Analoge televisie

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Hallo iedereen,

Ik dacht dat ik er 'veel' van ken, maar blijkbaar is er op telenet.be absoluut niets te vinden over analoge televisie. Kan iemand mij uitleggen hoe m'n vriendin en ik gewoon analoge televisie kunnen verkrijgen?

Bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mits hard zeuren... ze zullen je vertellen dat het eigenlijk niet meer bestaat en een decoder proberen te verhuren.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Met andere woorden, het 'bestaat niet meer'? Dus, als wij televisie willen kijken, zijn we verplicht om digitale televisie te nemen en verplicht een maandelijkse huurkost te betalen aan de maffia. Nu, het is waarschijnlijk ook nog steeds niet mogelijk om je eigen hardware te gebruiken?
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

De kabel al eens aangesloten op een TV? Misschien zit er nog signaal op :-)
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Fliz schreef:Dus, als wij televisie willen kijken, zijn we verplicht om digitale televisie te nemen


Je bent niets verplicht... en een analoge GSM, een platendraaier, een IDE harddisk, ... bestaan ook niet meer of zijn tevens moeilijk te vinden. Ik begrijp dus niet dat je hierover wil blijven zeuren... dit noemt nu eenmaal vooruitgang.

Fliz schreef:en verplicht een maandelijkse huurkost te betalen aan de maffia.


Eveneens niet... je kan gewoon éénmalig een HD Digibox aankopen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Fliz schreef:Met andere woorden, het 'bestaat niet meer'? Dus, als wij televisie willen kijken, zijn we verplicht om digitale televisie te nemen en verplicht een maandelijkse huurkost te betalen aan de maffia. Nu, het is waarschijnlijk ook nog steeds niet mogelijk om je eigen hardware te gebruiken?


Het bestaat wel nog. Gewoon bellen en een kabelabonnement aanvragen.
Tarieven zijn hier te vinden: http://telenet.be/339/nl/thuis/televisi ... o/tarieven

Maar waarom zou je klant worden bij de maffia?
Beter klant worden bij een andere provider dan.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

15.2 euro in Brugge. Dus als ik enkel analoog wil, bellen en dat is bedrag dat we betalen? Komen daar nog auteursrechten bij?
mattionline
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 sep 2011, 14:32
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

Fliz schreef:15.2 euro in Brugge. Dus als ik enkel analoog wil, bellen en dat is bedrag dat we betalen? Komen daar nog auteursrechten bij?

Die zitten erin.
€12,02 voor kabel en €3,18 auteursrechten
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:
Je bent niets verplicht... en een analoge GSM, een platendraaier, een IDE harddisk, ... bestaan ook niet meer of zijn tevens moeilijk te vinden. Ik begrijp dus niet dat je hierover wil blijven zeuren... dit noemt nu eenmaal vooruitgang.


meh...

ik vind dat je vooruitgang speech niet bepaald toepasselijk is.
ten eerste omdat de meeste van die zaken nog te vinden zijn (enfin, wss idd moeilijk, kga het ni uitvissen),
ten tweede omdat er meerdere aanbieders van die zaken zijn en je dus vrije keuze had + concurrentie,
en ten derde is de vooruitgang op die vlakken positief (bv: makkelijk te vinden, een platenspeler die al je oude platen speelt + op de pc kan worden aangesloten)

en als je bv 5 tv's hebt, en gewoon een paar simpele zenders wil (op analoog zit bv nog vier en 2be, samen met de vrt en dergelijke)...
dan kost het je rond de 15 euro en al je tv's hebben het.

er is GEEN ENKELE andere mogelijkheid om dat aan die prijs te hebben ZONDER enige extra investering.
er is GEEN concurrentie op dat vlak (enige aanbieder analoog = telenet, en de concurrentie kan je geen 5tv's geven, en al zeker niet zonder investeringen)
er is GEEN vooruitgang op dat vlak (je kan bv perfect het digitaal signaal op de kabel zetten, en dan zonder die verplichte decoders binnen krijgen)

dus heeft fliz gewoon een punt.

en het is niet omdat jij vindt dat dit een "vooruitgang" is, dat het dat ook werkelijk voor iedereen is.
ikzelf moet bv geen HD hebben, on demand maakt me ook niet veel uit op mijn tv, en andere diensten gebruik ik al helemaal niet op mijn tv.
verder is ook de verplichte hardware iets dat me stoort: je moet ervoor betalen (of het nu koop of huur is) en het verbruikt extra stroom (al is het maar een euro per jaar, dat is nog steeds een euro meer dan nodig is in principe)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:er is GEEN ENKELE andere mogelijkheid om dat aan die prijs te hebben ZONDER enige extra investering.


Conclusie... wees blij dat je het mits wat zeuren nog steeds kan krijgen bij TN. Maar stop met het maffia te noemen of te doen alsof je verplicht bent... het is een product dat gewoon end-of-life is en binnen enkele jaren zo ie zo niet meer zal bestaan (ongeacht of jij daar nu behoefte aan hebt of niet).

Al je andere opmerking zijn trouwens eveneens geldig voor BGC TV, Scarlet TV, TV Vlaanderen, WeePeeTV, ... en daar heb je gewoon GEEN analoog signaal (dus nogmaals wees blij dat TN het alsnog heeft).
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Zoals reeds vermeld, je kan het enkel nog telefonisch bestellen. Dat staat op hun support-pagina. Ze zullen je misschien proberen te overtuigen om ook digitale tv te nemen, maar je moet gewoon duidelijk vermelden dat het enkel om analoge tv gaat.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:Conclusie... wees blij dat je het mits wat zeuren nog steeds kan krijgen bij TN. Maar stop met het maffia te noemen of te doen alsof je verplicht bent... het is een product dat gewoon end-of-life is en binnen enkele jaren zo ie zo niet meer zal bestaan (ongeacht of jij daar nu behoefte aan hebt of niet).



ten eerste noem *ik* niemand maffia :)
ten tweede wil end-of-life niet zeggen "verplicht om nu dit of dat" (behalve bij ons natuurlijk)

analoge tv had als voordeel ongelimiteerd aantal tv's zonder extra kost & investering.
dat is nu niet meer mogelijk, maar enkel omdat telenet dat zo wil!
als je het echt over vooruitgang wil hebben, moet je ook gewoon inzien dat telenet niet denkt aan vooruitgang, maar aan het uitpersen van de laatste cent.
je betaalt kabelabbo - dus je betaalt zowiezo voor analoge tv (of je nu enkel digitale wil of niet, voor analoge zal je betalen)
daarboven verplicht TN je de decoder te kopen of te huren!

vooruitgang zou zijn:
- TN sluit het analoge signaal af (mag van mij part)
- ze rekenen dat ook niet meer aan (voor mij part vereffen ze het in je abbo, maar niet meer als kabelabbo)
- en ze geven je de vrijheid je eigen tv - die vooruitgegaan is sinds de oude tv's en nu dus perfect kan dienen ZONDER decoder - te gebruiken

eigenlijk, als ik het zo bekijk is TN wél een soort maffia ;)


r2504 schreef:Al je andere opmerking zijn trouwens eveneens geldig voor BGC TV, Scarlet TV, TV Vlaanderen, WeePeeTV, ... en daar heb je gewoon GEEN analoog signaal (dus nogmaals wees blij dat TN het alsnog heeft).


not quite: ten eerste zijn al die aanbieders van tv een GEVOLG van de vooruitgang en ten tweede hebben geen enkel van hun een netwerk dat te vergelijken valt met de coax.

oftewel: het is enkel telenet, die door de coax, perfect het digitale signaal kan geven zonder extra hardware te eisen.
(ok, weepee kan het in theorie ook, maar dan zit je nog met een verplichte internetaansluiting)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:analoge tv had als voordeel ongelimiteerd aantal tv's zonder extra kost & investering.
dat is nu niet meer mogelijk, maar enkel omdat telenet dat zo wil!


Waar haal je toch dat het niet meer mogelijk is... als jij digitale TV neemt bij TN krijg je nog steeds dat analoog signaal waar jij 37 TV's kan op aansluiten als je dat wil. Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat het logisch is dat TN zo weinig mogelijk "enkel-analoog" abonnementen tracht te verkopen omdat dit product "end-of-life" is (en het geen gezeur wil als het binnen x-aantal maanden nogmaals een aantal zenders schrapt).

Nogmaals conclusie... wees blij dat je het van TN nog kan bekomen maar besef dat het zal verdwijnen en je vroeg of laat toch naar digitale TV zal moeten (of kiezen voor geen TV meer in huis).
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Veel tv's hebben tegenwoordig een dvb-t/c tuner aan boord inclusief een CI slot . Het is dan perfect mogelijk om een telenet kaart in die tv te gebruiken en zo digitaal te kijken . Dan zijn die extra kosten van aankoop en energie verspilling niet nodig .Maar dit soort koppel verkoop wordt toegestaan en de consument in het zak gezet .
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dopke schreef:Veel tv's hebben tegenwoordig een dvb-t/c tuner aan boord inclusief een CI slot.


Volledig akkoord... maar da's een andere discussie (die ook al meermaals aan bod is gekomen).

Hier gaat het over het feit waarom TN ervoor kiest geen analoge TV meer actief te promoten (want het bestaat nog wel degelijk).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:Waar haal je toch dat het niet meer mogelijk is... als jij digitale TV neemt bij TN krijg je nog steeds dat analoog signaal waar jij 37 TV's kan op aansluiten als je dat wil. Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat het logisch is dat TN zo weinig mogelijk "enkel-analoog" abonnementen tracht te verkopen omdat dit product "end-of-life" is (en het geen gezeur wil als het binnen x-aantal maanden nogmaals een aantal zenders schrapt).


selectieve lezer?
dopke snapt het punt iig wel.

het maakt me niet uit dat analoge tv weggaat (ik ben al jaren digitale tv klant), maar je kon unlimited tv's aansluiten.
dit is in THEORIE nog steeds mogelijk met digitale tv over de coax.
maar TELENET beslist dat het in PRAKTIJK NIET kan (want je hebt PER tv een digicorder nodig), terwijl dat nergens voor nodig is.

met andere woorden: telenet vervangt analoge tv door digitale (goed), schrapt analoge zenders om meer bandbreedte te bekomen (goed),
maar verplicht mensen vervolgens proprietary hardware in huis te nemen (huur of koopkost) die electriciteit verbruikt (nog een kost),
en dit per tv toestel dat je gebruiken wil (want analoog kan je praktisch niks meer krijgen)

dus samengevat, en hopelijk dat je selectief lezen dit dan leest,

- EOL van analoge tv: geen problemen mee
- het niet meer willen verkopen van analoge tv: geen problemen mee
- "verplicht" digitale tv nemen: geen problemen mee
- betalen voor het kopen/huren/electriciteitsverbruik van een opgelegde decoder - die nergens voor nodig is: WEL problemen mee
- betalen voor het "analoge kabelabbonnement" - dat in prijs niet gedaald is bij het weghalen van analoge zenders - ook problemen mee


conclusie: als ze de decoder niet door je strot duwen (maar als optie voor tv's zonder eigen tuner, bv) en de kost van de kabel veranderen (al is het maar dat ze de naam veranderen naar "abonnementsgeld digitv") is voor mij part alles opgelost.
maar op dit moment zijn ze willens en wetens commercieel voor technologisch aan het zetten.

gezien TN een commercieel bedrijf is, begrijp ik dat ook wel perfect, maar je moet hun dan niet gaan verdedigen dat ze het doen omdat het technologisch zo is.
neen, ze maken gebruik van dat excuus om je meer kosten te bezorgen en hun meer geld.


EDIT


r2504 schreef:Hier gaat het over het feit waarom TN ervoor kiest geen analoge TV meer actief te promoten (want het bestaat nog wel degelijk).


half: ze hoeven analoog niet meer te promoten (of zelfs aan te bieden) voor mij part, maar ze moeten er wel een waardig alternatief voor brengen.
en met hun digitale tv en de huidige vooruitgang is dat dus perfect mogelijk als je de decoders niet verplicht.
dan krijg je een modern product met al de voordelen van vroeger...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:maar ze moeten er wel een waardig alternatief voor brengen


TN is een commercieel bedrijf en MOET dus niets... tenzij het anders geen klanten meer zou hebben.

Vroeger kochten mensen iedere 5 jaar een video/DVDrecorder van meer dan 500 euro... nu kan je voor die prijs 5 jaar een decoder huren waar je heel wat meer mee kan dan met z'n voorgangers. Je kan dus moeilijk ontkennen dat er geen waardig alternatief is (ook al is het ideaal volgens jou en mij nog iets anders, maar blijkbaar hebben een miljoen klanten er geen probleem mee).

Als ik jou post trouwens lees heb je nergens een probleem mee... behalve met vrije hardware keuze (maar da's een andere discussie).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

klopt :)
ik heb persoonlijk niet echt problemen met iets van de analoge tv, maar ik ga wel graag de discussie aan,
en ik kijk graag van meerdere perspectieven naar 1 bepaalde zaak.

dat geeft me niet alleen iets meer inzicht/begrip, het geeft me ook de kans eventuele meningen bij te stellen,
en die meningen hoeven dan zelfs niet beperkt te zijn tot 1 zaak.

verder even muggenziften:

wij hebben hier nooit videorecorders gekocht van meer dan 20.000 frank hoor (hoogstens 5000 frank),
en ook niet elke 5 jaar (die dingen gingen best lang mee - al kon je van de videobanden niet hetzelfde zeggen)

dat TN niks moet, klopt, maar dat is alweer in het nadeel van de klant (en de gemiddelde belg voelt zich tussen een steen en een muur gezet)
dus TN zal ook zo wel blijven verderdoen (net zoals BGC) en staat het je niet aan, ga je naar de andere van de 2.

waar ik op doel met dat er geen waardig alternatief is, is simpelweg idd door de vrije hardware en technische beperkingen.

1) enkel de coax kan xx aantal tv's aansluiten op dit moment
2) de technologie laat het toe om dit ook te gebruiken
3) TN "handicapt" de technologie door (uit commercieel en support standpunt) een decoder te eisen

hierdoor krijg je van x aantal zenders op x aantal tvs voor 1 prijs een verandering naar x aantal zenders op x keer decoders aantal tv's voor 1 prijs + huur/aanschaf + electriciteitskost

hoewel ik TN hun punt begrijp (makkelijker te ondersteunen, commercieel interessanter) vind ik dit dus een minpunt,
en zie ik niet in waarom het dus niet zonder zou kunnen (en je dus met hetzelfde financiele plaatje zit als ervoor)

de firmware die TN moet ontwikkelen kan toch ook niet free zijn?
en ik zou het bv geen enkel probleem vinden (zou het zelfs mooi vinden) als TN analoge tv schrapt,
en een product zonder decoder aan gaat bieden - maar haast even onvindbaar op de site plaatst.
en daar mag dan zelfs een "no support" clausule bijgezet worden.

want dan bieden ze het wél aan, én nemen ze geen risico op extra support kosten.
natuurlijk verliezen ze dan wel weer een deel inkomsten :-)
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Fijne discussie gestart hier :-)

Nee, ik wil niet denegrerend overkomen tegenover gelijk wie, maar ik heb wel een beetje dezelfde mening als Splitter. Ze duwen de digitale generatie door ons strot (en pas op, terecht eigenlijk, niemand wil stilzitten), maar rekenen er wel nog altijd overbodige hardware voor aan en dezelfde kosten als x-aantal jaar terug ondanks er vele analoge kanalen verdwenen zijn. En tja, dat noem ik dan maffia.

Nu, de reden dat ik over analoog begon, is omdat ik ga samen wonen met mijn vriendin vanaf de lente, en het leven is al duur genoeg. Daarom dat we kijken wat de goedkoopste mogelijkheden zijn op de huidige telecom markt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Fliz schreef:maar rekenen er wel nog altijd overbodige hardware voor aan


Vrije hardware keuze is een discussie apart... ja, het zou fijn zijn maar het probleem is dat maar 0.5% vragende partij is.

Fliz schreef:en dezelfde kosten als x-aantal jaar terug ondanks er vele analoge kanalen verdwenen zijn.


Wie zegt dat auteursrechten enkel gebonden zijn aan analoge kanalen (waarom denk je trouwens dat TN dit niet meer promoot, da's net om zo'n discussies te vermijden) ? Eigenlijk zijn de auteursrechten stevig omlaag gegaan want je hebt veel meer zenders dan vroeger.

Fliz schreef:Nu, de reden dat ik over analoog begon, is omdat ik ga samen wonen met mijn vriendin vanaf de lente, en het leven is al duur genoeg. Daarom dat we kijken wat de goedkoopste mogelijkheden zijn op de huidige telecom markt.


Da's terecht... maar je kan een bedrijf niet verwijten dat hun product te duur is volgens jou normen. Een iPad, Coca Cola, Mercedes, ... en noem maar op zijn hun geld op zich ook niet waard, het is dus jou keuze of je voor die luxe/naam wil betalen of niet.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:Vrije hardware keuze is een discussie apart... ja, het zou fijn zijn maar het probleem is dat maar 0.5% vragende partij is.


dus kunnen ze toch perfect die vrijheid geven, en de niet-vragende partijen de digiboxen aansmeren?
want als het zelfs zo'n laag cijfer is als vragende partij, dan zouden ze er niet eens veel geld aan verliezen die vrijheid te geven!

r2504 schreef:Da's terecht... maar je kan een bedrijf niet verwijten dat hun product te duur is volgens jou normen. Een iPad, Coca Cola, Mercedes, ... en noem maar op zijn hun geld op zich ook niet waard, het is dus jou keuze of je voor die luxe/naam wil betalen of niet.


ja, maar als je coca cola wil zonder teveel te betalen, neem je river cola.
vind je de ipad te duur, maar wil je zo'n ding kijk je ff naar china.
een mercedes heeft 4 wielen en een motor, net zoals een dacia.

mijn punt: wat je daar opnoemt is zijn geld niet waard, maar je betaalt voor de NAAM, en niet het product.
want dat product kan je onder andere namen (met kleine variaties) ook VEEL goedkoper krijgen.

bv: het is niet omdat de een een mercedes heeft en de ander een renault, dat die met de renault ineens maar de helft van de afstand,
of de helft van de snelheid kan halen.
en beide wagens passen in eender welke garage.

als je tv wilt op 4 tv's is je keuze al voorbij: of je neemt TN of je neemt TVV.
neem je TVV moet je nog eens de toelating hebben van de gemeente om een schotel te mogen plaatsen.
en in beide gevallen moet je voor elk toestel een aparte decoder hebben.

elk van die decoders kan vervolgens nog een stroom verbruiken, individueel defect raken, opnames maken zonder dat je die op de andere tv kan zien, ...

je vergelijking gaat weer niet op vind ik :)


*edit* ikzelf heb thuis géén 4 tv's en heb dus de keuze uit alle mogelijke aanbieders, en heb op dit moment BGC.
ook scarlet en TN zijn hier al ooit binnengeweest.
en TVV heb ik ook gehad :)

dus ik verkies of verdedig geen enkele aanbieder, ik wissel af als ik het wil.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:want als het zelfs zo'n laag cijfer is als vragende partij, dan zouden ze er niet eens veel geld aan verliezen die vrijheid te geven!


Het gaat hem niet om verliezen maar wel om te investeren... CI+ moet getest worden op de verschillende TV's (ondanks dat het een standaard zou moeten zijn blijkt het niet zo eenvoudig), de helpdesk moet cursus krijgen over de materie (anders horen ze het nog verder dan Keulen donderen), klanten hun verwachtingen moeten duidelijk zijn (oeps, kan ik nu geen film opvragen en waarom niet).

Je kan dan wel zeggen "geen support" maar zo werkt het niet... uiteindelijk komt men bij jou zeuren waarom X of Y niet kan en krijg jij als leverancier een negatief imago.

Splitter schreef:ja, maar als je coca cola wil zonder teveel te betalen, neem je river cola.


Tja, als je TV wil zonder teveel te betalen neem je Scarlet TV... maar dan heb je geen analoge TV (net zoals River cola ook niet te drinken is). Het is gewoon een mechanisme van vraag en aanbod... en meer dan 1 miljoen mensen willen betalen voor het TN aanbod... jij niet, so be it... brute pech (en neen da's niet fijn maar zo werkt het).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

je beschrijft het alsof mensen een uitermate grote keuze hebt.
hou ook rekening ermee dat veel mensen bij TN of BGC blijven om een paar "domme" redenen:

1) ze willen de rompeslomp niet van te veranderen
2) ze hebben niet door dat ze kunnen veranderen
3) "het is toch overal hetzelfde, dus waarom veranderen"
4) ik wil geen extra geld geven voor een installatie
5) er komen hier geen nieuwe kabels of gaten bij
6) de kinderen moeten alle 3 een tv op hun kamer hebben, ik ook, en in de living ook (doei alles behalve telenet)
...
en voor de euro of 2 die je uitspaart bij veranderen, zijn het an sich allemaal geldig genoege redenen.

en dat het niet zo simpel is van "geen support" ligt aan hoe een verwend volkje we wel niet zijn.
je gaat toch ook niet bij je electriciteitsleverancier lopen zeuren dat het lampje dat je op de markt gekocht hebt niet marcheert...
nee, je zegt "kut, slecht lampje gekocht, dan maar een andere halen"

waarom is dat dan in godsnaam zo moeilijk om die stelling door te trekken naar internet en tv providers?
als jij een zwart-wit tv hebt staan, kan je toch ook moeilijk TN of BGC kwalijk nemen dat je geen kleur hebt!

dat de klant zijn verwachtingen duidelijk moeten zijn, is waar, en dat het eventueel getest moet worden kan ik inkomen.
maar als je duidelijk zegt "met onze hardware, heb je onze ondersteuning en kan je interactief, met andere hardware kan dat problemen geven, maar moet u bij uw leverancier zijn" zou dat geen probleem mogen geven.

dan moeten de winkels die tv's enzo verkopen eindelijk eens terug een keer hun verantwoordelijkheid opnemen,
want dat is iets dat tegenwoordig - heb ik de indruk - vaak verschoven wordt ("sja, hij zal stuk zijn of het ligt aan uw verbinding")

dat river cola niet te drinken valt, is trouwens ook de waarheid :D
goor spul is dat.

maar dat je scarlet neemt "als je niet teveel wil betalen" klopt ook niet hé:

vs analoge tv (en de mogelijkheid digitale tv over coax zonder extra hardware)

- je kan minder tv's aansluiten (daar gaat de kleine zijne tv)
- je hebt een modem nodig (stroom)
- je hebt een decoder nodig (stroom)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:jhou ook rekening ermee dat veel mensen bij TN of BGC blijven om een paar "domme" redenen:


Dus ofwel veranderen we onze mentaliteit (en aan Electrabel zie je hoe moeilijk dat is, zelfs voor een 200% identiek product !) ofwel aanvaarden we dat er een bepaalde kost hangt aan dat wat we verlangen (en dat we nooit alles zullen hebben).

Ik denk dat hiermee de stellingen duidelijk zijn... alvast veel feestplezier :bdaysmile:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:Ik denk dat hiermee de stellingen duidelijk zijn... alvast veel feestplezier


check! :)
ik zal ook maar even nog wat nuttigs gaan doen voor de laatste keer dit jaar ;)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik ben een groot voorstander van vrije hardwarekeuze, maar CI+ is toch niet dé oplossing, vind ik.
Bij gebruik van een softcam met intelligente software kun je veel zaken die je met CI+ niet kunt :

* van meerdere zenders gelijktijdig opnemen, als die op dezelfde mux zitten (bijv. één HD en Canvas HD) zonder dat daarbij meerdere tuners ingezet worden. Idem ditto voor het maken van 2 opnames van dezelfde zender die elkaar overlappen, waarbij elke opname zijn 5 minuten buffer voor en na heeft, en toch maar 1 tuner gebruikt wordt.
* van meerdere zenders gelijktijdig opnemen. Mijn nieuwe TV bijv. heet 1 CI+ slot en 1 tuner. Iets opnemen en naar iets anders live kijken kan dus niet.

Bij CI+ moet je er rekening mee houden dat

* de TV vaak op een zeer gelijkaardige manier beveiligd is als de digicorders zelf. Zo kan ik wel een harddisk op mijn TV aansluiten via USB, maar wordt die dan op een speciale manier geformatteerd. De opnames die erop komen zijn versleuteld en gelinkt aan die unieke TV via het serienummer of iets dergelijks.
Er staat in de handleiding dat als de TV het ooit begeeft, en het moederbord moet vervangen worden, dat dan alle opnames verloren zijn.
* toen de commerciële zenders onlangs aankondigden dat ze zouden willen de mogelijkheden voor het doorspoeln van reclames beperken, dan moet je weten dat CI+ standaardmanieren bevat om dit op te leggen.
Je kunt dan dus je eigen hardware kiezen, maar de beperkingen komen er via de CI+ module weer gewoon opnieuw in.

Kortom, als ik op eigen hardware wil kunnen kijken, dan gaat het erom al die opgelegde beperkingen niet mee te slepen.
Ik wil als gebruiker dat ik meester ben over mijn opnames, en niet de provider (TN, BGC, TVV...) of de zender.
CI+ lost op dat punt niet veel op.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

voor mij draait het vooral om het verplichten van een extra toestel, dat tegenwoordig niet meer nodig is.
en dat je dan voor elk toestel dat moet doen.
tuurlijk, hoe vrijer hoe beter, dat zal ik niet tegenspreken, maar dat maakt meer dan genoeg mensen niet uit,
dus dat haal ik ook niet aan als punt.

het grote verschil van de decoder niet meer op te leggen en de ingebouwde functionaliteit van de tv te gebruiken,
is dat je terug al je toestellen kan gebruiken, zonder extra toestellen en stopcontacten en dergelijke.
Cfke
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2012, 07:10
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer

interessante discussie, en iets te laat opgemerkt, dus late reply...

Wat ik tot nu toe nergens zie verschijnen in de posts is de vraag waarom Telenet de digitale kanalen die standaard in het aanbod zitten niet vrij op de DVC-C kabel zet ipv ze te versleutelen.
Ik herinner mij het interview met de Telenet woordvoerster vorig jaar in April in "Peeters & Pichal" (n.a.v. verwijderen van BBC van de analoge kabel), en daar beweerde de woordvoerster dat de klant al voor de digitale kanalen betaald middels het kabelabonnement. De 5 euro per maand is enkel voor de huur van de digicorder.
Dus waarom kunnen alle "standaard" digitale zenders dan niet vrij op DVC-C gezet worden zoals bij de VRT-zenders en nog enkele andere gebeurd?
En waarom moet men dan een "digitaal abonnement" hebbenvooralleer men Yelo kan gebruiken?
Het antwoord is simpel: om hun digicorder/digibox door uw strot te rammen en zo de drempel voor Pay-On-Demand diensten te verlagen.

Ik ben principieel tegen het in huis halen van een extra toestel (per TV toestel!), puur en alleen omdat een provider dat uit eigenbelang opdringt, wetende dat er technisch veel efficiëntere en handiger opties zijn.

Ideaal zou zijn:
- Alle "standaard" digitale kanalen vrij op de kabel (DBV-C).
- Verhuur een digicorder aan 5 euro per maand voor:
* De mensen die een TV hebben die geen DVB-C tuner heeft
* De mensen die "prime kanalen" willen
* De mensen die een recorder willen
* De mensen die pay-on-demand diensten willen (filmpje huren bv.)

Wij hebben sinds vorige zomer ons analoog kabelabonnement opgezegd omdat ik niet gechanteerd wil worden om een digicorder te huren (door beetej bij beetje analoge kanalen weg te nemen "die niet veel bekeken worden").
Sinds enkele weken staat er effectief ook een filter op de kabelaansluiting zodat enkel de internetaansluiting nog werkt, en de DVB-C kanalen zijn door deze filter ook niet meer te ontvangen.
Er is dus technisch en juridisch gezien geen enkele reden om de standaard digitale kanalen niet vrij op de DVB-C kabel te zetten, en kunnen we gerust de conclusie trekken dat de digibox/corder puur en alleen bedoeld is om zoveel mogelijk geld uit de klant zijn zakken te kloppen.
En wegens gebrek aan concurrentie op de kabel kan TN hier vrij zijn gang gaan.
Deze beide samen --> Telenet = Mafia

De overgrote massa van de klanten denk nog altijd dat digitale TV gelijk staat aan "een bakje onder je TV", en bijgevolg zijn er ook niet veel mensen die klagen.

Ik ben voorlopig WeePeeTV (TV via internet) aan het proberen. Staat nog in de kinderschoenen, maar met een iPad en een AppleTV aan elke TV is het een prima alternatief.
Daarenboven kunnen we terug BBC1, BBC2 en als surplus BBC Entertainment bekijken.

Groeten,
Charles
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Cfke schreef:De overgrote massa van de klanten denk nog altijd dat digitale TV gelijk staat aan "een bakje onder je TV", en bijgevolg zijn er ook niet veel mensen die klagen.

Dit. In Nederland zie je dat DVB-C meestal via de TV gebeurt en daar heb je ook settopbox-oplossingen maar die zijn zoals je zelf al beschrijft voor de mensen met "meer eisen" zoals niet-ondersteunde TV of VOD.

Dat Telenet, samen met Belgacom, hand in hand met de politici gaan om te garanderen dat ze kunnen doorgaan mensen uit te buiten, is al zolang ik het me kan herinneren helaas een feit. Een mooi voorbeeld is wat mijn ouders hebben meegemaakt onlangs:

Een hele tijd geleden was er iNDi, digitale TV via Interelectra, wat eigenlijk nog een goede keuze was want de alternatieven waren zeker niet beter. Op een bepaald moment in 2008 kocht Telenet ze gewoon uit, met een hoop gedoe errond want Belgacom of welke andere geinteresseerde partij ook heeft geen kans gemaakt om het bod te overtreffen. Ik ruik concurrent-uitkoop- en onder-de-tafel-praktijken.

Door de jaren heen lapte Telenet verschillende vuile streken: zenders verdwenen zonder enige verwitting, zenders werden geregeld van plaats verwisselt, etc.

In 2012 stuurt Telenet een brief dat alle iNDi klanten basically van het netwerk gegooid worden en ze voor de prachtige prijs van € 79,- een nieuwe Digibox van Telenet konden kopen en weer terug intekenen voor een abbonement om weer terug klant te worden.

Dus dat lees je goed: Telenet koopt iNDi uit, pest de klanten en gooit ze een paar jaar later gewoon eruit en laat je opnieuw betalen om terug klant te mogen worden. Dát zijn pas mafia-praktijken.

Anno 2013 kijken mijn ouders gewoon analoge TV en zodra ik een goede oplossing gevonden heb voor hun die noch Telenet noch Belgacom bevat, zal het ook gebeuren.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja waarom wilt TN alle analoge zenders van de kabel denk je? Om plaats te maken in het spectrum voor hun digitale tv, telefonie en uiteraard internetdiensten.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Is het bekend of Telenet daar idd. een technische beperking mee heeft, of is het, zoals met het iNDi-verhaal, gewoon te maken met VOD die ze je niet kunnen opdringen ? Want iNDi moest ook "plaats maken" voor Telenet op de kabel, was één van de argumenten, wat belachelijk is want de zenders waren bijna allemaal dezelfde.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

met 'plaats' heeft het niets te maken, wat indi betreft. Indi maakte gebruik van dezelfde digitale kanalen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

ben gelukkig al 7 jaar verlost vanTN, en zeer tevreden met TVV...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Cfke schreef:interessante discussie, en iets te laat opgemerkt, dus late reply...

Inderaad, interessante discussie, maar eigenlijk totaal off-topic. Deze tread gaat over Telenet analoge TV
Discussies over DVB-C, versleuteling, vrije hardware keuze, CI+, enz zijn al overvloedig gevoerd in andere topics...

wied schreef:ben gelukkig al 7 jaar verlost vanTN, en zeer tevreden met TVV...

Jouw reactie is hier ook totaal overbodig en off-topic. Deze discussie gaat over analoge TV, TVV heeft hier niets mee te maken.

Phuncz schreef:s het bekend of Telenet daar idd. een technische beperking mee heeft

In een andere topic heb ik eens vergeleken met Kabeltelevisie in Hamburg, Duitsland.
Daar zitten er naast 600 digitale zenders, ook nog eens 50 analoge TV zenders + 53 analoge FM zenders op de kabel.
Nochtans dezelfde coax technologie?
Misschien gaat de vergelijking niet helemaal op, maar blijkbaar hebben ze daar geen plaatsgebrek op de kabel ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik weet niet in hoeverre dat dit er mee kan te maken hebben, maar mss is de spreiding van de kanalen over het spectrum beter in Duitsland?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik denk het niet, zij blijken toch dezelfde frequentieband te gebruiken
http://www.wilhelm-tel.de/media/2012-10 ... g_INET.pdf

Misschien omdat het FTTC is (fiber komt tot in de kelder van het appartementsblok, en vandaar wordt het signaal terug op de analoge kabel gezet naar de verschilende appartementen?). Er zit ook Internet op dezelfde kabel (100mbit down, 20mbit upload).

[Edit]
Ik zag in de lijst dat ze een 15-tal zenders op UHF uitzenden (K21 tot K37), dus een 35-tal zenders in de VHF band (Telenet gebruikt alleen VHF)

Toch nog een stuk meer dan de 22 die we hier hebben :(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

krisken schreef:Tja waarom wilt TN alle analoge zenders van de kabel denk je? Om plaats te maken in het spectrum voor hun digitale tv, telefonie en uiteraard internetdiensten.

De coaxkabel kan 860 MHz spectrum bieden zoals in grote delen van Europa en ook in Infrax-gebied realiteit is.

In de rest van Vlaanderen was door het historische gepruts van de gemengde intercommunales en Electrabel slechts 450 MHz spectrum ter beschikking.
Toen Telenet digitale tv ging aanbieden hebben ze dus gemakshalve onmiddellijk 8 analoge kanalen geschrapt en een low-budget uitbreiding naar 600 MHz spectrum uitgevoerd om EuroDOCSIS 3.0 mogelijk te maken.
Telenet heeft nooit een volwaardige uitbreiding naar 860 MHz spectrum uitgevoerd aangezien de 8 geschrapte analoge kanalen in 2005 niet tot een volksopstand geleid hebben, bovendien zou de brave Vlaming verdere schrappingen van analoge kanalen in 2009 en 2012 ook vlotjes blijven slikken.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Dat is dus ook mijn punt, Telenet kan deze praktijken gewoon blijven doen en het schaamt zich er niet voor. Wat doet het BIPT ? Nog eens met het vingertje schudden en zeggen: "foei Telenet, dat mag normaal gezien wel niet." en gezellig Telenet zijn gang laten gaan.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het BIPT is niet bevoegd. Televisie is een Vlaamse bevoegdheid en de Vlaamse politici hebben steeds braafjes gehoorzaamd aan de commerciële logica van het Amerikaanse Telenet.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Nochtans zou het wel zo moeten zijn want het BIPT is toch hiervoor verantwoordelijk geweest: http://www.zdnet.be/news/129537/telenet ... bel-delen/
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”