Open kantoorlandschap werkt storend

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een wereldwijd onderzoek naar de effectiviteit van open kantoren toont aan dat de meeste werknemers van mening zijn dat zulke kantoorinrichtingen lawaaierig zijn en de productiviteit belemmeren.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130617_012
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik zie dit verhaal wel elk jaar eens opduiken, en het is inderdaad een open deur intrappen. Open landschappen zijn goed voor interactie met collega's (soms vergeet je dat je niet op café zit), maar zeker niet om 4u aan een stuk geconcentreerd door te werken. Voor de ene is het er te koud, voor de andere dan weer te warm. Dan zijn er nog die irritante beltonen of babbeltrezen die het niet nodig vinden om zich af te zonderen als ze 1u naar hun beste vriendin bellen. Zeker in de zomer heb ik geen zin om de hele tijd met hoofdtelefoons rond mijn oren te zitten, dus ik blijf lekker thuiswerken. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Nog een ambetant nieuw fenomeen bij kantoortuinen: "communicatietafels". Eigenlijk grote tafels waar je met 8 tot 20 mensen aan kan zitten, soms met tussenschotten. Alleen: je kan daar dus niet individueel het tafelblad verhogen/verlagen.

Ikzelf zit bijvoorbeeld vlak langs een coffee corner, en soms gaat het daar zodanig jolig aan toe dat ik m'n correspondent aan de Plantronics-headset (sorry, Jabra) niet eens versta. Vooral in een conf call maakt dat ik me regelmatig handmatig in mute moet zetten.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik begin mij toch ook meer en meer te ergeren aan het "op een bureau zitten". Om de 5 minuten gaat er hier een serenade aan ringtones af van mails en sms'en die toekomen op een gsm/smartphone. Altijd afhankelijk zijn van andere collega's voor werk gedaan te krijgen. :bang:

Dan zat ik toch liever rustig alleen in een auto op weg naar een klant, en na een uur was ik daar toch weg naar de volgende. Dat waren tenminste dagen zonder zorgen. :beerchug:
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:Open landschappen zijn goed voor interactie met collega's
Op zich vind ik dat nonssens... met hoeveel mensen heb je gemiddeld interactie... meestal zijn er dat maximaal 4 a 6 (de mensen die rond je zitten). Om contact te hebben met de overige collega's moet je dus nog steeds van je stoel en enkele meters verder wandelen, dus er is totaal geen voordeel dat deze in dezelfde open space zitten (je hebt enkel hun storende invloed, niets positiefs). Persoonlijk geef ik dan ook de voorkeur aan bureau's van 4 a 6 mensen... ideaal om samen te werken en toch een rustige omgeving.

Open spaces worden ook steeds gekozen door managers die wel allemaal hun eigen bureautje hebben of zelfs zelden op kantoor zijn :bang:
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Voor de meeste manager is da gewoon om hun medewerkers te laten voelen ik ben baas en jullie ondergeschikten.
Voor de manager een knus bureel en de medewerkers dan maar in grote zaal bijeen als vee op een weide.
De tijden van voor Deans komen terug hoor allee dat willen sommige omhoog gevallen managers toch.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Als je compact team hebt werkt dat wel, maar waar ik op doel is dat deze opstelling meestal misbruikt wordt om geen meeting te moeten inlassen. Even snel de koppen bij elkaar steken. Alhoewel we daarmee natuurlijk een stoorzender zijn voor de rest. Mja, dat komt ervan als ze sparen op oppervlakte (want dat is de reden waarom ze het doen).
Afbeelding
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Mijn productiviteit is minstens 50% gedaald sinds het landschapsbureau-fenomeen. De andere 50% gaat verloren in 75% van de meetings die 150% te lang duren voor wat in 33% van de tijd kan worden gezegd. 90% van wat er productief gebeurt is 's morgens of 's avonds als het rustiger is. Als er teveel lawaai is dan begint ne mens wat te surfen gelijk ik nu.
Digivan2
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:37
Bedankt: 1 keer

volledig akkoord met alle posts hier - dat is uitgevonden door goeroes die alleen maar kijken naar de besparing op de plaatsen (en dus kosten) die een bedrijf nodig heeft. zo zijn er nog wel een paar truuks die ze toepassen: iedereen heeft een wagen maar er wordt rekening gehouden dat maar 70% naar het werk komt; probleem: als er 75% opdaagt, dan is er een parkeerprobleem - wie moet daarvoor opdraaien ? Juist, niet de goeroe (want dit heeft zijn 'targets' en kpi's gehaald, maar de mensen die met zijnallen gevolgen van de 'inzichten' van de 'goeroe'. Tja, 'consultants' noemt men die dan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”