Overstappen van Dommel naar Scarlet of edpnet

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

Ik zou graag willen overstappen van ADSL naar VDSL2. Ik zit op dit moment nog op een 4.6 Mbps ADSL profiel en aangezien Dommel de laatste tijd hier meer en meer problemen geeft, lijkt het me het beste om over te stappen op Scarlet of edpnet in de plaats van bij Dommel te blijven.

Welke van de twee providers raden jullie aan? We hebben hier op dit moment nog geen digitale tv, maar dit gaat in de toekomst waarschijnlijk nog veranderen natuurlijk. Op dat gebied lijkt het alleszins beter om voor Scarlet te kiezen, nee?

En dan nog een belangrijke vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen dagen zonder internet val tijdens de overschakeling? Wat moet er in de opzeggingsbrief staan en wanneer kan deze best verstuurd worden? Bij Dommel moeten de facturen tegen de 11e betaald worden en de 'renew date' is de 18e (dat is dus de datum waarop de volumelimiet gereset wordt).
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Heb je al een lijntest gedaan? Welke resultaten? Want als ze tegenvallen, moet je mss. ook TN overwegen. En wil je internet+tel+TV met enkel het hoogst nodige, dan kan je Snow mee overwegen. Wil je meer toeters en bellen (Fon, TV Overal, etc.) en/of een GSM abo mee in 1 pack steken, dan moet je Belgacom ook mee bekijken. Dus buiten de lijntest, eens volledig opsommen wat je allemaal wilt hebben.
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

De lijntest heb ik inderdaad gedaan en ik krijg 30 Mbps down en 6 Mbps up. Ik wil op dit ogenblik enkel internet en na een tijd waarschijnlijk ook digitale tv.

Ik verbruik 350-400 GB per maand en dit wordt in principe enkel gelimiteerd doordat ik enkel 's nachts download aan volle snelheid (omdat anders surfen enzovoort te traag gaat en de verbruikte bandbreedte maar voor 50% meetelt 's nachts). Als ik aan 30 Mbps kan downloaden gaat het dichter tegen de 1 TB per maand zitten. Telenet is relatief gezien duur en AFAIK zit je daar met een FUP waar je waarschijnlijk bijlange niet aan 1 TB mag komen. Als ik het goed begrijp is 'onbeperkt' bij Scarlet en edpnet ook echt onbeperkt en geen FUP?
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Diod schreef:enkel internet en na een tijd waarschijnlijk ook digitale tv.
tja, je moet toch eens de optelsom maken, we weten niet wat je allemaal hebt nu, maar bvb.: Dommel internet nu 29€ (???) + klassieke telefonie (???) 20€ + kabel 13€ is al >60€. Dan is ScarletOne al direct duidelijk goedkoper met onbeperkte download; Snow nog een pak goedkoper maar wel met FUP. Maar ga je echt 1TB downloaden??? Dus veel parameters die de keuze beïnvloeden...
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

Weten dat ik onbeperkt kan downloaden en uploaden zonder dat ze me op smallband kunnen zetten is toch wel vrij belangrijk. Alleszins belangrijker dan de snelheden die Telenet mij aanbiedt. Ik ga niet elke maand 1 TB er doorheen jagen (denk ik), maar het moet mogelijk zijn zonder dat ze me op smallband zetten.

We zitten hier trouwens ook met een alarm dat moet kunnen uitbellen. Moet er iets speciaals gebeuren wanneer je van ADSL naar VDSL2 gaat? Andere splitters ofzo?
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

alarm -> dan zou ik een klassieke tel.lijn behouden, maar met een BGC pack kan je mss. nog net iets goedkoper af zijn dan nu. Ik ga er in de berekeningen/veronderstellingen van uit dat je maar 1TV wilt aansluiten, want meer toestellen bij BGC TV doet de kosten oplopen (ook aan de binnenbekabeling denken, geen coax meer maar netwerkkabel).
Zoals reeds geschreven veel parameters die een rol spelen om één v/d veel mogelijke alternatieven te kiezen
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

Ja het leek mij inderdaad ook het beste om gewoon de klassieke telefoonlijn te behouden zoals we nu hebben zodat we zeker geen problemen krijgen met het alarmsysteem.

Het zou inderdaad de bedoeling zijn om maar 1 tv aan te sluiten.

De packs van Belgacom lijken telkens duurder te zijn dan die van Scarlet. Scarlet ziet er het beste uit qua prijs en eigenschappen, voor mij toch.
Er is wel geen netwerkaansluiting aan de tv, enkel kabel. Maar als het echt nodig blijkt is het mogelijk om er een netwerkkabel naar te trekken. Waarschijnlijk zou het dus makkelijker zijn om voor tv Telenet te nemen, maar dat zou ~21,7 euro per maand kosten (kabel + digitale tv) terwijl tv bij Scarlet maar 12 euro is als je het tv + internet pack neemt.

Al bij al komt Scarlet er voor mijn behoeften dus als winnaar uit. Nu zijn het vooral nog de dingen van de 3e paragraaf van mijn eerste post die ik mij afvraag:

En dan nog een belangrijke vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen dagen zonder internet val tijdens de overschakeling? Wat moet er in de opzeggingsbrief staan en wanneer kan deze best verstuurd worden? Bij Dommel moeten de facturen tegen de 11e betaald worden en de 'renew date' is de 18e (dat is dus de datum waarop de volumelimiet gereset wordt).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Scarlet is geen klassieke telefoonlijn. Enkel bij BGC kan je die nog krijgen. En die kost een hap als je ze niet in een pak neemt.

Wat dacht je van een start pack bij BGC met internet, telefoon en de optie onbeperkt downloaden? Tv bij telenet ofwel bij bgc erbij in het pack om meer uit te sparen.

Uiteindelijk is telenet tv enkel interessant als je nog tv's analoog wil aansluiten omdat je dan decoders uitspaart. Bij bgc en tnt zijn decoders even duur om te huren.

Als je zeker niet zonder wil zitten, zal je pas mogen opzeggen eens het nieuwe is geinstalleerd. Zet alvast je eventuele domiciliering stop, en betaal manueel. Anders zouden ze wel eens blijven pakken :p.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

Het was altijd de bedoeling om gewoon bij Belgacom te blijven voor de telefoonlijn, zoals we nu al doen.

Ik had niet gezien dat als je het Internet Everywhere Comfort + telefoon pack neemt, je wel unlimited kunt downloaden ipv. maar 150 GB zoals bij Internet Everywhere Comfort apart. Dan is Belgacom inderdaad wel iets goedkoper, toch als ik sowieso bij Belgacom moet blijven voor de telefoonlijn. Ik veronderstel dat unlimited bij Belgacom echt wel unlimited is en geen FUP zoals bij Telenet?

Domiciliering hebben we gelukkig nooit gebruikt bij Dommel aangezien ik hier en daar las dat daar soms problemen van kwamen.

Dus wat ik eigenlijk zou moeten doen is bij mijn nieuwe provider een internetaansluiting aanvragen en dan pas een opzeggingsbrief sturen als ik de aansluitingsdatum weet? En in die opzeggingsbrief moet ik Dommel zeker een maand de tijd geven om mijn abonnement te annuleren?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

BGC is unlimited 500 GB + dan ongelimiteerd gratis volumepacks van 20 GB. Er is in het BGC forum een sticky met een macro om een hoop van die volumepacks te kopen.

Telecomwet voorziet dat je geen opzegtermijn meer hebt als je zelf een datum van stopzetting opgeeft. Maar Dommel kent die wet blijkbaar nog niet zo goed. Lees hier: viewtopic.php?f=57&t=37068
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

Wel idioot dat je volume packs moet zitten bijnemen terwijl het toch unlimited zou moeten zijn, ook al zijn ze gratis. Het ziet er mij een vrij geniepige manier uit om toch een limiet van 500 GB te kunnen afdwingen zonder contractbreuk te plegen, moesten ze dat ooit willen. Maar uiteindelijk is het, als ik ook digitale tv neem bij Belgacom, wel wat goedkoper (~57.5 - 59.95 euro/maand voor telefoon, internet en tv) dan bij Scarlet (~67 euro/maand voor Belgacom telefoonlijn + internet en tv bij Scarlet).

Dat opzeggen gaat ook plezierig worden... Maar goed, dus eerst aanvragen bij Belgacom. Dan als ik de aansluitingsdatum krijg, een aangetekende brief naar Dommel sturen dat ze 1 dag voor het begin van de eerstvolgende facturatiemaand (na de aansluitingsdatum) mijn abonnement moeten stopzetten.
Ik moet mijn facturen betalen op de 11e dag van de maand en er staat bij mij telkens als 'renew date' de 18e. Dus stel dat ik een aansluitingsdatum van 19 april krijg, kan ik in de opzeggingsbrief best zeggen dat ze op de 17e mei mijn aansluiting moeten stopzetten? En als ze mij een factuur sturen dat ik op de 11e mei moet betalen voor 18 mei-18 juni, deze niet betalen en een aangetekende brief hierover sturen?
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”