Microsoft stunt met Surface-tablets voor Benelux-scholen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130619 ... gn=mobilia

Microsoft gaat de Surface RT tijdens de zomermaanden voor de helft van de prijs verkopen aan scholen en universiteiten, zo blijkt uit een gelekte advertentiecampagne.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Leuk maar probeer maar eens een Mobile device management module te vinden voor Windows tablets of telefoons... :\

iOS + Android + WP / tablet wil ik dan zeggen.
Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Jammer dat het via de scholen zelf is en niet op studenten zelf.
Als er een van de hoge scholen unif meedoet in gent koop ik wel eentje.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

De vraag is al gekomen van een aantal studenten bij mij hier op de campus.
@q-tec: Mag ik informeren waarom je er ene zou aanschaffen?
Mij lijkt het nl. mooi als extra toestel, maar niet als hoofdtoestel juist omwille van het feit dat het een WinRT is en geen Win8.
Computer(k)nul
timofp
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Meer informatie, het http://www.zdnet.be/article/150107/micr ... x-scholen/suggereert dat je als individu er eentje kan bestellen, maar ik betwijfel dit. Hoop echter van wel.
Afbeelding
karp_p
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

je moet wel een school zijn om die te kunnen aankopen. Periode is ook een beetje raar nu met de vakantie voor de deur. Hoe kan een school nu vragen aan zijn leerlingen of die dat willen...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://blog.microsoft.be/2013/06/24/mic ... eignement/

vanaf vandaag tot en met 31 augustus 2013 kunnen alle onderwijsinstellingen in België van onderstaande aanbieding gebruik maken:

Surface RT (32 GB) voor €191 (Gemiddelde verkoopprijs: €499)
Surface RT (32 GB) Touch Keyboard Cover voor €241 (Gemiddelde verkoopprijs: €599)
Surface RT (32 GB) Type Keyboard Cover voor €289 (Gemiddelde verkoopprijs: €629)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tja, om dan gestoken te worden wanneer directies dit doen niet wetende dat RT geen oude programmas draait.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
leohein
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 11 keer

Er is niet mis met een surface RT, maar Microsoft had het nooit windows mogen noemen wat erop staat. Ze hadden een andere naam moeten verzinnen zodat het voor iedereen duidelijk is dat het een tablet os is en geen ultrabook of laptop.
Op een ipad of android kan je ook geen 'oude' programma's draaien.

Zie een surface rt gewoon als een tablet met een browser en wat apps. Als bonus kan je er word en excel op doen en heb je er een handig verwijderbaar toetsenbord bij.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Voor de average user is het wel duidelijk, of kan het makkelijk uitgelegd worden, dat oude windows programmas niet zullen draaien op een ipad of een android device.
Bij windows rt is dat wel anders, 1) omdat ze het windows noemen, 2) omdat het in winkels vaak zelfs "windows 8" genoemd wordt.

Ik vind dat dus niet "er is niets mis mee", dat is zelfs zwaar misleidend. De gewone consument verwacht gewoon een windows pc in tablet formaat. En raadt eens waar leerkrachten/directies bij gerekend worden? En al zeker wanneer er zo'n korte deadline is.

Niet dat dit gaat verkopen natuurlijk. Als je iets wil verkopen moet je eerst de markt leren kennen. En scholen stellen hun budget op in november en hangen er dan een jaar aan vast.
Hoe vaak ik al niet heb zitten smeken om dit te veranderen wanneer mijn leveranciers eind november begin december makkelijk 25% (op 30 pcs) tot soms zelfs 50% korting geven, om hun jaarresultaten te halen.
Maar het vorig budget is dan al onbeschikbaar (wegens anders facturen niet op tijd verwerkt, dus zelfs aankopen uitstellen tot dan gaat niet) en een voorschot op het nieuwe kan echt niet.
En dan maar zagen dat er nooit geld is om materiaal aan te kopen...

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

q-tec schreef:Als er een van de hoge scholen unif meedoet in gent koop ik wel eentje.
En heb je (of iemand anders) er eentje gekocht ?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik geloof dat er onlangs op Gathering of Tweakers stond dat er geen enkele school in het programma meedeed. Blijkbaar is het programma echt enkel voor scholen, en niet voor studenten van scholen. Bron: http://stef602.tweakblogs.net/blog/9128 ... ce-rt.html
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Naar het schijnt komt er nu een actie van ms die geldt voor iedereen ... alvast toch in amerika
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ben toch wel heel zeker van één hogeschool die meedoet. Op opleidingsniveau wordt dit georganiseerd voor studenten en personeel.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ITnetadmin schreef:Voor de average user is het wel duidelijk, of kan het makkelijk uitgelegd worden, dat oude windows programmas niet zullen draaien op een ipad of een android device.
Bij windows rt is dat wel anders, 1) omdat ze het windows noemen, 2) omdat het in winkels vaak zelfs "windows 8" genoemd wordt.

Ik vind dat dus niet "er is niets mis mee", dat is zelfs zwaar misleidend. De gewone consument verwacht gewoon een windows pc in tablet formaat. En raadt eens waar leerkrachten/directies bij gerekend worden? En al zeker wanneer er zo'n korte deadline is.
Geen idee hoe vaak jij in een winkel werkt maar dat doe ik als bijverdienste wel regelmatig. Mensen zijn zeer snel mee met het verschil als je het uitlegt, sterker nog ze vinden dat maar normaal want hun iPad kan dat ook niet :roll: . Ze zijn eerder verbaasd dat het dan op de Surface Pro wel kan (maar na de uitleg snappen ze wel degelijk waarom). Dus die gewone consument verwacht blijkbaar toch niet wat je denkt dat hij verwacht. En geloof me, daar had ik zelf ook eerst verbazing voor, maar dat komt omdat ik zelf geen gewone consument ben en me dus niet altijd in hun plaats kan zetten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Mss heb je gewoon geluk bij je consumenten? :-)
Nu, ik ken het onderwijs daarentegen WEL, en die assumptie lijkt me makkelijk gemaakt, ook al omdat de aankopers hier wss er niet aan zouden denken om dit te vragen.

Laatst nog mijn oude collega gesproken die een nieuwe copier kreeg van de scholengroep. Na ettelijke malen gevraagd en verzekerd geweest te zijn dat hij zijn technische eisen mocht formuleren voor de aankoop, kwamen ze op een dag toch ongevraagd met een nieuwe aan. Die natuurlijk niet kon nieten of perforeren. Extra kost: 800 euro om het foutje te fixen. Dus ik heb nul komma nul vertrouwen in de aankoop procedures van het onderwijs ;-)

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Merendeel van die consumenten is toch 40+, soms zelfs 70+ :p
Onder het moto "de consument is dom" was ik dus toch verbaasd over hoeveel ze wel begrijpen na een uitleg. De moeilijkste zijn die met een vooroordeel tegen... :) Er zijn er nog steeds af en toe bij die het niet snappen hoor, maar dat is een kleine 7% volgens de statistieken van ons team :).

Verder kan ik van het onderwijs niet veel meepraten. Ik weet dat Carolus in Sint-Niklaas meedoet (voor de leerkrachten) met deze actie en Howest (voor de studenten) en mijn stageschool bekijkt het eens want die hebben net 4 iPads aangeschaft :) Alle toestellen hebben zo wel hun sterktes en zwaktes, ik zie dus niet echt in waarom een iPad wel een een Surface niet zou kunnen meedraaien in het onderwijs :)
Ik heb een iPad (waar ik ook tevreden van ben), voor de vriendin is een Surface RT besteld omdat ze geen laptop nodig heeft in haar studie en ze dan toch iets heeft om een hele dag eenvoudig notities op te maken :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Via-via hoop ik er ook nog eentje te bemachtigen... voor die prijs kan het niet echt slecht zijn 8)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Normaal gaan deze week de eerste goedkeuringen de deur uit voor de bestellingen. Voor die prijs inderdaad geen slechte koop :). De prijs in de winkel is ook 150 euro gezakt ondertussen, maar nog niet alle winkels hebben de daling al gevolgd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Die surfaces gaan zeker kunnen meedraaien. Ik ben gewoon bang dat als een directie nu nog snelsnel deze aankoop doet, het zonder de input van de ITer zou kunnen zijn (niet de eerste keer in een school, waar ITers soms gezien worden als klusjesmensen die enkel onderhoud moeten doen, en niks te zeggen hebben over aankopen).
En dat die directies mss (wss?) niet op de hoogte zijn van het verschil tussen RT en een volwaardige 8, en zich zo miskopen.
(want veel uitleg zullen ze niet krijgen, ze weten ook niet welke vragen te stellen)
Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze eigenlijk een 8 pro nodig hebben, als ze verwachten met hun AD useraccount op die tablets te kunnen werken.

Dat zie ik dus gebeuren. Ze horen "windows tablets", kopen snel lastminute aan, en verwachten twee simpele dingen (niet eens zo onredelijk):
1) alle bestaande programmas die in de school gebruikt worden te kunnen draaien
2) te kunnen inloggen met hun bestaande login vanop de server

En dan loop je al direct tweemaal tegen de muur met een RT.

lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Mo neen. In het onderwijs weten ze echt wel wat ze er mee kunnen doen. Die rt is niet bedoeld om uw boekhoudpakket te draaien, maar voor het gebruik van internet en de officeprogramma's. En als,ze dan toch een x86 programma nodig hebben connecteren ze er mee naar een terminal server.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

De scholen die ik momenteel ben tegengekomen die meedoen aan de actie laten de keuze aan de leerkrachten (of sommige de leerlingen) zelf of ze er een aankopen of niet. Daar ging het dan wel via de IT verantwoordelijke dus dat kan misschien schelen. Aan de andere kant, er zijn scholen die iPads kopen ook en daar draait hun andere software ook niet op :P Toch redelijk wat leerkrachten tegengekomen in de winkels die eens kwamen kijken naar dat toestelletje dat ze kunnen bestellen, dus sommige pakken het wel slim aan op dat vlak. Maar het is zeker wel mogelijk om die vergissing te maken. Zal ik niet ontkennen :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

lithion schreef:En als,ze dan toch een x86 programma nodig hebben connecteren ze er mee naar een terminal server.
Inderdaad, gewoon remote desktop... en een Surface RT heeft zelfs support voor een SSTP VPN... dus wat mij betreft zit het wel goed denk ik.

Ik begrijp trouwens gans die discussie ook niet om native Windows programma's te kunnen draaien... iemand die een iPad koopt verwacht toch ook niet dat hij alle OS X programma's kan draaien ? (en voor een domme gebruiker is een iPad zoals een OS X machine gewoon een "Apple computer" net zoals hij bij Microsoft beide een "Windows comuter" is).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

iOS en OSx zien er dan ook niet hetzelfde uit. Wat van w8 en rt niet gezegd kan worden.
En raar maar waar, ik merk dat een ipad voor een domme gebruiker een ipad is, niet een mac.
Terwijl een rt tablet voor een domme gebruiker een windows toestel is, net zoals een laptop.
If it looks like a duck, walks like a duck, and talks like a duck...
Ik zou de verwarring anders perfect snappen hoor.

Plaats reactie

Terug naar “Hardware”