Pesterijen Facebook aanpakken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Hallo iedereen,

Mijn vriendin en ik zijn ten einde raad. Al zo'n twee jaar ondertussen, is mijn vriendin het slachtoffer van een emotioneel instabiel persoon die helaas een voorzitter is van een vereniging die ook de belangen van mijn vriendin zou moeten behartigen. Hoewel ik niet vermoed dat de tegenpartij dit ooit zal lezen, ik ga hier niet beginnen met namen publiek te maken. 't Is al schaamtelijk genoeg dat wij een soortgelijke RR-situatie hebben maar dat de rollen tussen vzw en enkeling zijn omgedraaid. :-|

Helaas.. De voorzitter laat zich meeslepen door roddels en leugens (van wie ze komen, of of ze zelf verzint we weten het niet) met als gevolg dat er publiek over mijn vriendin binnen die vereniging (alleja op Facebook) heel lelijk wordt gesproken. Meer nog, de voorzitter plaats weliswaar onder eigen naam binnen de groep waarvan zij de functie van voorzitter bekleedt, berichten die de klopjacht op mijn vriendin er alleen maar op verergeren. Ze bedankt het "medeleven" terwijl in diezelfde berichten en zonder enig bewijs of wat dan ook er wordt op gehitst tegen elkaar over hoe slecht mijn vriendin wel niet is.

Omdat het niet stopt, en er ook achter onze rug om zelfs al naar de pers werd getrokken om haar daar ook zwart te gaan maken (de voorzitter van 68 met een vereniging tegen een meisje van ochere twintig! Ik moet u allicht geen tekening maken naar wie er met scheve ogen beken wordt door pers, leden en buitenstaanders...),.. Zijn we onlangs wat juridische informatie gaan inwinnen bij de balie. Omdat alles eigenlijk digitaal (en in de eerste plaats Facebook) gaande is, en de advocaat niet echt op de hoogte is ivm met die digitale nieuwigheden, hoopte ik om hier eventueel nog wat informatie in te winnen.

Bestaat er behalve de geautomatiseerde formuliertjes (die blijkbaar alleen helpen als er meerdere mensen dezelfde klachten indienen, wat dus ook zorgt voor onterechte tijdelijke bans naar mijn vriendin die; doordat die opgehitste emotionele meute meeloopt met het verhaal.) ook nog een andere manier om in contact te komen hieromtrent met FB?

De advocaat liet ons weten dat wij het altijd eerst zouden kunnen proberen met brief van een advocaat, al vrees ik dat dat alleen maar meer olie op het vuur is. Ook kost het een pak geld. Verdere stappen (vrederechter etc) zijn mogelijk (causaal verband leggen? Niet eenvoudig maar er zijn bewijzen zat ondertussen), maar los van het feit dat dat ook geld en tijd kost; hoopten we het om het toch iets normalen uit te spreken.

We hebben contact met een familielid die godsbetert wel lijkt te verstaan dat het zeker geen fijne situatie is. Maar begrip voor de schade die mijn vriendin al heeft geleden (ze moet haar gezicht voorlopig niet tonen, ook al is dat momenteel de enige bestaande plek in Vlaanderen waar ze heen kan, buiten wat ze zelf uit de grond gestampt heeft... En dat wordt dan weer massaal geboycot door enkele hitsige meelopers.).

Soit, het is allemaal misschien wat verwarrend maar wij zijn ten einde raad. We lopen er ziek door rond en het lijkt alleen maar persoonlijker te worden. :|

TLDR; zijn er buiten de geautomatiseerde formulieren nog andere manieren om contact te leggen met Facebook ivm pesterijen zonder zware kosten van een advocaat die wat afweet van internetrecht? Voorzitter van vzw die mensen met syndroom behartigt die mijn vriendin heeft laat zich leiden door roddels en leugens en trekt iedereen uit die Vlaamse scene natuurlijk mee...

Zucht.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Zonder enige kennis van zaken binnen de wet dacht ik dat er toch strenger opgetreden werd bij sinds een aantal zelfdodingen door pestgedrag op het werk.

Nu kennen we de aantijgingen niet, en kan het zijn dat jou vriendin iemand "anders" is op de werkvloer. Het kan zijn dat er sommige klachten terecht zijn en ze er fout op reageert? Misschien de voorzitter en bepaalde andere personen rond tafel roepen, en een lijstje opstellen met de verwijten en de (tegen) argumenten horen/zeggen?

Als het puur uit de lucht gegrepen verwijten zijn, echt pestgedrag, zou ik gewoon niet twijfelen en klacht indienen bij de politie voor pesten. Met al die commotie van de FB-pagina's van A'se hoeren, Gentse.. en afgelopen pesterijen in de media denk ik echt wel dat ze dit ernstig nemen. Zeker als je kan aantonen dat je vriendin geen olifantenhuid heeft en zowel financiele als emotionele schade hierdoor oploopt.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Verzamel in ieder geval zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Wat je ook doet het zal altijd van pas komen.
sirWard
Erelid
Erelid

Eerst en vooral bedankt voor de reacties.

Zelf hebben we nooit de kans gekregen om ons deel van het verhaal te doen. Alle toegang werd integraal ontzegd en zelfs wie "nog maar verdacht werd op samenwerking met mijn vriendin" kreeg de bons. En eerlijk gezegd, dat kan ons nog het minst schelen dat we geen toegang meer hebben tot zo'n groepje hoor. In Nederland is er een gelijkaardige stichting die zich laat leiden door mensen die zelf het syndroom hebben en zich niet zo snel laten meegaan met emotionele zaken en roddels. Ze doen het nuchter en verantwoordelijk, zoals het zou moeten... (nouja, laat ons zeggen dat ze zich voorlopig neutraal stellen, wat ik zeker begrijp en eigenlijk alleen maar kan aanmoedigen)

Maar het zijn de blijvende lastercampagnes die zich achter mijn vriendin haar rug afspelen. In principe hebben enkel leden van de vzw (en die dat wensen) toegang tot die groep. Maar als dat de enige vzw in Vlaanderen (en ik geloof zelfs van heel Belgie) is die actief is, dan is het niet meer dan logisch dat heel wat mensen met dezelfde ervaringen, informatie over medicatie en therapie,.. daar ook bij zitten.

De voorzitter (en dan werd vanuit hun richting ook zelf toegegeven) krijgt van overal "suggesties" over wat mijn vriendin allemaal voor slechts wel niet heeft gedaa (tot het wel minstens 1 keer zwartmaken in het buitenland toe!). Dat je dan ook reacties krijgt van leden die daar volop in mee gaan als "ze doet het alleen maar voor het plezier om je kapot te maken! Komt uit haar eigen mond!!!" die elkaar opvolgen en waar de voorzitter zelfs bedankingen voor uitdeeld ipv in te grijpen op zo'n heel persoonlijke aanvallen die 1. volledig foutief zijn en waar ze ook geen bewijzen voor kan hebben (of zou hebben), 2. waar geen enkele reactie op gegeven kan worden, en 3. door iedereen gelezen kunnen worden die ook maar iets te maken (willen) hebben met het syndroom die mijn vriendin heeft.

In de hoop dat alles zou overwaaien heeft mijn vriendin dan maar zelf iets uit de grond gestampt met enkele andere mensen. Dat dat misschien niet in goede aarde ging vallen had ik nog kunnen verwachten, maar dat er opnieuw publiekelijk alles gedaan wordt om dat nieuw initiatief zwart te maken (en met leugens bij de pers, wat al drie keer voorgevallen is en eenmaal met als gevolg dat niemand er wat mee won).

Soit er zijn zoveel zaken gebeurd. Het is te zielig voor woorden. Maar omdat wij in zo'n zwakke positie staan en elk woord van ons verdraaid wordt en opgeblazen... Er worden overhaastige (en dus foute) conclusies getrokken,... We durven niets meer doen.

As. zondag is er een landelijke contactdag in NL. Neutraal gebied en beide partijen zullen er zijn. Het is dat wij ons daar op alle mogelijke momenten zo ver mogelijk van die voorzitter gaan houden om problemen te vermijden (terwijl we daar ook maar zijn om de informatiesessies bij te wonen).

Misschien moeten we die klacht bij de politie maar neerleggen, maar tegen wie? Uiteindelijk is het niet de voorzitter die de echt bezwaarlijke zaken doet, het zijn de leden van, binnen een besloten groep (van een paar honderd man) maar waar de voorzitter altijd wel eerst alles mooi laat escaleren ipv het nuchter op te lossen. Wanner het te bont is worden de zaken wel gewist na enkele uren, maar ondertussen heeft iedereen ze wel gelezen natuurlijk.

Was het niet dat wij die informatie kregen van een anonieme bron [screenshots die we ook in eigen ogen hebben kunnen bevestigen (ik moet u niet uitleggen hoe simpel social engineering kan zijn om toegang te krijgen tot een besloten groep...) om zelf niet in de val van roddelklap en photoshop te vallen - I know, paranoia word je er van -] we hadden het nooit geweten, maar het verklaard wel hoe we langzaam zien hoe iedereen die ook maar verbonden blijkt met het syndroom, mijn vriendin laat vallen als een blok. Hierdoor kan ook mijn vriendin niet langer aan de informatie over bvb nieuwe zaken ivm het syndroom. Soms hoor je eens iemand die geschokt vraagt of het waar is (en aan wie we ons deel van het verhaal wel kwijt kunnen), maar den tam tam in het hoenderhok doet lustig zijn werk...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

in dit geval deed ik een verzoeningsaanvraag op het vredegerecht. Dat is ten eerste gratis.... en zijn of kunnen er geen straffen opgelegd worden.

Je hebt er niets mee te verliezen, en kan enkel de andere persoon tot nadenken zetten.
de koe zegt boe
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zeker zorgen dat je alles bijhoudt, screenshots, emails, andere berichten enz... Als het ooit tot bewijsvoering komt, is alles wat je hebt welkom.

Je kan ook klacht indienen tegen onbekenden, of gewoon eens bij de lokale politie gaan horen wat je mogelijkheden zijn. Dat zijn ook maar mensen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aangezien je spreekt van een vereniging en je vriendin (en syndroom) vermoed ik dat ik weet waar we het over hebben. iets waarmee ze ook op Twitter actief is?

Anyway : zoals gezegd : verzamel bewijzen en ga ermee richting de politie. Laat daar een PV opstellen en vraag de agent van dienst of hij naar de voorzitter een mail kan sturen of de lasterlijke praktijken tegen uw vriendin gestaakt kunnen worden en om, eventueel onder zijn begeleiding, tot een gesprek te komen. Dit is ook wat er is gebeurd tegenover RR.

Blijkt dat dit niet helpt, ga richting het vredegerecht met alles. Vraag de agent van hierboven wel om een PV op te maken zodat je dit ook bij het gerechtelijk dossier kan steken.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:of hij naar de voorzitter een mail kan sturen of de lasterlijke praktijken tegen uw vriendin gestaakt kunnen worden
Maar als ik de TS zijn uitleg lees is het helemaal niet alléén de voorzitter die de laster veroorzaakt maar nog meer die 100 mensen uit de groep.

Op die manier is het natuurlijk moeilijk al volstaat het vaak die met de grootste mond(en) eruit te nemen en daar klacht tegen in te dienen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Uiteraard, maar de voorzitter is verkozen tot voorzitter van de VZW en kan dus dienen als spreekbuis naar de anderen toe hé. Cru gesteld is hij verantwoordelijk voor de VZW.

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Persoonlijk denk ik dat het een verloren gevecht is. Misschien kan je de enkele personen die je belangrijk vindt aanschrijven en kort (max 1 a4) uitleggen dar je wenst dat dit alles stopt en daarom afstand neemt want dat het alleen negatieve gevolgen hééft voor iedereen.

Je moet dan ook consequent zijn en stoppen met het zoeken naar 'bewijzen' want ik denk dat je echt veel gelukkiger gaat zijn als je niet weet wat de mensen over je zeggen.

Persoonlijk heb ik geen Facebook account. Mijn vrouw wel en die zegt ook altijd van 'moet je nu weten wat die en die gezegd heeft'. In het Frans is er een spreekwoord vivons heureux vivons caché.

Ik zal een uitgebreider antwoord schrijven als ik op mijn pc ben, gsm nie zo handig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Had / Heeft je vriendin een aktieve functie als bestuurslid ?
Heeft de groep een normaal adres of is het een community op facebook ?
Zijn het aantijgingen over haar gedrag of uiterlijk ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Cru gesteld is hij verantwoordelijk voor de VZW.
En wederom voor zover ik begrepen heb van de TS neemt hij soms ook acties om postings te verwijderen.

Op zich zal hij dus aanvoeren dat hij al het mogelijk doet maar niet constant op Facebook moet zitten om te modereren.

Ik denk dus dat het moeilijk blijft als zo'n grote groep negatieve dingen over je schrijft.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Provider

Te Koop forum

Een Vzw heeft trouwens ook een raad van bestuur.

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Eerst en vooral zou ik het betreffende Facebook-account eens nauwgezet opkuisen voor je verdere stappen zou zetten.
Misschien staan er effectief meningen, uitspraken online die door de voorzitter tegen jouw vriendin kunnen gebruikt worden. Verwijder zulke dingen, pas de privacysettings aan, overloop je vriendenlijst nauwgezet en gooi iedereen uit de lijst die je liever niet "in real life" zou willen kennen.
Daarnaast zou ik "tagging van personen" zeker uitschakelen en systematisch met een gezamenlijk aantal mensen die je écht vertrouwd alle ongewenste posts rapporteren
Nuttige links:
https://www.facebook.com/communitystandards
https://www.facebook.com/help/reportlinks
Laatst gewijzigd door raf1 30 mei 2013, 13:17, in totaal 1 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Zoals hier meermaals al aangehaald, bewijzen verzamelen.
Getuigen ter uwen voordeel kunnen ook nog van pas komen.
PV wegens laster laten opstellen.
En euh... vergeet facebook maar, daar krijg je als kleine vis niets van gedaan.
Het meest gezonde is denk ik nog alle banden te verbreken met de roddelaars.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Klinkt heftig o.O dit ga ik vanavond eens goed lezen. Alleszins kan je alvast al het bewijs verzamelen, afdrukken en hiermee naar de politie stappen. De korpsen krijgen tegenwoordig een betere opleiding om om te gaan met zulke zaken (waar ze u vroeger gewoon wegstuurden en het niet ernstig namen). Vroeger zocht ook de FCCU naar dergelijke zaken, maar die zijn ze aan het afslanken.
Een klacht is sowieso niet slecht, je hebt dan iets in handen voor als het zou escaleren.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Is E-cops hiervoor nog relevant? Of dit, ook al is het meer gericht op jongeren: http://www.awel.be/
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew

Provider

Te Koop forum

Wat wil je eigenlijk bereiken? Dat mensen stoppen met roddelen? Lukt nooit. Dat ze je met rust laten? Verbreek zelf eerst alle contact. Als er dan nog dingn gebeuren die niet kunnen, kan je klachten indienen tegen lastert en eerroof of zoiets.

krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

MClaeys schreef:Klinkt heftig o.O dit ga ik vanavond eens goed lezen. Alleszins kan je alvast al het bewijs verzamelen, afdrukken en hiermee naar de politie stappen. De korpsen krijgen tegenwoordig een betere opleiding om om te gaan met zulke zaken (waar ze u vroeger gewoon wegstuurden en het niet ernstig namen). Vroeger zocht ook de FCCU naar dergelijke zaken, maar die zijn ze aan het afslanken.
Een klacht is sowieso niet slecht, je hebt dan iets in handen voor als het zou escaleren.

Je kan al een tijdje niet zelf naar de FCCU gaan. Klacht neerleggen bij lokale politie en die zullen dit eventueel escaleren naar FCCU.

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

E-cops niet meer nee, ik kan vanavond wel het emailadres sturen via pm van iemand bij de FCCU waar je dan over eventuele stappen kunt informeren :)
krisken schreef: Je kan al een tijdje niet zelf naar de FCCU gaan. Klacht neerleggen bij lokale politie en die zullen dit eventueel escaleren naar FCCU.
Wat dus exact staat in de post die je quote ;)

sirWard
Erelid
Erelid

Wow, bedankt voor jullie reacties.

Ik weet het, het is een hele historie die al zeer lang aansleept en waar hoe langer hoe meer mensen in betrokken geraken. We waren deze week eindelijk opgelucht toen we contact hadden met een dicht familielid. Helaas hoor je dan ondertussen wel dat het lustig verder gaat (en deze keer ook ruimer dan die besloten facebookgroep die enkel toegankelijk is voor de leden van de VZW). Het is dat wij samenwerken met enkele Nederlanders die eenzelfde visie hebben over de vrijwilligersbeweging die zich wil inzetten in het syndroom (en de awareness er rond). En mijn vriendin wil daar ook graag aan mee werken. Maar over dat contact met dat familielid later meer.

Maar soit, ik ga het hier niet te uitgebreid gaan maken want dan ben ik morgen nog bezig met typen vrees ik.

Concreet komt het er op neer: mijn vriendin heeft destijds de voorzitter op Facebook ontvriend na een berisping die nergens op sloeg. En dat werd zodanig emotioneel en persoonlijk genomen door een beperkte kliek die elkaar is beginnen ophitsen (lees: het hoenderhok).

Sindsdien vloog iedereen verbonden aan mijn vriendin uit de vereniging (ook haar ouders die nota bene ook lidgeld betaalden zonder boe of ba, maar goed. Er zijn helaas veel ergere dingen dan dat natuurlijk). De voorzitter was dan bezig over hoe erg dat wel niet was, en dat er zelfs geen kerstkaartjes meer werden verstuurd! En hoe goed ze wel niet was en dat ze er zich niks van die ontvriending op Facebook moest aantrekken. :roll:

Soit, daar kunnen wij allemaal eens goed mee lachen. Maar dat is de hele basis van de huidige situatie. Sindsdien is alles wat mijn vriendin (of het nieuw opgericht initiatief waar mijn vriendin mee in zit) slecht. Er gaan verhalen de ronde die absoluut niet kloppen. Vaak belachelijke dingen, soms echt kwetsend en/of flagrant gelogen. Voor het algemeen belang wint er niemand wat bij, want die vereniging lijkt zich meer in te zetten in hele waarschuwingen te schrijven over (doorheen de tijd) mijn vriendin tot het nieuw initiatief.

De voorzitter zit publiek (dus niet in een prive bericht van een klein kliekje) te vertellen dat mijn vriendin een zielig persoontje is, mediageil, attentionwhore, ze helemaal het syndroom niet heeft maar een ander syndroom waarin ze alles faket voor de aandacht,..) en allemaal doen ze natuurlijk lustig mee. Een enkele keer zagen we hoe met initialen over mijn vriendin werd gesproken in priveberichten.

Soit, we trekken er ons niks van aan, mompelen kwaad en zuchten diep. Het zal ooit wel eens stoppen zeker? We besluiten om ons eigen ding te doen, we vermijden elke mogelijke confrontatie en het project komt van de grond. We beginnen perscontacten te krijgen, goed contact met andere vrijwilligers uit binnen- en buitenland,.. Soit.

Perscontact 1: voor een TV-Programma van afgelopen zomer had de redactie contact met mijn vriendin> Ze werd uitgenodigd om wat te vertellen over haar a-typische kenmerken van het syndroom, samen met een psychiater. Dat is ook gelukt. Bij de voorbereiding hierop nam de redactie uiteraard ook contact op met de enige plek in Vlaanderen, de vzw waar we het over hebben. Daar werd mijn vriendin zwart gemaakt, slechte ervaring, alles om de aandacht,... De redacteur reageerde wat verbaasd (ze schopten hun eigen ruiten in) en merkte dat er iets schort.

Ik moet er u natuurlijk geen tekening meer bij maken dat het uiteraard mijn vriendin was die met leugens en bedrog de redactie had beinvloed. :roll:

De nodige tam tam in het hoenderhok doet zijn ronde. Mijn vriendin is niet langer welkom bij een Nederlands initiatief die los staat van de officiële. Ondertussen wordt er ook door de voorzitter prive nogal geroddeld hierover. Er verschijnen verschillende berichtgevingen, sommige verdwijnen, ...

Helemaal niet leuk maar ach, ooit zal het wel stoppen zeker? Soit. We doen rustig verder. Het nieuw initiatief wordt publiek gemaakt, goede contacten met professionelen in het werkveld (en voornamelijk Nederland omdat in Vlaanderen niemand nog iets te maken wil hebben met mijn vriendin..).

Perscontact 2: opnieuw een tv-programma. Zelfde verhaal, wat andere details. Redactie beslist dan maar om het uit te stellen (hoe zou je zelf zijn).

Niet veel later: perscontact 3: dit keer voor een weekblad. Goed. We spreken af met lotgenoten (waarvan ouders vaak verbonden aan de vereniging) en komt er uiteindelijk een man en een paardekop nadat iedereen op het laatste moment afzegt. Goed, kan gebeuren, goed interview op een ongelukkige locatie... Krijgt mijn vriendin enkele dagen later te horen dat die voorzitter beweerd dat zij helemaal het syndroom niet heeft. Die voorzitter heeft nota bene mijn vriendin noch haar ouders ooit in levende lijve ontmoet.

Het is dat de redactie ook contact had met een neuroloog die gelukkig gewoon wel gewoon neutraal kon vertellen dat mijn vriendin hier zeker niet over liegt.. Maar goed.

Ondertussen houden we ons hart vast voor aanstaande zondag. De Nederlandse (neutraal houdende RvB) zou daar blijkbaar ook al "ingelicht" geweest zijn over de zogenaamde gang van zaken. Gelukkig bekijken ze het nuchter en weten ze even goed dat ze dergelijke ervaringen nog nooit hebben meegemaakt "met ons".

Soit, het is slechts een greep uit het hele zaakje, maar je krijgt er misschien wel een beter beeld van. Ondertussen hebben we dus dat contact met dat dicht familielid. Die stond op contact met ons omdat die voorzitter er blijkbaar ook niet meer van slaapt ( :bang: ). Wij moeten verklaren wie ons al die leugens (screenshots zijn nu niet echt leugens maar soit) wijs maakt en wat het probleem is. Soit we leggen het, net zoals hier, zeer rustig en volwassen uit. Komt het er uiteindelijk op neer dat we begrip moeten hebben omdat er een zeer emotionele band tussen de voorzitter en die vereniging is.

Die werd door de voorzitter opgericht om hulp te zoeken voor de zoon, maar die is ondertussen overleden. Met alle respect begrijpen we dat natuurlijk, maar daar zijn wij niet mee geholpen. Integendeel. Maar volwassen mensen moeten toch kunnen praten, en met de contactdag aanstaande zondag op het oog vroegen we meermaals of het mogelijk was om een rustig volwassen en fysiek gesprek op neutrale grond te voeren (niemand wint daar wat bij door ruzie te maken bvb). Het antwoord was dat dat niet gewenst was. De voorzitter is te emotioneel en kan geen discussies aan. :bang:

Voorlopig moeten we het dan maar aanvaarden over haar en het gedrag onder haar verantwoordelijkheid die ons overal begint te achtervolgen? Met alle begrip voor haar emotionele band, maar dat is niet langer gezond dat die verantwoordelijkheid nog gedragen wordt (kijk naar wat mijn vriendin aan het meemaken is). Maar als we dat duidelijk maken dan is het hek helemaal van de dam natuurlijk, daarom ook de reden dat ik hier geen enkele naam (of de precieze naam van het syndroom) noem. 't Is dus niet dat we het zo persoonlijk zien. We willen vooral dat het gewoon stopt, en liefst nog een publieke verontschuldiging om duidelijk te maken dat er heel wat fouten gebeurd zijn in het nadeel van. Mijn vriendin werd daar aan de schandpaal genageld onder verantwoordelijkheid van en zonder ook maar 1 bewijs te hebben gezien (en wat niet gedaan werd kan niet bewezen worden; wat gelogen werd kan verteld worden maar dan weten we op zijn minst wie die zever zat te verkondigen). 1 persoon viel me wel op in al die reacties (niet die voorzitter). Maar het is normaal dat de hele meute mee begint te doen; want nogmaals: wie zou je zelf geloven? De voorzitter met een oudere leeftijd die toch de jaren van verstand zou moeten bereikt hebben, iets moois heeft opgericht of zo'n snotneus van ochere 20?

Sorry als het allemaal wat veel is, maar na twee jaar negeren en proberen oplossen, alle hoop op een rustig gesprek om daarna weer twee keer teleur gesteld te worden door wat er gezegd is geweest de afgelopen week... :|

TLDR; mijn vriendin (enkel lid en wou als bijna volwassene zich beginnen inzetten voor het goede doel) ontvriend de voorzitter van vzw op FB na een belachelijke berisping. Impulsieve puber -willen we volledig erkennen- maar impulsieve acties horen bij het syndroom en het puberen. Soit, emotioneel drama (publiekelijk) door een beperkte kliek (waaronder voorzitter en dat zichtbaar voor alle leden van VZW fbgroep). Vriendin wordt buitengesjot samen met ouders (betalende leden). Niet langer welkom. Wij vinden het jammer maar kunnen er nog mee lachen dat men daar mee bezig is. Starten na lange tijd zelf iets op, proberen het te negeren want contact opnemen lukt toch niet. Alles wat vriendin doet is slecht. Leugens worden verspreid, waarheden verdraaid en opgeblazen,... Derden worden er bij betrokken (nog steeds) en die gaan er al beter mee om dan een ander. Maar het stopt niet.

Hebben gesprek gehad met dicht familielid maar daar komt het er op neer dat we er maar begrip voor moeten hebben dat voorzitter een enorm emotionele band heeft met die vereniging (opgericht omwille van zoon die ondertussen overleden is). Maar daar heeft mijn vriendin als "lotgenoot" niks aan natuurlijk als dit het resultaat is van dat begrip. Integendeel.

Het enige contact dat wij in al die tijd hadden was met dat familielid en deels die voorzitter. Die personen die daar zo vies reageren, die kenden wij nauwelijks, laat staan dat we er contact mee hebben (of willen hebben).

Verder:
Normaal zijn privacy settings oké.
Eigenlijk enkel nog contact met mensen die wel oor hadden voor mijn vriendin haar kant van het verhaal, en die zitten in het zelfde schuitje.
We zagen ook zaken verschijnen die opgeblazen en verdraaid werden (en helemaal geen link hadden met het syndroom of de situatie). Mijn vriendin zou eigenlijk niets meer mogen online plaatsen (Twitter), want dat is uiteindelijk de enige oplossing; maar wij willen ons daar nog niet aan toegeven. Wij hebben toch ook gewoon het recht om ons ding te doen? Of dat nu te maken heeft met dat syndroom of niet (en geloof me, daarmee wil ik geen uitdagingen naar mee bedoelen, maar dat zij in alles dan een bedreiging zien... :bang: ).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het blijft enorm moeilijk om als buitenstaander dit verhaal te volgen... maar waarom start je zelf geen eigen VZW ?

Vergeet het verziekte boeltje (zoiets kan je nooit meer redden) en start met mensen die wel in elkaar geloven en zich volwassen gedragen.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dacht het ook net te zeggen.. het is enorm ingewikkeld hier iets op te zeggen. We horen (met alle respect) ook maar 1 kant van het verhaal.

Ik snap ook niet echt goed wat het probleem is. Er is momenteel een vzw die ???wat??? doet voor mensen die een bepaald syndroom hebben.
Indien die vzw enkel de rol heeft als sociale opvang, dan zou ik er toch direct mee stoppen inderdaad.
De vraag is gewoon waarom er zoveel mensen mee gaan in het verhaal... Soms wil je goed doen voor mensen en heeft het het omgekeerde effect. Je kan niet iedereen tevreden stellen :(
sirWard
Erelid
Erelid

De plannen op lange termijn zijn er om een nieuwe vzw op te richten, maar het helpt niet echt als iets je niet alleen achtervolgt dat fout is. Maar dat die tegenpartij letterlijk blijft liegen tegen derden.

Ik ben er me maar al te goed van bewust dat je nu ook eenzijdig het verhaal ziet hoor. Een van de redenen waarom ik dus ook geen namen of specifieker over welk syndroom het hier gaat, en waarom ik net hier ten rade ga.

De advocaat bij de balie zei enkele mogelijkheden, hier hoor ik nog wat andere opties.. Het zijn allemaal zaken waar we desnoods wat mee kunnen mocht dat toch nodig zijn. En daarvoor alvast bedankt!

De hele situatie uitleggen (voor mij) en het begrijpen (voor jullie) is onmogelijk. Ik begrijp zelf nog steeds niet hoe zoiets in godsnaam mogelijk is, maar als je ook al als slechterik wordt bestempeld omdat je enkel zegt dat je naar een infosessie gaat (helemaal los van beide partijen); sorry maar dan is de volgende stap het afsluiten van onze internetverbinding, wil je niks meer zeggen dat het kort lontje doet branden. :|
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Hoe ik het las: ze zullen eerder bijgedraaid zijn toen ze hoorden dat die neutrale neuroloog de aandoening bevestigde en daarmee de basis van de latere zwartmakingen onderuit haalde (wat hopelijk ook het nodige schuldgevoel veroorzaakte), waarna weer enkel de persoonlijke onvriendelijkheid tussen die voorzitter en je vriendin overblijft.

Zet die neuroloog z'n uitleg zo publiek mogelijk en dan gaan die vzw leden bij de minste zoekactie ook wel zien dat er iets niet klopt van de interne beweringen. Als die vereniging persoonlijke vetes boven hulpverlening blijft verkiezen, wat is ze dan eigenlijk waard?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

sirWard schreef:Maar dat die tegenpartij letterlijk blijft liegen tegen derden.
Ik veronderstel dat derden ook niet alles blind geloven... wat je ganse verhaal nog complexer maakt.

Het is zo'n beetje één tegen allen als ik dit allemaal lees en dan vrees ik dat je je conclusies moet trekken en het achter je laten.

Start iets nieuws, stel je positief op en trap vooral ook niet na... doe gewoon je eigen ding !
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Inderdaad, gewoon doorknippen en jullie eigen ding doen.
Blijven vast houden aan het verleden zal jullie alleen maar ziek maken.
Succes!
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

r2504 schreef:Het blijft enorm moeilijk om als buitenstaander dit verhaal te volgen... maar waarom start je zelf geen eigen VZW ?

Vergeet het verziekte boeltje (zoiets kan je nooit meer redden) en start met mensen die wel in elkaar geloven en zich volwassen gedragen.
Ik denk dat dit is omdat er in het kleine België misschien geen plaats is voor een tweede VZW met dezelfde functieinhoud. Dit vooral (ik ken TS zijn vriendin haar situatie...twitter) omdat het genoemde syndroom niet zo gekend is of niet zo vaak voorkomt. Het zou mij dus niet verwonderen dat je als VZW dan maar pakweg 50 leden hebt. Als je nog een nieuwe VZW gaat oprichten rond datzelfde syndroom dan kan je proberen om 10 mensen van de oude VZW te overtuigen om naar jouw VZW te komen, maar meer dan dat gaat het ook niet worden vrees ik dan.

Telefonie = EDPnet + OVH
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Het is bijzonder moeilijk om als buitenstaander het verhaal te vatten/begrijpen (ik begrijp wel waarom je geen verdere details wil posten).

Waarom verbreken jullie gewoon niet elk contact/uw vriendin stoppen met Twitteren over haar aandoening?
En eventueel gewoon verder hulp zoeken in de klassieke hulpverlening en niet met VZW's of dergelijke?

Of heeft zij het contact met VZW's/buitenwereld/getwitter nodig om haar te helpen met haar aandoening? Of haalt zij hier een bepaalde voldoening uit dat het voor haar helend kan werken om erop Internet over te praten/schrijven/Twitteren?

Ik zie het probleem niet echt (maar dat zal wel zijn omdat ik het verhaal niet volledig kan volgen): stop met twitteren/stop met facebook of beperk dat tot zeer goede vrienden IRL/en surf nietmeer naar facebook pagina's/blogs/forums waar uw vriendin zwart gemaakt wordt?
Achter een bepaalde tijd van 'anonimiteit' vanwege uw vriendin stoppen die aantijging/laster wel?

Uw vriendin is dan ook op die forums/blogs/facebook gekend met haar echte naam vermoed ik?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Misschien is een lange open "brief" een idee, zelf open kaart spelen en de roddels zo blokkeren? Deze dan plaatsen waar die leden het kunnen zien, eventueel kan er dan nog een discussie bij volgen, maar deze zal dan eerder publiek zijn in plaats van verborgen. Ik heb zelf zo eens een pestkop op zijn plaats gezet, die eigenlijk niet doorhad dat zijn acties niet gewenst waren tot hij mijn post toen las (dat was een notitie op Facebook toen, geen idee of dat nog mogelijk is). Nadat alles uitgeklaard was heb ik die dan verwijderd omdat hij er zelf een les uit geleerd had, maar dat is uiteraard niet verplicht (hoe meer leden het lezen, des te beter denk ik zo). Ze horen namelijk jullie kant van het verhaal niet neem ik op uit de gesprekken.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het is dat juist wat ik te weten wil komen.. Wat doet deze VZW? Is het noodzakelijk voor de patiënten of is het meer als sociale uitlaatklep?
Indien het een uitlaatklep is, laat het achter en ga gewoon verder met jullie leven. Je zal zien dat de uitlaatklep daar ook wel is hoor..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Moeilijke situatie en ook moeilijk advies te geven omdat -zoals hierboven al gesteld- we beperkte info hebben en natuurlijk ook maar 1 kant van het verhaal kennen. Het lijkt me echter moeilijk om hier iets tegen te beginnen. Je moet ook zien wat je als eindresultaat wil. Best case heb je dat er een verzoening komt, maar als ik het verhaal zo hoor en de ingesteldheid van de voorzitter, lijkt me dat zeer moeilijk, vooral omdat sommige voorvallen nogal onvolwassen overkomen. Vraag je je eerst af of die VZW zo belangrijk is. Zijn real-life meetings belangrijk voor de verwerking, of kan het ook puur online ? Indien je vriendin het Engels machtig is, kan ze gewoon naar een internationale community zoeken en daar zonder vooroordelen zich gaan integreren. Op dit moment lijkt het dat jullie vooral veel energie steken in het proberen terugdraaien van de huidige situatie, wat volgens mij weinig kans op slagen heeft. Je kan je energie dan beter positief aanwenden in alternatieven.

BTW, gewoon effen als randopmerking: met de info die je hier gaf, had ik op minder dan 5' tijd de naam van de VZW en voorzitter gevonden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

krisken schreef:Het zou mij dus niet verwonderen dat je als VZW dan maar pakweg 50 leden hebt. Als je nog een nieuwe VZW gaat oprichten rond datzelfde syndroom dan kan je proberen om 10 mensen van de oude VZW te overtuigen om naar jouw VZW te komen, maar meer dan dat gaat het ook niet worden vrees ik dan.
Volgens wat ik lees heeft de VZW 1500 leden sinds ze in 94 is opgericht, dus nog best veel. Maar dan nog is het zeer moeilijk om een succesvolle parallelle vereniging op te richten. De huidige VZW heeft gewoon al een grote naambekendheid, publicaties, contacten met de medische wereld, etc... dat het nagenoeg onmogelijk is om je te profileren en leden aan te trekken (het zou al bijna moeten zijn dat er nog andere mensen klachten hebben over die grote VZW dat ze naar jou komen).
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Het spreekwoord "je kan vuur niet met vuur bestrijden" is hier wel van toepassing. Alles wat je doet om je te verdedigen tegen dergelijke individuen heeft alleen maar als reactie dat mensen meer en meer wantrouwend staan tegenover jou, zelfs al vertel je het verhaal volledig en correct. Een droge "Wij wensen niet langer tijd en energie te besteden aan de zwartmakerij van ... maar wij willen ons focussen op de dingen die onze vereniging doet rond bewustmaking van het syndroom." is vaak meer effectief dan een betoog van 4 pagina's lang of een opsomming van de hele historie.

Vergeet niet dat de underdog vaak aan het langste eind trekt. Maar je bent geen underdog als je jezelf in allerlei bochten lijkt te wringen om iets uitgelegd te krijgen. Dan ben je in de ogen van mensen (zelfs al is het niet zo) een leugenaar.

Social engineering 101 ;-)

PS: vergeet ook niet de macht van UB / Twitter / ... 1 geslaagde sociale mediacampagne doet vandaag de dag veel meer dan eender welke TV-uitzending, ... De TV loopt achter op de sociale media, niet voorop. Als je hierbij hulp nodig hebt dan zullen er hier genoeg mensen (waaronder ik) bereid zijn om te helpen denk ik ;-)

PPS: Er zullen ook wel mensen zijn die in die Facebook-groep zitten die er het hunne van denken en er alleen maar zitten omdat het de enige vereniging is. Verzorg je eigen groep, evenementen, ... en mensen zullen op den duur "overlopen" omdat het toch altijd maar zever en galspuwerij is. En laat de galspuwers maar zitten waar ze zitten in hun ivoren toren.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”