Roaming in Nederland

Plaats reactie
Deverzamelaar
Starter
Starter

Beste mensen,

Voor mijn nieuwe baan ben ik dagelijks in Rotterdam en moet daar geregeld telefoneren naar Nederlandse gsms en vaste lijnen.
Momenteel zit ik bij Mobile Vikings en ben al vanaf het begin een tevreden klant. Nu ik echter zoveel in Nederland zit beginnen de kosten te hoog op te lopen. Een optie was om in Nederland een 06 nummer te nemen en dat voor het werk te gebruiken, maar ik wil absoluut geen 2 telefoons mee sleuren. Dualsim optie bestaat er nog niet voor de iPhone 5, dus dat valt ook af.
Verder heb ik al naar de business packs van Proximus gekeken, daar heb je voor 73,5 euro per maand 100 belminuten en 100 smsjes naar alle Europese netwerken, naar 100 minuten is te weinig, en buiten je bundel betaald je dan natuurlijk gelijk de hoofdprijs.
Ik heb ondertussen met Base, Proximus en Mobistar gebeld, maar zij konden me niet helpen (al viel de kennis van de helpdesks vaak tegen).

Wat zou nu voor mij de voordeligste oplossing zijn om, mijn Belgische nummer te behouden en goedkoop naar alle Belgische en Nederlandse mobiele en vaste nummer te bellen. En daarnaast ook nog eens rond de 3gb data te gebruiken in beide landen?

Ik ben er van overtuigd dat hier meer kennis zit dan bij de helpdesks, dus ik hoop dat er hier iemand is die me een goeie tip kan geven.

Alvast bedankt,
Jonas
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Voip callback?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Deverzamelaar
Starter
Starter

Kan je me wat meer info geven over die voip callback? Want zover ik weet is voip een datadienst en dataverbruik in Nederland is met Mobile Vikings ook niet goedkoop?

Jonas
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Inderdaad... en zelfs al zou de dienst JOU opbellen dan ben je nog niets verder want dan betaal je nog.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wil je je 04 nummer behouden, of zou je geen probleem hebben met een 06 nummer?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Kijk anders eens naar bv Vodafone NL daar heb je voor 79 euro onbeperkt bellen in héél de EU

Of wil je het complexer. Maak een PBX centrale, hierop zet je DISA & Callback
Je belt met jouw gsm een nummer op, deze belt je terug (over betamax - dit kost je wel roaming kosten tenzij je optie hebt om gratis te ontvangen in de EU) en die vraagt "welk nummer wens je te bellen". Dit geef je in en dan belt het bij de andere persoon. Kan je gesprekken voeren tegen enkele cent's per minuut via voip. + kosten roaming.

De optie van mobistar voor roaming is zeker ook niets voor jou?

Ik denk dat je snel goedkoper een 2de iphone koopt met een NL abonnement.
MVA
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Voip callback is een van de beste opties, denk ik. Daarbij maak je gebruik van het gsm-netwerk, want je word "opgebeld" door de voip-dienst. Enkel de "aanvraag" gaat over internet (paar kB) of via een sms. Aangezien je roamt moet je wel betalen om oproepen te ontvangen (€ 0,09/minuut bij MV) maar dat is natuurlijk veel minder dan zelf een oproep doen (€0,29/minuut). Ik gebruik call-tiger. Daar ben ik heel tevreden van, er bestaat ook al een topic over hier in VOIP-forum (zie laatste pagina's VoipTiger topic). Laat mij er even vanuit gaan dat je 100 minuten wilt bellen, en dat de callback opgezet wordt via sms (ik weet niet hoeveel KB de aanvraag is, en per Kb de roaming enz)

callTiger kost ongeveer € 0.045 per minuut, zowel naar vast als mobiel. Laat er mij ook vanuit gaan dat elk gesprek gemiddeld 3 minuten duurt. Dan betaal je hiervoor:
- 33 roaming sms'en aan € 0,10 = € 3,3
- ontvangen van oproepen in nederland = 100 * 0,09 = € 9
- kosten voipTiger = 0,045 * 100 = € 4,5

Dit kost je dan € 16,8, ik denk dat het moeilijk is om beter te doen, zeker omdat je eenvoudig bij MV kan blijven, je moet enkel een app installeren en wat krediet kopen in callTiger. Hierbij heb ik dan wel geen rekening gehouden dat je data verbruikt in nederland. Als dat echt noodzakelijk is, denk ik dat je best op zoek gaat naar een 3g-modem waarin je dan een nederlandse data-only sim steekt. Veel data verbruiken via roaming en goedkoop is gewoon een utopie, denk ik.

callTiger laat wel nog steeds op zich wachten voor iOS, al kan je met iets meer setup-moeite hetzelfde bereiken met bv https://itunes.apple.com/us/app/voip-ca ... 72371?mt=8
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik gebruik momenteel CallTiger (Android). Ben er wel tevreden van.

Heb een Proximus GC kaartje (10 MB roaming), en heb een firewall geinstalleerd zodat background processen geen data verbruiken wanneer ik roam.
Hiermee zou je die SMS'jes dus kunnen vermijden ...
MVA
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Ja, das waar. Maar ik zie dat ik hier over een lange periode ongeveer 0,5 MB heb verbruikt. Maar ik bel heel weinig. Dus neem dat je voor 100 minuten max 1,5 MB verbruikt (en dan nog geen idee of dat dicht is bij het echte verbruik) aan € 0,5/MB roaming is dat dan ook € 1,5. Dus dat is niet echt de kost die de doorslag geeft.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”