(nieuwe) Telefoonlijn in huurhuis: wettelijk verplicht?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Ziet er naar uit dat ik toch niet kan overschakelen naar BGC.
Telefoonlijn komt niet binnen in de kelder maar rechtstreeks op het gelijkvloers op een zeer lastige locatie.
Zonder zware boorwerken krijg je dat dus niet tot op het 2de verdiep en dat wil mijn huisbaas niet.

[Mod Edit]
Discussie over de aanleg van een nieuwe telefoonlijn in een huurhuis afgesplitst.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

tripkip schreef:Zonder zware boorwerken krijg je dat dus niet tot op het 2de verdiep en dat wil mijn huisbaas niet.

Door de huisbaas blaaskes laten wijsmaken? Er loopt dus ook geen enkele coaxkabel, parlofoonkabel of telefoonlijn naar het tweede verdiep? Want datakabels kunnen perfect naast elkaar door dezelfde buis getrokken worden. Er woont ook niemand op het tweede verdiep met een internetverbinding of telefoonlijn?

De huisbaas heeft daar uiteindelijk niets over te beslissen. Jij huurt en jij geniet van het volledige gebruiksrecht van zijn woning. De Belgacom-telefoonlijn is een universele dienst (wettelijk zo bepaald) en iedereen heeft recht om daarop aangesloten te worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:De huisbaas heeft daar uiteindelijk niets over te beslissen. Jij huurt en jij geniet van het volledige gebruiksrecht van zijn woning.


Inderdaad... je moet enkel zorgen dat je het nadien in oorspronkelijke staat kan herstellen... maar ieder gaatje kan je terug dicht doen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

raf1 schreef:De huisbaas heeft daar uiteindelijk niets over te beslissen. Jij huurt en jij geniet van het volledige gebruiksrecht van zijn woning. De Belgacom-telefoonlijn is een universele dienst (wettelijk zo bepaald) en iedereen heeft recht om daarop aangesloten te worden.


En dit is het enige wat ven tel is, de rest is excuses.
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Coax loopt wel tot de tweede verdieping waarmee ik nu Telenet klant ben.
Er is ook een schacht waar eenvoudig kabels door getrokken kunnen worden en waar nu de coax langs loopt.
Het probleem is dat de belgacom lijn binnenkomt op het gelijkvloers en er geen verbinding is (kabelgoten/wachtbuizen) vanaan de LTP tot die schacht.

Is dat echt wettelijk bepaald dat een huurder recht heeft op een telefoonlijn en dat de verhuurder verplicht is dit te voorzien? (mijn excuses voor de off topic posts).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tripkip schreef:Is dat echt wettelijk bepaald dat een huurder recht heeft op een telefoonlijn

Ja, ik geloof wel dat dat ergens staat.

tripkip schreef:en dat de verhuurder verplicht is dit te voorzien? (mijn excuses voor de off topic posts).

De verhuurder moet dit niet voorzien... da's aan jou (maar rekeninghoudend dat je het in oorspronkelijke staat moet kunnen herstellen).

Nu op zich heb je dus een telefoonlijn... dat die binnenkomt op een onhandige plaats is jou probleem (er staat nergens dat het perfect moet zijn voor jou).

tripkip schreef:er geen verbinding is (kabelgoten/wachtbuizen) vanaan de LTP tot die schacht.

Maar die kan je altijd laten leggen of niet ? De kosten zullen dan wel voor jou zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:
tripkip schreef:Is dat echt wettelijk bepaald dat een huurder recht heeft op een telefoonlijn

Ja, ik geloof wel dat dat ergens staat.

Ja, operator Belgacom is verplicht tot het volgende:
de beschikbaarstelling op het hele grondgebied aan elke persoon die erom verzoekt van de basisdienst inzake spraaktelefonie en van de toegang tot het vaste openbare basisnet;

bron: http://www.bipt.be/nl/195/ShowContent/1 ... ienst.aspx

Dankzij dat artikel kan niemand jou botweg weigeren om zo'n Belgacom-aansluiting te laten installeren. Je moet natuurlijk wel in onderling overleg met de eigenaar en/of beheerder van de gemeenschappelijke delen afspreken hoe de aansluiting kan gelegd worden. Een elektrisch installateur die vertrouwd is met het gebouw, weet vast en zeker wat de beste oplossing is.

Als de huidige Belgacom-aansluiting door niemand anders in het gebouw gebruikt wordt, dan is het misschien een mogelijkheid om de aansluiting door Belgacom te laten verplaatsen naar de kelderverdieping zodat in de toekomst elke bewoner gemakkelijk kan aangesloten worden.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”