Thuisbackup, wat gebruik jij?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Hardeschijven kunnen tegenwoordig meer en meer data opslaan (4TB). Cd's en dvd's zijn hierdoor nietmeer interessant als je regelmatig een full backup wil maken + dat de prijs per MB duurder is invergelijking met een hardeschijf en de snelheid een pak lager ligt.

Wat gebruiken jullie om backups te maken van een grote hoeveelheid data?
- Online backup
- Raid 1,5,6? (al is het niet een echte backup)
- Tapes, blu-ray's?
- Iets anders?

Onlangs zag ik in een winkel een soort dockingstation waar je een 3,5inch disk kon inpluggen, dit lijkt mij wel een interessant alternatief.
http://www.sharkoon.com/?q=en/content/s ... -duo-usb30
Afbeelding
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Gewoon een tweede schijf waar windows automtische backups op zet. Ls mijn huis afbrandt, heb ik wel ergere problemen dan wat verloren documenten.

Dropbox wel voor mijn bedrijfje's docs.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Heb zo een dockingstation, maar ze zouden op zijn minst kunnen voor zorgen als er niets in zit dat het volledig dicht is, zodat er niet alles in valt. Ik gebruik 2 schijven als backup. En sommige data worden nog eens ge"rar"t en beveiligd op usenet gezet. Vooral foto's en filmpjes die van de camera komt. 1x per 6 maand doe ik deze upload ;)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Als je 100% zeker wil zijn: http://www.acronis.com/homecomputing/pr ... trueimage/
250Gb in de cloud voor een forfetair bedrag me dunkt.

(ik gebruik true image maar zonder cloud, ik store alles bij een filehoster)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Génicus
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

- Alle files op thuisserver (met RAID1)
- elk uur een Rsync van de belangrijkste bestanden naar een VPS in de UK, die een archive neemt elke nacht om 3 uur met een retentie van een week. Elke zaterdag wordt er een archive gedownload (die van vrijdag) naar een harddisk die iedere week naar mijn grootmoeder gaat (set van 2 HD's: als ik er een breng, komt de andere mee terug).
- Multimedia (zelf gemaakte foto's) Rsync ik 1 keer per week, zonder archive en staat samen met de rest (zelfgemaakte video, muziek) op de harddisk die naar mijn grootmoeder gaat.

Maak duidelijke afspraken maken met je gezinsgenoten: alles dat niet op de server staat wordt niet gebackupped en moet zelf opgelost worden.

Ik had op mijn stage afgelopen maand 2 dagen een premier support man van Microsoft over de vloer om uitleg te geven over SCDPM. Deze leerde mij dat je niet moet denken aan wat je wilt backuppen, maar hoe snel je wat wilt kunnen restoren. Je moet ook denken aan hoe lang je dingen wilt bijhouden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik gebruik Crashplan+ Unlimited.
Alle PCs worden met Crashplan (gratis versie) automatisch gebackupt naar mijn server. En daar worden de backupfiles zelf dan naar de cloud geschreven via de betalende service ($50/y). Totaal van al mijn backups is ongeveer 800 GB.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stockeer niets op m'n PC's, laptops, ... alles staat op m'n server (en die backupped via Crashplan).
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Hier ook Crashplan. Een versie gaat naar mijn externe harde schijf, de andere gaat online.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Alles staat hier op een Synology NAS in RAID.
Elke dag wordt versiebeheer gedaan naar 2 externe schijven (RAID). (timebackup software van Synology), versies worden een jaar bijgehouden.
Elke dag wordt ook een back-up gedaan naar een NAS op een ander adres. (backup software van Synology).
Elke dag wordt er ook gebackupped naar Crashplan+.
Scenario is inderdaad ook zo opgezet om enerzijds op alle mogelijke zaken voorzien te zijn en anderzijds toch snel te kunnen restoren. Afgelopen jaren toch enkele keren nodig gehad. Als fotograaf in bijberoep heb ik ook foto's van klanten, dus moeten ze wel goed gebackupped zijn).

Als alles goed gaat, ontvang ik geen melding. Bij fouten ontvang ik een sms en een mail.
De pc's en laptops gebruiken Cloudstation software van Synology om de persoonlijke bestanden te syncen met de NAS. Voordeel is er dat er lokaal gewerkt wordt, maar dat alles wel direct gesynced wordt naar de NAS.

Familieleden weten ook dat andere lokale bestanden niet gebackupped worden. Bij crashen van computers wordt een nieuwe installatie gedaan.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Mijn laptop om muziek te gaan draaien (ik ben DJ in bijberoep) gaat wekelijks aan een USB-HDD voor backup van alle gegegevens, 1/1; dus ik kan alles meteen overzetten. Een tweede leptop krijgt meestal dezelfde week de gegevens over, met extra USB-geuidskaart (Rane SL3) zodat er op live feestjes echt niks mis kan gaan (nog nooit iets voorgehad, maar in het slechtste scenario moet ik even 5 minuutjes muziek draaien vanaf USB-stik en tegen dan staat mijn backup-compositie klaar)...

Alle andere computers hier in huis slaan hun gegevens op op HDD's... Gewone USB-drive's, maar via zo'n Iomega-ding op IP... Super-handig, even deftig instellen, en alles is voor iedereen bereikbaar... OOk extern indien nodig (Myiomega......com)

Van 2 van die 4 netwerk-HDD's wordt er 4x per week een off-site backup gemaakt bij mijn ouders, via een zelf opgestelde VPN... Mocht het kot hier afbranden, ben ik maximaal 3 dagen werk kwijt....

De andere 2 HDD's bevatten vooral films en 'general' opslag die je snel terughebt in geval van disaster.....
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Tomby schreef:Ik gebruik Crashplan+ Unlimited.
Alle PCs worden met Crashplan (gratis versie) automatisch gebackupt naar mijn server. En daar worden de backupfiles zelf dan naar de cloud geschreven via de betalende service ($50/y). Totaal van al mijn backups is ongeveer 800 GB.
Hoe zit het tegenwoordig met de snelheid van/naar de Crashplan servers?
Ik heb een tijd geleden heel wat berichten gelezen over een beperking in de upstream tot 2Mbps. Dit is niet genoeg voor mijn doeleinden.
Zelfde vraag eigenlijk voor de download. Heb je ooit wat moeten restoren en ging dit vlot?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Op zich heb ik daar nooit naar gekeken... initieel duurde het wel even, maar nu zijn het enkel de wijzigingen (en of hij nu 's nachts klaar is op 5 minuten of 50 minuten speelt niet echt een rol... ik moet er toch niet naar omkijken).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Heb hier recent nog over gepost. Vroeger was het nog redelijk goed, maar heb onlangs gemerkt dat ik maar aan 1 Mbps meer zit.
In mijn geval is het geen ramp, omdat de online backup eigenlijk de secundaire backup is (primaire backup is gewoon op mijn eigen backupserver). Qua restore heb ik (buiten een kleine test helemaal in het begin) eigenlijk nog nooit van de cloud moeten restoren. Maar nu je het zegt, ga ik het binnenkort wel eens testen, vooral omdat die backups eigenlijk bestaan uit relatief weinig files van 4GB elk.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Windows PC's gebruiken EASEUS Todo Backup om naar een nas te backuppen. telkens een volledige systeembackup. Data word bewaard op netwerkschijven op een synology server. Elke nacht word van deze mappen (backup en data) een backup gemaakt op een externe schijf via de backup functie van de server.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

mooi topic
zal mij moeten in verdiepen.

Qua pc's: Iedere pc heeft altijd
2 schijven C(OS) en D(data) van in den beginne een image, genomen met true image van C (os en programma's.)
In geval van virus,crash etc... na 5 min terug maagdelijk systeem...zonder verlies van data.

Verzamel al mijn data ook op externe HD's.
Ben begonnen met een schijfje van 500mb
ondertussen erbij 2* 1 Terra, 2 * 2 Terra en nu zojuist 1 gekocht van 3 Terra.(nieuwjaarscadeautje)
Momenteel 5 Terra aan data die ik liefst niet wil verliezen.

Wat raden jullie mij aan?
Bestaat er een tool om de levenskwaliteit te meten van ext. HD's. Ondertussen is mijn oudste schijf al wel 5j oud dacht ik....
Laatst gewijzigd door kaarsenbril 30 dec 2012, 09:40, in totaal 2 gewijzigd.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Gebruik CrystalDiskInfo om hun status uit te lezen. Zou moeten lukken als ze SMART ondersteunen
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

Is er niemand die de privacywetgeving van de locatie van de back-up server in aanmerking neemt in zijn beslissing bij de keuze van zijn back-up host? In UK of USA zou ik persoonlijk nooit mijn backup onderbrengen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

proz schreef:Is er niemand die de privacywetgeving van de locatie van de back-up server in aanmerking neemt in zijn beslissing bij de keuze van zijn back-up host? In UK of USA zou ik persoonlijk nooit mijn backup onderbrengen.
Nee... als je dat doet moet je gewoon thuis backuppen. De backup is trouwens voorzien van encryptie, maar ook daar zal je nooit weten hoe het echt werkt (en of het niet gewoon fake is).

Waarom zou de UK/USA trouwens more evil zijn dan Belgie of Nederland (waar ook al servers in beslag zijn genomen) ? De vraag is trouwens eenvoudig, zit er bij jou data iets zo waardevols dat de USA jou backup zou gaan bekijken ?

Trouwens de privacy info van Crashplan... http://support.crashplan.com/doku.php/faq/security
karp_p
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

iemand een idee of bij Family Unlimited van crashplan alles van de zelfde IP moet komen. Zou dit anders gebruiken voor mijn back-ups en die van mijn ouders. 2 verschillende ISP's.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Ik heb een extra harde schijf in m'n pc steken, daarvan wordt elke week een backup van gemaakt met Cobian Backup.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

AnD schreef:Ik heb een extra harde schijf in m'n pc steken, daarvan wordt elke week een backup van gemaakt met Cobian Backup.
En wat als je na twee weken pas merkt dat je per ongeluk iets gedelete hebt ?

Wat als die PC z'n voeding plots alle aangesloten devices zou roosteren ?
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

r2504 schreef: De vraag is trouwens eenvoudig, zit er bij jou data iets zo waardevols dat de USA jou backup zou gaan bekijken ?
Nee, het gaat mij gewoon om het principe.
r2504, ik waardeer je technische bijdragen op dit forum. Maar als dat de enige vraag is die jij stelt bij (internet)privacy ...
https://www.bof.nl/ons-werk/niets-te-verbergen/
Nielsvds
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Toch moet je wel opletten met cloud services in de USA. Van wege de patroit act, mag de FBI zonder toestemming de gegevens die op de back-up servers staan controleren en inkijken ook van Europeanen als kadert in het voorkomen en opsporen van terrorisme. Voor meer uitleg bekijk dit artikel.

Een goede back-up strategie bestaat altijd dat de back-up op minstens 2 verschillende locaties staat. Dit kan in de cloud zijn, andere locatie dan thuis.

Op mijn werk heb ik private cloud geïmplementeerd. Om de 15 minuten wordt er een back-up gedaan, iedere avond wordt de back-up getransfereerd naar een andere cloud storage box op een andere locatie. Zo heb je altijd zelf je gegevens in handen. Een public cloud hoster kan altijd ophouden te bestaan, ok de kans dat dit gebeurt is klein maar niet onbestaande.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

r2504 schreef:
AnD schreef:Ik heb een extra harde schijf in m'n pc steken, daarvan wordt elke week een backup van gemaakt met Cobian Backup.
En wat als je na twee weken pas merkt dat je per ongeluk iets gedelete hebt ?

Wat als die PC z'n voeding plots alle aangesloten devices zou roosteren ?
Dan heb ik pech, hier in huis kan ook een brand uitbreken of iets anders en dan ben ik ook alles kwijt.

PS: het backup type is incremental dus het gaat niet weg en als ik iets echt wil bijhouden zet ik dat ook nog ergens anders op.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer

Crashplan is wel interessant maar ben er niet zo voor om al je data op het internet te gooien, welliswaar beveilgd, maar toch... alles is te kraken.
Wat als zo'n firma er ineens mee stopt en je hebt daar een paar TB's staan? De tijd dat je die TB's ergens anders geupload hebt kan je server al gecrashed zijn.
Het lijkt mij enkel nuttig als offsite backup incombinatie met een backup naar een 2de disk.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je kan hier uiteraard zeer ver in gaan, maar wat zijn nu écht belangrijke bestanden.
(die je net zo goed naar google drive of variant van uploaden met stevige encryptie)

Blu-rays, mp3's, series,... Ik persoonlijk vind van niet (omdat ik uiterst zelden een film 2x bekijk)
Digitale loonbrieven, vakantiefoto's,... behoren wel tot belangrijke zaken :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Dat is een van de grotere voordelen aan usenet dat ik heb. Deze zaken worden over verschillende servers over den bol gespiegeld. Ik print het bestandsnaam af en het wachtwoord die er aan verbonden is ;) In een brand staat deze nog op men SGS II. Is iets minder dan 50GB dat ik upload en gaat als volgt ;)
  • Belangrijke data in 1 map (op datum) op backupschijf.
  • Map "rarren" en "parren (+/- 20%)"*1 + beveiligen.
  • Uploaden naar usenetserver
  • Lang wachten :(
  • Geüpload
  • Backup klaar
*1 pars zijn herstelbestanden voor rar-bestanden, als deze om een of andere reden beschadigd raken kan je ze aan de hand van de pars herstellen. Normaal is 10~15% voldoende maar ik neem altijd 20%
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Maar na x aantal tijd zijn ze toch niet meer beschikbaar op usenet? (retention van eg. 900/1500 dagen ofzo). Moet je ze an heruploaden?
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Inderdaad ik kan tot 1608 dagen terug gaan. Bij elke nieuwe upload zijn het gewoon nieuw bestanden ;) en 1x per 6 maand de hele map. Ik betaal al maandelijks voor usenet, waarom zou ik het niet mogen gebruiken voor men eigen bestanden te backuppen :)
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ben nog van de dialup generatie en denk dat we allemaal bang hadden om honderden aan megabytes te uploaden owv de kosten, dus ik hou er niet zo van/net gewoon om telkens opnieuw grote bestanden te heruploaden :lol:
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Ik doe de "grote" upload niet zo vaak omdat 5Mbps tergend traag is :( Bij een huisbrand of wat dan ook, zou ik blij zijn dat het ergens op de virtuele wereld nog te halen is.
johan d
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Is er zo'n Belgisch alternatief voor Crashplan? Datacenters in vlaanderen?
Ik zoek iets wat de data van een QNAP (arm) nas online kan backuppen.
+-800Gb, dus zou ik best eerste de kopie lokaal willen aanbieden om daarna enkle te moeten synchen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

Hier is het redelijk simpel: de pc backupt 's nachts met Cobian backup alles naar m'n media center/nas, en die gebruikt op zijn beurt Crashplan om alles online te backuppen.

Trouwens, als ik zou moeten kiezen tussen een backup naar Usenet of naar de Crashplan-servers, dan kies ik toch voor die laatste hoor. Lijkt me een stuk betrouwbaarder. Ok, in theorie kan de Amerikaanse overheid aan de gegevens (maar die zijn encrypted dus veel zijn ze er niet mee), maar aan jouw usenet-backup kan iedereen aan, en er moeten zo maar eens zotten met te veel vrije tijd rondlopen die je wachtwoord gaan kraken ofzo...
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Wat mij nog wat tegenhoud om Crashplan te gaan gebruiken is de solvabiliteit van dit bedrijf.
50$ per jaar is erg weinig voor een onbeperkte backup te maken. Nu weet ik ook wel dat ze schaalvoordelen toepassen en deduplication toepassen, er geen SLA's worden gegeven, de upload en restoresnelheid beperkt is, .. maar toch vraag ik me af of dit bedrijf financieel gezond is?
Iemand die hier wat meer over kan zeggen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

proz schreef:Nee, het gaat mij gewoon om het principe. Maar als dat de enige vraag is die jij stelt bij (internet)privacy ...https://www.bof.nl/ons-werk/niets-te-verbergen/
Je hebt het over twee verschillende dingen... de veiligheid van je gegevens (en dat staat los van ieder land maar is gewoon afhankelijk van de ernst van het bedrijf en hoe zij omgaan met security in het algemeen) en de toegang tot je gevens door een overheid (en bij dit laatste heb je de patriot act al maak ik mij als particulier daar geen zorgen over... moest ik een groot bedrijf zijn zou het iets anders zijn).

Dus ja... ik wil ook privacy en daar vertrouw ik op Crashplan, en ja ik ben mij bewist dat de US toegang "kan" krijgen tot mijn gegevens (maar eigenlijk lig ik dan meer wakker van de blunders van de NMBS dan wat de FBI van mij zou willen weten). Je houding lijkt dus meer FUD gebaseerd dan wel degelijk gefundeerd.
johan d schreef:Is er zo'n Belgisch alternatief voor Crashplan? Datacenters in vlaanderen?
Toen ik destijds ernaar zocht niet... er waren wel bedrijven met een Belgische aanwezigheid maar hun prijs was niet meteen betaalbaar, en vooral het gebruikte systeem voldeed niet aan mijn eisen (kunnen draaien als Windows service op een server, en geen vereisten tot het plaatsen van je data in een "container").
jorgo schreef:Wat mij nog wat tegenhoud om Crashplan te gaan gebruiken is de solvabiliteit van dit bedrijf. 50$ per jaar is erg weinig voor een onbeperkte backup te maken.
Ondertussen gebruik ik Crashplan al enkele jaren en ze bestaan nog steeds... maar het is inderdaad een wonder hoe men de dienst kan leveren voor 50 dollar (in theorie kan je daar 1 TB aan data voor kopen, echter dan spreken we enkel over een disk en niet alles wat men extra nodig heeft). Moest de dienst morgen ophouden te bestaan is dit op zich geen ramp (al ben je wel je versioning kwijt)... m'n data staat primair nog altijd thuis op m'n server... ik moet dan gewoon een andere dienst zoeken (en tot die tijd vertrouwen op m'n RAID-5).
karp_p
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

BMaster schreef:Hier is het redelijk simpel: de pc backupt 's nachts met Cobian backup alles naar m'n media center/nas, en die gebruikt op zijn beurt Crashplan om alles online te backuppen.

Trouwens, als ik zou moeten kiezen tussen een backup naar Usenet of naar de Crashplan-servers, dan kies ik toch voor die laatste hoor. Lijkt me een stuk betrouwbaarder. Ok, in theorie kan de Amerikaanse overheid aan de gegevens (maar die zijn encrypted dus veel zijn ze er niet mee), maar aan jouw usenet-backup kan iedereen aan, en er moeten zo maar eens zotten met te veel vrije tijd rondlopen die je wachtwoord gaan kraken ofzo...

Verplicht de USA die bedrijven niet om een Maste Key te hebben??
defenderII
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Ik gebruik de gratis versie syncback. om de 2 dagen via taakplanner 1/1 backup van de D(data) schijf en enkel van de persoonlijke mappen van de C-schijf naar een 3de partitie op mijn harde schijf. Via syncback 1 maar per week een backup naar een externe usb-HDD die enkel de veranderde en nieuwe filles toevoegd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Iemand ervaring met SugarSync?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

Ik gebruik PureSync om dagelijks de wijzigingen naar mijn 2de interne HD te back-uppen.
Om de x weken hang ik dan ook nog eens mijn externe HD aan de PC en dan maakt PureSync automatisch een backup van de gewijzigde bestanden naar de externe HD.
Om goed te zijn zou ik eigenlijk mijn externe HD nog ergens anders moeten bewaren, maar dan vrees ik dat ik hierop niet veel meer zal back-uppen omdat ik ze dan te dikwijls vergeet mee te brengen...
Ik koppel mijn externe HD volledig los als deze niet gebruikt wordt (zowel spanning als USB), dus bij een spanningspiek zou deze al niet kunnen beschadigd worden. Blijft enkel nog een brand of inbraak mogelijk...

Mijn foto's zet ik op enkele cloud-services zoals Adrive, Box, ed (waar je gratis 50GB ter beschikking krijgt) Voor andere zaken vertrouw ik de cloud wat minder ivm privacy, hoewel ik me soms wel eens afvraag wat er nu zo interessant kan zijn aan mijn data, maar kom.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

karp_p schreef:Verplicht de USA die bedrijven niet om een Maste Key te hebben??
Ik weet zelfs niet of zoiets technisch wel kan?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”