Scarlet bandbreedte problemen (of abo cap?) Nog iemand last?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Zit al een tijdje op 70/6 sync met behoorlijke resultaten richting 50/4 abo cap. Sinds gisteren merkbare traagheid bij bvb. Youtube. En speedtest.net cijfers http://www.speedtest.net/result/2789613454.png zijn sinds gisteren consistent voor een 30/4 cap (zelfs om 3u 's nachts). Meerdere testsites, meerdere server locaties, verschillende testfile-sizes, verschillende browsers getest en allemaal blijven ruim onder de 30 dl. Upload is nog altijd OK richting 4 Mbs.
Bekabeld aangesloten, geen andere connecties (bekabeld of wifi), geen andere downloads. Modem & PC al paar keer reboot, geen DSL errors op modem (voor&na reboot). Scarlet support gecontacteerd en tests via http://home.scarlet.be/speedtest/ met 100MB file, geven gespreid over de dag constant behoorlijke >45Mbs resultaten. Op zelfde momenten geven andere sites (buiten Scarlet) matige resultaten.

Nog iemand die vroeger 45+ download haalde bij Scarlet (evt. bij BGC) en nu niet meer??
Zo ja, zou er een bandbreedte probleem zijn op bvb. internet backbone?
Laatst gewijzigd door DIBO 23 jun 2013, 15:36, in totaal 1 gewijzigd.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hier geen problemen met Scarlet
Afbeelding
YouTube gaat ook vlot. Ik heb het de laatste dagen (regelmatig) gebruikt, zonder buffering (720p).

Het kan natuurlijk een lokaal capaciteitsprobleem zijn, maar het zou dan het eerste zijn. Je synchroniseert nog steeds op 70/6? Een 30/4 surfsnelheid krijg je wanneer je bijvoorbeeld op 30/6 synchroniseert. Heb je het probleem nu nog steeds?

Heb je misschien een 100MB.bin-link waar je niet de volledige snelheid krijgt, dan zal ik die eens proberen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De meeste YouTube filmkes starten hier pas na 10 seconden of zo -- misschien om AdBlock gebruikers te pesten?

Toen de DLM me voor het eerst op 50Mbit zette, werd de snelheid 1 sessie lang gecapt op 25Mbps (terwijl ik 30Mbps had op de initiële 30Mbit sync) dus misschien had je iets gelijkaardigs voor? Wel vreemd dat Scarlet dat dan zelf niet ziet.

Die 100.bin vanaf de Scarlet site wil bij mij niet starten -- ik gebruik normaal altijd de 512MB en 1000MB bins van OnsBrabantNet tegelijkertijd (op deze pagina: Overzicht Speedtest servers en 100 MB / 1000 MB bin bestanden | GlasVezel.nu - van alles over glasvezel)
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

driesve schreef:Je synchroniseert nog steeds op 70/6? Een 30/4 surfsnelheid krijg je wanneer je bijvoorbeeld op 30/6 synchroniseert. Heb je het probleem nu nog steeds?
ja, 70/6 sync en nu nog steeds het probleem
driesve schreef:Heb je misschien een 100MB.bin-link waar je niet de volledige snelheid krijgt, dan zal ik die eens proberen.
ik gebruik ook de link van cptKangaroo.
driesve schreef:ik gebruik normaal altijd de 512MB en 1000MB bins van OnsBrabantNet
de OnsBrabantNet 512MB loopt tegen 760kB/s; de 1024MB daarstraks draaide rond de 2,5MB/s.
En nu haalt de 100MB van Scarlet 3,3MB/s, deze voormiddag was dat nog zo'n 5MB/s.

Nu:
Afbeelding
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

DIBO schreef:De OnsBrabantNet 512MB loopt tegen 760kB/s; de 1024MB daarstraks draaide rond de 2,5MB/s.
Ik haal momenteel een gemiddelde snelheid van 5.08 MB/s en topsnelheid van 5.56 MB/s (zie bijlage). Af en toe een daling tot 4 MB/s (maar mijn zus zit momenteel op YouTube).

Het lijkt mij dan ook eerder een lokaal probleem. Een hoop speedtests verzamelen en Scarlet aanspreken. Een ander idee heb ik momenteel niet. Toevallig al eens getest met een andere computer om echt alles uit te sluiten, al zal dat vermoedelijk hetzelfde zijn.
Bijlagen
Screen Shot 2013-06-22 at 19.33.17.png
(23.82 KiB) 2324 keer gedownload
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

driesve schreef:Toevallig al eens getest met een andere computer om echt alles uit te sluiten, al zal dat vermoedelijk hetzelfde zijn.
idd. zelfde resultaat.
Maar ondertussen wel een spontane modem reboot gehad en een hele tijd later BGC TV freeze gedurende 5 sec. Kan toeval zijn ofwel is er iets het aan het begeven. Binnenkort dan mss. een Bbox3 in huis ?? :-D
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zoiets kan inderdaad liggen aan de modem...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Ik heb nu 'DU Meter' geïnstalleerd om goed de downloads te kunnen volgen en nu zie ik dat zelfs de tests via http://home.scarlet.be/speedtest/ met 100MB file, allemaal max. 29.5Mbps halen.
Gisteren was dat zelf getimed en ik denk dat bij zelfde file vele keren te downloaden, er caching of andere invloeden beginnen te spelen. En heb mij ook gebaseerd op gemiddelde DL snelheid (op het einde v/d DL) die IE aangeeft, maar die zijn te optimistisch.
Als er nog betere tools zijn om internet trafiek snelheid te monitoren, dan hoor ik het graag.

De klassieke speedtest.net of speedtest.telenet.be blijven cijfers geven die wijzen op een 30/4 abo cap. Andere speedtest sites aan te bevelen??

Tijdens de support-chat had ik al dit vermoeden van 30/4 abo cap doorgegeven met de vraag of zij dat op de BAS konden nakijken, maar dat ging niet.
Ik vergis me toch niet dat de cap in de BAS zit en dat een BAS toch onder beheer v/d provider is, en dat zij dat dus moeten kunnen nakijken??
krisken schreef:Zoiets kan inderdaad liggen aan de modem...
Omdat de speedcap nu al heel de dag netjes juist onder de 30Mbps blijft, en ik geen modem reboot of TV freezes meer gezien heb, begin ik terug meer te twijfelen of er wel een HW probleem is... anders zou er toch meer willekeurige fenomenen optreden??
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien een PB naar CindyV (de "Eva" van Scarlet ;))?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik zit ook bij Scarlet, heb het eens getest omdat ik ook vond dat (onder andere) youtube traag was en inderdaad haal ik maar resultaten voor een 30/6 profiel en niet het 50/6 dat VDSL2 tool zegt die ik heb.

Zie laatste 3 resultaten:
Afbeelding

Ik probreer straks een mijn modem te herstarten.
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

antx schreef:en inderdaad haal ik maar resultaten voor een 30/6 profiel
interessant, nu al minstens met 2 die zelfde probleem hebben.
Nog Scarlet klanten die minstens een 50/6 profiel of beter hebben, die even een http://www.speedtest.net/ testje willen doen :???:
philippe_d schreef:Misschien een PB naar CindyV (de "Eva" van Scarlet )?
Goede tip, maar 'k ga even afwachten wat mijn mail oplevert, die ik vandaag naar Support heb gestuurd met alle details v/d testresultaten...
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

70/6 profiel hier:

Afbeelding

Youtube gaat de laatste tijd ook wel ENORM traag hier
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

philippe_d schreef:Misschien een PB naar CindyV
't Is al niet meer nodig, de naam hier vermelden was blijkbaar al genoeg.
Snel antwoord gekregen van Scarlet (met verwijzing naar Userbase :beerchug: ) en ze bevestigen dat er bij mij een 30/4 cap op staat. BGC werd ingeschakeld.

Ik hou jullie op de hoogte, zodat niet iedereen CindyV moet gaan spammen :-)
Omdat er nog niet veel reactie gekomen is in dit topic zal het ook wel geen massaal probleem zijn. Zelf zit ik aangesloten (via ROP natuurlijk) op 03BOE, hoewel ik niet weet of de locatie iets te maken heeft met het probleem...
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

diederik schreef:Youtube gaat de laatste tijd ook wel ENORM traag hier
Vandaag geen problemen maar gisteren ging youtube enorm traag.
Al paar jaar Scarlet klant en nooit last gehad nochtans...
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Allez, nu sta ik terug op 30/6, dus dan heb ik feitelijk ook geen last meer van een 30/4 abo cap :?

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        6048 kbps
Modem max:             110324 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        90581 kbps         18978 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           72 m Estimated!
Training margin:       28.8 dB
Attenuation:           4.5 dB
Ben eens benieuwd hoe lang het duurt voor DLM gaat langkomen....
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Het zal dus wel een geïsoleerd probleem geweest zijn. Heb weer vlug een reactie gekregen van Scarlet Support, met een duidelijke, uitvoerige uitleg met als kern v/d zaak:
Scarlet Support schreef:Uw verlaagde snelheid werd veroorzaakt door een verkeerde evaluatie van het automatische controlesysteem DLM. Deze had uw lijnprofiel op 30Mbit ingesteld, terwijl u nog een 70Mbit synchro kreeg
Nu maar afwachten wat DLM gaat doen, in het verleden was dit een 'zeer lastige bevalling'....

Alvast voor CindyV en/of Scarlet Support: +1
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”