Cyberoorlog met Belgische pc's

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BRUSSEL - Meer dan een miljoen computers in ons land zijn besmet met kwaadaardige software. Criminelen kunnen er de controle van overnemen.

Bijhouden welke websites u bezoekt. Hoe lang u ze bezoekt. Welke gebruikersnaam en welk paswoord u gebruikt, voor om het even welke site. Wat u zoekt via Google. Uw chatgesprekken. Uw online bankrekeningen. Uw aandelenportefeuille, uw e-mails, uw privéfoto's...

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 9_00524070
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Heb het ook gelezen. Maar ik heb sinds jaar en dag alle maatregelen genomen op mijn Windows PCs die er te nemen zijn. Ik maak me sterk dat mijn PCs niet besmet zijn en dus tot de 73 % horen die niet besmet zijn.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Het percentage besmette UBers zal een pak lager liggen... 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De toestellen raken geïnfecteerd via ... of door gebruik te maken van Internet Explorer.
Weer een lekker simplistisch uitspraak... alsof er in Firefox geen bugs zitten.
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 25 keer
Contacteer:

Blijkbaar werd die populaire "eternal moonwalk" video van stubru ook gebruikt om pc's te infecteren: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... rlogBelgie
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Zijn dit dan 1 miljoen pc's zonder virusscanner?

Want je mag toch verwachten dat de huidige scanners (die zich nog updaten) deze exploits/software zou moeten herkennen?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Helemaal geen garantie, maar het is al beter dan zonder natuurlijk.
Scan uw pc met 5 verschillende malwarescanners en veel kans dat ze alle 5 andere dinge vinden.
Limey
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2013, 09:10
Bedankt: 9 keer

5 virusscanners.. amaai.... blijf gewoon op Linux/Mac...
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Wat zijn we geestig vandaag ...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Teebee schreef:Zijn dit dan 1 miljoen pc's zonder virusscanner?

Want je mag toch verwachten dat de huidige scanners (die zich nog updaten) deze exploits/software zou moeten herkennen?
Precies, ja. Dat is de hamvraag. Ik stelde deze vraag hier vroeger ook al. En de media zou daar beter eens op focussen.

En uit mijn eigen ervaring weet ik ondertussen wel heel zeker dat de huidige anti-viruspakketten al die bedreigingen niet meer kunnen volgen.

Meestal zijn verouderde flash en javasoftware de 'ingang'.
Maar wat mij betreft zou je toch mogen verwachten dat een up-to-date AV programma ook die besmettingen signaleert ...
Daarnaast is zo'n populaire website dus zo lang actief geweest zonder dat iemand iets heeft opgemerkt wat de besmetting betrof ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Los van het feit of dat erg is of niet, maar hoe zou je dat zelf aanpakken om zo'n besmetting, die tot voor kort geen enkele actie bleek te ondernemen, te detecteren ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:... maar hoe zou je dat zelf aanpakken om zo'n besmetting
Mijn beste, ik zou het echt niet weten hoe IK dat moet aanpakken. Ik ben geen av programmeur en ik beweer ook niet programma's te verkopen die besmettingen buiten houden.
Want wat wel duidelijk was: deze pc's waren besmet, de besmetting werd pas later uitgebuit.

Eigenlijk toont je stelling mijn gelijk aan. Reguliere AV softwarefabrikanten hebben er geen antwoord meer op, alleen mogen ze dat niet hardop zeggen (anders gaat iedereen voor een gratis Av versie, die ook wel "wat zal helpen in veel gevallen " ...)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

fredo66 schreef:En de media zou daar beter eens op focussen.
Inderdaad, ik zat toevallig mee naar het nieuws op de VRT te kijken en daar werd gewoon gezegd: 1 miljoen computer via de external moonwalk en voor de rest werd er niets verteld. De eerste reactie van mijn vader: "Kan dat? En kan je daar iets aan doen?"

In die reportage werd het zo voorgesteld: "Het gebeurt en je kan er niets aan doen.". Een beter signaal zou zijn: "Dit gebeurt voornamelijk bij out-to-date software en slecht beveiligde computers." (*). Dan gaan enkele mensen toch iemand (in de familie) zoeken die op z'n minst de software kan updaten en een (virus)scanner kan installeren.


(*) Ik spreek mij niet uit over deze specifieke lek. Als het een lek is recente software, dan kan de modale gebruiker er ook niets aan doen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Het is al jaar en dag geweten dat er een pak onbeveiligde computers aanwezig zijn op het net. Hoeveel mensen zijn er niet die een pc met een proefabonnement mcafee aanschaffen en dit niet verlengen. Voor je het weet zijn ze besmet. Zelf heb ik vier kennissen die helemaal niet beseffen dat een antivirus nodig is, of negeren steevast een bericht voor een licentie te vernieuwen. Ook mensen die een website beheren en statistieken bijhouden zullen snel beseffen dat ook PC's met windows 2000 nog op het net surfen.
eenmaal je een besmette site bezoekt, of een dubieus filmpje start en het kwaad is snel geschied.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Het Nederlandse jeugdprogramma het Klokhuis heeft vorige week een uitzending over hackers gemaakt:

http://www.ntr.nl/player?id=15420470
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Goed dat er zo'n programma's gemaakt worden maar in welke leeftijdscategorie moet ik dit filmpje plaatsen.
Ze gaan er altijd zo belachelijk mee om, het stukje van de steekmug en de gouden drol daar kwam ik horendol van...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”