Populariteit satelliettelevisie in stijgende lijn

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

De populariteit van satelliettelevisie blijft groeien in België. In 2012 groeide het aantal huishoudens dat tv- en radioprogramma’s direct via de Astra-satelliet ontvangt, naar 540.000 huishoudens. Dat is een toename van 19 procent, blijkt uit marktonderzoek van het Luxemburgse satellietbedrijf SES Astra, dat jaarlijks in meer dan 35 Europese landen plaatsvindt en voor België werd uitgevoerd door TNS Media.

Naast satelliettelevisie maakte ook IPTV, digitale televisie via het internet aangeboden door Belgacom, een groei door met 110.000 nieuwe huishoudens in 2012. De groei van satelliet en IPTV lijkt volgens het onderzoek van SES Astra, een van de grootste uitbaters van satellieten in de wereld, ten koste te gaan van het kabelbereik. ‘Dat moest vorig jaar 140.000 huishoudens prijsgeven’, zegt SES Astra.

De groei van satellietontvangst in België is volgens SES Astra te danken aan het ruime programma-aanbod van TV Vlaanderen en TéléSAT. Die bedrijven bieden digitale tv aan via de satelliet.

Satellietontvangst wordt ook gebruikt door bezitters van caravans, campers en tweede huizen. Volgens het onderzoek van SES Astra waren er eind vorig jaar 130.000 Belgische huishoudens die satellietontvangst voor recreatieve doeleinden gebruiken.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130527_00599426
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ongeveer 5 pct van de Belgen dus. Blijft miniem.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Huishoudens staat niet gelijk aan het aantal inwoners...
Daarbij is en blijft het toch opmerkelijk. In 2009 kwam M7 Group (moederbedrijf TVV en TeleSat) nog met een persbericht op de proppen dat ze 100.000 klanten hadden in heel België. Ok, deze studie telt de mensen zonder abonnement ook mee, maar ik kan mij voorstellen dat de mensen met een abonnement toch in de meerderheid zijn.
Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ehm en al de satellieten in Brussel als er daar 1/100 een Belgisch abbo hebben zal het veel zijn denk ik.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Knw00t klopt. Misschien 10 pct dan.

johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Volgens http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... t_grootte/ zijn er een kleine 5 miljoen huishoudens in Belgie.

540000 is is dus meer dan 11%
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik heb ook satelliet TV zonder TVV abonnement, en er zullen er nog wel een pak zijn.
Ik vraag mij ook af hoe dat geteld wordt.
Stel dat je op een bepaald momentje ergens een schotel koopt, dan word je dus meegeteld in die statistieken.
Maar wat als je die schotel dan later weer wegdoet ?
Wat als je voor op de camping nog eens een setje bijkoopt ?
Dan zit je hoogstwaarschijnlijk al dubbel in de tellingen.
Koop je later weer een nieuw setje, zit je er waarschijnlijk nog eens in.
Ik denk dus dat die cijfers een overdreven rooskleurig beeld schetsen van de werkelijkheid.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

q-tec schreef:Ehm en al de satellieten in Brussel als er daar 1/100 een Belgisch abbo hebben zal het veel zijn denk ik.
Het onderzoek slaat alleen op de vloot van SES Astra, waar hoofdzakelijk alleen Europese zenders te vinden zijn. Marrokaanse zenders zitten op Eutelsat/Arabsat en Turkse zitten voornamelijk op Türksat/Eutelsat. Die mannen richten hun schotels dus totaal anders uit (ok ja, er zijn nog nationaliteiten...).
boulder schreef:Stel dat je op een bepaald momentje ergens een schotel koopt, dan word je dus meegeteld in die statistieken.
Zo wordt onderzoek nooit gedaan. Waar gaan ze meten? Daarbij vermelden ze in hun persbericht ook hoeveel klanten hun schotel uitgericht hebben op de Astra 3. Door verkoopsaantallen te tellen kom je dat niet te weten.
boulder schreef:Ik vraag mij ook af hoe dat geteld wordt.
Vergeet niet dat M7 Group en SES Astra 2 handen op 1 buik zijn. Als SES Astra dus weet hoeveel klanten M7 Group heeft in België, en dan nog via marktonderzoek te weten komt wat de verhouding is tussen betalende en niet-betalende kijkers, dan kan men dit gewoon extrapoleren.

Ik heb meer bronnen en persberichten gevonden:

http://www.tv-visie.be/nieuws/belgie/27 ... ent_59136/
http://www.onastra.nl/15265842/2013-05- ... tra-groeit
http://www.ses.com/4233325/news/2013/15277984
http://www.ses.com/4328662/about-satellite-monitors
http://nl.wikipedia.org/wiki/TNS_Dimarso

TV Visie geeft zelfs nog meer cijfers:
TV Visie schreef:Een veranderend tv-distributielandschap - groei ten koste van kabel
Naast satelliet tv, maakte ook IPTV (Belgacom) een groei door met 110.000 nieuwe huishoudens in 2012. De groei van satelliet en IPTV lijkt ten koste te gaan van het kabelbereik, dat in 2012 140.000 huishoudens moest prijsgeven. Volgens de cijfers van TNS Media liep over de afgelopen drie jaar het kabelbereik in België met circa 700.000 huishoudens terug, een duidelijk teken dat met de komst van nieuwe spelers het tv-distributielandschap snel aan het veranderen is.
Het punt is dat satelliet TV nog een tijdje zal blijven bestaan, in afwachting van het maturiseren van OTT IPTV en dergelijke. Alhoewel die nog een zeer lange weg te gaan hebben in het afleveren van kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Zeker als ik lees dat de satellietboeren alweer goed gas aan het geven zijn op vlak van 4K Ultra HD. Ze willen tegen volgende zomer de voetbal al uitzenden in dat formaat, en dat terwijl er amper 4K TV's op de markt zijn voor een prijs van minder dan... € 4K :lol:
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

in tegenstelling tot IPTV wordt bij de ontvangst van satellietsignalen geen gebruik gemaakt van bestaande internetverbindingen. Hierdoor zal satelliet veel langer overleven dan een "tijdje"...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Kenw00t schreef: Vergeet niet dat M7 Group en SES Astra 2 handen op 1 buik zijn. Als SES Astra dus weet hoeveel klanten M7 Group heeft in België, en dan nog via marktonderzoek te weten komt wat de verhouding is tussen betalende en niet-betalende kijkers, dan kan men dit gewoon extrapoleren.
Precies daarom dat ik die cijfers met een serieuze korrel zout neem.
Vooral als je dan weet dat de M7 group geen afzonderlijke cijfers voor TV Vlaanderen en Télésat geeft.
Dus enerzijds lees je in dat artikel dat de groei vooral te danken is aan TV Vlaanderen en Télésat, maar op dat gebied spelen ze bij M7 dan weer liever verstoppertje.
Als het allemaal goed nieuws is, dan zou je verwachten dat ze gewoon duidelijke cijfers geven.
Telenet doet dat, Belgacom doet dat.
TV Vlaanderen niet, maar we moeten wel geloven dat alles prima gaat.
Maar als het huidige aantal gezinnen dat voornamelijk via Astra satellieten met 19% gestegen is tot 540.000, dan was het voorheen 453.782, een toename op jaarbasis van 86.218 dus.
Maar dus niet al deze gebruikers hebben dan nog TV Vlaanderen, de Télésat gebruikers zitten er ook bij, en er zitten ook gebruikers bij zoals ik, die bijv. een Multytenne hebben en naar Hotbird, en Astra1,2,3 kunnen zonder dat ze een abonnement hebben bij TVV noch bij Télésat.
Het is ook niet omdat een klant TVV neemt dat hij kabel of IPTV opzegt, want zoals het artikel zegt, satelliet is ook zeer populair als aanvullend aanbod, zowel thuis als op de camping.
TV Visie schreef:Naast satelliet tv, maakte ook IPTV (Belgacom) een groei door met 110.000 nieuwe huishoudens in 2012.
Die 110.000 van Belgacom zijn dus wel harde cijfers, zij het dat er daar ook wel tussen zullen zitten die nog kabel of satelliet erbij hebben ook, en dat de cijfers van BelgacomTV zowel Vlaanderen, Brussel als Wallonië omvatten.
TV Visie schreef:De groei van satelliet en IPTV lijkt ten koste te gaan van het kabelbereik, dat in 2012 140.000 huishoudens moest prijsgeven.
Kan ook moeilijk anders, iedereen die al TV wilde had het al jaren.
En bijna iedereen keek via de analoge kabel.
Naarmate er dus overgeschakeld wordt naar digitaal, moet elk gezin opnieuw de keuze maken, en nieuwe klanten komen dan ook bijna altijd van klanten die kabel vervangen, tenzij het dus gaat om klanten die hun schotel gebruiken om extra zenders te ontvangen thuis of op vakantie, zonder dat ze hun kabel opgeven.
Kenw00t schreef:Het punt is dat satelliet TV nog een tijdje zal blijven bestaan, in afwachting van het maturiseren van OTT IPTV en dergelijke. Alhoewel die nog een zeer lange weg te gaan hebben in het afleveren van kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Zeker als ik lees dat de satellietboeren alweer goed gas aan het geven zijn op vlak van 4K Ultra HD. Ze willen tegen volgende zomer de voetbal al uitzenden in dat formaat, en dat terwijl er amper 4K TV's op de markt zijn voor een prijs van minder dan... € 4K :lol:
Hmm, gas aan het geven, dat hangt toch serieus af van provider tot provider.
Grote landen als Duitsland en Groot-Brittannië hebben inderdaad providers als Sky en Freesat, die de middelen hebben om grote bedragen uit te geven aan bandbreedte, die ze dan over vele miljoenen gebruikers kunnen spreiden.
Voor kleinere regio's als Vlaanderen daarentegen zie ik daar niet zo'n positieve evolutie.
TVV gebruikers hebben een nieuwe ontvanger moeten kopen, omdat dat toeliet om het met minder bandbreedte te doen.
2Be HD, Vier HD, Vijf HD zitten nu al sinds september 2012 bij kabel en IPTV, maar nog steeds niet bij TVV.
Omdat er zoveel bandbreedte op overschot is ?
De zenders op satelliet die in het TVV aanbod zitten, en die de meeste bandbreedte hebben zijn allemaal zenders die gedeeld worden met andere providers.
Op die manier worden de kosten voor bandbreedte gedeeld.
Voor de Vlaamse zenders zie ik dus niet direct een voordeel op satelliet.
De bandbreedte zal dan wel beschikbaar zijn op satelliet, maar zal peperduur zijn voor een kleine provider als TVV.
Als het nu al een probleem is om die 3 Vlaamse HD zenders te geven, wat moet dat dan niet worden als de benodigde bandbreedte nog eens verdubbelt ?

Ook bij andere landen zie ik vaak een serieuze discrepantie tussen het toekomst/testverhaal en de dagelijkse werkelijkheid.
Neem Spanje, dat land zit al een hele tijd in een zware economische crisis.
De beeldkwaliteit van TVEi (de internationaal gerichte TV zenders) is lamentabel.
Lage bandbreedte, SD, niet eens anamorf.
De gewone SD zenders bedoeld voor de Spanjaarden zelf (TVE, La Dos, ...) zijn beter qua beeldkwaliteit, maar ook in SD.
Er bestaat een TVE HD, maar die is enkel via DVB-T beschikbaar, zit dus niet eens op satelliet, en er zijn al regelmatig plannen geweest om die ene openbare HD zender te schrappen.
Bij de commerciële zenders bestaan er wel HD varianten, maar opnieuw, wel op DVB-T, kabel, IPTV, maar niet op satelliet.

Tot voor kort had TVE wel een 4K testkanaal.
Dus wel een 4K testkanaal, maar het enige HD kanaal loopt/liep dan weer gevaar om geschrapt te worden.

Het plaatje is dus allesbehalve eenduidig, het varieert land per land, regio per regio, en het zijn vooral de grotere landen die voordeel hebben bij satelliet.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Met gas geven heb ik het op SES Astra en niet op de providers. Het is nogal logisch dat zij hier een voortrekkersrol willen spelen omdat de hete adem van het internet hen ooit zal nekken op consumentenniveau. Ik spreek over 10 - 15 jaar of langer, ook al valt dit zeer moeilijk te voorspellen.

Neem nu bijvoorbeeld radio. In de jaren 90 kwam men met DAB. De laatste jaren zijn de internetsnelheden en limieten echter zo hoog opgetrokken dat niemand zich nog iets aantrekt van het verbruik van internetradio. Gevolg: DAB zal krimpen omdat de meeste mensen direct overstappen van FM naar internetradio. Ook al vond ik DAB best wel de moeite waard (en nog steeds in bepaalde omstandigheden).

Het komt erop neer dat een stijgend aantal satellietkijkers de deur opent voor een andere speler naast TVV. Alhoewel dat waarschijnlijk een utopie is. Het bedrijf zou inderdaad wat meer open mogen zijn naar de buitenwereld toe en ik krijg soms de indruk dat er maar 3 man en een paardenkop werkt. :?
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster

SES astra blijft ondertussen ook niet stil zitten!
http://www.ses.com/satip
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als ik voor mij persoonlijk spreek, dan is mijn keuze voor satelliet ontvangst bepaald geweest door het zenderaanbod. Gezien de gemiddelde televisie uitzending uit Vlaanderen beschouwd kan worden als rotzooi, moet een mens op zoek naar andere bronnen. Kabeltelevisie of Belgacom tv zijn daar NIET bij. Bovendien is het zo dat er zenders zijn via de kabel of Belgacom TV waar je voor moet betalen (BBC bv.) die je met een schotel antenne zomaar gratis uit de lucht kan plukken. Vele jaren geleden toen ik nog kabeltelevisie had, was ik verplicht naar afstompende programma's te kijken uit het schrale aanbod wat de kabel heeft. Sinds de satelliet ontvangst ben ik vrij(er) in mijn keuze. TVVlaanderen is alvast 1 boeket waar ik omzeggens nooit naar kijk. Gelukkig brengen CanalDigitaal uit NL, BBC, ITV, Channel 4, Sky... heel erg veel soelaas.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb beiden, best of both worlds dus.
Digitale kabelTV voor het beste beeld op de Vlaamse zenders, en satelliet FTA voor het beste beeld op buitenlandse zenders.
Mijn smaak van opnames is zeker niet die van de gemiddelde Vlaming, je zult mij niet zien naar Thuis, The Voice, of andere soaps of reality shows zien kijken.
Om nu te zeggen dat het allemaal bagger is vind ik ook overdreven, en eerlijk gezegd zou ik niet weten waar Canal Digitaal interessantere zenders heeft dan TVV, tenzij je het over Film1 gaat, maar ik heb al Prime via de kabel.
wied
Elite Poster
Elite Poster

en ik vind het dan weer comfortabel om alles te bedienen met één-en-dezelfde afstandsbediening: FTA zenders, VRT zenders, en betaalzenders... Allemaal voor ca 12,00 €/maand, en zonder gebruik te maken van mijn bestaande internetverbinding!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Plezant als je dat mag, maar zoals veel huurders in Belgie, mag ik geen satellietschotel omhooghangen van mijn contract, en voor zover ik weet zijn dat soort bepalingen door de overheid nog niet illegaal gemaakt, waardoor satelliet geen optie is hier.

Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Euh je hebt het recht er 1 omhoog te hangen, dus die bepalingen zijn, afhankelijk van hoe ze geschreven zijn, misschien wel illegaal.
Lees dit er maar eens op na: http://www.satelec.be/faq_schotelverbod.htm
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:en ik vind het dan weer comfortabel om alles te bedienen met één-en-dezelfde afstandsbediening: FTA zenders, VRT zenders, en betaalzenders... Allemaal voor ca 12,00 €/maand, en zonder gebruik te maken van mijn bestaande internetverbinding!
Tja, betaalzenders op TVV, dan denk ik direct aan Prime of het Belgisch voetbal, beiden niet verkrijgbaar op satelliet.
Ik doe ook zoveel mogelijk met die ene afstandsbediening van mijn Dreambox (heb DVB-S2 en DVB-C tuners), maar natuurlijk voor de gecodeerde zenders op kabel werkt dat niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Tja, het zou hier zoiezo om de voorgevel gaan. En dan staat het vaak vermeld onder "esthetische redenen". Hoewel daar dan ook tranSparante schotels voor bestaan naart schijnt.

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

ITnetadmin schreef:maar zoals veel huurders in Belgie, mag ik geen satellietschotel omhooghangen van mijn contract, en voor zover ik weet zijn dat soort bepalingen door de overheid nog niet illegaal gemaakt, waardoor satelliet geen optie is hier.
Da's een illegale clausule, da's eigenlijk hetzelfde als zou de eigenaar jou verbieden om biefstukken te bakken in de keuken terwijl je wel koteletten mag bakken.

Jij hebt als Europees burger een absoluut recht om televisieprogramma's via een schotelantenne te ontvangen, het enige wat de lokale overheid kan vragen is om de schotelantenne op een minder in het oog springende plaats te installeren. Een schotelverbod op de voorgevel is alleen mogelijk als je bijvoorbeeld achteraan in de tuin een schotelantenne op een mast kan plaatsen die over het huis kan "kijken". Indien er écht geen andere mogelijkheid is, zal de schotelantenne noodgedwongen toch op de voorgevel moeten geplaatst mits eventuele aanpassing van de kleur bijvoorbeeld.

Op volgende foto is de schotelantenne zelfs bijna onzichtbaar, dus uiteindelijk is het complete nonsens dat je geen schotelantenne mag of kan plaatsen.
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Ik heb beiden, best of both worlds dus.
... en eerlijk gezegd zou ik niet weten waar Canal Digitaal interessantere zenders heeft dan TVV, tenzij je het over Film1 gaat, maar ik heb al Prime via de kabel.
Yep, Film1 en de verschillende HBO kanalen. HBO eigenlijk nog interessanter dan Film1
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nog even over het "schotelverbod". Een eigenaar kan je (als huurder) inderdaad niet verbieden om een parabool antenne tegen zijn gevel te hangen. Waar het in sé eigenlijk over gaat is dat de eigenaar niet graag heeft dat je beschadigingen aanbrengt aan zijn eigendom (gaten boren om de antenne op te hangen). Maar als je, bij het verlaten van de woning, er voor zorgt dat de "schade" weer in goede staat werd gebracht, dan is er niks om jou tegen te houden om een schotelantenne te plaatsen. Wat wel een probleem kan zijn is het feit dat de schotel vlak boven een trottoir of fietspad hangt als de voorgevel van het huis vlak tegen een van beide komt. Dan zou er sprake kunnen zijn van een "gevaarlijke" situatie mocht de schotel ooit naar beneden donderen. Nu is dat ook een subjectief gegeven. In mijn geval hangt mijn schotel al 4 jaar op dezelfde plek (vastgeboord met 3 keilbouten) en die heeft zich nog geen millimeter verzet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Maar als dat in het contract staat, is dat dan afdwingbaar omdat ik "getekend" heb, of vervalt die paragraaf?

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Maar als dat in het contract staat, is dat dan afdwingbaar omdat ik "getekend" heb, of vervalt die paragraaf?
Illegale clausules in contracten zijn nooit rechtsgeldig. De vraag is wat is een illegale clausule... dat je geen schotel mag plaatsen is dat bijvoorbeeld wel, dat je geen gaten mag boren of het straatbeeld niet negatief mag beinvloeden al veel minder volgens mij.
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Let wel dat het plaatsen van schotelantennes aan de voorgevel onder de stedenbouwkundige vergunningsplicht valt. Er kan dus door de gemeente wel degelijk verboden worden om schotelantennes aan de voorgevel te verbieden.

Het vrijstellingsbesluit van de Vlaamse Regering geeft mee:

"Het plaatsen van een schotelantenne met een maximale diameter van 80 centimeter op hellende daken achter de dakrand of tegen de achtergevel van gebouwen, in de kleur van de gevel of in een neutrale, onopvallende kleur is vrijgesteld van vergunning.

Het plaatsen van een schotelantenne met een maximale diameter van 120 centimeter op een plat dak of in de achtertuin, op voorwaarde dat de hoogte beperkt blijft tot 150 centimeter is vrijgesteld van vergunning.

Let op: alle andere plaatsingen van zonnepanelen of schotelantennes, zoals bijvoorbeeld in de voortuin of op de voorgevel, zijn vergunningsplichtig

Vrijgestelde werken mogen enkel uitgevoerd worden na het verkrijgen van een machtiging van het agentschap Ruimte en Erfgoed
◾op percelen met beschermde monumenten,
◾in beschermde landschappen of aangeduide erfgoedlandschappen,
◾in beschermde stads- en dorpsgezichten,
◾in beschermde archeologische monumenten."
Just enjoy life and don't whine about it.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Knalwit kan je nu ook meestal niet een onopvallende kleur noemen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bij de Vlaamse regering weten ze blijkbaar nog (steeds) niet dat een schotel antenne altijd uitgericht moet worden op het zuiden. Als jouw achtergevel uitkijkt op het noorden dan kan je daar nog 10 antennes tegen de gevel hangen, beeld ga je nooit hebben. Kijkt je voorgevel uit op het zuiden, dan mag/moet je daar de schotel hangen. Verder hoeft de Vlaamse regering zich helemaal niet te moeien met het verbod op plaatsen van schotelantennes of de richtlijnen waaraan schotelantennes moeten voldoen. Er is namelijk een Europese richtlijn (wet??) die boven de nationale wetten staat en die bepaalt dat schotelantennes vrij geplaatst mogen worden, zonder dat er voorwaarden opgelegd (kunnen) worden. En er zijn inderdaad precedenten van mensen die een verbod op hun schotelantenne (opgelegd door de gemeente/stad/gewest...) opgeheven zagen nadat ze hiervoor naar de rechtbank waren gestapt om dit soort van discriminatie aan te klagen. In Europa is het nog altijd zo dat je een vrij verkeer hebt van goederen en diensten en het aanbod van (buitenlandse) televisie uitzendingen valt onder deze regel. Als jij een bepaald kanaal wil bekijken/beluisteren wat door jouw lokale kabelboer/telefoonboer niet wordt aangeboden, dan mag je dat kanaal ontvangen door het plaatsen van een schotelantenne.
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Europese richtlijnen geven niet altijd een vrijgeleide. Er zijn vrijstellingen (bv. achter de dakrand) waardoor het technisch nog steeds mogelijk is. Bovendien is de vrijwaring van landschappen, bescherming van erfgoed ook gebaseerd op Europese richtlijnen en andere internationale conventies.

De één zal zeggen recht op het plaatsen van een schotelantenne, de ander zal spreken van aantasting van het straatbeeld en de algemene belevingswaarde. Het is niet een zwart/wit verhaal.
Just enjoy life and don't whine about it.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

ikkejonge schreef:De één zal zeggen recht op het plaatsen van een schotelantenne, de ander zal spreken van aantasting van het straatbeeld en de algemene belevingswaarde. Het is niet een zwart/wit verhaal.
Als er nu 1 aantasting is van het straatbeeld, dan is het toch wel die dikke zwarte kabel zeker van Telenet met om de x aantal huizen een metalen doos (versterker)? Aan mijn voorgevel bengelt die kabel al jaar en dag in het ijle. Mocht ik de mogelijkheid hebben om die van mijn gevel weg te laten halen, ik twijfelde geen seconde. Ben ik trouwens verplicht om die Telenet kabel aan mijn gevel te laten bevestigen zodat mijn buren televisie kunnen kijken? Kan Telenet die niet onder de grond stoppen zodat ik daar geen last van heb? Trouwens, wat heet aantasting van het straatbeeld? Is een subjectief gegeven. Die hark- of sprietantennes die we jaren geleden op onze daken hadden, dat waren pas gedrochten. Esthetisch gezien is een schotelantenne veel en veel mooier. Maar los daarvan: de precedenten zijn er, de vonnissen ten voordele van de schotelbezitters ook.
Edit: dit gevonden in decreet betreffende radio-omroep en televisie (art. 200):
§ 2. De aanbieders van kabelomroepnetwerken hebben ook het recht om voor de aanleg van de kabels en de bijbehorende uitrustingen van hun kabelomroepnetwerken op blijvende wijze steunen en ankers aan te brengen op muren en gevels die uitgeven op de openbare weg en hun kabels in open en onbebouwde grond aan te leggen of zonder vasthechting of aanraking boven particuliere eigendommen te laten doorgaan.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Art. 99. § 1. (Elke operator van een openbaar telecommunicatienet) heeft het recht kosteloos, voor de aanleg van de kabels, bovengrondse lijnen en bijbehorende uitrustingen, op blijvende wijze steun te nemen op muren en gevels, die uitgeven op de openbare weg, gebruik te maken van open en onbebouwde gronden of eigendommen zonder aanhechting of aanraking te overspannen of te overschrijden. <W 1997-12-19/30, art. 50, 017; Inwerkingtreding : 01-01-1998>
de koe zegt boe
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Aha, maar Telenet zijn communicatienet is niet openbaar :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Onlangs een huis gezien waar men die kabel absoluut niet wou tegen de gevel, en waar de eigenaar van links naar rechts (rijhuis) een dikke buis heeft gespannen achter de laatste rij bakstenen, zodat telenet zijn kabel daar in kon doen, en hij niet tegen de gevel kwam. Enkel aan beide kanten van het huis zag je die groene buis daar wat uitsteken en zag je er de kabel uit komen.

Telefonie = EDPnet + OVH
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

dat gaat volgens mij enkel en alleen als je een nieuwe voorgevel zet... maar achter een bestaande rij of spouwmuur steken lijkt me onmogelijk
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

In dit geval was het inderdaad een nieuwbouw.

Ik herinner mij vaag dat er ooit eens iets hier op UB heeft gestaan over die kabel die beschadigingen met zich meebracht aan de gevel. Was een product dat men spoot op de gevel (vorm van isolatie?) en waar men niet de juiste vijzen voor had of zo iets... In elk geval door het gewicht van die kabel kwamen die vijzen los en nam deze telkens een stuk uit de gevel weg.

Telefonie = EDPnet + OVH
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik weet een huis staan,waar de shotelantenne gewoon voor het huis staat (in de hof v/d eigenaar) in het gras,(het zijn eigenlijk twee schotels,een zwarte,en een witte)het is de eerste keer dat ik zoiets gezien heb,is het mogelijk om op die manier een goede ontvangst te hebben??
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Zolang de schotel vrij zicht heeft op de satellieten maakt het niet uit hoe hoog of hoe laag die bij de grond staat.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Er bestaan toch, iirc, transparante schotels, zodat het zicht van ver zo min mogelijk verstoord wordt. Ik heb er vroeger alleszins wel ns gezien.

Dit is btw niet de US. Europese richtlijnen moeten omgezet worden in nationale wetten alvorens ze van kracht zijn.
En dit schotelverhaal heb ik nog al ns opgezocht, en het is idd niet zwart-wit. Als het om voorgevels gaat schermt men direct met "esthetiek", en de jurisprudentie zit in dat geval ook niet mee. In Belgie gaan ze ervan uit dat als je alternatieven hebt (zoals kabel), je niet veel te zeggen hebt op dat vlak.

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Wees creatief..... Er zijn genoeg plaatsen om je schotel weg te moffelen & er zijn genoeg schotels die niet opvallen (ook al kosten die meer)
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

fluppie schreef:Ik weet een huis staan,waar de shotelantenne gewoon voor het huis staat (in de hof v/d eigenaar) in het gras,(het zijn eigenlijk twee schotels,een zwarte,en een witte)het is de eerste keer dat ik zoiets gezien heb,is het mogelijk om op die manier een goede ontvangst te hebben??
Die van mij staat ook gewoon op het einde van mijn tuin in het gras op nog geen halve meter van de grond (die moet eigenlijk eens aan de achterkant van mijn tuinhuis vastgemaakt geraken...). Maar dat werkt perfect, zolang er niemand voor gaat staan natuurlijk :) Ik ging ik 'm ook aan de voorgevel van mijn huis moeten vastmaken... BIj de verbouwingen heb ik dan toch gekozen om enkele coaxkabels tot achterin de tuin te voorzien om daar de schotel te kunnen zetten, met meer dan 50m coax ertussen werkt alles perfect.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Roygenz schreef:Die van mij staat ook gewoon op het einde van mijn tuin in het gras op nog geen halve meter van de grond (die moet eigenlijk eens aan de achterkant van mijn tuinhuis vastgemaakt geraken...).
Op een afstand van 35786 km (geostationaire baan) gaat de 1 of 2 meter dat je je schotel hoger zet heus niets uitmaken :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”