Fibernet120 - Krijg je modem of router?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Hoi mannen,

Als ik Fibernet 120mbps aanschaf bij Telenet, ontvang je dan een modem-router of is het ook mogelijk enkel een modem te krijgen. Ik vind de Telenet router-modems nogal zeer flauw wat snelheid en bereik betreft. Of heeft Telenet hier ondertussen al iets aangedaan en is hun nieuwe hardware beter?

Ik woon in een redelijk grote ruimte en heb zeker snel, stabiel Internet nodig dat ik ook vanop tientallen meter met verschilende muren ertussen ook nog kan gebruiken
Dell Studio XPS 1645 / Red Leather i720QM | 4GB DDR3 1333Mhz RAM | 16" RGBLED Full-HD screen | 1GB ATI 4670 Graphics | Blu-Ray Burner | 256 GB SSD | Bluetooth | Dell Wireless (a/b/g/n) | Windows 7 Ultimate | 3 years Next-Business Day Premium Warranty + 3 years Accidental Damage Support
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik heb indertijd zonder problemen een modem only gekregen, de installateur deed zelf het voorstel als hij mijn huidige router/switch/ap opstelling zag... :) Er is dus zeker een mogelijkheid om een modem-only te krijgen, maar je moet in de meeste gevallen wel een goeie uitleg hebben waarom je een modem only wil denk ik. Nu, de huidige all-in modem-routers zijn wel al verbeterd heb ik de indruk, maar ik heb er verder totaal geen ervaring mee.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
stevos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Een paar weken geleden gecontacteerd geweest door de klantendienst om mijn oude arris docsis 2 te komen vervangen naar een Docsis 3, een uurtje later viel mijn euro... Naar de klantendienst gebeld en doorverwezen naar de technische dienst. Uitgelegd dat ik mijn eigen router/ap's heb. De persoon van de technische dienst wist meteen waarover het ging (dubbele nat etc.) Dit is duidelijk in het ticket vermeld en de technieker is dit netjes komen plaatsen. :banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Synthesis schreef:Ik woon in een redelijk grote ruimte en heb zeker snel, stabiel Internet nodig dat ik ook vanop tientallen meter met verschilende muren ertussen ook nog kan gebruiken
Indien WiFi bereik je enig probleem is, dan is dit - volgens mijn bescheiden mening - absoluut géén reden om een Modem-only te gaan vragen. In jouw geval zou ik opteren voor de modem/router (Homegateway), waarachter je - op de meest geschikte plaats in huis - een bijkomend wireless accesspoint hangt.

Alleen als je specifieke behoeftes hebt (servers, VOiP), kan het lonen om een modem-only te gebruiken, en daarachter je eigen router.
Roygenz schreef:maar je moet in de meeste gevallen wel een goeie uitleg hebben waarom je een modem-only wil denk
In principe krijg je op eenvoudige vraag (en soms mist wat aandringen :)) een modem-only. Het is niet aan Telenet om jouw argumenten te beoordelen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je toch al je eigen router hebt (EN kunt beheren), kan je idd beter een modem only vragen, al is het maar omdat de homegateway enkel via de telenet site kan geconfigureerd worden, dus als je internet of hun site platligt kan je ook je eigen netwerk niet meer beheren. (opgelet: dit houdt in dat je een extra switch moet steken en bekabelen naar je digicorder toe, indien je ook tv hebt en interactief wil gebruiken, want die mag niet achter je router hangen, maar moet "rechtstreeks" op de modem aangesloten zijn via switch)
Heb je daarentegen niet veel kaas gegeten van netwerken, ben je niet bereid het te leren, of heb je geen directe familie / vrienden die zin hebben om dat te doen, kan je mss makkelijker af zijn met hun gateway.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Als je toch al je eigen router hebt (EN kunt beheren), kan je idd beter een modem only vragen
Op zich ben ik hier niet mee akkoord... de meeste mensen die een eigen router hebben doen hier namelijk niets speciaals mee wat de TN router ook niet kan. Louter het "hebben van" is dus als criteria zeker niet voldoende. Besef trouwens ook wat de gevolgen zijn van het vragen van een modem-only... bv. met de nieuwe Yelo software voor je Digicorder zal je op die manier niet je eigen media kunnen bekijken !
ITnetadmin schreef:al is het maar omdat de homegateway enkel via de telenet site kan geconfigureerd worden, dus als je internet of hun site platligt kan je ook je eigen netwerk niet meer beheren
Ja want je router configureer je iedere dag :bang:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Topicstarter heeft klachten over Wifi-bereik en routerdoorvoorsnelheid van de TN-Homegateway, een eigen router is dus de aangewezen oplossing.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:routerdoorvoorsnelheid
Dat maak jij ervan... je kan het evenzeer lezen als snelheid van de WIFI verbinding.
raf1 schreef:een eigen router is dus de aangewezen oplossing.
Een overhaast conclusie wat mij betreft !
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:al is het maar omdat de homegateway enkel via de telenet site kan geconfigureerd worden, dus als je internet of hun site platligt kan je ook je eigen netwerk niet meer beheren
Ja want je router configureer je iedere dag :bang:
Nee, maar net wel wanneer er iets scheelt. En laat een onderbreking van je internet nu NET samenvallen met een nood aan het checken van je settings om het probleem te diagnoseren.

En ja, die nieuwe software van je digicorder werkt dan mss niet, maar die kende ik nog niet bij schrijven; trouwens, yelo gaat meer dan wss toch betalend, dus heb k het gevoel dat die nood wel niet zo hoog zal liggen op lange termijn.

Ik blijf erbij, eigen beheer wanneer je die kan of wil leren is altijd de beste oplossing. Maar die discussie zet ik indien gewenst liever verder in dat lange topic over modem vs router, alvorens we het forum weer volledig vervuilen daarmee :-)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Maar die discussie zet ik indien gewenst liever verder in dat lange topic over modem vs router
Ik denk trouwens dat we die discussie al gehad hebben... misschien niet direct met jou, maar ik heb in het verleden nog gemerkt dat sommige mensen meteen aanbevelen om een modem-only te vragen waar dit absoluut niet nodig is (WIFI problemen - trouwens de nieuwe combi's blijken heel goed te zijn op dat punt), de TS vaak absoluut geen netwerkkennis heeft (algemeen gezien, ik spreek niet over deze thread specifiek), en niemand stil staat bij de gevolgen van een modem-only (Homespot access, Yelo, IPv6, ...).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”