2 halftijdse jobs

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Huidige situatie: Student + 1 halftijdse job
Mogelijk scenario volgende maand: Student, 2 halftijdse jobs

Nu ik vind het redelijk moeilijk om na te gaan hoeveel belastingen ik hierop zou moeten betalen en eventueel andere kosten.

Dus als student zijn je eerste 50 dagen 2,77% RSZ en 0,0% bedrijfsvoorheffing.
Om het gemakkelijk te maken neem 3 maanden aan het voordeeltarief (januari examens dus niet veel werken)


Vanaf April tot december zelfde als een gewone werkmens (en doe daar nog eens juni en augustus van tussen examens) (7 maand aan 150 uur per maand)
Job1: 18% bedrijfsvoorheffing (± 14 dagen in de maand en dat komt neer op 50uren)
Job2: 18% bedrijfsvoorheffing (± 18dagen in de maand aan 100 uur uur per maand)

Komt neer op 80km per dag aan werkverplaatsingen * 150 dagen = 12 000km * 0,15cent = 1800 die ik mag aftrekken van de belastingen? (mag ik daar mijn 50 studentendag ook tussen steken?)
Dus ik werk 7 maand op één jaar met 18% bedrijfsvoorheffing ingehouden...ik denk niet dat ik voor een verassing kom te staan gezien ik geen vol jaar werk. :P
Anders bij 2 deeltijdse kan je wel een belastingbrief binnen krijgen van €2000....

Dingen die ik vergeten ben?
***Mag ik de kost van een rijbewijs B+E ook inbrengen in de belastingbrief?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Het kan zijn dat het interessant is om je als werkende student te laten inschrijven. Dan krijg je ook nog eens een verhoogde studietoelage.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Liber! schreef:Het kan zijn dat het interessant is om je als werkende student te laten inschrijven. Dan krijg je ook nog eens een verhoogde studietoelage.


Eerste 50dagen ben ik Jobstudent, daarna "werkstudent" bedoel je dit?
Gezien ik ten laste sta bij de mama is mijn studietoelage toepasbaar op haar inkomen. Dus verzet ik mijn adres naar ergens anders waar ik en nog iemand waarmee ik geen familieband heb gedomicilieerd staat insinueer je dat ik een hogere toelage zou krijgen? (enig idee hoeveel?) en anderzijds ik vraag een hogere toelage aan maar ik werk wel een dikke 30 uur de week :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

hoeveel belasting je dient te betalen, hangt af van je inkomen dat je gedurende 1 jaar maakt. Hoe meer je werkt, hoe meer belastingen je dient te betalen. bron: http://www.bnr.be/pages/tarieven_en_per ... sting.aspx Evenals geniet elke werkenden een gedeelte belastingvrije inkomen (zo'n 6800 - 7070 euro bron: http://www.bnr.be/uploads/documents/gei ... 202013.pdf )

Bedrijfsvoorheffing dient ervoor om een deel van je loon in te houden zodat je op het eind van het jaar niet ineens bvb. 50% van je loon moet afgeven. Hoe meer bedrijfsvoorheffing je betaalt (percentage-gewijs), hoe minder je op het eind van het jaar als belasting dient te betalen, en omgekeerd. Zoals de eerste bron vermeld staat, beginnen de belastingen op 25% en dat loopt op tot 50%. Jij gaat maar 18% bedrijfsvoorheffing betalen...

Een student betaalt gedurende de eerste 50 dagen geen bedrijfsvoorheffing omdat een groot deel daarvan nog steeds niet over de belastingvrije inkomen geraken; en indien wel, zou dit maar beperkt zijn qua belastingen.

Vergeet niet dat je RSZ verschuldigd bent van 13,07% op je brutoloon vanaf je 51e werkdag; de eerste 50 dagen geldt enkel het solidariteitsbijdrage.

Vermits je ten laste bent van je mama, zal zij meer belastingen moeten betalen als je nettobestaansminimum meer is dan 2990 (4320 euro voor alleenstaande ouders) (check http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... tudent.htm hoe je nettobestaansminimum moet berekenen). Indien je elders gedomicilieerd bent, ben je niet meer ten laste van je mama (dus moet ze meer belastingen betalen) en krijgt ze geen kindergeld (want niet meer gedomicilieerd).

Het is veel tekst; hopelijk ben je er wat mee ;-)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

12.000km is te weinig om te kunnen inbrengen als beroepskosten. Tenzij je echt weinig verdient.
http://www.slimweg.be/Woon-Werk/voor_we ... /index.htm


En vergeet niet, als je nietmeer tenlaste bent van je moeder dat ook haar belastingen omhoog gaan.
1 persoon ten laste kan toch al snel +€750 schelen qua belastingen.


En na die 50 dagen tellen niet het aantal dagen dat ge werkt, maar wel de euro's die je verdient hebt. En ik dacht dat ze naar het totaal verdiende bedrag per belastingsjaar kijken dan. Dus hetgeen je tijdens die 50 dagen verdiend hebt, daar word je ook volledig op belast.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

hoeveel belasting je dient te betalen, hangt af van je inkomen dat je gedurende 1 jaar maakt. Hoe meer je werkt, hoe meer belastingen je dient te betalen. bron: http://www.bnr.be/pages/tarieven_en_per ... sting.aspx Evenals geniet elke werkenden een gedeelte belastingvrije inkomen (zo'n 6800 - 7070 euro bron: http://www.bnr.be/uploads/documents/gei ... 202013.pdf )


Ok ik ga er even vanuit dat ik arbeider ben en ik heb een belastbaar inkomen van €18300 euro over 200 gewerkte dagen, dan heb ik recht op een belastingvrije som van €6800 euro en betaal ik ± €4000 euro aan bedrijfsvoorheffing. Tot hier ben ik mee.


Klopt het dan als ik van onderstaande uitga?

Code: Selecteer alles

Ga ik er vanuit dat ik [b]student [/b]ben en de eerste 50dagen geen bedrijfsvoorheffing moet betalen dus mijn inzien is dat 18300 *75% (150 dagen als arbeiden en gewoon belast) dan komt ik op een belastbare som van €13725 op jaarbasis waarop ik een vrijstelling heb van €4095 dus betaal ik ± €2900 bedrijfsvoorheffing. (dan zit ik er niet ver meer van hé met mijn 18%)

Maar dan als student ben ik dan beter dat ik ipv 13725 boven de 15220 kom dan verdien ik er 1500 meer en betaal ik maar 150 extra :p

Indien je elders gedomicilieerd bent, ben je niet meer ten laste van je mama (dus moet ze meer belastingen betalen) en krijgt ze geen kindergeld (want niet meer gedomicilieerd).

Maar gezien ik te veel ga verdienen ben ik niet meer ten laste dus moet ze sowiso meer betalen.
En kindergeld ja ik zit boven de 240uren per kwartaal dus dat is er ook niet meer.

Het is veel tekst; hopelijk ben je er wat mee ;-)

Kom ik toch een eind verder mee :-)

12.000km is te weinig om te kunnen inbrengen als beroepskosten. Tenzij je echt weinig verdient.

Afwachten en zien hoeveel ik verdien en hoeveel km ik heb als ik de brief moet invullen denk ik...want niks staat vast examens en verplichte schooldingen gaan in principe voor op het werk..
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Vergeet ook niet dat een werkgever waar je als student werkt, je niet aansluitend mag aanwerver onder een niet studentencontract! Er moet een nieuw contract opgesteld worden, en er moet een maand tussen de 2 betrekkingen zitten. Tevens moet het gaan om een duidelijk omschreven ANDERE functie dan die die je als student had.
Reden: vermijden dat afgestudeerden eerst nog een maand (of meer) werken als student (en zo genieten van lagere lasten, zowel voor werkgever als werknemer) en dan vast aan't werk gaan.
Straf: voor het volledige kalenderjaar terugbetalen van de voordelen, zowel werknemer als werkgever.
(been there, done that).

Deze regeling is in voege gegaan samen met de hervorming van de studentenarbeid begin 2012.

Greetz

P.
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

q-tec schreef:Klopt het dan als ik van onderstaande uitga?

Code: Selecteer alles

Ga ik er vanuit dat ik [b]student [/b]ben en de eerste 50dagen geen bedrijfsvoorheffing moet betalen dus mijn inzien is dat 18300 *75% (150 dagen als arbeiden en gewoon belast) dan komt ik op een belastbare som van €13725 op jaarbasis waarop ik een vrijstelling heb van €4095 dus betaal ik ± €2900 bedrijfsvoorheffing. (dan zit ik er niet ver meer van hé met mijn 18%)

Maar dan als student ben ik dan beter dat ik ipv 13725 boven de 15220 kom dan verdien ik er 1500 meer en betaal ik maar 150 extra :p


Aan een inkomen van 18300 zou je ongeveer 4000 euro belastingen moeten betalen (belastingvrije som is al afgetrokken). Het maakt niet uit of je via studentencontract geen bedrijfsvoorheffing betaalt of wel; je zal gewoon voor dat inkomen in totaal +- 4000 euro aan belastingen moeten betalen, ook gedurende de eerste 50 dagen als student.

Indien je op het eind van het jaar niet ineens een groot deel van je inkomen opzij moet laten voor de belastingen, zal je bedrijfsvoorheffing (dus na je 50 dagen studentenarbeid en volgens jouw berekening is dit 150/200 dagen, in de veronderstellingen dat je elke dag even veel verdient) 30% moeten zijn. De berekening is als volgt: 3/4 van 18300 = 13725; je dient in totaal 4000 euro belastingen te betalen --> belastingvoet/bedrijfsvoorheffing = 4000/13725 = +-30%

Ruw geschat, moet je op 3/4 van je inkomen (150/200 dagen) nog rsz betalen aan 13,07%, wat ongeveer 1800 euro bedraagt, maar een groot deel daarvan krijg je wel terug in de vorm van vakantiegeld ;-)

q-tec schreef:
Indien je elders gedomicilieerd bent, ben je niet meer ten laste van je mama (dus moet ze meer belastingen betalen) en krijgt ze geen kindergeld (want niet meer gedomicilieerd).

Maar gezien ik te veel ga verdienen ben ik niet meer ten laste dus moet ze sowiso meer betalen.
En kindergeld ja ik zit boven de 240uren per kwartaal dus dat is er ook niet meer.

Ok
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”