50.200 geflitst bij trajectcontrole op 1 maand
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13626
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Bron
Als ik even reken, is dat zeker meer dan 2 Mio inkomsten voor de Staat op 1 maand. Die trajectcontrole zal snel terugbetaald zijn op die manier!
Persoonlijk pas ik toch dubbel op in dat stuk, hoewel ik praktisch altijd al op cruise control rond de 125 (op de teller) rijd. Hier al ervaringen van gebruikers? Wat denken jullie ervan? Op zich zou men tussen elke afrit die meer dan 10 km uit elkaar ligt dit kunnen doen zodat niemand gemiddeld nog kan te snel rijden. Voor de kost moet je het niet laten, zoals je ziet is dit heel snel terugbetaald! Meningen?
Update: voilà, gevonden --> "Het kostenplaatje van de drie nieuwe trajectcontrolesystemen bedraagt 925.000 euro. ‘Ons budget moet het uiteraard toelaten, maar het is de bedoeling om vanaf nu elk jaar een nieuwe trajectcontrole in Vlaanderen te installeren. Zo willen we de verkeersveiligheid op de snelwegen verhogen. Al zou het systeem volgens mij ook perfect werken op gewestwegen.'"
dus de 4 samen zullen zichzel nog op geen 2 maand terugbetalen. Kassa kassa!
Als ik even reken, is dat zeker meer dan 2 Mio inkomsten voor de Staat op 1 maand. Die trajectcontrole zal snel terugbetaald zijn op die manier!
Persoonlijk pas ik toch dubbel op in dat stuk, hoewel ik praktisch altijd al op cruise control rond de 125 (op de teller) rijd. Hier al ervaringen van gebruikers? Wat denken jullie ervan? Op zich zou men tussen elke afrit die meer dan 10 km uit elkaar ligt dit kunnen doen zodat niemand gemiddeld nog kan te snel rijden. Voor de kost moet je het niet laten, zoals je ziet is dit heel snel terugbetaald! Meningen?
Update: voilà, gevonden --> "Het kostenplaatje van de drie nieuwe trajectcontrolesystemen bedraagt 925.000 euro. ‘Ons budget moet het uiteraard toelaten, maar het is de bedoeling om vanaf nu elk jaar een nieuwe trajectcontrole in Vlaanderen te installeren. Zo willen we de verkeersveiligheid op de snelwegen verhogen. Al zou het systeem volgens mij ook perfect werken op gewestwegen.'"
dus de 4 samen zullen zichzel nog op geen 2 maand terugbetalen. Kassa kassa!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
En het grootste deel zijn wel buitenlandse platen denk ik persoonlijk, in Gentbrugge zie je zo goed als elke Brit/fransman en Duitser gewoon voorbijsteken aan 120 dus die gaan allen op de bon. Ik heb de indruk dat alle belgen het intussen wel weten.
Het is grotendeels om de kassa te vullen veiligheid etc komt wel op de 2de plaats me dunkt. Ik weet ook van sommigen dat ze het systeem gebruiken eerste 5km aan 180 de overige 5km aan ±60. Is dat veilig?
Moesten ze dat geld nu eens investeren in een wegdek zoals in onze buurlanden ok maar wat gebeurt er nu mee?
Het is grotendeels om de kassa te vullen veiligheid etc komt wel op de 2de plaats me dunkt. Ik weet ook van sommigen dat ze het systeem gebruiken eerste 5km aan 180 de overige 5km aan ±60. Is dat veilig?
Moesten ze dat geld nu eens investeren in een wegdek zoals in onze buurlanden ok maar wat gebeurt er nu mee?
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
En die boetes zijn natuurlijk bijzonder moeilijk te innen. Daar wordt maar x aantal procent in totaliteit van geïnd.q-tec schreef:En het grootste deel zijn wel buitenlandse platen denk ik persoonlijk, in Gentbrugge zie je zo goed als elke Brit/fransman en Duitser gewoon voorbijsteken aan 120 dus die gaan allen op de bon. Ik heb de indruk dat alle belgen het intussen wel weten.
Daarbij ook niet vergeten dat het overgrote merendeel van de boetes er zijn van 50 EUR...
De kost om dit te innen, opvolgen, herinneringen, dagvaardingen, politierechtbank, opvolging van de betaling achteraf is inmens.
Ook het onderhoud van de installatie niet vergeten.
Ik zeg niet dat die trajectcontroles niet opbrengen, maar vergeet toch ook de overhead kost niet...
Zou er niet van verschieten dat dit 1/2 van de boete is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1613
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Nee, zeker niet. Helaas zijn dat vaak ook de mensen die aan 150 km/u rijden en in één keer van het linker- naar het rechtervak uitvoegen. Ik heb er geen probleem mee als er iemand 125 km/u of 130 km/u rijdt (afhankelijk tijdstip, drukte en locatie), maar sommige mensen rijden toch echt niet met hun verstand.q-tec schreef:Ik weet ook van sommigen dat ze het systeem gebruiken eerste 5km aan 180 de overige 5km aan ±60. Is dat veilig?
Btw, het heeft dus geen zin om eerst snel te rijden en daarna traag, want je gemiddelde snelheid blijft begrensd, dus je kunt over dat traject niet sneller doen. Integendeel, door eerst veel te snel te rijden, ga je waarschijnlijk overdreven compenseren, dus ligt je gemiddelde lager.
PS: eerst 5 km aan 180 km/u en de volgende aan 60 km/u geeft een gemiddelde van 90 km/u. Dus het tweede deel mocht sneller

In theorie gaat dat allemaal terug naar verkeersveiligheid, onderhoud en een fonds voor verkeersslachtoffers. Qua wegdek heb je volledig gelijk.q-tec schreef:Moesten ze dat geld nu eens investeren in een wegdek zoals in onze buurlanden ok maar wat gebeurt er nu mee?
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13626
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Zoals in de reportage wordt gezegd: in Gentbruggev oornamelijk buitenlanders, op E40 voornamelijk Belgen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Elite Poster
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Allemaal goed en wel, zo lang dat geld maar gaat naar de uitbreiding van het wegennet. Je kan tegenwoordig niet meer de baan op zonder ergens te moeten aanschuiven. Het openbaar vervoer is al niet veel beter. Pendelen duurt steeds langer en langer. Wat gaat dat binnen 10 jaar zijn, elke dag 500km file?
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
@Goztow: als je 125km/u rijdt op de teller, hoe snel is dit dan op de GPS? De GPS is meestal nauwkeuriger omdat autofabrikanten graag altijd marges inbouwen (lees: een hogere snelheid aangeven dan werkelijk).
Eens uitrekenen: het nieuwe stuk is 7,42 km lang, dus als je braaf 120km/u rijdt doe je er 3 minuten en 42,6 seconden over. We kunnen echter ook nog rekening houden met de foutmarge van 6% die op snelheden hoger dan 100km/u wordt toegepast. Dan komen we uit op 3 minuten en 29,2 seconden. Ik wil niemand aanzetten om de kantjes er af te rijden, maar als geheugensteun kan het wel helpen dat je echt niet sneller dan 3:30 mag. Als je de juiste bruggen weet staan tenminste.
Ik moet wel zeggen dat dit traject in de spits bijzonder gevaarlijk geworden is en ik probeer het dan toch te vermijden. Alle auto's gaan als een school vissen achter de traagste idioot op de linkerrijstrook plakken, met elk een halve meter afstand van elkaar natuurlijk. Of het nu veiliger is wil ik nog wel eens zien.
Als je schrik hebt om gepakt te worden: zet u dan toch rechts!
Eens uitrekenen: het nieuwe stuk is 7,42 km lang, dus als je braaf 120km/u rijdt doe je er 3 minuten en 42,6 seconden over. We kunnen echter ook nog rekening houden met de foutmarge van 6% die op snelheden hoger dan 100km/u wordt toegepast. Dan komen we uit op 3 minuten en 29,2 seconden. Ik wil niemand aanzetten om de kantjes er af te rijden, maar als geheugensteun kan het wel helpen dat je echt niet sneller dan 3:30 mag. Als je de juiste bruggen weet staan tenminste.

Ik moet wel zeggen dat dit traject in de spits bijzonder gevaarlijk geworden is en ik probeer het dan toch te vermijden. Alle auto's gaan als een school vissen achter de traagste idioot op de linkerrijstrook plakken, met elk een halve meter afstand van elkaar natuurlijk. Of het nu veiliger is wil ik nog wel eens zien.

-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
125km/uur op de gps is 121km/uur op de meter hier 

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Bij een vaste camera of mobiele die ze weten staan, gaan ze ff op hun rem staan. Bij een trajectcontrol wordt dit gemakkelijk vergeten en gaat het voetje er gemakkelijk terug op. Al vraag ik mij af of daar ook wettelijke marges op staan, vermoedelijk hetzelfde als op de rest.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
James Bond wist het in 1959 al.
[youtube]LcoB-ovrt6Q[/youtube]

[youtube]LcoB-ovrt6Q[/youtube]
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De 50.200 overtredingen waarover de reportage spreekt, gaat dus alléén over de 3 nieuwe trajectcontroles. Als je ook rekening houdt met de bestaande (E17 richting Gent), dan zullen het er wsl 60.000 zijn?
Persoonlijk vind ik Gentbrugge zinvol. Daar vind ik het niet storend, en de meesten vertraagden al netjes naar 90 toen het nog met 4 flitspalen werd gecontroleerd.
Het stuk tussen Wetteren en Erpe-Mere (richting Brussel) vind ik gevaarlijker geworden sedert de trajectcontrole, en belet een vlotte doorstroming. Daar waar het verkeer tot in Wetteren vlot verloopt (aan ca 130 km/u), gaat het nu plots een heel stuk trager.
Een hoop chauffeurs vind het nu normaal om aan 115 km/u op het derde vak te rijden (om zeker niet boven de 120 km/u uit te komen). Ze laten je niet voorbij, en als ze je voorbij laten doen ze teken alsof je een misdadiger bent.
Blijkbaar beseffen de mensen niet dat je - als je gedurende het hele traject minimum één keer moet afremmen - je gerust voor de rest van het traject aan 130-135 km/u mag rijden, zonder gevaar dat je gemiddelde boven de 126 km/u uitkomt.
Wat betreft de opbrengst: ik denk ook dat de netto opbrengsten max. 50% bedragen, rekening houdend met de inningskosten, en de niet-inbaarheid van buitenlandse overtreders. En het kostenplaatje is natuurlijk niet alleen de investering, maar ook de dagelijkse kosten (flikken in de controlekamer, onderhoud ...
Volgens mij is er ook een verborgen agenda aan het ganse systeem: dat is de nummerplaten registratie.
Onder de mom van trajectcontrole, hebben ze nu een volledige inventaris van alle voertuigen die op deze 2 belangrijke autowegen voorbij komen. Dit kan ingezet worden in de strijd tegen onverzekerd rijden, tegen criminaliteit, enz .... maar aan de andere kant ook de zoveelste vorm van "big bother is watching you"
.
Persoonlijk vind ik Gentbrugge zinvol. Daar vind ik het niet storend, en de meesten vertraagden al netjes naar 90 toen het nog met 4 flitspalen werd gecontroleerd.
Het stuk tussen Wetteren en Erpe-Mere (richting Brussel) vind ik gevaarlijker geworden sedert de trajectcontrole, en belet een vlotte doorstroming. Daar waar het verkeer tot in Wetteren vlot verloopt (aan ca 130 km/u), gaat het nu plots een heel stuk trager.
Een hoop chauffeurs vind het nu normaal om aan 115 km/u op het derde vak te rijden (om zeker niet boven de 120 km/u uit te komen). Ze laten je niet voorbij, en als ze je voorbij laten doen ze teken alsof je een misdadiger bent.
Blijkbaar beseffen de mensen niet dat je - als je gedurende het hele traject minimum één keer moet afremmen - je gerust voor de rest van het traject aan 130-135 km/u mag rijden, zonder gevaar dat je gemiddelde boven de 126 km/u uitkomt.
Wat betreft de opbrengst: ik denk ook dat de netto opbrengsten max. 50% bedragen, rekening houdend met de inningskosten, en de niet-inbaarheid van buitenlandse overtreders. En het kostenplaatje is natuurlijk niet alleen de investering, maar ook de dagelijkse kosten (flikken in de controlekamer, onderhoud ...
Volgens mij is er ook een verborgen agenda aan het ganse systeem: dat is de nummerplaten registratie.
Onder de mom van trajectcontrole, hebben ze nu een volledige inventaris van alle voertuigen die op deze 2 belangrijke autowegen voorbij komen. Dit kan ingezet worden in de strijd tegen onverzekerd rijden, tegen criminaliteit, enz .... maar aan de andere kant ook de zoveelste vorm van "big bother is watching you"

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- ikkejonge
- Pro Member
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 22 maa 2004, 20:11
- Locatie: Zulte
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Nummerplaatregistratie bestaat al langer, je moet maar de E17 tussen Kortrijk en Deinze eens afrijden. Voor de trajectcontrole was dit op de E40 voor en na Aalst ook al aanwezig.
Just enjoy life and don't whine about it.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
^^^ En dat is nog steeds aanwezig in Aalst. Die dingen hangen ook tegen de rijrichting (registreren dus uw voorkant), met als gevolg dat er in het donker een kleine reflectie ontstaat indien uw lampen branden. Grappig hoeveel mensen dan tevergeefs nog proberen remmen omdat ze door de reflectie denken dat het een flitscamera was. 

- bollewolle
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
- Twitter: bollewolle
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Daar in Aalst is dat een Wim systeem (Weighing in Motion) voor de trucks voor zover ik weet. Hij knippert inderdaad wel bij elk voertuig dat passeert maar ik dacht dat dit enkel en alleen maar was om te zware trucks te kunnen dedecteren. Maar idd erg irritant dat de sommige mensen daar ineens op hun rem gaan staan. Ooit bijna een accident door gehad, dikke BMW X5 die het ineens nodig vond om daar van 160 naar 100 af te remmen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Die in Drongen hangen daar al ettelijke maanden en dus van ver voor de Trajectcontrole tussen Wetteren en Erpe-Mere. Ik heb zelfs de indruk dat er al een camera weg is, want ik dacht dat het op de drie rijvakken was, en de laatste keren dat ik er passeerde was er geen camera meer op het 3de vak. Sowieso staan de camera's van de TC aan de achterkant en niet aan de voorkant zoals hier.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Die paarse "flitsjes" die je ziet in Drongen en in Aalst hebben inderdaad niks met de controle op zich te maken.
Mijn persoonlijke mening : ik begrijp het nut wel van het systeem, maar kan je zwart op wit aantonen dat er ook veel ongevallen gebeuren en dat de files steeds langer worden door zulke zaken. Gewoon omdat men niet meer vlot durft rijden...
Mijn persoonlijke mening : ik begrijp het nut wel van het systeem, maar kan je zwart op wit aantonen dat er ook veel ongevallen gebeuren en dat de files steeds langer worden door zulke zaken. Gewoon omdat men niet meer vlot durft rijden...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik merk net het omgekeerde: tussen wetteren en erpe mere gaat het verkeer vlotter sinds de traject controle. Minder miserie 's ochtens vroeg.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Op de viadukt van Zijnaarde,is het wel zo,dat men,tijdens de trejectcontrole moet voorsorteren,richting Oostende,of Richting Kortrijk.Sommige bestuurders vinden dit hinderlijk,als men dan Links gaat rijden(niet uiterst Links natuurlijk,2e van Links),terwijl men dit toch moet doen,om richting Kortrijk te rijden,en geen ongevallen te hebben met deze die nog vlug vlug van richting veranderen,om naar de zee te rijden.Door deze situatie zijn er ook bestuurders die zich laten verleiden,om in bepaalde gevallen het gas goed in te drukken,met gekende gevolgen.
De schommelingen met snelheidsmeters in de wagens,kan ook te maken hebben met het veranderen van banden,ttz,dat men na een bandenwissel,banden neemt die bijv. een maat groter zijn,dan de originele,dit kan dan invloed hebben op de snelheidsmeter in de wagen.
De schommelingen met snelheidsmeters in de wagens,kan ook te maken hebben met het veranderen van banden,ttz,dat men na een bandenwissel,banden neemt die bijv. een maat groter zijn,dan de originele,dit kan dan invloed hebben op de snelheidsmeter in de wagen.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
@devilkin: Doe het traject Wetteren -> Erpe-Mere eens in de avondspits. Het was er al een ramp door de structurele afrit-Wetteren-file, maar nu hebben ze de miserie nog verder doorgetrokken.
@fluppie: Ik denk dat de meeste bandenwissels zich echt wel aan het boekje houden. Men plaatst niet zomaar bandenmaten die niet bestemd zijn voor een bepaalde auto. De afwijking met de snelheidsmeter heeft eerder te maken met een Europese richtlijn (lees hier mijn eerdere uitleg).

@fluppie: Ik denk dat de meeste bandenwissels zich echt wel aan het boekje houden. Men plaatst niet zomaar bandenmaten die niet bestemd zijn voor een bepaalde auto. De afwijking met de snelheidsmeter heeft eerder te maken met een Europese richtlijn (lees hier mijn eerdere uitleg).
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik zie ze daar inderdaad dikwijls schuiven.. maar gezien ik in de omgekeerde richting moet, nog nooit last van gehad.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Loeri
- Premium Member
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 26 keer
Deze vrijdag was het wel heel ergKenw00t schreef:@devilkin: Doe het traject Wetteren -> Erpe-Mere eens in de avondspits. Het was er al een ramp door de structurele afrit-Wetteren-file, maar nu hebben ze de miserie nog verder doorgetrokken.![]()

-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik rij tegenwoordig altijd met de coyote op, die berekent de gemiddelde snelheid voor mij (dan kan ik al eens sneller rijden als het mij uitkomt of compenseren als het te traag gaat).
Wel erg stresserend, maarja tis veiliger zeker om elke 3s op uw teller/coyote te kijken hoe snel je rijdt.
Nu moet je ervoor en erna sneller rijden om het verlies te compenseren.
Wel erg stresserend, maarja tis veiliger zeker om elke 3s op uw teller/coyote te kijken hoe snel je rijdt.
Nu moet je ervoor en erna sneller rijden om het verlies te compenseren.
driesve schreef:Nee, zeker niet. Helaas zijn dat vaak ook de mensen die aan 150 km/u rijden en in één keer van het linker- naar het rechtervak uitvoegen. Ik heb er geen probleem mee als er iemand 125 km/u of 130 km/u rijdt (afhankelijk tijdstip, drukte en locatie), maar sommige mensen rijden toch echt niet met hun verstand.q-tec schreef:Ik weet ook van sommigen dat ze het systeem gebruiken eerste 5km aan 180 de overige 5km aan ±60. Is dat veilig?
Btw, het heeft dus geen zin om eerst snel te rijden en daarna traag, want je gemiddelde snelheid blijft begrensd, dus je kunt over dat traject niet sneller doen. Integendeel, door eerst veel te snel te rijden, ga je waarschijnlijk overdreven compenseren, dus ligt je gemiddelde lager.
PS: eerst 5 km aan 180 km/u en de volgende aan 60 km/u geeft een gemiddelde van 90 km/u. Dus het tweede deel mocht sneller.
In theorie gaat dat allemaal terug naar verkeersveiligheid, onderhoud en een fonds voor verkeersslachtoffers. Qua wegdek heb je volledig gelijk.q-tec schreef:Moesten ze dat geld nu eens investeren in een wegdek zoals in onze buurlanden ok maar wat gebeurt er nu mee?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1613
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Trajectcontrole is een goede uitvinding op voorwaarde dat iedereen constant de maximaal toegelaten snelheid rijdt. Hierdoor benut je maximaal de capaciteit van de weg (aan een gegeven snelheid) en heb je vlotte doorstroming.
Echter in de praktijk heb je vaak dat
Een bijkomende (groot) probleem is dat mensen massaal afremmen wanneer de trajectcontrole begint en optrekken wanneer de trajectcontrole eindigt, wat natuurlijk een golfbeweging (of file) veroorzaakt.
PS: Het is natuurlijk situatie-afhankelijk. Op minder drukke momenten geldt dit natuurlijk niet meer.
Echter in de praktijk heb je vaak dat
- Mensen te traag (op het linkervak) rijden
- Mensen eerst te snel rijden en daarna overdreven gaan compenseren
Een bijkomende (groot) probleem is dat mensen massaal afremmen wanneer de trajectcontrole begint en optrekken wanneer de trajectcontrole eindigt, wat natuurlijk een golfbeweging (of file) veroorzaakt.
PS: Het is natuurlijk situatie-afhankelijk. Op minder drukke momenten geldt dit natuurlijk niet meer.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Geeft zo'n Coyote ook aan wanneer je "in" een traject controle stuk zit (of enkel de start ervan) of hoe gaat dat precies ?silencer schreef:Ik rij tegenwoordig altijd met de coyote op, die berekent de gemiddelde snelheid voor mij (dan kan ik al eens sneller rijden als het mij uitkomt of compenseren als het te traag gaat).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Net ervoor krijg ik een melding op de Coyote (Android App) dat er zich voor mij een trajectcontrole bevind. Eens je er in bent kan je zien hoe snel je rijdt, wat uw gemiddelde snelheid is tijdens de trajectcontrole en hoe lang de trajectcontrole nog is. Zo kan je inderdaad wat spelen met je snelheid door wat trager/sneller te gaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
@Kenw00t: wat Fluppie zegt klopt ook wel hoor, ik mag op mijn auto 4 of 5 bandenmaten leggen, in het boekje staat ook dat de gemeten snelheid varieert naargelang de maat die erop ligt.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Dit weekend ook 2x Erpe Mere - Wetteren in beide richtingen moeten doen.
Wat mij opviel was dat er inderdaad trager gereden werd, en er een vlottere doorstroming was. Het derde rijvak was eigenlijk leeg, op de occasionele brit of fransman na.. Die mannen stoven daar voorbij
Ook sommige belgen!
Maar wanneer ik dan samen met een Porsche 911 de laatste brug passeerde met de "flitsers" op, deden die .. nix..
Die porsche reed zeker 160km/u, en ik had die al van ver redelijk snel zien afkomen, dus vermoed niet dat die 20/u gereden heeft op het eerste stuk. Zitten daar flitsters in of hoe gebeurd dat?
Wat mij opviel was dat er inderdaad trager gereden werd, en er een vlottere doorstroming was. Het derde rijvak was eigenlijk leeg, op de occasionele brit of fransman na.. Die mannen stoven daar voorbij

Maar wanneer ik dan samen met een Porsche 911 de laatste brug passeerde met de "flitsers" op, deden die .. nix..
Die porsche reed zeker 160km/u, en ik had die al van ver redelijk snel zien afkomen, dus vermoed niet dat die 20/u gereden heeft op het eerste stuk. Zitten daar flitsters in of hoe gebeurd dat?
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik weet niet of je de "flits" nog wel kan zien bij de nieuwe dingen. Het kan een infraroodflits zijn.
In ieder geval vind ik het gigantisch gevaarlijk die trajectcontroles. Men plakt nu nog dichter op elkaar en kijkt alleen maar naar z'n snelheid.
In ieder geval vind ik het gigantisch gevaarlijk die trajectcontroles. Men plakt nu nog dichter op elkaar en kijkt alleen maar naar z'n snelheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
De snelheidsbeperking op het viaduct te Gentbrugge heeft geen bal te maken met verkeersveiligheid maar alles met het wegdek en de slechte aanleg ervan. Wegdek werd paar jaar geleden vervangen wegens compleet versleten. Amper een half jaar na de vernieuwing waren er al weer barsten en scheuren te zien. Het is gewoon een feit dat de aannemer er een zootje van gemaakt heeft. Iemand die zo'n werk levert (na een half jaar weer kapot wegdek), die is de naam aannemer niet waard en die mag voor mijn part opdraaien voor de hele zooi tot het goed aangelegd is en er geen problemen meer ontstaan een paar maand later. Wat doet men hier in België? Zoals altijd, de gevolgen aanpakken. Dus we gaan camera's plaatsen of trajectcontrole doen zodat niemand daar harder dan 90 km/uur rijdt om op die manier toch maar het wegdek te sparen.philippe_d schreef:Persoonlijk vind ik Gentbrugge zinvol. Daar vind ik het niet storend, en de meesten vertraagden al netjes naar 90 toen het nog met 4 flitspalen werd gecontroleerd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- bollewolle
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
- Twitter: bollewolle
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat men de geluidsoverlast wil beperken. Al ooit onder die brug geweest? Dat maakt nu al een zeer irritant geluid. Die brug is zo gemaakt dat hij uit verscheidene betonnen vlakken bestaat, de voegen ertussen zorgen voor die typische cadans als je erover rijdt. Wat je zegt is correct, de ondergrond ligt er niet goed bij, maar het is echt niet zo dat ze trajectcontrole hebben ingevoerd omdat een aannemer slecht werk heeft geleverd, dit was al zo sinds die brug er stond (die betonnen segmenten bedoel ik dan). Als dat het geval was was de E34 van Ranst naar Eindhoven al lang 1 grote trajectcontrole 

-
- Elite Poster
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Die 90 km per uur,op het viadukt in Gentbrugge is inderdaad voor de geluidsoverlast ingezet.Langs de andere kant moet men wel zeggen,dat het wegdek daar,zo slecht is,dat het niet anders kan,dat er veel meer geluid moet zijn,vooral als men over de wegdeknaden rijd.Ik vraag mij ook af of de schuldigen van alles,niet de camions zijn,die (in vele gevallen)enorm overladen zijn.Men doet daar echt veel te weinig controle tegen,ik weet een weegbrug,voor vrachtwagens liggen( grens wachtebeke-Zelzate,park Rostyne,ongeveer aan de Kenndylaan cosmos,nu JFK,waar er nu ook werken zijn) en die weegbrug,daar staat bij wijze van spreken het gras op te groeien,Nochthans ligt die ook aan een hele drukke weg,Knokke/Zelzate/Antwerpen.Men ziet daar zeer zeldzaam eens een vrachtwagen staan,in het park waar die weegbrug ligt.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik merk toch regelmatig acties op van de federale politie op de E40 (parkings Wetteren) en E17 bedoeld tegen overladen camions...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Wat betreft Gentbrugge, ik geloof niet dat de geluidshinder daar significant gedaald is. De vrachtwagens denderen nog altijd aan 90 over de brug, zij zullen veel meer lawaai maken dan auto's. Bovendien moet men gewoon ervoor zorgen dat die ijzeren spleten opgevuld en gedempt worden. Is dat nog een structuur voor deze tijd?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Waarom zou dat geld exclusief voor uitbreiding van het wegennet moeten dienen ? Zoals je zelf schrijft, het openbaar vervoer is 'al niet veel beter'.gm123 schreef:Allemaal goed en wel, zo lang dat geld maar gaat naar de uitbreiding van het wegennet. Je kan tegenwoordig niet meer de baan op zonder ergens te moeten aanschuiven. Het openbaar vervoer is al niet veel beter. Pendelen duurt steeds langer en langer. Wat gaat dat binnen 10 jaar zijn, elke dag 500km file?
En de fietspaden ... ? Die zijn er meestal slechtst aan toe.
Als het geld dus gebruikt zou worden voor het oplossen van het mobiliteitsprobleem is het voor mij al lang ok.
En eigenlijk is dit hier toch wel veel much ado about nothing hoor.
Uiteindelijk kan je toch zelf perfect vermijden om een boete te krijgen bij zo'n trajectcontrole (in tegenstelling tot allerhande taksen en belastingen waar Belgen gebukt onder gaan). Dat kan namelijk eenvoudig door minder hard op je gaspedaal te duwen en de snelheid te controleren op die meter op je dashboard. Het schijnt dat die daarvoor kan dienen. Een coyote, gps etc is daarvoor niet nodig !

EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het heeft maar met één ding te maken en dat is de staatskas vullen... en dan speelt men graag op wat emoties in (kinderen, snelheid, geluidsoverlast, ...) waarvan nadien blijkt dat er geen enkele verandering in is gekomen.bollewolle schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat men de geluidsoverlast wil beperken.
De nieuwe frisdrank tax is daar trouwens weeral het zoveelste voorbeeld van !
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ahja die frisdranktaks...waarom geen extra alcoholtaks voor de mensen die er hun half huishouden hebben doorgedronken en die dus ook medische zorgen gaan nodig hebben... Dikke zever zoals vrijwel altijd in België.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Euh... misschien omdat er op alcohol (sterke drank) al gigantisch veel taksen zijn onder de noemer "accijnzen"? Misschien omdat sterke drank vroeger 3x belast werd (nu nog 2x) in het geval van horeca zaken?
Laatst gewijzigd door TiTanium 06 mei 2013, 17:00, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: FullQuote verwijderd.
Reden: FullQuote verwijderd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW