht dat internetkabel gebruikt werd?

Makklelijkste zou zijn om een draadloze oplossing te voorzien. Uiteraard moet dit netwerk dan betrouwbaar zijn. Als ik een AP bovenaan de muur plaats, is het niet de bedoeling deze telkens te herstarten. Of is het na tijdje altijd nodig om de AP te rebooten om goed signaal te behouden?
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Draadloze oplossing is not done. Wireless repeaters halveren zowat je snelheid.

Een AP met externe antennes, om dan slechts 1 antenne op een geheel andere locatie met een verliesgevoelige coax over lange afstand te brengen is inderdaad ook not done.

Je legt toch écht wel best een UTP naar die andere locatie om daar een AP bij te plaatsen.
Laatst gewijzigd door xayana 21 jul 2013, 20:31, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Het framewerk waarmee die muren vasthangen is meestal van metaal, en dan krijg je een kooi van Faraday.
WIFI gebruikt 2.4 GHz (althans de BBOX) wat overeenkomt met een golflengte van 12cm ... je framewerk op zich is dus niet echt het probleem (ik veronderstel dat de gaten daarin heel wat groter zijn dan 12cm). Het zullen dus eerder de platen zelf zijn, of misschien extra isolatie ertussen met aluminium film.

raf1 schreef:Een Wifi-toegangspunt met externe antenne-aansluitingen kan een oplossing bieden. Je kan dan via coaxkabel een afzonderlijke antenne aansluiten die je vlakbij de werkplek monteert.
Veel geluk met een "lange" coax aan je AP te hangen... de demping op 2.4 GHz is enorm (tenzij je meer geld gaat uitgeven aan je coax dan aan een extra AP).
hara_mo schreef:Dan beter Acces Points plaatsen. Maar hoeveel moeten er geplaatst worden? Hoe kun je dat meten?
Hoeveel... da's moeilijk in te schatten... al kan je dat nu testen met je BBOX (alhoewel dat ook geen referentie is voor een kwalitatief AP)... kijk gewoon tot hoeveel burelen verder je signaal van aanvaardbare kwaliteit is en dan kan je de berekening maken. Als je trouwens meerdere AP's wil plaatsen, kijk dan ook naar deftig materiaal zoals bv. Ubiquiti (meerdere mensen hier op het forum hebben daar ervaring mee).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

hara_mo schreef:wifi toegangspunt met externe antenne-aansluitingen: Ik kan men niet inbeelden wat dit is? Dan ook nog via coaxkabel? Ik dacht dat internetkabel gebruikt werd?
Ik bedoel dit ongeveer:
Afbeelding

Je hebt dus een Wifi-toegangspunt waarbij je de bestaande antennes kan losdraaien en vervangen door andere antennes. Het gaat dus gewoon om het optimaliseren van de Wifi-ontvangst door de antennes op een ideale plaats op te stellen.

Andere optie is inderdaad internetkabel (UTP) leggen en een extra Wifi-toegangspunt bijplaatsen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:door de antennes op een ideale plaats op te stellen.
Ideaal is relatief aangezien iedere meter coax die je gebruikt een deel van je winst al terug teniet doet.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Voor analyse wifi: met een tablet de gratis app "wifi analyzer" gebruiken. Te vinden in google play store.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Ik heb een iphone maar vind geen nuttige app hiervoor.

Ik ben gewoon de naam vergeten van de software dat ik op mijn laptop gebruikte. ik zal de harde schijf weer eens moeten aansluiten op mijn nieuwe laptop dan zien of ik de naam terugvind.

Maar er is een patchkast met ethernetkabels. Ik ga ervan uit dat die kabels naar verschillende kantoren gaan. Dus vraag is hier of er één aansluiting vrij is en dan daar een AP op zetten. IS eenvoudigste en goedkoopste oplossing en minder werk. Alleen hopen dat dit ook De oplossing is en dat overal dan draadloos te verkrijgen is op de afdeling.

Iemand een AP in gedachte? cisco misschien,
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

InSSIDer kan je gebruiken voor het signaal te testen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik wou ook net inSSIDer als mogelijke testsoftware aanbevelen.
Besef wel dat een signaal dat een verlies van meer dan -70dBm toont eigenlijk bijna onbruikbaar is voor serieus wifi werk.

hara_mo
Plus Member
Plus Member

Klopt, dat is 'm, gisterenavond nog gevonden. Aleen is de layout zo veranderd dat ik niet zeker wist of dat die wel was die op mijn oude laptop stond, dan toch maar de oude harde schijf verbonden en ja, idd, inSSIDer :-).

Het merk Ubiquiti , nooit van gehoord, Is het zo goed?

Ik heb iets ervan gevonden: Enteprise 802.11n MIMO Access Point van Ubiquiti.

Is deze goed genoeg? Heeft PoE, geeft dit wel voldoende stroomvoorziening? en werkt PoE altijd, of moet de switich of bbox dat ook ondersteunen?

Ik hoop dat dit product ook de klassieke stroomtoevoer heeft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hara_mo schreef:inSSIDer :-).
Leuk tooltje... al kan je in Windows zelf ook gewoon controleren hoeveel streepjes ontvangst je hebt (je ziet alléén het kanaal niet).
hara_mo schreef:Het merk Ubiquiti , nooit van gehoord, Is het zo goed?
Prijs/kwaliteit is het prima... wil je gelijkaardige mogelijkheden dan betaal je een veelvoud bij Cisco, HP, ... Het enige probleem is dat je het in Belgie niet in de winkel zal vinden, je zal ze dus moeten bestellen via internet (oa. Landashop, Discomp, Interprojekt, ... zijn adressen waar je een vlotte service krijgt).
hara_mo schreef:Ik heb iets ervan gevonden: Enteprise 802.11n MIMO Access Point van Ubiquiti.
Best kijk je naar de Unifi reeks.
hara_mo schreef:Heeft PoE, geeft dit wel voldoende stroomvoorziening? en werkt PoE altijd, of moet de switich of bbox dat ook ondersteunen?
De Unifi reeks wordt geleverd met PoE injectors (welke je dus kan plaatsen waar het het best past)... je hoeft dus geen switch te hebben met PoE ondersteuning (wat trouwens enkel werkt voor de Pro reeks).
hara_mo schreef:Ik hoop dat dit product ook de klassieke stroomtoevoer heeft?
Nee... maar dat is ook geen enkel probleem.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Een PoE injector werkt als volgt:
Je steekt die stroomblok in het stopcontact. Aan de ene kant steek je de netwerkkabel met het signaal in. Aan de andere kant steek je een netwerkkabel naar het toestel. Deze kabel zal ook stroom "geinjecteerd" krijgen.

hara_mo
Plus Member
Plus Member

ja, zoals deze foto zeker?

Afbeelding

als draadloos hadden ze een klein Apple kastje(stond geen model op ofzo, raar vind ik:
Afbeelding
Toen ik in zelfde ruimte zat (de kast waarin de apple doosje zat, was op slot, maar er zaten gaten in ..) had ik zo'n -46db, eenmaal de kamer verlaten, -70db. Wat is een normale db (-46 lijkt me ook te weinig niet?)
Is deze apple wel geschikt voor een kantoorafdeling?
Hoe noemt dat apple kastje eigenlijk?

Een ander vraagje, een accesspoint instellen, heb je toegang nodig tot de router van het bedrijf, het bleek geen bbox2 te zijn(doos zat er wel in de patchkast maar ongeopend) maar een drayek vigor vdsl2 security firewall (modem/router?) te zijn en de standard gateaway ip adres is 192.168.1.254 (kan dit? ik dacht dat dit ipadres niet gebruikt werd)?

Bijgevolg had ik dus geen toegang tot de drayek modem router.

Wat ik wel heb gezien in één kamer en waarschijnlijk in alle kamers, is dat er een ethernetkabel op grond zat, deze zat dan verwerkt in zo'n kabelverberger in de muur en gaat zo zeker naar de patchkast.

Toen ik mijn laptop aansluitte op de modem/router, kreeg ik een ipadres. Dus de AP zal dan ook een ip adres krijgen en dan ook werken? of moet ik eerst toegang hebben tot de model/router om het een en ander in te stellen??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hara_mo schreef:ja, zoals deze foto zeker?
Inderdaad... zo installeer je een PoE injector... en die kan je dus plaatsen waar het best uitkomt voor jou... maw. waar je een stopcontact hebt (op die manier moet je enkel netwerkkabels trekken naar je AP).
hara_mo schreef:als draadloos hadden ze een klein Apple kastje(stond geen model op ofzo, raar vind ik:
Da's een Apple Airport Express.
hara_mo schreef:Toen ik in zelfde ruimte zat (de kast waarin de apple doosje zat, was op slot, maar er zaten gaten in ..) had ik zo'n -46db, eenmaal de kamer verlaten, -70db. Wat is een normale db (-46 lijkt me ook te weinig niet?)
Dit is wat ik zo meteen kon vinden;

40dB SNR = Excellent signal (5 bars); always associated; lightening fast.
25dB to 40dB SNR = Very good signal (3 - 4 bars); always associated; very fast.
15dB to 25dB SNR = Low signal (2 bars); always associated; usually fast.
10dB - 15dB SNR = Very low signal (1 bar); mostly associated; mostly slow.
5dB to 10dB SNR = No signal; not associated; no go.

... dus eigenlijk zou je toch minimum een 20 a 25 dB SNR moeten hebben.
hara_mo schreef:Is deze apple wel geschikt voor een kantoorafdeling?
Nee, het is consumer spul... huis-tuin-en-keuken gebruik dus.
hara_mo schreef:Een ander vraagje, een accesspoint instellen, heb je toegang nodig tot de router van het bedrijf
Ow... jij bent dus niet verantwoordelijk voor de IT infrastructuur... en je gaat eigenhandig AP's installeren :eek:

Dergelijke praktijken zijn totaal niet gewenst... stel dat je een fout maakt en iemand extern krijgt toegang tot je netwerk... ga jij dan de verantwoordelijkheid nemen ?
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Over je laatste vraag( verantwoordelijkheid).

Toen ik probeerde toegang te krijgen tot de modem (ik denk dat de draytek vigor2850 gewoon een modem is (in de patc kast zit een cisco paneel, ik denk dat dit een soort router is die dan op haar beurt verbonden is met de andere panelen waar de kabels vertrekken naar de kamers), vond ik de gateway adres als 192.168.1.254 en bovendien kreeg mijn laptop een ipadres (slecht beveiligde router?? geen mac ofzo ingesteld, ook niet slim van die beheerder).

Maar had dan gevraagd of ze een contract hebben met die mensen en dit is inderdaad zo. Ik heb al op voorhand gedacht dat als ik de AP ga koppelen en als er iets misloopt ik verantwoordelijk gesteld kan worden, dus beter zo laten héé. het sleuteltje hangt wel aan het kastje, iedereen kan eraan.

Ze zei dat ze gaat navragen voor de gegevens, maar zei ook dat ze dat waarschijnlijk niet gaan geven, maar we horen het wel.

Dus als ze het toch zouden geven, is dat dan niet een toestemming van hun en valt mijn verantwoordelijkheid toch weg? Bovendien hebben zij de router niet echt beveiligd (bv geen gebruik van mac filtering) maarja, ik kan beter conflicten vermijden hé.

en gebruiken van een draadloos systeem voor huis en tuin, vind ik helemaal niet professioneel van hun. Meer nog, waarom hebben ze niet rekening gehouden met de valse muren die daarna zouden geïnstalleerd worden? hmmm.

Weet iemand waarom het ipadres van de router 192.168.1.254 is (254 wordt toch voor speciale dingen gebruikt of helemaal niet? is lang geleden voor mij dat gedoe van netwerken (detail).
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Hoeveel man werkt daar? Op zich kan standaard apparatuur ook wel werken hé, in kantooromgeving, maar niet om 100 man online te krijgen.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

hoeveel vrouw werken daar, is juister :-) ( 2 mannen gezien, of 3 max)

Niet veel denk ik, laatst hadden ze een opleiding en ik tel niet meer dan 15 personen? max 20.

Waarschijnlijk zullen ze niet allemaal een pc nodig hebben, denk ik. de meeste kamers hebben geen pc's , wel netwerkkabel aangelegd. misschien 3 echte kantoren (secretariaat in de open ruimte (bij het binnenkomen), dan twee kantoren gezien, dan nog waar de projector staat en de opleidingen doorgaan.

Ik zal sowieso een rapport maken van mijn ondervindingen en hun dat meedelen. Misschien dat ze gewoon niet weten wat er nog allemaal kan gedaan worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hara_mo schreef:Toen ik probeerde toegang te krijgen tot de modem vond ik de gateway adres als 192.168.1.254 en bovendien kreeg mijn laptop een ipadres (slecht beveiligde router?? geen mac ofzo ingesteld, ook niet slim van die beheerder).
De meeste bedrijven hebben geen beveiliging op hun wired gedeelte... dergelijke dingen doet men trouwens via 802.1x/Radius en vraagt wel wat meer dan wat MAC adresjes ingeven in de router. Vermoedelijk is die vereiste ook nooit gedefinieerd voor het netwerk, dus de beheerder niet slim noemen is nogal kort door de bocht?
hara_mo schreef:Maar had dan gevraagd of ze een contract hebben met die mensen en dit is inderdaad zo. Ik heb al op voorhand gedacht dat als ik de AP ga koppelen en als er iets misloopt ik verantwoordelijk gesteld kan worden, dus beter zo laten héé. het sleuteltje hangt wel aan het kastje, iedereen kan eraan.
Aangezien je over een contract spreekt lijkt het me dus dat je netwerk is uitbesteed... ook een reden temeer om er niet zelf aan te "prutsen"... stel wederom dat je een fout maakt en de externe firma moet langskomen om het probleem te onderzoeken. Ga jij dan opdraaien voor de kosten die hieraan verbonden zijn ?
hara_mo schreef:Ze zei dat ze gaat navragen
"Ze" is dus je IT manager (of minstens de verantwoordelijke binnen je bedrijf) ? Het lijkt me correct dat je je probleem (beperkte wireless) voorlegt aan haar... en dat ZIJ het oplost... mij lijkt het dat dit niet jou taak is (ook al moest je over alle expertise beschikken die nodig is).
hara_mo schreef:en gebruiken van een draadloos systeem voor huis en tuin, vind ik helemaal niet professioneel van hun. Meer nog, waarom hebben ze niet rekening gehouden met de valse muren die daarna zouden geïnstalleerd worden? hmmm.
Tja... wederom gaat het hier om verantwoordelijkheden. Je IT manager welke het contract heeft aangegaan is verantwoordelijk voor wat de externe partij geinstalleerd heeft... dus als dit niet voldoet is het aan haar om hier de nodige acties te ondernemen (en wederom niet aan jou om dat op eigen houtje op te lossen... wie gaat je extra AP's trouwens betalen ?).
hara_mo schreef:Weet iemand waarom het ipadres van de router 192.168.1.254 is (254 wordt toch voor speciale dingen gebruikt of helemaal niet? is lang geleden voor mij dat gedoe van netwerken (detail).
Voor de installatie van een AP heb je totaal geen gegevens nodig van je bestaande configuratie ! Wat het IP-adres van de router is, of welk de default gateway is maakt dus niets uit.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

254 wordt inderdaad voor "speciale" dingen gebruikt.
Hoewel het geen officieel voorschrift is, is 254 het traditionele IP adres van de default gateway (de router).
Met andere woorden, in dit geval volgt het netwerk perfect de traditie ;-)

hara_mo
Plus Member
Plus Member

r2504 , I got it, bedankt voor de correctie. Ik mag niet te snel concluderen :-).

Om toch maar even erop te reageren: de AP's worden door het bedrijf betaald hé. Ik verkoop ze aan hen dan (netjes op factuur).
hara_mo
Plus Member
Plus Member

ITnetadmin

Bedankt voor de uitleg. AP's kunnen ingesteld worden zonder zich aan te trekken van de bestaande installatie(althans als er geen mac filtering of radius werd toegepast), maar beter van afblijven hé, omwille van de juridische implicaties die kunnen ontstaan... .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hara_mo schreef:Om toch maar even erop te reageren: de AP's worden door het bedrijf betaald hé.
Dan lijkt het erop dat het bedrijf je toestemming geeft om aan de IT infrastructuur te werken ?

Ik ken de omvang van je bedrijf niet maar ik denk wel dat ze eens moeten bekijken hoe ze hun IT naar de toekomst willen uitbouwen (zowel technisch als organisatorisch). Op basis van wat ik hier gelezen heb is er al minstens een "ze" , een externe firma, jij, ... welke onderling weinig communiceren of coordineren en vermoedelijk ad-hoc wat problemen oplossen zonder enige visie.

Ik denk/hoop ook dat je begrijpt dat dit geen goede basis is voor een betrouwbare IT op langere termijn (al zie je het vaak genoeg in kleine KMO's waar er amper budget is, al kost het op langere termijn vaak meer).
hara_mo
Plus Member
Plus Member

ja, je analyse klopt. Ik zal een deftige rapport maken en zien of het bedrijf me op zelfstandige basis wil nemen (om te communiceren met het extern ICT bedrijf dat de installatie gedaan heeft.

en over dat ipadres, is een klassieker dat men 254 gebruikt. Maar waarom kreeg ik de pagina niet te zien? Wellicht was dit het ipadres van de modem en niet van de router. Maar nu ik dat zo schrijf, klinkt dat niet juist wat ik zeg... :-)
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De Unifi reeks waar r2504 over sprak is inderdaad prima spul. Helaas zijn veel sites op dit moment al weken uitverkocht :(
Eventueel kan je kijken naar een picostation van Ubiquiti?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Er is een piqostation 2 maar is voor outdoors.

is het zo nodig deze te in een kantoor met valse muren te installeren?

Ik heb het gevoel dat deze niet door muren gaat , aangezien het voor outdoors is(lange tuin ofzo?)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:De Unifi reeks waar r2504 over sprak is inderdaad prima spul. Helaas zijn veel sites op dit moment al weken uitverkocht :(
Eén van de pijnpunten van Ubiquiti... moeilijke leveringen.

In ieder geval, bij Landatel zouden ze overmorgen binnen komen als ik de website mag geloven.

Bij Inter Projekt zouden ze op voorraad zijn.
hara_mo schreef:Ik heb het gevoel dat deze niet door muren gaat , aangezien het voor outdoors is(lange tuin ofzo?)
Indoor of outdoor is louter een verschil in behuizing... outdoor units zijn gemaakt voor in regen en wind te hangen dus (maar niemand verplicht je dat). Voor je echter andere units gaat aanschaffen kijk je best eens of ze de nieuwe mogelijkheden van de v3 software zullen ondersteunen.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

en vraagje over dhcp

als je een AP aansluit op een actieve netwerkkabel (de AP krijgt dan een ipadres van de bestaande router), maar moet de AP dan ook ingesteld worden als DHCP om ipadressen te kunnen uitdelen? of mag deze uitgeschakeld worden? Dus zal de bestaande router zonder problemen ipadressen uitdelen aan elke apparaat dat met de AP verbindt?

Stel dat dhcp toch aan moet staan op de AP, da is er kans dat eenzelfde ipadres gebruikt wordt op het netwerk.

Of word het netwerk van de AP en die van de router als twee aparte netwerken gezien? Dan heb je het probleem van gedeelde bronnen ... hmmmm
hara_mo
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
krisken schreef:De Unifi reeks waar r2504 over sprak is inderdaad prima spul. Helaas zijn veel sites op dit moment al weken uitverkocht :(
...

Voor je echter andere units gaat aanschaffen kijk je best eens of ze de nieuwe mogelijkheden van de v3 software zullen ondersteunen.
v3 software??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hara_mo schreef:maar moet de AP dan ook ingesteld worden als DHCP om ipadressen te kunnen uitdelen?
Een AP is transparant... het geeft alle netwerkverkeer dus gewoon door... ook de DHCP requesten en offers.
hara_mo schreef:zien of het bedrijf me op zelfstandige basis wil nemen (om te communiceren met het extern ICT bedrijf dat de installatie gedaan heeft.
Met alle respect... maar je kennis over gans de materie lijkt me eerder zéér beperkt... je rol in dit verhaal geeft me dan ook een raar gevoel. Zou je dit werk niet beter overlaten aan iemand met de nodige ervaring ?
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Het is waar wat je zegt.

het al zo'n 5 jaren geleden dat ik de cursus van cisco heb gezien en behandeld.

Ben zo goed als alles vergeten. Maar probeer met deze klant alles terug op te frissen en dan ook de nodige tijd voor te nemen.

Alleen zo ga ik er tijd insteken(anders komt er niets van) en mijn tarieven zijn heel laag, en ik ga zeker niet de uren aanrekenen waarbij ik informatie zoek enzo.

Ik kan ook nog online op cisco en beschik over een recente versie van de cursus, dat is ook al mooi meegenomen. Maar het snelste leer ik uit forums zoals deze.

Ik heb ook toen zelfstudie gedaan over netwerken, hoe dat in elkaar steekt hoe dat werkt( de layers, .. ) maar heb nooit veel praktijk gehad, daarmee mijn achterstand.

Maar ik zal geen klant aannemen met complexe apparatuur enzo, daar blijf ik liever van af. maar deze klant heeft een kleine kastje en stelt niet veel voor(modem, cisco router, apple draadloos en de patckabels). Ik zie dit ook als een kans om deze cisco router te leren kennen.

Tenzij iemand van jullie een andere manier heeft om met het vak bezig te zijn?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Opgelet met de uitleg over de dB die r2504 heeft gezet: hij spreekt over positieve dBs, jij over negatieve. Da's niet helemaal hetzelfde. In negatieve dBs in een lager cijfer beter, hoger dan -70 (in absolute waarde, dus -71 tot -99) moet je proberen te vermijden, voorbij de -75 zit je mss nog met een gedetecteerd netwerk, maar zal er veel packet loss zijn met een slechte of wegvallende verbinding tot gevolg.

xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Het verschil zit 'm niet in de positieve of negatieve.
De TS spreekt over de RSSI, r2504 over de SNR.
Om het ene met het andere te vergelijken moet je dus nog het niveau van de ruis weten.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Misschien is TS hier iets mee...

Afbeelding

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

xayana schreef:De TS spreekt over de RSSI, r2504 over de SNR.
Op basis van Krisken z'n tabel kan je dus zien dat m'n 25 dB SNR overeenkomt met zo'n -71 dBm (beetje simplistisch gezien)... wat zoals ITnetadim zegt het minimum is dat je toch moet hebben (da's namelijk op het randje van 2 a 3 streepjes in Windows).
xayana schreef:Om het ene met het andere te vergelijken moet je dus nog het niveau van de ruis weten.
Het probleem is dat je dat niet echt kan meten met standaard hardware... maar het dus wel een belangrijke factor is.
hara_mo schreef:Maar probeer met deze klant alles terug op te frissen en dan ook de nodige tijd voor te nemen. Alleen zo ga ik er tijd insteken(anders komt er niets van) en mijn tarieven zijn heel laag, en ik ga zeker niet de uren aanrekenen waarbij ik informatie zoek enzo.
Maar ben je nu gewoon werknemer van "die klant"... of is het een betalende "vriendendienst" ?
hara_mo schreef:Tenzij iemand van jullie een andere manier heeft om met het vak bezig te zijn?
Ik ken je situatie niet... en de ganse thread is enorm verwarrend over wat jou rol is tov. het bedrijf. In ieder geval kan je perfect de nodige ervaring thuis opdoen mits de aanschaf van wat hardware (tja, da's dus investeren) of als je als werknemer in een klein bedrijfje de kans krijgt om het IT gebeuren op jou te nemen kan je zo de nodige ervaring opdoen. Jij lijkt me echter het onderste uit de kast te halen... geen tot weinig kennis, hier wat gratis info vergaren, geen garanties voor je klant, ... en meteen spreken over factuurtjes sturen... mooie luxe als je dat kan in deze crisistijden.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Ik zal me kort voorstellen en ook zeggen hoe ik aan deze klant kom.

Ik ben pc technieker in bijberoep sinds 2009 en werkte bij de overheid als ondersteuner voor het ERP systeem(oracle financial) Ik studeerde ook boekhouden en nu fiscale wetenschappen, maar na deze vakantie is het gedaan met studeren (3 examens te herdoen).

Nu werk ik deeltijds (vroeg in de morgend) en kan dus de tijd nemen om zelfstudie weer te doen over ICT gerelateerde onderwerpen.

Een vriend van me is klusjesman en had een afspraak met het bedrijf, ik ben meegegaan zonder echt de bedoeling om reclame te maken voor mezelf, maar toen ze klaar waren met hun gesprek, vroeg ik of er geen hulp nodig is betreft het internet ofzo..?

Dan kreeg ik te horen over dat wifi probleem sinds de valse muren geplaatst zijn.

Kwam nu op het idee dat dat (meegaan met iemand anders die een afspraak heeft) een goede manier is om reclame te maken over je eigen zaak :-)(tip voor anderen?)

Ik ga niet zeggen dat ik helemaal niets weet, wat ik niet weet, onderzoek ik. Ik zal bv nooit actie ondernemen bij een klant als ik niet zeker ben van iets en wat de gevolgen kunnen zijn.

Ik werd zelfs één keer gecontacteerd om een heel kantoor te richten ( 8 a 9 pc's), maar heb afstand moeten nemen want was tijdens mijn laatste jaar (eindwerk, examens!) en werktte voltijds. Dus ik had geen tijd om dit allemaal netjes voor te bereiden.

Maar ik hoop dat ik toch iets kan doen met ICT , oftewel wordt het boekhouder fiscalist, maar dat is ook nog een lange weg te gaan.... .
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Over dat decibel.

Ik wou gisterenavond al die opmerking geven, ik zat thuis naast mijn router en het programma SSID stond nog aan, daar zag ik een negatief getal van -46 db, dus ik denk: is dit wel juist?

Dus er zijn meerdere eenheden? ga da eens grondig nakijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”