Telefoonnummer omleiding vanuit FritzBox

Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Beste,

Ik heb een FritzBox welke al mijn VoIP telefonie beheert en waarop 4 DECT telefoons zijn aangemeld.
Inbound:
-2 Nummers via WeePee (incoming numbers bedoel ik dan).
Outbound:
-1 Betamax account (Internetcalls), alle outbound nummers gaan via deze.

Nu is het zo dat dus de noodnummers 100/112/101 niet te bereiken zijn via WeePee noch via Betamax.

Daarom zat ik dus met volgende idee:
- Als iemand 101 belt vanaf een intern DECT toestel moet hij doorverbonden worden met het lokale nummer van de PolitieZone (de zone doet zijn eigen dispatching dus is 24/24 te bereiken via een lokaal nummer).
- Als iemand 100 of 112 belt moet ie doorverbonden worden met de lokale nummer van de spoedgevallendienst van het lokale ziekenhuis (eveneens 24/24 bereikbaar).

Beide hulpdiensten beschikken dus over een gewoon zonaal nummer (in de genre als 03/760.xx.xx) welke 24/24 bemand zijn.

Kan ik de FB instellen om die calls naar 100/101/112 om te leiden naar een zonaal nummer?

Zoja: hoe doe ik dat?

Alvast bedankt!
KenVdB
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Voor de 101 is het misschien mogelijk. Als de zone een eigen dispatching heeft, beheren ze immers zelf hun oproepen. Vanuit het CIC worden die gewoon doorgestuurd naar de zone.

Voor de 112 lijkt mij dat alvast veel tijdverlies. De spoedgevallendienst mag zijn voertuig enkel uitsturen in opdracht van de 100-centrale. Dus als u naar de spoedgevallendienst belt voor dringende hulp, kunnen wij enkel het nummer 112 doorgeven en wachten op een opdracht van de 100-centrale alvorens te vertrekken.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Zelfs als de zone zijn eigen dispatching niet beheerd is er een regeling dat *normaal gezien* , alle oproepen die s nachts toekomen op het lokaal nummer (snachts: wanneer het kantoor dus niet bemand is) doorgeschakeld worden door hun naar de CIC.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Ik denk niet dat je met de Fritz!box een bepaald nummer dat je belt, automatisch kan later vervangen door een ander. Je kan enkel instellen via welke weg (vaste lijn, SIP provider) bepaalde nummers moeten lopen.

Met een Linksys dial plan gaat dat wel, als ik mij goed herinner. In dat opzicht is de Fritz!box wat minder flexibel.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Spijtig. Enige mogelijkheid is dus eigenlijk een usb stick met sim kaart, en de voice van die gesprekken te routeren via gsm...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Precies, zelfde probleem hier gehad. Als iemand een nummer intikt op een toestel, kan de fritzbox dat niet omzetten naar een ander nr. Voor dit specifieke probleem zou je een SIM-kaart en een UMTS-stick kunnen aanschaffen en die in de fritzbox usb poort prikken. Vanaf dan heb je mogelijkheid om via de sim-kaart naar de hulpdiensten te bellen. Alternatief is om een abo bij OVH te nemen, die ondersteunen hulpdiensten, en zijn eigenlijk nog goedkoper dan combi Weepee-Betamax
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Kan je met een UMTS stick in de Fritz!box hiermee bellen?!? Dat is toch enkel voor data?

Je hebt een SIMbox nodig, en die kan je dan via de analoge poort aansluiten. Dat zal wel werken.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Ik dacht dat Philippe (hier op het forum) een soort van work around voor had gemaakt, dacht dat toch ergens te hebben zien passeren... Ik kan mis zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Philippe heeft dat opgelost met een 3G stickje (Mobile Vikings).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Weer iets bijgeleerd ivm. vervangen van nummers... Ik dacht dat de Sipura/Linksys/Cisco/Belkin? ATA's dat wél konden via de dialing rules...
Computer(k)nul
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Philippe en ik hebben samen gezocht naar een stabiel systeem om te bellen via UMTS stick in de fritzbox. Zie elders op het VOIP-gedeelte van het forum. Vanaf versie 5.50 van de FB7390 kan je stabiel bellen via UMTS-stick. Je kan een kiesregel instellen waarbij alle nrs beginnend met een 1 via de UMTS-stick gebeld worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Antwoord op 2 vragen:
  1. Inderdaad, de FritzBox kan uitbellen via een 3G stick:
    • op voorwaarde dat de gebruikte 3G stick "voice enabled" is (dat zijn maar een beperkt aantal).
    • en natuurlijk ook op voorwaarde dat je geen data-only SIM hebt.
    • Als beide voorwaarden voldaan zijn, verschijnt een optie om voice via mobile aan te zetten, en kan je het GSM nummer gebruiken voor uitgaande en binnenkomende gesprekken (kiesregels).
  2. Inderdaad, de FritzBox kan geen nummers vervangen :(
Een alternatieve/goedkopere oplossing is een OVH account aanmaken. Zelfs zonder nummer te porteren, krijg je een geografisch nummer, dat je eventueel alleen gebruikt voor nooddiensten ...

Wat betreft de geografische nummers van de nooddiensten:
  • Ik ben akkoord dat je de 101 kan vervangen door het centrale nummer van de lokale politiezone.
    Bij ons (zone Mira) werkt het als volgt:
    • binnen kantooruren krijg je een bandje: druk "1" voor dringende hulp, druk "2" voor bla bla
      Als je "optie 1" drukt word je doorverbonden met de 101 centrale in Brugge.
    • buiten kantooruren wordt je altijd doorverbonden met de 101 centrale.
  • Maar 112 vervangen door de spoedopname van het lokale ziekenhuis vind ik een héél slechte optie. Zijn vervullen absoluut niet de rol van de "112", en er kan heel veel tijd verloren gaan.
Last but not least: op ieder toestel thuis waarmee je géén hupldiensten kan bellen, raad ik iedereen aan om dat duidelijk te vermelden op het toestel. Je huisgenoten weten het wel, maar niet jouw bezoekers!!!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een andere optie is om 100 te laten doorschakelen naar de brandweer, daar deze meestal werken op dezelfde manier als de politiezone MIRA die Philippe omschreef.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

En als je dan toch bezig bent, kun je misschien ook ineens 'nine one one' naar daar laten gaan. Voor een verwarde Amerikaan die toevallig op bezoek is ;-)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:op voorwaarde dat de gebruikte 3G stick "voice enabled" is (dat zijn maar een beperkt aantal).
Dat is interessant. Heb je misschien enkele modellen die dat zijn?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Veel info over bellen over UMTS met typenrs vind je in deze Duitse draad
http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=240840
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de tips; ik heb me een Vodafone K3520 UMTS stick aangeschaft via eBay in Duitsland (20,- euro), en naast Internet via UMTS kan ik de Fritz!box nu inderdaad ook als SIMbox gebruiken! Nog maar eens een functie erbij, in de al zo veelzijdige Fritz!box...

Dit is inderdaad een handige opstelling om de noodnummers te bereiken; maar in mijn geval is dit echter niet aan de orde aangezien ik ook nog een vaste lijn van Belgacom heb, en de noodnummers dus via deze lijn ingesteld staan. Ik gebruik dit om naar GSM's te bellen voorlopig.
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 15 keer

je kan een quick dial nummer laten verwijzen naar het noodnummer
vb **701 dit nr plak je op het telefoon toestel en zet het evt in het telefoonboek onder 112 of zo.

of als vanity code
**8112 naar 112 of lokaal nr beginnend met 0032 natuurlijk
**8100 naar 100 of lokaal nr
**8101 naar 101 of lokaal nr

andere oplossing is er zo direct niet.

Greetz
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”