Hydrofoorpomp (grondwater)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

We zijn van plan een grondwaterpomp te installeren, enkel voor de tuin te wateren.
Helaas zit er te veel ijzer in het water om dit water voor andere zaken te gebruiken (7m diep).

Nu is mijn vraag of er mensen hier ervaring hebben met een bepaald merk en type pomp? Of in het algemeen wat nuttige informatie kwijt kunnen?
Ik vind niet de benodige informatie op het net.
Ik koop liever van de eerste keer een kwalitatieve pomp dan goedkope rommel die om de 5 jaar stuk is.

Wat mijn gedacht is:
Inox pomp (ijzerhoudend water) zonder vat.
Hoe zit het met het verbruik van zo'n pomp zonder vat?
Geen antwoorden van: Draait constant = verbruik van kenplaatje x tijd. Dit is slechts het maximum vermogen en zeker geen gemiddelde waarde.
Geluidshinder is ook geen probleem.

Wat is jullie mening voor een pomp met een vat?

Ook is het me nog niet helemaal duidelijk hoe je de juiste capaciteit kiest. Als handige Harry kan ik heus wel een pomp plaatsen en aansluiten :wink:
Ik denk in de richting van 1 a 2 sproeiers, wat mij zo'n 2m³/uur oplevert, mits de nodige drukverliezen etc. zou ik richting 3m³/uur gaan met een druk van een 3-tal bar.

Alvast bedankt wie mij wat nuttige informatie kan verstrekken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Hetgeen het langst meegaat in de tijd zijn traagwerkende zuigerpompen zoals deze van Clasal.
Deze gaan letterlijk tientallen jaren mee (indien je ze niet laat bevriezen).
Wel heb je uiteraard een drukvat nodig.
Een bijkomend voordeel is dat deze een omzeggens constant debiet leveren.
Bij centrifugaal pompen is dit erg afhankelijk van aanzuighoogte en gewenste druk.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Is zoiets geschikt voor een tuinslang, ik heb er sterk mijn twijfels aan hoor door het pulserend debiet :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Daarvoor dient net het drukvat. 8)
Geen pulsje meer te bespeuren.
We hebben er trouwens zelf eentje van 3000l (met een vat van 150l of 200l) in gebruik sedert meer dan 30 jaar.
En dat ding draait nog steeds als een klok (en heeft alle centrifugaal pompen vlot overleefd).
Wel met een 1.5kW motor i.p.v. van de standaard motor.
Waterdruk staat ingesteld tussen 3 en 4 bar.
Soms, indien we meer druk willen, tussen de 4,5 en 5,5 bar.

Let wel: die dingen zijn niet goedkoop.
Maar je hebt dan ook geen last van cavitatie, eventueel wat zand dan mee omhoog komt, ...
Oerdegelijk met andere woorden.

Edit: Voorbeeldplaatje toegevoegd van zo'n volledige hydrofoorgroep (traagwerkende zuigerpomp + waterdrukketel).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 01 mei 2013, 18:16, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik heb een Grundfos staan zoals deze.

Niet echt goedkoop... en na een jaar of vijf heeft ze ook de geest gegeven (is toen vervangen voor een forfait prijs, al kon je daar ook twee goedkope pompen voor kopen).

Op zich werkt ze wel prima (ik zuig aan van 3m diepte, wel over een afstand van 15m) en m'n grootste kring heeft 6 sproeiers (met gewoon het leidingnet heb ik daarvoor niet genoeg druk).
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Wij hebben ook een hydrofoorgroep staan, van het Duitse merk " Speck "
Oerdegelijk, onverwoestbaar. Enkel het vat is ooit vervangen.
Onze woning is 40 jaar oud. ( vorige eigenaar heeft die geplaatst bij nieuwbouw )
De zwarte kunstof buis is wel een 35m diep in de grond geplaatst
Wij hebben enkel leidingwater voor de keuken.
En aangezien het (leidingwater ) verbruik zo laag is , betalen we nooit voor water
( aantal m³ gratis per persoon = 3 x 15 ³ gratis )

http://www.speckpompen.be/producten_nl. ... roductID=2
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Zo'n zuigerpomp lijkt me erg veel plaats in beslag te nemen.

Die Grundfoss ziet er inderdaad wel degelijk uit, en valt dus misschien te overwegen.

@dejean:
Je kan geen water 35 meter aanzuigen, het theoretisch maximum is rond de 11 meter en praktisch een meter of 8.
Wat wel kan is een pomp op de bodem van je put die zo hoog steekt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik heb een drietal pompen staan ... telkens de goedkoopste uit de Makro.
In de winter breek ik er 2 af, de 3de staat in de kelder waar het warm genoeg is.... draait nu ook al 15 jaar.
Het grootste probleem is het drukvat dat gaat roesten, de motor zelf is nog nooit defect geweest. Maar uiteindelijk koop je gewoon een hele nieuwe omdat de prijs amper hoger is ;-)
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik kan alleen maar aanraden om een pomp zonder drukvat te kopen. Ge hebt altijd constante druk. En uw pomp blijft draaien en blijft zichzelf dus koelen. Als je een pomp met drukvat hebt, dan springt die de hele tijd op en af (wat ook nadelig voor het stroomverbruik is) Wij hebben een pomp van DAB. Is niet de goedkoopste maar ook niet de duurste. Maar ik weet wel dat dit kwaliteit is. Deze word bij ons ook gebruikt om de tuin te sproeien.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Hier reeds een 9-tal jaar een Grundfos-pomp voor het oppompen van ons regenwater. Hierop zitten de WC's en de wasmachine op aangesloten. Tevens nog een kraantje voor gebruik in de tuin, auto te wassen of om water te nemen om de kuisen. Tot hiertoe nog geen problemen gehad. Is een droog opgestelde pomp.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Het roesten van het vat... is denk ik niet zo'n issue, vermits ik toch voor RVS opteer.
DAB staat inderdaad ook hoog op het lijstje, vermits er een goede gereedschapswinkel is die veel pompen van dat merk heeft staan, en bovendien erg gunstig is in prijs.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik bedoel maar dat die goedkope pompjes het probleem niet zijn, het is het vat dat het meestal laat afweten op die dingen.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

als je je vat goed bepaald insteld tov je verbruik en bedrijfsdruk is een drukvatsysteem (vind ik persoonlijk) toch nog altijd beste hoor

minste last van verschillende factoren , goede druk tov drukvatloze pomp
The eternal and true pessimist :D
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

eternum schreef:Daarvoor dient net het drukvat. 8)
Geen pulsje meer te bespeuren.
We hebben er trouwens zelf eentje van 3000l (met een vat van 150l of 200l) in gebruik sedert meer dan 30 jaar.
En dat ding draait nog steeds als een klok (en heeft alle centrifugaal pompen vlot overleefd).
Wel met een 1.5kW motor i.p.v. van de standaard motor.
Waterdruk staat ingesteld tussen 3 en 4 bar.
Soms, indien we meer druk willen, tussen de 4,5 en 5,5 bar.

Let wel: die dingen zijn niet goedkoop.
Maar je hebt dan ook geen last van cavitatie, eventueel wat zand dan mee omhoog komt, ...
Oerdegelijk met andere woorden.

Edit: Voorbeeldplaatje toegevoegd van zo'n volledige hydrofoorgroep (traagwerkende zuigerpomp + waterdrukketel).

Afbeelding
Mijn ouders hebben ook al 30 jaar vergelijkbaar model, en inderdaad die dingen zijn robuust en oerdegelijk. Zelfs zowat geen onderhoud aan.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

r2504 schreef:Ik heb een Grundfos staan zoals deze.
Hier ook zo een Grundfos laten plaatsen voor toiletten, binnenkraan en buitenkraan.
Ondertussen 2 jaar oud en tot nog toe geen problemen gehad!
Hopelijk kunnen we dat binnen 10 jaar nog zeggen...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik heb hier al een zevental jaar een gardena 4000 staan, ding werkt perfect( is wel regenwater). Maar ijzerhoudend water kan je toch ook makkelijk gebruiken voor toiletten te spoelen?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Block schreef:Maar ijzerhoudend water kan je toch ook makkelijk gebruiken voor toiletten te spoelen?
Lekker zo'n bruine streep in je toilet :lol:
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Kijk wel of een pomp een droogloopbeveiliging heeft. You never know.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
Block schreef:Maar ijzerhoudend water kan je toch ook makkelijk gebruiken voor toiletten te spoelen?
Heb ik hier ook thuis al aan gedacht, om het putwater te gebruiken voor de Toiletten en enkel voor de toiletten, zou toch een grote besparing van Stadswater zijn.
3/8l reservaar x 365 dagen x gebruik van 3-4 personen = 20-30 m³ ofzo x € 5/m³ = € 100-150/jaar

De moeite om je toilet met ijzerhoudend water door te spoelen?

(berekening totaal niet nauwkeurig ruwe gok)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Block schreef:Kijk wel of een pomp een droogloopbeveiliging heeft. You never know.
Inderdaad... ik zie m'n buur in de zomer vaak z'n put vullen met kraantjeswater om hij anders z'n toilter niet meer kan doorspoelen :lol:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

r2504 schreef:
Ooit al eens een zwembad laten vollopen met een brandkraan vanop straat? Dat water is gewoon roest!
Je kan onder water zwemmen en niemand die iets ziet. Nu gelukkig werken die zandfilterpompen goed bij de buren was het ook van dat.
Nu zo een Edit: Voorbeeldplaatje toegevoegd van zo'n volledige hydrofoorgroep (traagwerkende zuigerpomp + waterdrukketel).
Gaat hier ook al 24jaar mee enkel wat lucht toevoegen af en toe.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Als dat water te lang stilstaat in je toilet krijg je inderdaad een "bruine streep". De oplossing is af en toe je toilet eens kuisen :P (de insinuaties vliegen hier de pan uit :-D ) Wij hebben dat hier ook als we een tweetal weken op verlof zijn geweest, rest van het jaar zie je dat niet ;)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Diene bruine streep kan natuurlijk ook uw remspoor zijn :).
Ik ken mensen die er gebruik van maken en het enige nadeel is dat je ze een keer meer moet reinigen. Maar voor de rest werkt het prima.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”