Nieuwe telecompolicy op 't werk, graag advies dualsim

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 55 keer

Hallo iedereen,

Op het werk van mijn echtgenote zijn ze, owv. fiscale redenen, werknemers gaan "verplichten" om zich aan te sluiten bij een specifiek abonnement via de firma. Concreet houdt dit het volgende in:
- 25 euro per maand van het bedrijf om te bellen
- telefoontjes naar collega werknemers zijn gratis
- geen idee over het aantal minuten je krijgt voor andere nrs (vb privé), maar wel betaal je zelf zodra je het bedrag hebt opgebruikt
- je kan in de plaats ook kiezen voor data transfer (500 MB/md), maar dan kan je niet telefoneren

Dit heeft onze plannen enigszins in de war gestuurd. Immers, we wilden voor haar een (budget) smartphone te kopen, met een MobileVikings abonnement, waarbij ze voor haar werk vooral bereikbaar was, en verder zelf zou telefoneren via een betamax provider en MobileVOIP app (ze werkt in Brussel en thuis hebben we ook 3G, en sowieso Wifi). Bovendien zou ze dan ook spotiy muziek kunnen afspelen in de wagen én altijd toegang hebben tot onze gedeelde google calendars.

Gezien bovenstaande opgelegde deal geen combinatie van data transfer en telefonie aanbiedt, zijn we ergens verplicht om die plannen aan te passen. Ik had volgende scenario's in m'n hoofd, graag jullie advies hierover (alternatieve voorstellen zijn zeker welkom):

- gewone GSM voor werkabonnement en daarnaast iPOD touch voor apps zoals google calendar en spotify
  • voordelen: geen extra data transfer abonnement nodig, want Wifi thuis en op het werk
    nadelen:
    • voor zover ik kan nagaan: geen native app voor google calendar op itunes
      geen sync van agenda zo geen wifi in de buurt (kan gecompenseerd worden door onze aansluiting bij het Belgacom FON netwerk)
      dubieuze reputatie van Apple gezien Foxconn affaire
      duur
- gewone GSM voor werkabonnement en daarnaast android phone voor apps zoals google calendar en spotify
  • voordelen: native app voor google calendar
    nadelen: twee telefoons, waarbij de ene slechts gebruikt wordt voor data transfer en voip calling
- android phone voor werkabonnement, data transfer geblokkeerd via settings (rekening) en dus enkel via wifi
  • voordeel: geen vervelende rekening op 't einde van de maand
    nadeel: enkel data transfer & syncing via wifi thuis, op 't werk of belgacom FON
- android phone met dualsim: één sim voor werkabonnement, andere sim, vb van MobileVikings voor data transfer
  • voordeel: alles in één
    nadeel: geen idee hoe dit werkt :-D -> hoe kan je regelen dat data transfer met zekerheid via de de MV sim gebeurt? Mijn vrouw is geen IT'er, en kan dus per ongeluk syncen met het werkabonnement, terwijl dit steeds via de MV sim moet gebeuren; hier kunnen onbedoeld fouten gebeuren, snap je?

Alle opmerkingen, adviezen, wat dan ook,... zijn welkom!

mvg

Mortov
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mijn advies is om werk en prive gescheiden te houden.
Dit dus : gewone GSM voor werkabonnement en daarnaast android phone voor apps zoals google calendar en spotify
- geen idee over het aantal minuten je krijgt voor andere nrs (vb privé), maar wel betaal je zelf zodra je het bedrag hebt opgebruikt
werkt meestal met een split bill. Prive plaats je bijv een 8 voor het nummer, en dit word apart gefactureerd naar je thuisadres
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Misschien kan uw vrouw in plaats van belminuten/data eventueel een ander extralegaal voordeel verkrijgen dat voor jullie wel goed uitkomt. Maaltijdcheques of zo.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

jep 2 gsms dan kan de werk gsm buiten de werk uren afgezet worden.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Ofwel:
android phone voor werkabonnement, data transfer geblokkeerd via settings (rekening) en dus enkel via wifi

als mevrouw daarmee kan leven ;) maar dan heb je nog altijd het risico op een hoge onverwachte telefoonrekening want het meeste bellen gebeurt gewoon in de auto bij de actieve medemens ;).

Ofwel, en dat zou ik doen:
gewone GSM voor werkabonnement en daarnaast android phone voor apps zoals google calendar en spotify

Een gewone GSM kost nog geen 30 € tegenwoordig, daarvoor moet je het niet laten. Die zal je eens om de 1 à 2 weken moeten opladen en die neemt ze mee naar het werk. Licht, pakt weinig plaats in. Belangrijkste: je komt thuis en kunt hem afleggen en zo je werk "uitzetten" en je echte smartphone thuis aanzetten.

Tal van voordelen als je werk je privénr niet heeft, bovendien bel je volgens je eigen zin en zit je niet enkel te denken "goh zou ik nu al boven die 25 € zitten". En alst maar is om naar huis te bellen dat je eraan komt, dat durt toch maar een minuutje hé ;).
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

raf1 schreef:Misschien kan uw vrouw in plaats van belminuten/data eventueel een ander extralegaal voordeel verkrijgen dat voor jullie wel goed uitkomt. Maaltijdcheques of zo.
Wel, dat gaat dus niet :-) - is nagegaan
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

mailracer schreef:Mijn advies is om werk en prive gescheiden te houden.
Dit dus : gewone GSM voor werkabonnement en daarnaast android phone voor apps zoals google calendar en spotify
werkt meestal met een split bill. Prive plaats je bijv een 8 voor het nummer, en dit word apart gefactureerd naar je thuisadres
Goztow schreef:Ofwel:
Ofwel, en dat zou ik doen:
gewone GSM voor werkabonnement en daarnaast android phone voor apps zoals google calendar en spotify

Een gewone GSM kost nog geen 30 € tegenwoordig, daarvoor moet je het niet laten. Die zal je eens om de 1 à 2 weken moeten opladen en die neemt ze mee naar het werk. Licht, pakt weinig plaats in. Belangrijkste: je komt thuis en kunt hem afleggen en zo je werk "uitzetten" en je echte smartphone thuis aanzetten.

Tal van voordelen als je werk je privénr niet heeft, bovendien bel je volgens je eigen zin en zit je niet enkel te denken "goh zou ik nu al boven die 25 € zitten". En alst maar is om naar huis te bellen dat je eraan komt, dat durt toch maar een minuutje hé ;).

Ik heb het net eens met mijn vrouw besproken. Lijkt ok, wel een aantal aandachtspunten:
- de 25 euro van het werk krijgt ze nooit opgebeld als ze deze enkel voor telefoongesprekken van het werk gebruikt
- op zich wordt mij vrouw met rust gelaten, niemand belt haar vanop het werk

Enig aanvullend/ander advies, met dit in het achterhoofd?

bedankt alvast!

Mortov
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Voorlopig laat men haar nog met rust, ja. Het kost niks om eerst uit te testen of ze toekomt met die 25 € natuurlijk. Ze kan altijd later nog veranderen van telefoon / SIM.
lswaenen
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Dit gaat allicht om een zgn 'splitbilling' overeenkomst ?

Veel goedkoper zal je niet kunnen vinden. Niet vergeten dat die 25 euro die ze mag/kan opbellen gefaktureerd wordt aan het tarief dat het bedrijf heeft 'onderhandeld' met de provider.

Dus de minuutprijs ligt daar allicht onder de € 0.10 per minuut (nationaal)

Klopt dit ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lswaenen schreef:Dit gaat allicht om een zgn 'splitbilling' overeenkomst ?
Niet noodzakelijk... vermoedelijk is haar budget gewoon 25 euro (waar je dus ook privé mee kan bellen) en zodra dit op is betaal je zelf.

Wel opletten want vaak betaal je op je loonfiche ook nog een voordeel van alle aard aan 12 euro (netto dus ook nog eens zo'n 6 euro).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”