Je hebt het over twee verschillende dingen... de veiligheid van je gegevens (en dat staat los van ieder land maar is gewoon afhankelijk van de ernst van het bedrijf en hoe zij omgaan met security in het algemeen) en de toegang tot je gevens door een overheid (en bij dit laatste heb je de patriot act al maak ik mij als particulier daar geen zorgen over... moest ik een groot bedrijf zijn zou het iets anders zijn).
Dus ja... ik wil ook privacy en daar vertrouw ik op Crashplan, en ja ik ben mij bewist dat de US toegang "kan" krijgen tot mijn gegevens (maar eigenlijk lig ik dan meer wakker van de blunders van de NMBS dan wat de FBI van mij zou willen weten). Je houding lijkt dus meer FUD gebaseerd dan wel degelijk gefundeerd.
johan d schreef:Is er zo'n Belgisch alternatief voor Crashplan? Datacenters in vlaanderen?
Toen ik destijds ernaar zocht niet... er waren wel bedrijven met een Belgische aanwezigheid maar hun prijs was niet meteen betaalbaar, en vooral het gebruikte systeem voldeed niet aan mijn eisen (kunnen draaien als Windows service op een server, en geen vereisten tot het plaatsen van je data in een "container").
jorgo schreef:Wat mij nog wat tegenhoud om Crashplan te gaan gebruiken is de solvabiliteit van dit bedrijf. 50$ per jaar is erg weinig voor een onbeperkte backup te maken.
Ondertussen gebruik ik Crashplan al enkele jaren en ze bestaan nog steeds... maar het is inderdaad een wonder hoe men de dienst kan leveren voor 50 dollar (in theorie kan je daar 1 TB aan data voor kopen, echter dan spreken we enkel over een disk en niet alles wat men extra nodig heeft). Moest de dienst morgen ophouden te bestaan is dit op zich geen ramp (al ben je wel je versioning kwijt)... m'n data staat primair nog altijd thuis op m'n server... ik moet dan gewoon een andere dienst zoeken (en tot die tijd vertrouwen op m'n RAID-5).