maxium lengte adsl kabel? (& 3Mbit) - 1e conclusie [15-1

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
maxicosy
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jan 2003, 11:43

Hallo

Ik ben op dit moment bekabeling aan het leggen en wil graag weten of
volgende scenario's mogelijk zijn en welke snelheid ik zonder problemen
maximum zal kunnen halen:

Ik heb een Eicon USB 2.0 modem; afstand tot de centrale is 1,7KM; adsl
provider is Skynet/Belgacom. Ik haal op dit moment zonder problemen 1Mbit.
Verder overweeg ik ook om over te schakelen naar xs4all voor de 8Mbit.

1) 20 m gewone telefoonkabel (geen utp cat 5) tussen adsl splitter en USB
modem
-3Mbit?
-4Mbit?
-8Mbit? (is dat mogelijk met gewone telefoonkabel en een usb modem of moet
men absoluut een ethernet adsl modem hebben?)

Alvast bedankt!
Maxicosy
Laatst gewijzigd door maxicosy op 15 jan 2003, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

het is perfect mogelijk om 8 mbit te halen (zeker met usb 2.0 ik dacht ook met usb 1.1)
de kabel tss pc en modem moet trouwens zo kort mogelijk zijn is mij altijd gezegd
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gast

SeNsEi Ze0n schreef:het is perfect mogelijk om 8 mbit te halen (zeker met usb 2.0 ik dacht ook met usb 1.1)
de kabel tss pc en modem moet trouwens zo kort mogelijk zijn is mij altijd gezegd


Ik geloof ook dat 8Mbit mogelijk moet zijn, maar waar is de grens tussen wat werkt en wat minder goed zal presteren (of helemaal niet zal werken) ?
Xs4all.be verkoopt bijvoorbeeld alleen maar ethernet adsl modems en ze hebben naar het schijnt slechte ervaringen met usb modems op 8Mbit. Sommige mensen hebben het over een theoretisch lengte van max 15m, andere hebben het over 20m. Wat in elk geval goed werkt in mijn geval is 20m op 1Mbit.

Maar hoe zullen de prestaties evolueren bij hogere snelheden?

Thanks
Maxicosy
Gast

SeNsEi Ze0n schreef:het is perfect mogelijk om 8 mbit te halen (zeker met usb 2.0 ik dacht ook met usb 1.1)
de kabel tss pc en modem moet trouwens zo kort mogelijk zijn is mij altijd gezegd


8 Mbit is een theoretische waarde, die alleen benaderd kan worden in testomstandigheden. Ze bedoelen dus eigenlijk gewoon da ze uw lijn ni beperken.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

als ze yuw luijn niet limiteren dan kan je 8 mbit halen in theorie, dat is wat ik bedoelde, als er veel mensen hiervan gebruik maken dan kan het zijn dat xs4all deze selheid niet kan behouden door overbelacting
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

maxicosy schreef:Hallo

Ik ben op dit moment bekabeling aan het leggen en wil graag weten of
volgende scenario's mogelijk zijn en welke snelheid ik zonder problemen
maximum zal kunnen halen:

Ik heb een Eicon USB 2.0 modem; afstand tot de centrale is 1,7KM; adsl
provider is Skynet/Belgacom. Ik haal op dit moment zonder problemen 1Mbit.
Verder overweeg ik ook om over te schakelen naar xs4all voor de 8Mbit.

1) 20 m gewone telefoonkabel (geen utp cat 5) tussen adsl splitter en USB
modem
-3Mbit?
-4Mbit?
-8Mbit? (is dat mogelijk met gewone telefoonkabel en een usb modem of moet
men absoluut een ethernet adsl modem hebben?)

Alvast bedankt!
Maxicosy


Hoe korter de kabel hoe beter. Gewone telefoonkabel is heel wat gevoeliger voor storingen zie je.
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat een lange kabel (>20m) blijkbaar niet echt een verschil maakt... dat was wel in de tijd van 1.1Mbit/s.
8Mbit/s zal je waarschijnlijk nooit halen 5-6Mbit/s zou wel nog moeten kunnen (als je dicht tegen de centrale zit, ik weet niet of 1.7km dicht of ver is voor 8Mbit/s)
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Die lengte van je kabel moet je geen zorgen over maken, heb al een installatie gedaan, waar een verlengkabel (gewone telfoonkabel, zoals waar je je oude modem mee verbindt) met 2 rj11'kes op tussen SPT USB en de splitter gestoken, lengte van de kabel: 30m en de snelheid: 3.3Mbit/s

Bleek geen enkel probleem te zijn....

Het enige wat je moet zien is dat je een goede kabel aanschaft, die beetje van stevige kwaliteit is.

Die 8 Mbit/s is iets wat ik nog wil zien of ze dat gaan halen bij xs4all, ik vrees er echt voor :D, eerste en vooral hoop ik voor hen, dat ze rekening houden met de belasting van hun netwerk zoals Sensei zegt of je krijgt toestanden zoals die er nu zijn op Wannadoo. Anderzijds is 1.7Km toch al een eindje ik denk dat je max: 7Mbit/s kan halen theoretisch. Anderzijds moet je ook rekening houden met je usb modem zoals eerder gezegd (usb1.1 en usb2.0 en problemen met usb modems). Ik denk dat usb modems redelijk stabiel draaien tot een 6Mbit/s, denk niet dat ze de volle 8Mbit/s gaan aankunne, het staat wel in de specs, maar ik vrees er eigenlijk een heel klein beetje voor... Een SPT Home zou beter geweest zijn in jouw geval..
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

klik hier

hier zegt een XS4ALL medewerker op hetzelfde bericht als hier:

onze ervaringen zijn niet echt positief met USB & 8mbit.
Het hangt echt af van modem tot modem of je een 8MBIT haalt of niet.

ik wil je dit maar even zeggen om je niet te ontgoochelen bij de eerste
resultaten

groetjes
Arne - XS4ALL
NuKeM
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Wat die afstand tot de centrale betreft. Als je er de ADSL specs op naleest krijg je volgende waarden : (hou er wel rekening mee dat dit labo-waarden zijn (dus onder ideale omstandigheden) :

Snelheid ADSL i.f.v. afstand tot centrale :

So ADSL has a range of downstream speeds depending on distance:

Up to 18,000 feet (5486 m) 1.544 Mbps (T1)
16,000 feet (4877 m) 2.048 Mbps (E1)
12,000 feet (3658 m) 6.312 Mbps (DS2)
9,000 feet (2743 m) 8.448 Mbps
Laatst gewijzigd door Polleke op 08 jan 2003, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

hmm dus toch nog lekker in de buurt voor 8Mbit/s hehe
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

labo-omstandigheden, inderdaad.... in praktijk moet ge geen 8 Mbps verwachten verder dan 1 km van de centrale naar mijn ervaring...
unifirmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2003, 11:50

ik zit op een goei 2km van telefooncentrale (es gebeld naar belgacom)

is dit een beetje goed?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

unifirmke schreef:ik zit op een goei 2km van telefooncentrale (es gebeld naar belgacom)

is dit een beetje goed?


Goed voor? 3.3Mbit/s of 8Mbit/s?

Voor 3.3 zal dat dik in orde zijn.
I love it when a plan comes together!
unifirmke
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2003, 11:50

en voor 8mbits?
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

daar heb ik mijn twijfels aan
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ik heb er ook mijn twijfels over dat je op 2km de volle 8Mbits/s kan halen... moet nog kwaliteit lijn en storingen in kaart brengen... denk het echt niet.

Daarbij ik denk niet dat dat niet erg zal zijn, want ik denk niet dat er een isp in belgië is die -reeds klaar of zich binnen enkele maanden - zijn netwerk kan klaarmaken voor een belasting van 8Mbit/s. Maw wees blij als je al kan aangeloten worden vóór 8Mbit/s en dat je dan nog ongveer 5à6Mbit/s haalt!
I love it when a plan comes together!
maxicosy
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jan 2003, 11:43

CONCLUSIE

Volgende configuratie werkt perfect:
- 20 meter gewone telefoonkabel tussen adsl-splitter en eicon diva usb modem aangesloten op USB 2.0
- afstand tot centrale 1,7KM (volgens belgacom)
- 14% verlies op lijn (volgens belgacom)

gehaalde snelheden: adsl tegen 3360 Kb/sec (parmanent indien de server het toelaat uiteraard)

MAAR WAT NIET WERKT:
adsl splitter (20m tel kabel naar usb modem)-> telefoonstekker (20 meter kabel naar fax) -> telefoonstekker (1 meter kabel naar telefoon)

- de 3 telefoonstekkers zijn parallel aangesloten in de bovenvermelde volgorde
- de 2 kabels van 20 meter zijn in een kabelgoot "tegen elkaar" en er treed interferentie op als meer dan 3 meter kabel vlak naast elkaar ligt in de kabelgoot!!! De interferentie is als volgt: als men via de telefoon probeert te bellen, dan hoort men echo en is er geen kiestoon. Wellicht komt het signaal van de 3de telefoonstekker terecht op de 2de telefoonstekker welke het signaal verder doorgeeft aan de 20m lange fax kabel. De fax kabel geeft vervolgens het signaal door aan de adsl kabel via interferentie en het signaal komt terug binnen via de adsl splitter!!! Op die maner heb je een eeuwige loop!

Kan iemand mijn mogelijk uitleg voor de niet werkende configuratie bevestigen?

Thanks
Maxicosy
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

hmm das raar, normaal moet je gewoon indien alles op hetzelfde contact aangesloten is het volgende doen:
-adsl splitter plaatsen, met daarop 2 5-pollige verdelers.
Van heiruits vertrekt je gewone rj11(20m) lange kable vanuit het rj11 contact op DE FILTER, naar je usb modem, dan leg je een 20m lange kabel van de eerste verdelere bovenop de adslsplitter, naar de fax. Dan op de tweede verdeler sluit je je rj11 kabel aan voor je tel. en normaal mag je geen interferentie hebben.

Bij ligt hier 10tal meter kabel (tel,tel, fax naaste elkaar in een kabelgoot en dat geeft geen enkel probleem.) Ik weet niet hoe het komt bij jou, heb je gewone rj11 kabel gebruikt?

Heb je de 3 verdelers allemaal op hetzelfde contact aangesloten? dus 1 en hetzelfde bgc tel contact in de muur? indien je gebruik maakt van 3 verschillende punten dien je wel overal splitters te plaatsen, met daarboven, de nodige verdelers. (je maag voor tel en fax, daar dan niet de adsl aansluiting gebruiken!)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bij mij thuis is het zo
-In garage (onder huis) inkomende Belgacom kabel verlengd (gesoldeerd en afgeschermd) met FTP kabel lengte 15 meter naar bureel op eerste verdiep.

- Daar centrale verbindingsdoos geplaatst.
- Rechtstreekse aftakking naar Speedtouch home zonder splitter!
- Parallel aftakkingen vanuit de verbindingsdoos naar 3 telefoontoestellen met gewone telefoondraad lengten; 25 - 20 - 2 meter. (bestaande leidingen)
- Splitters VOOR elke telefoon aansluiting geplaatst.

Dus in feite 4 aansluitingen in parallel waarvan 3 met splitter en 1 zonder.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”