VDSL kan niet om slechte kabel

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
djsubzero
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:57

Hoi,

Na jaren tevreden klant te zijn bij edpnet (adsl), heb ik besloten om over te stappen naar snow, omdat hun aanbod zeer gunstig was. Gisteren (zaterdag) is een een technieker langs geweest om mij aan te sluiten. Na een aantal uren verschillende lijnen te testen is men tot de conclusie gekomen dat er geen enkele lijn geschikt is voor vdsl. Mijn huidige adsl lijn zou een onrechtstreekse lijn zijn, en er ligt nog een rechtstreekse kabel, maar hierop zouden er teveel storingen zitten. Volgens mij is de kabel ooit wel gelast geweest door BGC aan de straatkant. De technieker vertelt mij dat er een probleem is met de kabel, en dat enkel BGC dit kan oplossen. Omwille van de kosten laat SNOW dit niet doen, en ben ik bij hun niet aansluitbaar. Ik leg mij daarbij neer, en zal dan voorlopig bij mijn adsl lijn blijven.

Mijn vraag is nu het volgende:
Is BGC niet verplicht deze kabel gratis te herstellen? Volgens de technieker doet BGC dit enkel als je bij hun een abonnement neemt. Klopt dit? Ook al ga ik niet bij SNOW, ik wil wel sneller internet dan adsl ( evt. bij edpnet), maar ik ben niet van plan om honderden euros te betalen. Telenet en bedrijven met het woord "bel" in de naam zijn uitgesloten.
Ben ik nu gedoemd om bij adsl te blijven als ik niet naar BGC overstap?

Nog een pittig detail:
Toen de SNOW technieker aankwam, had ik nog internet (adsl bij edpnet), toen hij wegging, geen internet meer. Na een uur met de klantenservice van snow te bellen, krijg ik een andwoord : "Omdat U geen klant bij ons bent, kunnen we nu op zaterdag geen technieker meer langssturen" HUH?

Alvast bedankt.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

You pay peanuts you get monkeys :lol:
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

De technieker had u terug op de vorige positie moeten zetten. Waarschijnlijk is hij dat vergeten wat een domme fout is en not done.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
djsubzero
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:57

Hij is dit niet vergeten want hij heeft nog geprobeerd het in orde te krijgen (en op zijn laptop tel nummers van edpnet en belgacom gezocht), maar volgens hem was er al een switch aan de BGC kant gebeurt ofzo, en kon hij niks meer doen. Ik geloofde hem niet echt, maar die man gijzelen kon ook niet. Heb daarna gelijk naar SNOW en BGC gebeld ( klantendienst van EDPNET was niet beschikbaar op zaterdag). Volgens BGC moet ik bij SNOW zijn, en SNOW stuurt mij naar EDPNET.

Nu dit is niet mijn grootste probleem. Ook al is het vervelend, ik kan voorlopig met 1 streepje op het wifi van de buren. Mijn vraag is vooral gerelateerd aan de VSDL mogelijkheden bij mij thuis in dit geval omdat adsl wat traag is.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Dan heeft dieje slimme die nieuwe lijn geactiveerd prolly. Dat deactiveerd uw oude situatie.
Je zal bij EDPNET moeten vragen om die opnieuw te activeren.

Om dat rechtstreeks paar te laten herstellen zal je bij Scarlet/Belgacom moeten zijn, deze doen dit beide gratis indien je een abonnement aanvraagt.
Ik weet niet of EDPNET dit ook doet :???:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

djsubzero schreef:Is BGC niet verplicht deze kabel gratis te herstellen?

Neen, Belgacom mag herstellingskosten aanrekenen aan jouw provider en daarna kunnen deze kosten ook doorgerekend worden aan de eindgebruiker.


djsubzero schreef:Ook al ga ik niet bij SNOW, ik wil wel sneller internet dan adsl ( evt. bij edpnet), maar ik ben niet van plan om honderden euros te betalen.Ben ik nu gedoemd om bij adsl te blijven als ik niet naar BGC overstap?

Je kan best eerst eens informeren wat EDPnet eventueel zou aanrekenen voor een upgrade naar VDSL2.
Tweede alternatieve mogelijkheid: als je het slim aanpakt en zelf alle voorbereidende werk doet, komt Belgacom voor 30 euro een putje graven en een nieuwe aansluitkabel lassen (zonder abonnementsverplichting).
http://www.belgacom.be/nl/prive/klantvo ... s_construc
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De minimumduur van een contract is tegenwoordig 6 maand dus je kan opteren om eerst 6 maand Belgacom of Scarlet klant te worden zodat je lijn in orde gebracht wordt. De extra kost is dan minimaal, al moet je wel een beetje moeite doen om de apparatuur terug te bezorgen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ik dacht dat je met de nieuwe telecomwet weg kon wanneer je wou ! of in de praktijk na een maand vooropzeg !
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Nieuwe telecomwet: consumenten beter beschermd - Nieuws - Portaal Belgische Overheid
6 maand is dus de algemene regel maar sommige ISPs passen die niet meer toe op bepaalde producten.

Snow is er zo eentje waar je momenteel geen minimum contractduur hebt maar mogelijk was dat een onderdeel van hun 'launch offer' dat volgens de Snow site op 31 mei 2013 afloopt, want in de algemene voorwaarden is er ook een verwijzing naar die 6 maand (artikel F.10.3.2.1 in hun AV). Ik weet niet meer of die vrije contractduur vroeger ook in de publieke FAQ op de site stond, maar hun Snow brochure vermeldt het nog steeds.

EDIT :: spellingsfoutje
Laatst gewijzigd door cptKangaroo op 26 mei 2013, 21:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Bij Belgacom kan je ook al vanaf dag 1 kosteloos opzeggen hoor, ook al spreekt de wet over 6 maanden. Bij Telenet is dat ook als ik me niet vergis, maar daar moet je wel rekening houden met eventuele zenderpakketten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik zou mij nu niet druk maken over de eventuele opzegtermijn.

Als je nu je internet aanvraagt bij Belgacom, en hiervoor moet Belgacom een nieuwe kabel lassen, dan zal je dit niets extra kosten.
Eens alles goed werkt, kan je zelf beslissen, wanneer je Belgacom opzegt in ruil voor EDPNet, Snow, ...
Het zou ook geen ramp zijn toch als je hiervoor 6 maand bij Belgacom blijft?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
djsubzero
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:57

Ok, dank je wel voor alle informatie. Ik zal eens kijken wat ik ermee doe.
djsubzero
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:57

Ok,

Heb de klantendienst nog eens gebeld, en vandaag waren ze wat behulpzamer. Ze hebben ook de lijn nog eens getest.
Het zou toch iets anders zitten dan wat de technieker vertelde. Omwille van een probleem (ik weet niet exact welk, ik ben geen telecom specialist) kon hij het niet in orde maken, en moet er nog iets gebeuren vanuit BGC, maar dit zou niet gaan om een 'slechte' kabel. Morgen zou BGC dit in orde maken, en later op de week zou snow de installatie kunnen afronden.
(ter info: er komen 2 kabels binnen bij mij)

Ik ben benieuwd.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”