Ik heb momenteel 5 toestellen bij mij thuis staan.
- Cisco Small Business SG300-28P
- TP-Link TL-SL3452
- TP-Link TL-SL3428 (2x)
- TP-Link TL-SG3210
Ik slaag er blijkbaar niet in om deze van 0 af aan te configureren zoals het zou moeten. Mezelf overschat. Ik zoek dus iemand met de kennis die dit wel zou kunnen.
Niet om gewoon even langs te komen en te configureren, maar om dit samen te doen met de nodige tips en uitleg zodat ik er tenminste wat van opsteek. Nu modder ik maar aan, doe ik waarschijnlijk wat domme en verkeerde dingen etc... en leer ik er niet veel uit tenzij het werkt.
De bedoeling: VLAN's verdelen over de verschillende toestellen met Trunking en LAG en zorgen dat de communicatie met de server en de router vlot loopt.
Voor niks gaat uiteraard de zon op (Tenzij ze daar in Brussel ook nog een belasting voor kunnen verzinnen). Ik heb er dan ook wel een vergoeding voor over, dat lijkt me logisch. Hoeveel dat is, hangt van de persoon af (u vraagt, ik zie of ik het kan betalen).
Hoe kom ik aan deze toestellen? Om een lang verhaal kort te maken: mijn stage was op een basisschool, ik heb daar met de oude toestellen het netwerk gepimpt en dankzij de hulp van het forum hier degelijke nieuwe toestellen kunnen aanraden. Deze konden na mijn stageperiode maar gekocht worden en ik wou hen niet aan hun lot overlaten dus ging deze dan nog configureren nadien. Door verschillende omstandigheden waaronder sollicitaties ben ik daar niet onmiddellijk aan kunnen beginnen, maar nu ben ik het solliciteren wat beu en ben ik er dus met bezig nu.
Kenner van Cisco en TP-Link
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Welke regio woon je ?
Trouwens waarom vertel je hier niet gewoon wat je doet en waar het fout gaat... we helpen dan wel.
Trouwens waarom vertel je hier niet gewoon wat je doet en waar het fout gaat... we helpen dan wel.
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Juist, de regio ben ik vergeten 
Regio Sinaai (tussen Lokeren, Waasmunster en Sint-Niklaas).
Ik dacht dat een dergelijke manier vlotter zou werken, vandaar de vraag op deze manier
.
De uiteindelijke bedoeling: Op de Cisco L3 switch verschillende VLAN's configureren. VLAN 1, 2 en 3 mogen niet met elkaar communiceren maar 1 en 4 wel (voorbeeld). Elke TP-Link hangt met 2 verbindingen aan de Cisco switch en de VLAN's zijn daar via trunking/LAG beschikbaar. Dan dus alle poorten op de toestellen in de juiste VLAN plaatsen. Momenteel werkt het uitdelen van IP-adressen door de server en het aanmaken van de VLAN's (en deze aan poorten koppelen). Truking/LAG en de communicatie tussen de toestellen werkt niet. Pingen binnen de Cisco Switch werkt, pingen vanop de TP-links niet.
Ik heb er een 2 weken geleden een topicover gemaakt
.

Regio Sinaai (tussen Lokeren, Waasmunster en Sint-Niklaas).
Ik dacht dat een dergelijke manier vlotter zou werken, vandaar de vraag op deze manier

De uiteindelijke bedoeling: Op de Cisco L3 switch verschillende VLAN's configureren. VLAN 1, 2 en 3 mogen niet met elkaar communiceren maar 1 en 4 wel (voorbeeld). Elke TP-Link hangt met 2 verbindingen aan de Cisco switch en de VLAN's zijn daar via trunking/LAG beschikbaar. Dan dus alle poorten op de toestellen in de juiste VLAN plaatsen. Momenteel werkt het uitdelen van IP-adressen door de server en het aanmaken van de VLAN's (en deze aan poorten koppelen). Truking/LAG en de communicatie tussen de toestellen werkt niet. Pingen binnen de Cisco Switch werkt, pingen vanop de TP-links niet.
Ik heb er een 2 weken geleden een topicover gemaakt

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Regel 1... stap voor stap. Als ik je posting lees spreek je over VLANs, trunking, LAG, TP-Link switches en een Cisco switch... wat gewoon teveel is om in één keer te doen als je expertise beperkt is. Begin gewoon met één switch en louter VLAN's... pas als je dit werkende hebt ga je verder... trunking naar een tweede switch... daarna pas LAG... en uiteindelijk TP-LINK versus Cisco.
Trouwens als je spreekt over VLAN bepaalde VLAN's mogen communiceren met elkaar en andere niet heb je nog iets extra... want dat is je router die dat zal moeten afhandelen... kortom je bent met teveel factoren tegelijk bezig zodat je uiteindelijk niet meer weet wat er fout gaat.
Ik stel voor dat je dus post wat je eerste stap is, hoe je die geimplementeerd hebt... en dan bekijken we de resultaten hier wel.
Trouwens als je spreekt over VLAN bepaalde VLAN's mogen communiceren met elkaar en andere niet heb je nog iets extra... want dat is je router die dat zal moeten afhandelen... kortom je bent met teveel factoren tegelijk bezig zodat je uiteindelijk niet meer weet wat er fout gaat.
Ik stel voor dat je dus post wat je eerste stap is, hoe je die geimplementeerd hebt... en dan bekijken we de resultaten hier wel.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Werk desnoods met tekeningen (paint
) hoe je alles hebt uitgewerkt en verbonden met elkaar. Dat is ook altijd handig!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- MClaeys
- Elite Poster
Ok, vanavond eens een deftige schets maken van de totaalsituatie. Morgenavond opnieuw beginnen met enkel de Cisco met enkel de VLAN's en DHCP.
Het vervolg zal ik dan in het bestaande topic zetten om het B&S forum niet te bevuilen.
Het vervolg zal ik dan in het bestaande topic zetten om het B&S forum niet te bevuilen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
Dat van die router klopt wel maar niet altijd, indien het een layer 3 switch is kan je veel op die switch instellen zonder de nood aan een echte aparte router ...r2504 schreef:Regel 1... stap voor stap. Als ik je posting lees spreek je over VLANs, trunking, LAG, TP-Link switches en een Cisco switch... wat gewoon teveel is om in één keer te doen als je expertise beperkt is. Begin gewoon met één switch en louter VLAN's... pas als je dit werkende hebt ga je verder... trunking naar een tweede switch... daarna pas LAG... en uiteindelijk TP-LINK versus Cisco.
- MClaeys
- Elite Poster
Het is inderdaad een layer 3 switch. Gekozen om de intervlan communicatie daar op te laten gebeuren en niet op de router (daar die trager is)conehead schreef:Dat van die router klopt wel maar niet altijd, indien het een layer 3 switch is kan je veel op die switch instellen zonder de nood aan een echte aparte router ...r2504 schreef:Regel 1... stap voor stap. Als ik je posting lees spreek je over VLANs, trunking, LAG, TP-Link switches en een Cisco switch... wat gewoon teveel is om in één keer te doen als je expertise beperkt is. Begin gewoon met één switch en louter VLAN's... pas als je dit werkende hebt ga je verder... trunking naar een tweede switch... daarna pas LAG... en uiteindelijk TP-LINK versus Cisco.

Bedankt voor de links. De Cisco link had ik al eens gevolgd en dit werkte grotendeels. Nadien ben ik met de webinterface aan de slag gegaan en daar werkt het blijkbaar lichtjes anders.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
(even offtopic: je kan de gratis http://draw.io gebruiken, deze heeft massa's cisco stencils die je kan gebruiken om diagrammen en schema's te maken..)krisken schreef:Werk desnoods met tekeningen (paint) hoe je alles hebt uitgewerkt en verbonden met elkaar. Dat is ook altijd handig!
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.