Hi,
Een paar dagen een dvd writer laten plaatsen...
Misschien eerst even vermelden dat ik maar een AMD athlon 1000 Mhz heb, want dit is misschien belangrijk... 256 Mb aan geheugen en W2K.
Ik gebruik Nero om te branden. Als ik nu bij Nero Voorkeuren -> Cache > alle stationsnelheden doe, dan krijg ik waarden tussen de 15000 en 22000 kB/s.
Maar wanneer ik dan Brand kies, kan men daar nog maximale leessnelheid vaststellen kiezen. Na deze simulatie, krijg ik dan altijd te zien dat de leessnelheid 4,6x is (6348 kB/s) Nu had ik verwacht dat ik ook die waarden van 15 à 22000 ging zien.
Of is die 4,6x normaal wanneer men een dvd schijfje van 4x gebruikt?
Ik merk dan ook dat wanneer ik echt brand op 4x, dat het lichtje van de writer steeds oranje - groen, oranje - groen wordt... Zou waarschijnlijk continu oranje moeten zijn.
In de bios zie ik het volgende:
Pri master, hd, ata 66
pri slave, hd, ata 66
sec master, cdrom, ata 33
sec slave, dvd writer, ata 66
Is dit ok zo? Zou het niet beter zijn pri slave en sec master om te wisselen? Of nog een andere combinatie? Of zal dit toch geen invloed hebben om die leessnelheid te verhogen ?
Of misschien is dit allemaal normaal met dit traag machientje en maak ik me zorgen om niks?
Alvast bedankt voor de reacties !
DVd writer en leessnelheid
- Styno
- Elite Poster
Beste dejavu,
dvd lezers (en schrijvers) zijn meestal gecapped op vlak van leessnelheid.
Dit om te vermijden dat tijdens het kijken van een film de dvd als zot begint rond te draaien en enorm veel lawaai begint te maken. Een film kijken met dat gezoem op de achtergrond is maar niets.
De oplossing hiervoor moet je gaan vinden in het bios van je dvd. Voor enkele modellen (plextor px-708a bv) kan je je leessnelheid unlocken door een eenvoudige druk op de knop. Voor andere modellen raad ik je aan om -the firmware page- eens een bezoekje te brengen op http://www.rpc1.org Daar staan vele gemodde biossen zowel voor region free als voor readspeed unlocked....
Styno
dvd lezers (en schrijvers) zijn meestal gecapped op vlak van leessnelheid.
Dit om te vermijden dat tijdens het kijken van een film de dvd als zot begint rond te draaien en enorm veel lawaai begint te maken. Een film kijken met dat gezoem op de achtergrond is maar niets.
De oplossing hiervoor moet je gaan vinden in het bios van je dvd. Voor enkele modellen (plextor px-708a bv) kan je je leessnelheid unlocken door een eenvoudige druk op de knop. Voor andere modellen raad ik je aan om -the firmware page- eens een bezoekje te brengen op http://www.rpc1.org Daar staan vele gemodde biossen zowel voor region free als voor readspeed unlocked....
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc

echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Je kan met nero DVD speed eens kijken waar de snelheid niet is wat je er van verwacht. Het is logisch dat de pieksnelheden enkel op de buitenste ringen van de dvd te halen zijn ...
Hi,
Tja, ik had het dus wel over de leessnelheid van de harddisk, die nero telkens weergaf als 4,6... Maar nu ik mijn eigen tekst lees en dan nog eens mijn subject, was het inderdaad niet al te duidelijk.
Doordat ik in dit forum nog wat heb zitten neuzen, heb ik de oplossing gevonden... Sec ide channel stond nog op PIO... Omgezet naar dma en Nero geeft nu een leessnelheid van 9,6x weer
Probleem dus opgelost...
Groetjes
Tja, ik had het dus wel over de leessnelheid van de harddisk, die nero telkens weergaf als 4,6... Maar nu ik mijn eigen tekst lees en dan nog eens mijn subject, was het inderdaad niet al te duidelijk.
Doordat ik in dit forum nog wat heb zitten neuzen, heb ik de oplossing gevonden... Sec ide channel stond nog op PIO... Omgezet naar dma en Nero geeft nu een leessnelheid van 9,6x weer

Probleem dus opgelost...
Groetjes