Wie maakt me wegwijs?

Plaats reactie
Wim VDB
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 20:39
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Wie kan me wegwijs maken in de wereld van VOIP. We gebruiken een Telefoonlijn Classic van Belgacom met Happy Time XL (39,98 €/2maanden). We betalen ongeveer 20 € per 2 maanden aan telefoonkosten (vaste telefoon).
Is het zinvol om over te schakelen op VOIP? Zo ja hoe begin ik er aan? Ik merk op dat jullie goochelen met termen die echt wel chinees zijn voor me. Wie kan me wegwijs maken?
We staan ook voor de aankoop van een router. Misschien dat we alles kunnen combineren.

We willen ook iets doen aan het volgende probleem: we gebruiken beiden GSM via proximus, maar omwille van goede isolatie hebben we een slecht bereik (ook slecht zendbereik). Kan ik dit ook via VOIP opvangen?
Kan ik gebruik maken van de VOIP zonder WIFI te moeten gebruiken: we hebben internetconnectie in living, bureau en elke slaapkamer - daarenboven een DECT draagbare telefoon van Siemens.
Groeten,

Een leek in de wereld van VOIP.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Er zijn een aantal tutorials hier op het forum met veel nuttige informatie.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Laat je vooral niet afschrikken door het feit dat dit redelijk lange tutorials zijn. Ze zijn heel begrijpelijk opgesteld.

Je zal makkelijk 250 euro of meer besparen op jaarbasis.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Wim VDB
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 20:39
Bedankt: 1 keer

Dank je wel voor jullie reactie. Ik ga dit zeker doornemen.

Is VOIP ook een oplossing voor mijn GSM probleem? Ik heb slecht bereik in onze geïsoleerde woning.
florisla
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 maa 2013, 13:16
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Of Voip een oplossing voor jouw GSM probleem, hangt af van wat je precies een probleem vindt?

Uitbellen kan geen probleem zijn want daar kan de vaste lijn voor gebruiken, niet?
Dus je hebt last van gemiste *inkomende* oproepen?
Wim VDB
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 20:39
Bedankt: 1 keer

Klopt,

Ik vind het erg storend als er inkomende oproepen gemist worden of gesprekken afgebroken worden. We hebben momenteel Happy Time via Belgacom. In de avonduren bel ik dan gratis terug via vaste telefoon naar een GSM, maar dit is niet zo door de dag. En ja hoor meestal bellen ze overdag naar je GSM (ik ben een thuiswerker). Dus vandaar tijd om VOIP in overweging te nemen.

Heel veel dank voor jullie meedenken.
florisla
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 maa 2013, 13:16
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Ik weet niet of het mogelijk is om gemiste GSM oproepen door te schakelen naar een ander nummer.

Met een Voip account is het omgekeerde wel mogelijk: als je een oproep mist op je vast (Voip) nummer, kan je dit laten doorschakelen naar GSM.

Als je Voip zou nemen is in ieder geval het probleem al opgelost dat je moet wachten tot de daluren vooraleer je iemand kan terugbellen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Voor je GSM problemen zie ik een paar oplossingen
  • Je GSM doorschakelen naar je vaste lijn
  • Testen of je betere ontvangst hebt bij een andere operator (BASE/Mobistar). Bel je vrienden op die bij je op bezoek zijn in je huis met je vaste lijn
  • Misschien heb je een slechte GSM. Sommige modellen hebben een slechtere ontvangst dan andere. Ook dit kun je testen door je vrienden "in te schakelen"
  • Verander de isolatie (PE ipv ALU dampscherm)
  • Verhuis ...
Wim VDB
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 20:39
Bedankt: 1 keer

Dag Johan en anderen,

Dank voor jullie meedenken!

We hebben een ecologische woning gebouwd in stro. Dit is één van de factoren die meespelen in het bereik. Ik wil dus ook niet meteen van isolatie veranderen. Daarenboven wonen we ook in een gebied met een moeilijk bereik. Ikzelf heb Base voor mijn werk (voorheen mobistar). In het gezin gebruiken we Proximus. Bij alle drie dezelfde problemen.

De tip doorschakelen van GSM naar vast toestel (of VOIP) lijkt me duur, niet? Ik dacht even dat een Fritz box oplossing zou brengen.

Natuurlijk kunnen we nog verhuizen, maar dit lijkt me een zeer dure oplossing.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Jij betaalt inderdaad de doorschakeling naar je vaste lijn. Bij Proximus is er een bepaald tariefplan waarbij oproepen naar vaste nummers inbegrepen zijn, misschien is dat een oplossing?

Andere mogelijkheid is het probleem omkeren, hier kan een fritzbox wel helpen:
- neem een vast nummer bij bijvoorbeeld weepee: eenmalig 18 EUR
- configureer in je fritzbox het nummer
- stel een call diversion in om door te schakelen naar je gsm
- als je thuis bent, kan je met je vast toestel opnemen: gratis
- als je niet thuis bent, kan de fritzbox doorschakelen naar je gsm: 0,5 cent/min bij freevoipdeal

je geeft dan dat vast nummer aan je correspondenten. Met een smartphone kan je ook voip gebruiken en zorgen dat dat vast nummer als nummer getoond wordt als je iemand belt.

Ik gebruik een gelijkaardige opstelling voor mijn verschillende beroepsactiviteiten. Op de website staat enkel een vast nummer, dat doorgeschakeld is naar mijn gsm. Op mijn gsm zie ik dan voor welke activiteit ik gebeld word en kan ik kiezen of ik opneem of de voicemail laat antwoorden.
Tijdens vakantie kan ik dan de configuratie in de fritzbox aanpassen dat er doorgeschakeld wordt naar een antwoordapparaat van de fritzbox.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@wim

open een (gratis) account bij weepee en doe de test. Dit moet je GSM probleem kunnen oplossen vermits je gesprekken via internet lopen. Als alles werkt porteer je je vast nummer naar weepee. Blijf voorlopig weg bij OVH vermits hun website weinig gebruiksvriendelijk is voor een beginner...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

@WIM VDB Ik vind het verrassend dat je slecht bereik hebt in een strobalen woning (ook met houtskelet veronderstel ik?). Ik ben zelf ook ecologisch aan het bouwen en wil precies dat straling binnen en buiten kan. Ik ging er van uit dat dat altijd zo is met stro, maar dat klopt dus niet?

Mocht je hulp in de praktijk nodig hebben bij overschakelen, stuur een PM, altijd bereid mee uit te voeren. Ik werk zelf tot grote tevredenheid met Fritzbox, en ja, je kan met gemak 200-300 euro per jaar besparen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Beste TS,

Mocht je nog vragen hebben ivm VoIP mag je mij zeker altijd contacteren. Ik heb ervaringen met zowel simpele setups (één enkel nummer) als meer complexere setup's met ring groups, time management, IVR, follow me, queue's, DISA, ... Een wondere wereld zal open gaan voor je! :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

als je perce goed bereik wil met GSM dan kun je een SIMM box met goede buiten antenne al dan niet buiten opgesteld overwegen.

met een dubbele simm kaart voor hetzelfde nr.

die maakt van GSM verbinding een soort landlijn waarop je een vaste telefoon of dect base station aan kunt hangen.

nadeel:

is dat je moet kiezen tussen simmbox of gsm toestel, beide Mogen niet tegelijk aan staan, met dezelfde duo simmkaart.
het werkt maar voor 1 gsm.

je kan ook gebruik maken van een GSM repeater. dat werkt dan voor alle gsm's een directionele antenne naar de gsm mast gericht en een Omni binnen in huis.

Greetz
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En wat kost dit grapje? Betaalbaar voor de modale gebruiker? Don't think so...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

tt9304 schreef: je kan ook gebruik maken van een GSM repeater. dat werkt dan voor alle gsm's een directionele antenne naar de gsm mast gericht en een Omni binnen in huis.
Ik meen me te herinneren dat dit illegaal is in Belgie, zonder medeweten van de provider...
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/ops ... 768590.htm
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 52#p480552
Geen idee waar dit plotse minduimpje goed voor is. Als er gebruikers problemen hebben dat ik anderen help, dan mag je dit ook direct zeggen tegen mij?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of ze kunnen ook gewoon van het forum wegblijven :)
Als iemand een min-duim krijgt omdat ie iemand anders helpt, dan zal het hier snel gedaan zijn...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Er is toch nog niks afgegaan van mijn maandwedde door een negatief duimpje .
klein klein duimpje wat doede hier toch op het forum :!:
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

@ Krisken niet zo wakker van liggen, gewoon voortdoen met hetgeen je doet, iedereen is vrij te doen met de gegeven info zoals men zelf wenst. this wel niet leuk, dat kan ik begrijpen.

Greetz
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”