Rijbewijs B+E / B + code 96?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb mijn rijbewijs B sinds 2010.

Dus wat heb ik nu nodig in volgende situaties en dit aan nieuwe regelgeving:

Even op een rijtje zetten:

-Huidige regelgeving voor een B
Indien U een aanhangwagen wenst te slepen met een MTM van meer dan 750 kg dient U in het bezit te zijn van het rijbewijs B+E.
Uitzondering: indien de MTM van de totale sleep lager is dan 3500 kg EN de MTM van de aanhangwagen is kleiner of gelijk aan de eigen massa van het trekkende voertuig.

bv: Auto (2000kg) + sleep (1400kg) / Auto (1400kg) + sleep (1400kg) klopt dit? :?:

Rijbewijs BE
Auto + sleep (ONBEPERKT GEWICHT)

vanaf 1mei 2013

Rijbewijs B + code 96
Het rijbewijs B laat toe een aanhangwagen te trekken met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot 750 kg. Als de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt. Als de M.T.M van het samenstel meer bedraagt dan 3,5T, maar 4250 kg niet overschrijdt, wordt de "code 96" op het rijbewijs vereist, hetgeen je verkrijgt na het volgen van een praktijkopleiding en het afleggen van een praktijkexamen.
wat is dat dan juist?
Auto (1400kg) + sleep (1800kg) / Auto (2000kg) + sleep (2000kg) / Auto (1900kg) + sleep (1400kg) :?:

Rijbewijs B+E
Auto + sleep (MAX 3500KG) :bang:
Dus met een Dodge Ram een andere Dodge slepen mag dus niet meer...om het simpel te zeggen

Iemand die er aan uit geraakt?
Krijg ik die code 96 gewoon zonder enige extra formaliteit?
Beter een B+E gaan halen voor mei zeker?
En wie weet een goedkoope B+E omgeving gent? want het is uit eigen zak en geen opleidingscheques van de vdab (ik ben nog student)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ik vindt dit een redelijk duidelijke uitleg:

• Het rijbewijs B laat toe een aanhangwagen te trekken met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot 750 kg. Als de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt. Als de M.T.M van het samenstel meer bedraagt dan 3,5T, maar 4250 kg niet overschrijdt, wordt de "code 96" op het rijbewijs vereist, hetgeen je verkrijgt na het volgen van een praktijkopleiding en het afleggen van een praktijkexamen.

• Rijbewijs B+E is vereist voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximaal toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg. Indien je wilt rijden met een aanhangwagen met een M.T.M. hoger dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 12.000 kg, dan dien je in het bezit te zijn van rijbewijs C1+E.

Bron: http://www.goca.be/nl/p/reglementering
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

minder dan 3,5t => rijbewijs B
tss 3,5t en 4,25t => rijbewijs B + code 96
meer dan 4,25t => rijbewijs B+ E
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Bij B is de MTM van het samenstel 3,5T, bij B+E is de MTM van de aanhangwagen 3,5T.

In de praktijk verandert er weinig, wie sleept er nu (B+E) meer dan 3,5T met een gewone wagen? Als je het in de toekomst niet meer mag wil dat zeggen dat je het in het verleden ook al niet mocht. Ze hebben enkel een tussencategorie ingevoerd die hopelijk wat goedkoper is dan een volwaardige B+E waar ze waarschijnlijk wat meer hameren op geremde aanhangwagens en hoe je versnellingsbak niet in de prut te rijden. Wat wel meer mag (als ik het juist lees) is dat je met een lichtere wagen een zwaardere last mag slepen met een gewone B, dat mocht vroeger niet.

Opgelet voor mensen die deze topic lezen: aanhangwagens met een MTM van meer dan 750 kg moeten ingeschreven en jaarlijks gekeurd worden!
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Een wagen heeft ook een maximale trekkracht, dat is ook iets wat velen niet weten, ga je over die maximale trekkracht dan ben je ook strafbaar en zeker als er iets gebeurd dan is de verzekering daar.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Mathy schreef:Bij B is de MTM van het samenstel 3,5T, bij B+E is de MTM van de aanhangwagen 3,5T.

In de praktijk verandert er weinig, wie sleept er nu (B+E) meer dan 3,5T met een gewone wagen? Als je het in de toekomst niet meer mag wil dat zeggen dat je het in het verleden ook al niet mocht. Ze hebben enkel een tussencategorie ingevoerd die hopelijk wat goedkoper is dan een volwaardige B+E waar ze waarschijnlijk wat meer hameren op geremde aanhangwagens en hoe je versnellingsbak niet in de prut te rijden. Wat wel meer mag (als ik het juist lees) is dat je met een lichtere wagen een zwaardere last mag slepen met een gewone B, dat mocht vroeger niet.

Opgelet voor mensen die deze topic lezen: aanhangwagens met een MTM van meer dan 750 kg moeten ingeschreven en jaarlijks gekeurd worden!
-Voor sommige voertuigen kom je toe met een B+E en kan je meer dan 3.5ton slepen niet dat het direct nodig is maar als je het tegenkomt mag je er wel met rijden.
-Code 96 zal gewoon hetzelfde examen zijn als B+E en dus even duur dus in belgie zal niemand een code 96 halen of je zou dom moeten zijn.(nog niet alles is 100% duidelijk)

Ik vond onderstaande als huidige regelgeving:
Houders van een rijbewijs B+E behaald voor 1/5/2013 mogen zonder bijkomende verplichtingen aanhangwagens slepen met MTM boven de 3,5 ton !!!

Dus ik ga voor mei dat rijbewijs maar eens gaan halen zeker....
bv: Auto (2000kg) + sleep (1400kg) / Auto (1400kg) + sleep (1400kg) klopt dit? :?:
Niemand die dit zeker weet?
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik weet niet wat je met die laatste stelling juist bedoelt en ik vermoed dat velen het niet begrijpen aangezien er niemand rechtstreeks antwoord op geeft :)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Dus als ik het goed begrijp willen ze op termijn de BE-trailers ontmoedigen. Voor diegenen die niet weten wat ik met een BE-trailer bedoel :
Een trekkend voertuig zoals bijv. een Ford Transit, die voorzien is van een koppelplaat voor een aanhanger, waar dan een aanhanger met - tot nu toe - onbeperkt gewicht aan kan worden gehangen.

Een massa afbeeldingen van zo'n trailers kan je vinden in google door "BE-trailer" in te geven. Je ziet dan meteen enkele voorbeelden staan.

Wie dus vanaf 01/05/2013 een nieuw rijbewijs voor bovenstaande trailercombinatie wil halen, zal dus sowieso voor een C1+E op moeten gaan.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet dat ze bij ons speciaal een Iveco camionette hebben gekocht om de 2 aangekochte stroomgroepen van de Powershop te mogen trekken.
De 2 stroomgroepen mochten niet meer wegen dan 3500 Kg, deze wegen nu net geen 3.5 ton en anders dan mocht die camionette het niet trekken.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag net dat rijbewijs gedaan voor in totaal €647 (rijschool, examen, rijbewijs)
Zowel de rijschool als het examencentrum weten niet eens wat code 96 is.

Makkelijk is dat achterruit parkeren wel niet hoor :P ik stond op 58cm van de borduur en max 65.

Afbeelding
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

proficiat q-tec, hopelijk de investering waard :)
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vandaag per ongeluk dit topic tegengekomen bij een opzoeking ivm rijbewijzen.
Effe een updateje: volgens de meeste bronnen (waaronder vab) zijn de examenvereisten voor code 96 identiek aan de vereisten voor rijbewijs BE. Lijkt me dus dat die code dode letter gaat worden, want dat Belgie hem monddood heeft gemaakt.
Bij het afleggen van het examen (opnieuw identiek) krijg je, indien geslaagd, de keuze of je een code 96 wil of een volledige BE.
Je moet dan wel goed gek zijn om niet voor de BE te kiezen.

Mij lijkt de verplaatsing van trikes/driewielers van categorie B naar categorie A een veel zwaardere ingreep, btw.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”