Mass SMS

Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Beste,

In de loop van dit jaar heb ik reeds van diverse verenigingen de vraag gekregen of ik een manier kende waarop ze hun leden konden smsjes sturen tegen geringe kost. Voorwaarden waren dat ze de contactpersonen (naam, voornaam, gsm nummer) in een database konden steken en dat deze contactpersonen in groepen moesten onderverdeeld kunnen worden om zo elke groep apart een SMS te sturen. Extra voorwaarde : een nummer kon in diverse groepen voorkomen.

Nu zat ik te denken aan een oplossing in combinatie met een gsm als SMS gateway. De gebruikte SIM-kaart zou van Base komen (ik denk aan een Base ID - http://www.base.be/nl/mobiel/abonnementen/base-id) waar we voor €10/maand komen aan "ongelimiteerd" smsjes sturen. Echter staat er het volgende in de algemene voorwaarden:

Je gebruik zal bijvoorbeeld in volgende gevallen als frauduleus beschouwd worden:
- je verstuurt meer dan 350 sms'en per dag en/of 10.000 sms'en per maand

Er bestaat dus een relatief grote kans dat ik hier wel af en toe eens boven ga zitten (pakweg eens per week, om daarna 6 dagen niks te sturen). Weet er iemand hoe exact Base hier mee om gaat en of er oplossingen bestaan die betaalbaar zijn om in "grote" oplages een mass sms te sturen (lees : 500 smsjes in één keer...4x/week).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Misschien moet je eens kijken naar http://www.clickatell.com als je het officieel wil doen.

Ze hebben (zoals de meeste) ook gewoon een SMTP interface... SMS'jes sturen is dus heel eenvoudig.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Algemene en bijzondere voorwaarden - BASE ID

Alle BASE tarieven zijn inclusief btw. Ze zijn onderhevig aan de algemene voorwaarden en de bijzondere voorwaarden van KPN Group Belgium nv, zijn voorbehouden voor persoonlijk en privégebruik, en zijn enkel van toepassing voor nationaal gebruik, speciale nummers en diensten van derde partijen uitgezonderd. Je kan gebruik maken van diensten van derde partijen, maar dit verbruik zal je worden aangerekend bovenop je eventuele tegoed en/of bundels. Na de eerste minuut betaal je per seconde. Om de tarieven van oproepen naar speciale nummers (070, 0900, 1207,...), te weten te komen, stuur je een e-mail naar [email protected] of bel je naar 1999 via BASE (gratis in België) of naar +32 (0)486 19 1999 via om het even welk ander netwerk (betalend).

De mobiele telefonie abonnementen voor particulieren zijn van onbepaalde duur. Je kan je contract op elk moment stopzetten.

Bijzondere voorwaarden

Bij dit abonnement dien je een maandelijkse optie van minstens 10 € te activeren. De niet opgebruikte minuten, sms'en en MB's zijn niet overdraagbaar naar de volgende maand. Eénzelfde optie kan maximaal 1 keer per facturatiemaand geactiveerd worden. Je kan maximaal 1 categorie activeren per optie, nl. 1 optie om te bellen, 1 optie om te sms'en en 1 optie om te surfen.

Opgelet, er zijn 2 uitzonderingen:
1. De optie om te bellen naar BASE kan wél gecombineerd worden met de opties om te bellen naar alle netwerken.
2. De BlackBerry surf optie kan wél gecombineerd worden met andere opties om te surfen.
In beide gevallen moet de activatie in je BASE-shop of per sms gebeuren.

Je kan je opties hoogstens 1 keer per maand wijzigen. Activeer je een nieuwe optie in de loop van je facturatiemaand, dan vervangt deze nieuwe optie de vorige optie binnen diezelfde categorie. De eventueel nog resterende minuten, sms'en en MB's van de eerste optie zijn dan verloren. Het is daarom aangeraden om de nieuwe optie pas te activeren als de vorige optie is opgebruikt. Het te betalen bedrag van je nieuwe optie wordt berekend op basis van het aantal resterende dagen tot de facturatiedatum (voorbeeld: blijven er nog 22 dagen over tot aan je facturatiedatum, dan betaal je dus 22/30 van het bedrag van je optie). Je ontvangt in dit geval wél het volledige aantal minuten, sms'en of MB's van de nieuw geactiveerde optie. Indien je een optie desactiveert of vervangt in de loop van de facturatiemaand, dan worden de resterende minuten, sms'en en/of MB's stopgezet. Het is daarom aangeraden om de optie aan het einde van de facturatiemaand te desactiveren.

* Voorwaarden voor een normaal gebruik in het kader van een onbeperkt aanbod

Om je optimale gebruiksvoorwaarden te kunnen garanderen, zijn onze onbeperkte aanbiedingen exclusief voorbehouden voor een normaal persoonlijk en privégebruik. Dit normaal gebruik laat je een zeer intensief gebruik toe. Slechts in geval van fraude (zoals commercieel gebruik van het contract, in het bijzonder voor call center of simbox doeleinden, en/of het ter beschikking stellen aan derden), oneerlijk gebruik of, meer algemeen, een gebruik dat niet in overeenstemming is met het gebruik dat mag worden verwacht van een klant die een contract voor mobiele telefonie afsluit (zoals in het bijzonder het gebruik van de gsm als babyfoon) wordt dit niet gerespecteerd.

Je gebruik zal bijvoorbeeld in volgende gevallen als frauduleus beschouwd worden:

- je belt regelmatig meer dan 6 uur per dag en/of 30 uur per week;
- je belt regelmatig meer dan 3 uur ononderbroken en/of met gesprekken die meteen na onderbreking hervat worden;
- je verstuurt meer dan 350 sms'en per dag en/of 10.000 sms'en per maand;
- je gebruikt meer dan 2 GB per maand in België.

In elk van deze gevallen behoudt KPN Group Belgium nv zich het recht voor om het leveren van diensten te beperken of je contract op te schorten en/of te beëindigen.
Ik vrees dat de vet aangeduide dingen problemen zouden kunnen geven.

Simbox wordt hier zowat uitgesloten, kan je geen goedkope partij vinden die je smsen wil afleveren ?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Persoonlijk maar het ruikt naar misbruik, misschien als het non profit is dat het nog geaccepteerd wordt. Als je de simbox bij jou hebt, werken met prepay kaarten die je kan weggooien en proberen spreiden over enkele kaarten ? Want burst van hetzelfde bericht enz is makkelijk te detecteren.


EDIT

Via betamax (sms kan via api/url dacht ik).

http://progx.ch/home-voip-smsbetamax-3-1-1.html

betamax 4 cent per sms

ovh 8 cent per sms
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laat ik beginnen met niet te zeveren : het IS misbruik! Echter vind ik geen formule met een deftig aantal smsjes waar een SIMbox wel mag. Ook niet bij de professionele abonnementen. Als je belt naar de helpdesk kunnen ze je ook niet verder helpen dus je zit altijd block...

Het is natuurlijk de bedoeling om het zo officieel mogelijk te doen, maar dan moeten ze uiteraard zelf ook wat meewerken

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

als je betaald per SMS zal het wel mogen zeker? Al-hoe-wel, ze zijn mss bang van SPAM klachten enzo?
Ben niet zeker wie daar de goedkoopste is ... msss MedionMobile aan 4,5eurocent/sms ?
Maar mss ben je voor zo'n diensten verplicht om te werken met speciale account met verkorte nummers.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het kan zijn dat ik daartoe verplicht ben, er is hierrond ook een mail gestuurd naar de ombudsdienst, dus hopelijk heeft deze het juiste antwoord...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Nee je mag smsen sturen vanaf normale gsm nummers. Een verkort nummer is geen enkele verplichting.

Maar het is wel raar idd dat operatoren schermen met "onbeperkt" smsen waar je 10000 smsen kan krijgen, bijna gratis, maar je kan naar analogie niet ergens legaal smsen versturen voor laat ons zeggen 2 cent per bericht, ik gok dat zoiets wel haalbaar moet zijn voor het idee wat krisken wil doen.

Ik zie zeker geen verplichting voor een verkort nummer, daar de bedoeling niet reverse billing is, het enige wat ik zou voorzien is een stop / help / info functie moest het ooit toekomen op een onwetende / foute gebruiker.

Eventjes aan het zoeken geweest, en nog op een paar links uitgekomen, van een grote speler (hier ooit genoemd om zelf geld van herlaadkaarten te hergebruiken denk ik).

http://www.clickatell.com/pricing-and-c ... e-pricing/

-> Geeft voor België 1,7 eurocent / sms met vele api's lijkt me nog redelijk qua tarief.
Laatst gewijzigd door Tomsworld 16 apr 2013, 01:31, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tomsworld schreef:het enige wat ik zou voorzien is een stop / help / info functie moest het ooit toekomen op een onwetende / foute gebruiker.
Goede tip die ik zeker ga meenemen! Bedankt!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomsworld schreef:Eventjes aan het zoeken geweest, en nog op een paar links uitgekomen, van een grote speler (hier ooit genoemd om zelf geld van herlaadkaarten te hergebruiken denk ik).

http://www.clickatell.com/pricing-and-c ... e-pricing/

-> Geeft voor België 1,7 eurocent / sms met vele api's lijkt me nog redelijk qua tarief.
Kijk eens naar de eerste reply in dit topic :wink:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

@r2504 damm :oops:

Ik zal het maar op het uur van posten steken :+

Ik heb ook goede ervaringen met netsize.com maar soit geen idee van de tarieven.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Beste,

Hoor eens bij fusa...

Ik heb daar sim-hosting en werkt perfect (laatst +10000 sms op 1 avond ontvangen), je moet wel zelf de sim opsturen denk ik...
Met een programma kan je de database vullen (je kan aangeven wanneer deze verstuurd moet worden, dus kan je bvb 200 per dag doen)

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Avalanche : Ik ken Fusa wel hoor :) (en de zaakvoerder, Tim, ken ik persoonlijk).
Je moet inderdaad je SIM zelf opsturen maar dan blijf ik met het probleem zitten dat ik, naar de voorwaarden van zowat alle operatoren, illegaal bezig ben...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Krisken,

Ik wist wel dat je fusa kende, ik volg dat hier al langer als vandaag :-)

smsbox.be
mobileweb.be

gebruikte ik vroeger, is wel betalend

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Even voor alle duidelijkheid : ik zou ook graag inbound SMS doen. Heb hiervoor een erg makkelijk GSM nummer liggen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Waarom neem je geen twee SIM kaartjes?
2 * 350 = 700 > 500 per dag.
Heb je er nog 200 per dag over. :wink:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Is zeker een oplossing voor outbound (dan doet nummer er niet toe), maar dan blijven we zitten met feit het in feite niet mag :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Wout
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jul 2011, 20:02
Twitter: officialwhoo
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Of je verzend een deel van je lijst om 23uxx en de andere groep net na 24u? :) blijven tellen wel, maar dan ben je wel goedkoop geholpen!
Mobile - Mobile Vikings (avg. data 1.7 gb/month, some sms and calls)
Device - Samsung GT-I9100 (Root Jellybean 4.2 + Cyanogenmod)
Internet - Fibernet (57/5 mbps down/up, fair user policy)
Television - Coax & Digital TV with AD2100 (+ P2P content)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

krisken schreef:Is zeker een oplossing voor outbound (dan doet nummer er niet toe), maar dan blijven we zitten met feit het in feite niet mag :)
No Guts No Glory. 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Even voor alle duidelijkheid : ik zou ook graag inbound SMS doen. Heb hiervoor een erg makkelijk GSM nummer liggen.
Clickatell.com heeft eveneens "inbound" (MO) services... maar blijkbaar geen VMN's voor Belgie.

Ofwel zal je dus bij een (duurdere) Belgische SMS provider terecht moeten... ofwel een eigen SIM box plaatsen.
eternum schreef:Waarom neem je geen twee SIM kaartjes?
Dan moet je natuurlijk ook twee SMS boxen hebben.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Krisken wil het doen met een GSM.
't Ja, dan neem je er twee. Dat is de kostprijs toch niet.

Of een twee poorts SMS box. Dat kan natuurlijk ook.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Simbox is snel gemaakt ... 2 vodaphone stickjes en rasp pi :) (nuja : ik hoop snel gemaakt ;))

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Wout schreef:Of je verzend een deel van je lijst om 23uxx en de andere groep net na 24u?
ik zou toch zo laat geen mass sms meer versturen... Niet iedereen is ermee gediend om zo laat nog een sms te ontvangen...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Misschien eens kijken bij http://www.dbltek.com/.

Afbeelding
Op ebay: bijvoorbeeld GoIP VOIP Gateway GSM Converter SIP IP Phone Adapter @ $133.
GSM GoIP VOIP Gateway GSM Converter
SIP IP Phone Adapter
Quad Band 1xGSM SIM Gateway
GSM VoIP wireless terminal
Trunk to Asterisk iP PBX
Of meerdere poorten. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SMS Server User Manual.
SMS Interface User Manual
SMS Server download
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Krisken,

Als je ubuntu kent :-) dan kan je eens kijken naar gammu of gnokki om zelf iets in elkaar te knutselen.
Ik heb het ooit zo gedaan met een gewone gsm waar een modem in zit. Probleem was dat bij mass onvangst de gsm software (nokia) steeds vast liep bij hoge traffiek (>15 sms/ minuut). Bij zelf geschreven software (smslib) en bij gammu en gnokki liep deze vast.

Vandaar dat ik overgestapt ben naar 'Tim B'. Werkt tot op heden perfect...


Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”