32" tv als monitor

Plaats reactie
2lan
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

Hallo,

Ik zit met het idee om een http://www.lg.com/nl/televisies/lg-32LA ... ifications aan te schaffen.
Hier kan ik de 2 pc's (gamepc en htpc/dagelijks gebruik) en de pi (gaat de htpc misschien vervangen) op aansluiten via HDMI en dan logitech Z906 voor geluid.
Doch is zo iets niet ge groot voor achter te zitten voor te surfen, iets meer dan arm afstand. Wanneer ik dvd/blu-ray af speel is de afstand 2-2,5 meter.
Onder de 32" kan ik niet direct een full hd vinden met minstens 3 hdmi (eventueel vga) en optical out.

MvG
2Lan
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Mijn ervaring met TV's als monitor te gebruiken is niet geheel positief en zou het zelfs afraden. Men pa zijn pc hangt aan zijn TV en is best ambetant om mee te werken.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
rpr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Je kan het best het omgekeerde doen. Een tv is niet scherm genoeg om als pc scherm te gebruiken. Als tweede monitor om bv films te bekijken is dan weer iets anders. Maar tekst op een tv is niet handig.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Inderdaad, en ik merk dat een hogere resolutie dan 1920*1080 wel aangeraden is bij schermen groter dan 24".
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Voor gamen is 24 inch echt wel maximum.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Goztow schreef:Voor gamen is 24 inch echt wel maximum.
Is dat? Toen ik m'n i7 game/desktop computer had heb ik toch al m'n games gespeeld op m'n Dell 3007WFP-HC ... 30" en 2560x1600. Moet je natuurlijk ook niet gesparen op CPU en GPU ;)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Was je dan ook "competitief"? Want volgens mij zie je gewoon niet wat in de hoeken van je scherm gebeurt. En bijgevolg mis je gewoon informatie.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik vind 24 nu toch wel klein. Ik zou nooit kleiner gaan dan 27". Maar als ik moet kiezen tussen 24" en een 32"TV is men keus toch de 24".

PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Goztow schreef:Voor gamen is 24 inch echt wel maximum.

Ik heb het ff geprobeerd maar zelfs met een 26" steekt m'n Monoply bord er nog een stuktje over aan de zijkanten :angel:

(De resolutie van 32" Tv's is gewoon te laag om als monitor te gebruiken)
kimba
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Voor te gamen zal dat wel meevallen, als je voldoende afstand tussen u en het beeld hebt, lijkt me dat geen enkel probleem.
Voor "normaal" werk zou het kunnen minder zijn. Als je gewoon wat surft en eens mails leest en verder gewoon wat youtube en filmpjes kijkt moet dat ook nog allemaal gaan. Wanneer je veel dingen moet opzoeken (leeswerk) of vaak moet gaan tekstverwerking doen kan k mij voorstellen dat het minder prettig werkt.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb verschillende tv's uitgetest. Er zijn volgende problemen:
- bij de meeste valt een deel van het windows-scherm buiten beeld (probleem met de randen)
- als de schermkaart bevel geeft om in screen-save mode te gaan, dan gaat de tv meestal in stand-by. Met een monitor beweeg je de muis en heb je terug beeld. Met een TV moet je de afstandsbediening nemen en hem terug aanschakelen, vervolgens terug de hdmi ingang kiezen. Veel te omslachtig.
- de resolutie van een tv en 32" monitor is doorgaans 1366 x 768 . Dat is aan de lage kant voor kleine lettertypes.

Oplossing: ik heb deze monitor gekocht: http://www.digitalsignage24.de/samsung- ... b-led.html
Betere resolutie: Full HD 1920 x 1080
Nadeel : er is geen voet bij. Ik heb er één bijbesteld maar dat is een tv-voet: kan niet kantelen. Zit ook gewoon in de Vesa-gaten.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

MarkDM schreef:- bij de meeste valt een deel van het windows-scherm buiten beeld (probleem met de randen)
Dat heeft te maken met overscan/underscan en je kan dit aanpassen in de instellingen van uw videokaart (link).
MarkDM schreef:- als de schermkaart bevel geeft om in screen-save mode te gaan, dan gaat de tv meestal in stand-by. Met een monitor beweeg je de muis en heb je terug beeld. Met een TV moet je de afstandsbediening nemen en hem terug aanschakelen, vervolgens terug de hdmi ingang kiezen. Veel te omslachtig.
Zet screensavers dan uit?
MarkDM schreef:- de resolutie van een tv en 32" monitor is doorgaans 1366 x 768 . Dat is aan de lage kant voor kleine lettertypes.
Neen, de meerderheid van de 32-inch TV's heeft een 1080p resolutie (op dit moment). 5 jaar geleden was dat misschien anders. Tekstgrootte kan je trouwens aanpassen in het configuratiescherm als je zoekt op de term "DPI".
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Klopt allemaal niet veel van wat je zegt.
Zoek maar eens naar 32 " monitors. De meeste zijn 1366 x 768.
Ik heb vorige maand een TV gekocht van 32" is die is ook dat.

En een wat oudere video kaart kan allemaal niet wat je zegt (underscan).

Ik heb de indruk dat op Userbase veel mensen meelezen om dan alleen te reageren om een ander af te breken.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Als je op de Tweakers bij Televisies de minimum en maximum slider op 32-inch zet, en dan het resolutiemenu uitklapt, krijg je onderstaande te zien. De getallen tussen haakjes geven weer hoeveel TV's er met die resolutie zijn, dus bekijk eens wat er in de meerderheid is...
1280x720 (HD Ready 720p) (1)
1366x768 (WXGA Wide) (43)
1920x1080 (Full HD 1080p) (93)
1920x1080 (HD Ready 1080i) (1)
Een wat oudere videokaart... zeg eens de welke, want die functionaliteit is nochtans vrij normaal bij videokaarten. Welke aansluiting gebruik je trouwens?

En wat is het nut van uw problemen hier neer te schrijven als je niet naar mogelijke oplossingen wil luisteren?
Afbeelding
2lan
Pro Member
Pro Member

De TV onder is een 37" en alle pc's geven daar bruikbaar beeld op in 1920x1080. (moet wel eenmalig de scale gebruiken om de zwarte randen weg te halen) toen ik dat probeerde.
Maar idd voor surfen/tekst etc is dat veel te groot.

Momenteel heb ik LG W2486L als monitor. (2x hdmi, 1xdvi, 1xvga)
Boven is de afstand voor surfen iets meer dan arm afstand en media mode afstand is +- 2 meter.
Wou eerst als monitor een LG DM2780D-PZ http://www.lg.com/uk/support-product/lg-DM2780D-PZ doch die is blijkbaar niet meer verkrijgbaar.

Doch de meeste andere tv's in de 24-28" klasse hebben ofwel maar 1 (2) HDMI en geen optical out en zijn meestal ook maar hd ready.

Ofwel een viewhd hdmi/toslink splitter met optical pi (hdmi) , optical htpc (dvi) en digitaal coax (gamepc via audigy 5'25 hdmi ) naar de z906.
Anders was het enkel op scherm en kvm (het is spijtig genoeg geen 4x aten hdmi) en was het vooral wat groter en 3D geweest :angel:

Een andere mogelijk was de http://www.samsung.com/nl/consumer/pc-p ... 7B750EW/EN en de oude te houden.
doch die geeft bij de info voor
✎DIGITAL AU DIO OUT (OPTICAL)
xxWhen a Digital Audio System is connected to the DIGITAL AU DIO OUT (OPTICAL) jack, decrease the volume of
both the TV and the system.
xx 5.1 CH (channel) audio is available when the TV is connected to an external device supporting 5.1 CH.
xxWhen the receiver (home theatre) is set to on, you can hear sound output from the TV’s optical jack. When the TV
is receiving a DTV signal, the TV will send 5.1 CH sound to the home theatre receiver. When the source is a digital
component such as a DVD / Blu-ray player / cable box / STB (Set-Top-Box) satellite receiver and is connected to the
TV via HDMI, only 2 CH audio will be heard from the home theatre receiver. If you want to hear 5.1 CH audio, connect
the digital audio out jack from your DVD / Blu-ray player / cable box / STB satellite receiver directly to an amplifier or
home theatre.
Laatst gewijzigd door 2lan 13 jun 2013, 22:16, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

MarkDM schreef:Zoek maar eens naar 32 " monitors. De meeste zijn 1366 x 768.
Ik heb vorige maand een TV gekocht van 32" is die is ook dat.
In de Aldi ligt anders nu een 27" Full HD-tv met ingebouwde DVD-speler voor 279 euro, dus die resoluties zijn niet meer van deze tijd.
2lan
Pro Member
Pro Member

Ik denk er aan om de Philips HTS5563 te gaan uithalen dinsdag in combinatie met huidig scherm ipv de z906 + viewhd combinatie.
http://www.philips.be/c/home-cinema-sys ... pp102-drp2

Het (maximale/constante ?) verbruik is 105W en heeft 2 hdmi in (pc + pi) + optical + digital, kan dus alle bronnen aansluiten.
En kan de bluray afspelen zonder dat cyberlink weer eerst 30min moet zitten updaten en reboten.

De Yamaha YHT-298 zou al iets van een 200 wat verbruiken maar had wel meer 4 hdmi in poorten.
7zp
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Ik gebruik men 32inch tv als pc monitor, MMOs/RPGs zijn heerlijk om hierop te spelen. Voor shooters is het net iets te traag (60hz + hoge response time). En werken hierop is zeker doenbaar imo.

Heb geen last van flickering/zwarte randen ALS ik vga gebruik met een HDMI kabel doet die wel moeilijk, het gaat om een LCD Sony bravia van paar jaar geleden.
2lan
Pro Member
Pro Member

Evaluatie:
Het is uiteindelijk de Sony kdl32w655 geworden aangekocht einde juni.
De kleuren leken scherper dan de 3D modellen die in de winkel stonden.
Had spijtig genoeg wel maar 2 hdmi :(

Voor gaming (Skyrim, Fallout 3 & NV, Civ V) gewoon zalig.
Als scherm voor het zien van dvd en blu-ray idem (logisch).
Met de PI er aan is ook geen probleem te melden.

Doch om te gebruiken als pc-scherm voor win7 voor te browsen/tekstverwerking is het minder.
ClearType en instellingen van scherm zelf maakte het goed bruikbaar, doch een update v/d TV firmware wiste de instellingen van de TV.
En het per ongeluk wisselen van de hdmi poorten gaf ook een ander resultaat, instelling zijn per poort in te stellen blijkbaar en
voor windows was het plots een nieuw scherm.
Het rare is dat de PI X omgeving het probleem minder leek te hebben.
Resultaat is dat de game pc en PI aan de TV hangen en de dagelijkse pc aan het oude scherm.

Het enigste probleem dat ik niet opgelost krijgt is dat de het scherm enkel zijn eigen stereo geluid rapporteerd aan windows.
De logitech hangt optisch aan het scherm.
In de media players (powerdvd en xbmc) zet ik pass-through aan en ik krijg correct 5.1 geluid.
Doch in games blijf het stereo die de z906 mixed naar 5.1.
Zelfs al ik rechtstreeks de optical of de coaxial aansluit op de z906 geven de games nog geen echte 5.1 (media players wel via pass-through).
Dus hangt de game pc nu met de 3x3,5 aan de speakers om correct 5.1 te hebben in games.

MvG
2lan
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”