Zelf een PBX draaien (tutorial)...animo?

Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik merk dat steeds meer en meer UB'ers interesse beginnen krijgen in het hele voip gebeuren. Specifiek merk ik op dat meerdere leden zelf een PBX beginnen draaien of werken met een Fritz om zo een kleine centrale thuis te hebben.

Ondertussen heb ik enkele VOIP operatoren reeds gemaild met de vraag of ik een (gratis & tijdelijk) trunkaccount kon verkrijgen bij hun om een eventuele tutorial voor het gratis freePBX pakket samen met die bepaalde VOIP operator op te zetten. Sommigen (meest courante) hebben hier reeds positief op gereageerd. Een kleine "howto" hoe je inkomende lijnen van VOIP leverancier x laat lopen naar je SIP telefoons en hoe je routes kan instellen voor uitgaande lijnen zit dus al snor. Echter wat willen jullie nog zien in deze tutorial (icm FreePBX)?
- IVR
- Queue's
- Time conditions/groups
- Ring groups
- DISA
- ...

Eventueel zou ik - indien mods/admins dit goedkeuren - tijdelijk een 10-tal vps accounts gratis ter beschikking stellen voor een maand voor degene die willen testen met freePBX en hun favoriete VOIP provider. Zo kan je daar al wat prutsen en testen/proberen om het dan, als alles naar je zin is, het te proberen op een "echte" vps. Enige wat je moet doen is de configuratie backuppen en bij je VPS provider deze opnieuw restoren. Of koop een Raspberry PI en zet deze in colocatie, mogelijkheden genoeg!
Laatst gewijzigd door krisken 12 apr 2013, 18:20, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb intussen de Raspberry Pi type B met FreePBX lopen maar ik ben er nog niet toe gekomen om me voldoende te verdiepen over alle instellingen hiervan. Als er een how-to gemaakt wordt, zou ik buiten de goede voorstellen die je doet, ook eventueel enkele voorbeelden geven rond het aanmelden van extensies op FreePBX (hyperbasic, ik weet het maar toch heb ik er even mee zitten klooien voordat ik het werkend kreeg vooral dan de fysieke telefoons).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

De bedoeling is om eerst een simpele basic set up te maken : één telefoonnummer, één extensie, één inkomende lijn, twee uitgaande lijnen (bvb voipprovider A voor fix, voipprovider B voor mobile), en hier dan op verder borduren.

Telefonie = EDPnet + OVH
Razornord
Pro Member
Pro Member

Super initiatief! Ik hoop dat er nog veel volk volgt. Ik had nog enkele ideeën maar eerst de basics. :-)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ideeën voor verdere zaken mag je zeker posten hoor, dat is juist wat ik wil. Ik ken *iets* van freePBX maar ook niet alles. Wat ik in de openingspost had gezet was enkel wat ik er van kende :) Mochten er nog extra vragen komen, moet ik er mij dus ook eerst nog in verdiepen.

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Tutorial voor de raspberry zou wel cool zijn, die heb ik ook liggen. Kan ik dan eventueel ook een videotutorial van maken om er bij te plaatsen :) voor wie u tutorial visueel wil zien. Ik wou mij er al een tijdje in verdiepen :).

Sent from my Lumia 900 using Board Express
benny
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Krisken, tof idee. Zelf al wat liggen te spelen met freepbx op vmware, al die basis dingen lukken wel (zoals bijvoorbeeld anonymous en fakenummers naar de IVR), maar de problemen zitten hem in de gekke situaties die niet te reproduceren zijn, bijvoorbeeld soms automatisch naar hold met wachtmuziek na een half uur bellen ofzo. Zoveel settings in freepbx, dus een basis tutorial om mee te vertrekken is altijd tof. Ook die logfile uitpluizen bij problemen was niet zo gemakkelijk.

Wat zijn de voordelen om met een VPS account te werken ipv zelf thuis iets hosten ?
Ik veronderstel het stroomverbruik, geen natting problemen(heeft me een nacht gekost :bang: ) en vast ip adres.

Maar, geeft zo een VPS niet nog meer vertraging van de audio ? Dus langere route over meer hops van de udp pakketen over het internet.
(Schoonmoeder en vrouw vinden het nu al niet tof dat ze niet samen tegelijk kunnen vertellen :lol: )

Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

OVH  <--internet-->  vps freepbx      <--internet-> belgacom vdsl   <--lan--> telefoon
OVH  <--internet-->  belgacom vdsl    <----lan----> freepbx         <--lan--> telefoon
( nu ongeduldig aan het wachten op de levering van een fritz 7570 vanuit duitsland )
Razornord
Pro Member
Pro Member

[youtube]GXHc6yZqep4[/youtube]

Voor moesten we al goed gevorderd zijn, zou ik dit willen doen met FreePBX. Dat het gaat in combinatie met Arduino, bewijst onderstaand filmpje. Maar zoals ik zei: eerst de basics in orde krijgen. :-D

[youtube]zOnF97u8OwQ[/youtube]

Als dat allemaal kan, zijn de mogelijkheden redelijk breed als het aankomt op domotica: denk hierbij bijvoorbeeld aan het op of afzetten van alarmsystemen die ook kunnen bellen naar het GSM-nummer als ze geactiveerd worden en zulke zaken.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Zou helemaal geweldig zijn ! :-)

Misschien dat het instellen/mailen van voicemails ook wel interessant is ?
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Ik zou zo'n tutorial wel interessant vinden, meer uit interesse dan uit praktisch nut.

Wat ik nu bijvoorbeeld nog niet goed vat is wanneer een trunk nodig is in plaats van een gewone SIP verbinding (met andere woorden wat *is* een trunk...)
thvranken
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ik ben zelf ook aan het experimenteren met FreePBX op een Raspberry Pi. Tot nu toe werkt alles vrij goed.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

florisla schreef:Ik zou zo'n tutorial wel interessant vinden, meer uit interesse dan uit praktisch nut.

Wat ik nu bijvoorbeeld nog niet goed vat is wanneer een trunk nodig is in plaats van een gewone SIP verbinding (met andere woorden wat *is* een trunk...)
Kort door de bocht : een trunk is een rechtstreekse verbinding met de voip servers waarbij je zelf maar je plan moet trekken in alles. Je krijgt letterlijk een link met een hoop telefoonnummers die aan jou zijn toegekend, voor de rest moet je helemaal je plan trekken. Maar das meteen ook het leuke : je kan dingen als een IVR (druk 1 voor dit, druk 2 voor dat, ...) opzetten :)

Telefonie = EDPnet + OVH
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

thvranken schreef:Ik ben zelf ook aan het experimenteren met FreePBX op een Raspberry Pi. Tot nu toe werkt alles vrij goed.
Hier van't zelfde. Een tip: absoluut de Rpi niet overclocken :)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

krisken schreef:Kort door de bocht : een trunk is een rechtstreekse verbinding met de voip servers waarbij je zelf maar je plan moet trekken in alles. Je krijgt letterlijk een link met een hoop telefoonnummers die aan jou zijn toegekend, voor de rest moet je helemaal je plan trekken. Maar das meteen ook het leuke : je kan dingen als een IVR (druk 1 voor dit, druk 2 voor dat, ...) opzetten :)
'Zelf je plan trekken' wat houdt dat dan precies in? Op wel valk (protocol-gewijs) doet Asterisk dingen die anders door je SIP provider worden gedaan?

Een IVR opzetten zou in principe toch ook moeten kunnen als je Asterisk configureert met 1 enkele SIP lijn, niet? Ik snap dat een trunk veel flexibeler is, maar hoe dat nu precies werkt ontgaat me toch nog steeds.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Je hebt helemaal geen trunk nodig om een IVR op te zetten. Een trunk is enkel nodig indien je meerdere nummers via 1 enkele SIP verbinding wilt sturen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
thvranken
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

fryelectro schreef:Een tip: absoluut de Rpi niet overclocken :)
Zelf heb ik nog geen overclock uitgeprobeerd. Welke problemen traden dan op? En vanaf hoeveel MHz was dat?
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Ik was heel moderate gebleven, 2 stapjes of zo. Alles ging heel goed tot enkele dagen later ik niet meer kon sshen en de apache ook geen nieuw processen wou launchen. Asterisk bleef wel gewoon doorwerken. Ik heb hem dan laten resetten door Tim.bracquez en dan de logs nagecheckt: niks gelogged tot de reset. Sinds het weghalen van de overclock is dit ook niet meer voorgevallen...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik zou een pbx vooral interessant vinden om te queuen: als één uitgaande lijn gebruikt wordt, automatisch met de tweede lijn uitbellen. Dat is nuttig bij providers als OVH die maar 1 uitgaande lijn tegelijk aanvaarden (toch bij ligne sip individuelle). En daarnaast zou ik in zo'n tutorial ook op zoek gaan naar het verschil tussen trunk en gewone sip-lijn. Wanneer heb je wat nodig, met concrete voorbeelden. Ik zou zelf een PBX willen draaien op een Synology NAS server (Asterisk, is beschikbaar)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 23 keer

het kan zoiets eenvoudigs als een "flag" in raspbx justzetten zijn voor "nat" toe te passen...

ik raad je eerder aan om dit te gebruiken : http://nerdvittles.com/?p=3026
Nerd Vittles is DE expert als het over Asterisk implementaties gaat en hij heeft een distributie op maat van Raspberry gemaakt
en dan staan alle zaken om sip/RTP direct goed... moet je je nog allleen over trunks, extensies en dialplans zorgen maken...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Nog een functie waarvoor ik een PBX zou overwegen: het aantal uitgaande oproepen en unieke telefoonnummers tellen. Bij OVH ligne sip individuelle is het aantal unieke nrs beperkt tot 100, en je krijgt daar nu totaal geen info over. Misschien kan er een soort teller ingebouwd worden in een PBX?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

ik heb bij ovh momenteel 3 'nummers'...
5 'groepen'
en al 1 did... 1tje bezig met porteren

ik heb specifiek 3 "facturatie" accounts aangemaakt
maar die kunnen niet inloggen?
ook kunnen ze hun eigen "krediet" niet koppelen of het is voor het main account?

en hoe krijg je die 150 euro omlaag? ik wil niet opeens met 150 euro gefactureerd worden;
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Is dit trouwens goed van thuis uit te draaien? Ik heb nog het eerste model B van de Raspberry dus niet de gaten om hem in een datacenter onder te brengen :)
Ik wil wat experimenteren met wachtrijen, wachtmuziekjes, etc... :P
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dit kan je zeker en vast doen op je raspberry!

Telefonie = EDPnet + OVH
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

ik deed het vroeger zelfs op een "vmware" (beetje schokkerig geluid...problemen met timing die virtueel niet goed ging) ... ook velen hebben het indertijd op een "soekris" gedraait
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat is hier precies een beetje stil gevallen, is hier nog een update van? (want van mij is er nog steeds interesse alleszins).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Er zijn bepaalde zaken die eens overkeken zijn, maar wat stilgevallen inderdaad.
Misschien dat ik nu, nu ik meer tijd heb, er nog eens aan moet denken :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Bump, lukt het denken? :lol:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Denken lukt, maar het is er aan beginnen hé :)
Zoveel interesse in?

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Bwaja, lijkt me tof om zaken mee uit te testen en over bij te leren. Heb de software inmiddels al eens virtueel getest, maar nog geen tijd gehad me er echt in te verdiepen want het is wel een uitgebreid pakket als ik het zo op het eerste zicht zag :) een goede basic tutorial om uit te proberen op men RPI is dan wel welkom ;)
De uiteindelijke bedoeling is een werkend systeem te hebben tegen dat ik verhuis, met doorschakelen tussen toestellen en misschien een keuzemenu (aangezien we waarschijnlijk met 2 gaan huren)
Ghislain
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 21 keer

krisken schreef:Denken lukt, maar het is er aan beginnen hé :)
Zoveel interesse in?
Ik ben alvast zeer geinteresseerd :-D
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Als je een Synology NAS hebt, kan je daar ook Asterisk op draaien.
http://www.synology.com/dsm/dsm_app.php ... d#Asterisk
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”