ukash vraagje

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Hoi allen,
een vriend van mij heeft het ukash virus aan zijn....
Het is niet de eerste keer dat hij dit meemaakt, hij had altijd backups, deed een format c: en zette z'n xp weer terug. maar nu zijn z'n backups te oud en hij gaat binnenkort belangrijke informatie van z'n hdd nodig hebben. ik heb mijn goed hart getoond om 'm te helpen, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe.
Nu is mijn vraag of het mogelijk om eventueel z'n hdd in externe behuizing te steken, die eerst te onderzoeken met een Norton antivirus sweep (als dat mogelijk is zonder mijn eigen laptop besmet te krijgen) en dan z'n gegevens te benaderen.
zijn er nog andere methodes? Xp cd in lade gestoken, en laptop reageert niet eens, misschien met externe cd met usb aansluiting?
Graag tips van jullie, we (vooral mijn vriend) zal jullie dankbaar zijn.

vriendelijke groeten,
browndwarfus
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Start op met een Linux LiveCD? Geen kans dat je huidige systeem besmet wordt, en Linux ondersteund zowat alles out-of-the-box (dus je kan simpelweg een externe HDD aansluiten om data te kopieren, een printer om een belangrijk document af te drukken en een NAS voor backups).

Kijk eens naar Ubuntu, Linux Mint,... die zijn beide heel beginner-vriendelijk.
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

hoi,
bedankt voor je reactie !
dus als ik ubuntu of linux installeer naast m'n huidige win 7 (dat wordt een volgend probleem) en daarmee opstart zou dit kunnen lukken?
is dat moeilijk?

groeten,B
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

als het enkel om de gegevens te doen is, en je niet teveel moeite wil steken in het verwijderen van dat virus zonder format?

even een cd'tje branden met een linux livecd distro (bv Xubuntu* - daarvan opstarten,
en dan de gegevens op een usb stick kopieren.
nadien format, nieuwe windows erop, en usb stick terug naar schijf kopieren.


* reden dat ik xubuntu aanhaal is NIET omdat het mijn favoriete distro is, maar omdat het goed op een cd'tje past,
niet te zwaar is (al duurt booten wel even op oudere laptops), en het een heel intuitieve manier van werken is,
zonder bloated te zijn.


en anders... je amuseren en het virus verwijderen, als ik me niet vergis is het perfect mogelijk :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:als het enkel om de gegevens te doen is, en je niet teveel moeite wil steken in het verwijderen van dat virus zonder format?
Dan kan je toch evenzeer gewoon die disk bij in je PC stoppen en copieren wat je nodig hebt.

Zolang je niets start van die disk is er geen probleem.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

@r2504: sja, lijkt me net wat meer moeite dan via een livecd booten en kopieren?

als je dan eerst

- schijf uithalen uit pc/laptop
- in een externe behuizing steken
- aansluiten op je eigen pc
- kopieren naar usb stick
- terug in de originele pc steken
- windows installeren
- bestanden terugzetten

vs:

- livecd downloaden & branden
- booten vanaf dat ding
- kopieren naar usb stick
- windows installeren
- bestanden terugzetten

het KAN inderdaad zoals je zegt door de schijf naar de andere pc te halen...
maar het kan veel eenvoudiger met minder werk
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Dat is allemaal relatief en afhankelijk van hoeveel bestanden er geback-upt moeten worden. De eerste methode kan wel degelijk sneller zijn als je het boeltje tegen SATA-snelheden kan overzetten ipv met USB. Daarbij zijn er ook nog mensen die een Sata-bracket hebben aan de achterkant van hun PC, waaruit ze dan kabels klaarliggen hebben die SATA én stroom voorzien voor een interne schijf. Of met een dock gaat dat ook als je het proper wilt doen. Als je systematisch zulke dingen doet is dat een must, want niemand schroeft graag zijn PC open voor zulke zaakjes.

Daarbij, ben ik de enige die geen enkele LiveCD/DVD meer brand? Tegenwoordig is alles compatibel als bootable USB-stick, ofwel koop je een isostick. :-)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik vergat misschien dat de TS geen externe SATA interface heeft waarmee dit snel kan.
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

interessante opties allemaal,
misschien ga ik toch voor de ubuntu cd of usb optie.
ik heb wel zo'n externe sata naar usb behuizing, vandaar dat ik ook vroeg naar die hdd versteken optie maar 'k weet dus niet echt of dat veilig zou zijn. 'k wil absoluut die ukash rommel niet op mijn systeem.

groeten en bedankt voor alle reacties tot nu toe !

b.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

browndwarfus schreef: maar 'k weet dus niet echt of dat veilig zou zijn. 'k wil absoluut die ukash rommel niet op mijn systeem.
Dit is veilig zolang je dus geen programma's start of files open doet (denk daarbij ook aan onschuldige dingen zoals een PDF of zelfs foto openen !) die op de andere disk staan.

Best doe je eerst ook een scan van die disk zodat je geen geinfecteerde data copieerd.
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

zou een norton die ukash eraf krijgen? dat zou echt wel een mirakel zijn zeker?

groeten,
B.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Met Norton geen ervaring, maar MBAM is klein, gratis en doet geen realtime scans (dus conflicteert niet met je huidige anti-virusprogramma). Ik gebruik die al tijden bij rampscenario's :)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het probleem van't politie virus is dat het nogal snel muteert.....
Vandaag lukt het trouwens weer best met hitman pro kickstart (op een usb stick dus)
Daarna gewoon systeemherstel en malwarebytes+windows defender erop.
custk9
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

De combinatie van Yumi ( http://www.pendrivelinux.com/yumi-multi ... b-creator/) en Trinity Rescue Kit (trinityhome.org maar kan je evengoed via yumi verkrijgen) werkt heel gemakkelijk. Je hebt de keuze tussen een viertal anti-virus suites binnen Trinity.

Verstuurd van mijn GT-P7100 met Tapatalk
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

hoi allen,

hier een update: mijne vriend is gered, 'k heb een hitmanpro usb stick (met kickstarter) gebruikt om te kunnen opstarten , daarna een sweep met hitmanpro dus en blijkbaar zat de ukash in een trojan in "skype.dat" bestand. alhoewel hij zweert dat hij nooit skype heeft gebruikt...
de laptop is weer genezen, zonder dat we xp opnieuw hebben moeten installeren, oef !
nogmaals dank aan alle tip-en raadgevers,

groeten,
Browndwarfus.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”