Nieuwe laptop verliest om de haverklap netwerkverbinding

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Xplod
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hoi iedereen,

Mijn router die ik gebruik is een Belkin N+. http://www.belkin.com/IWCatProductPage. ... _Id=473178
Het probleem,
ik heb me onlangs in promotie in de MM een nieuwe Packard Bell i3 laptop aangeschaft. Een Easynote TS11 welke werkt op een 64bit Windows7 Home Prémium OS.
Om één of andere reden blijkt die echt random de connectie met mijn thuisnetwerk te verliezen en komt er een geel driehoekje met een ! door te staan op de wifi streepjes onderaan rechts in de taakbalk. Ga ik er met mijn muis op staan dan staat er "geen internetverbinding" die zich na een tijdje wel weer vanzelf hersteld maar dan is het kwaad natuurlijk al geschiedt. De wifi streepjes beginnen weg te zakken ondanks dat ik steeds maar op max 3m van de router zit te werken.
Op die momenten verlies ik ook steeds verbinding met andere apparaten in mijn netwerk mappen die ik share op andere PC's, NAS ... noem maar op.
Zo verliest hij ook connectie met mijn Belkin Home Base toestel. Een toestel waarop mijn Epson printer op aangesloten is om draadloos te kunnen printen vanuit mijn thuisnetwerk.

Meestal helpt enkel een restart van de router en/of een restart van mijn nieuwe packard bell laptop om alles terug te herstellen.

De wifi-driver is reeds ge-update naar de laatste versie. Met mijn oudere Lenovo laptop (W7 32bit prémium) en mijn asus eeePC (W7 starter) heb ik daar allemaal geen last van.
Ik moet zeggen dat het wifi verkeer hier in mijn directe omgeving wel héél druk aan het worden is, mede ook met al die telenet en belgacomfon- hotspots die als paddestoelen uit de grond schieten. Ik heb al geprobeerd om van kanalen te veranderen, ik gebruik er 2 want ik zit op 300 mbps snelheid met al mijn apparaten. Of dat dit nu de oorzaak zou kunnen zijn ... andere apparaten hier lijken daar niet echt veel last van te hebben.

Iemand wat gouden tips voor mij want ik weet het hier stillekesaan niet meer waar het probleem zou kunnen liggen :-(

... en terwijl ik mijn verhaal doe heeft hij me er hier ondertussen terug uit gebonjourd en ben ik mijn internet verbinding terug kwijt gespeeld. Ik moest zelfs terug hier in het forum inloggen .... het wordt echt vervelend.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Het is voor mij niet duidelijk of het nu aan je laptop of je router ligt. Hebben andere draadloze apparaten geen problemen op het moment dat je laptop het probleem heeft?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Vermoedelijk is er ergens een duister comptabiliteitsprobleem tussen de Atheros AR5B97 WLAN-kaart en de Belkin N+ router.

Je kan best de firmware van de Belkin N+ router updaten naar de recenste versie:
http://www.belkin.com/uk/support-article?rnId=497

Daarna verwijder je alle oude drivers van de Atheros AR5B97 WLAN-kaart:
http://www.thewindowsclub.com/how-to-re ... -windows-7

Verwijder ook eventuele Packard Bell Wifi-programma's in het Windows configuratiescherm:
http://windows.microsoft.com/nl-BE/wind ... -a-program

Na een herstart zal Windows automatisch de nieuwe drivers zoeken en installeren.

Als het dan nog niet opgelost is, zou ik de Belkin-router voorlopig terugschakelen naar 802.11g op 2,4 GHz en het minst drukste Wifi-kanaal gebruiken:
http://www.metageek.net/products/inssider/
Xplod
Premium Member
Premium Member

Ik ben daar dus ook nog niet uit eigenlijk :roll:

Het lijkt dat soms dat het signaal van mijn router ook wel eens dipjes durft te nemen. Ik heb het zonet nog gezien terwijl Inssider op stond om de wifi activiteit hier in mijn buurt te monitoren.
Zou het kunnen dat een andere laptop, mijn Lenovo dus, het signaal van mijn netwerk dusdanig overbelast dat de router erdoor in de problemen komt ?

Ondertussen is er reeds een andere post geweest ... effe lezen ;)

EDIT:
Er zit geen Atheros wifi adapter in raf1 maar een

Realtek RTL8192CE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC
met momenteel Stuurprogrammaversie 1005.43.913.2012 van 13/09/2012 geïnstalleerd.

De Belkin N+ zit ... normalerwijs ... met de laatste firmware. Als ik hem er toch zelf laat naar zoeken ....

Zo bleek er voor mijn laptop, bij 1ste gebruik, megaveel windows updates te zijn maar voor de wifi niet. De driver die er op stond was van ergens begin 2011. Deze is nu ondertussen ge-updated naar bovenstaande.

Toch maar eens de zaak verder uitpluizen aan de hand van die links daar ;)

edit: ondertussen wat dingen gechecked;

- Router had al de laatste firmware zijnde 1.01.28
- Hoe ik programmas moet verwijderen weet ik wel en er staat trouwens niks bij van packard bell wifi programma's. Juist iets van Cisco maar ben er nog niet uit voor wat die dient.
- Apparaatbeheer ook al eens rond gekeken maar ook niet echt iets vreemds ontdekt onder de categorie netwerkadapters.
Laatst gewijzigd door TiTanium 17 dec 2012, 22:59, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Dubbeltjes allemaal samen gezet, volgende keer graag de knop "wijzig" gebruiken.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Mischien eens kijken in de advanced power options bij de WiFi power settings. Ik had recent gelijkaardige problemen die ik opgelost heb door "Max. power savings" te wijzigen in "Max. Performance".

Good luck!
Xplod
Premium Member
Premium Member

Stond al op max in het energieschema die ik momenteel gebruik johan ;)
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Welk type is die Belkin exact? Met "N+" weten we niet veel natuurlijk. Tussen welke dB-waarden schommelt het signaal? Post anders eens een screenshotje van inSSIDer (met de 2.4GHz channels tab open).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dat het aantal dB schommelt is normaal, (hindernissen, reflecties)
gestoord worden door naburige kanalen speelt een grotere rol
Xplod
Premium Member
Premium Member

Het is een Belkin N+ router van het type F5D8235-4 v1 met de laatste firmware geinstalleerd.
Screenshot Inssider, mijn netwerk is genaamd Neblik_N+

Ik moet wel zeggen dat er vlak naast mijn router een draadloze Siemens dect telefoon staat, een Siemens Gigaset AL285
Ik heb die nu eens effe wat uit de buurt van de router gezet. Wie weet .... alhoewel ik er eerder nooit geen problemen mee heb gehad dat die 2 vlak naast elkaar stonden.
Ondertussen weet ik wat die Cisco dingen waren in mijn programmalijst.
Die zijn vanzelf verwijderd geraakt bij de uninstall van de nieuwe realtek driver die ik eerder had geïnstalleerd.
Nu staat er de originele wifi driver terug op, de driver door windows zelf gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

dect werkt op een andere frequentie, dit zou normaal niet mogen storen.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Xplod schreef:mijn netwerk is genaamd Neblik_N+
Wees ook eens een beetje solidair met andere WIFI gebruikers en zet je signaal eens op 20 MHz.

Je gebruikt bijna de ganse WIFI band voor jou alléén... wat je natuurlijk ook gevoeliger maakt voor storingen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Inderdaad, zet je router eens op kanaal 13 of 14 met standaard bandbreedte en Wifi 802.11g op 2,4 GHz.
Daarna kan je verder testen met "zwaardere" Wifi-instellingen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

ik heb wel al veel meldingen van problemen gekregen bij mensen die die de hoge kanalen gebruiken,
ik geef het maar mee indien je problemen moest ondervinden.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Met 1 tot 13 mag je in Europa normaal geen problemen ondervinden. In de USA gebruikt men enkel 1 tot 11, 14 wordt enkel gebruikt in Japan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Normaal niet, goed gezegd, maar werd mij al verschillende keren gemeld en daarom meld ik het nu hier.
Zeker veel Mac gebruikers hebben mij dit al gemeld !
danchrista
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

heb het zelfde probleem. Is opgelost door router op 802.11g te zetten en op kanaal 1. Had dit probleem enkel op mijn netbook, op mijn laptop geen probleem.
Xplod
Premium Member
Premium Member

Vreemd .... hij heeft al sinds het begin op N gestaan en heb er eerder nog nooit problemen mee gehad maarja ... eens uitproberen op G kan nooit geen kwaad nietwaar.
Xplod
Premium Member
Premium Member

Ik heb mijn Belkin een paar dagen op G geplaatst (54Mbps) op kanaal 9 met een bandbreedte van 20Mhz ... dit lijkt idd stabieler te zijn.
No major drop-outs gehad.
Toen ik over een half uurtje nog eens naar 40Mhz bandbreedte overschakelde viel 2 min. erna al mijn connectie weg. Geen goed idee dus en terug geschakeld naar 20Mhz.

Nu zit ik terug op B/G/N 20Mhz. maar dan op kanaal 13, toch hier in mijn buurt het minst drukke plekje op de 2,4Ghz band.
Met Inssider zie ik dat ik nu terug op 144Mhz. snelheid zit ..... eens kijken wat dit nu geeft.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Stond ie op WPA2-PSK met AES encryptie ?
Enkel die encryptiestandaard is volledig in lijn met de Wireless-N standaard.
Ik heb al verschillende keren netwerkadapters raar zien doen in combinatie met andere manieren van instellen.
Floris Bakker for president!
Xplod
Premium Member
Premium Member

Mijn router staat nu op kanaal 9, op wireless N en op 20 Mhz.
Ik zit op 2m van mijn router en nog flikkert hij me van het internet af of komt mijn verbinding echt wel héél traag.
Er komt dikwijls een uitroeptekentje door de wifi streepjes die bij momenten slechts 3 van de 5 streepjes maar vertoond.
Mijn router heeft ook al op het rustiger kanaal 13 gestaan ... geen avance ... het begint hier echt triestig te worden :cry:

@Cavecat: zo staan mijn instellingen nu in de Belkin, MAC adress filter is ook geactiveerd en dat heeft nooit voor problemen gezorgd.
edit: ik zie net dat die nu niet eens aanstond dus daar kan het zeker ook al niet aan liggen.
Er is gewoon iets waarmee mijn nieuwe Packard Bell last mee heeft en ik heb geen benul met wat.
Ofwel is de radio in de Belkin stillekesaan de geest aan 't geven .... wie weet.

Draadloos > Beveiliging
Beveiligingstype WPA-PSK (zonder server)
Authentificatie WPA-PSK + WPA2-PSK
Encryptiemethode TKIP+AES

Kanaal en instellingen, zie bijlage.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Zet die QoS eens uit en haal die rare tekens (_ en +) weg uit je SSID.

Niet dat het iets zou mogen doen... maar bij problemen begin je zo eenvoudig mogelijk.
Xplod
Premium Member
Premium Member

Ondertussen QoS eens uitgezet en wat speedtestjes uitgevoerd

speedtest.telenet.be ... op N of G .... het maakt eigenlijk geen verschil als je tenminste op elke instelling een testje of 5 uitvoert om zo een beter zicht te krijgen over de gemiddelde snelheid die ik hier haal met mijn Belgacom lijn ... over WiFi dan natuurlijk.

Last Result:
Download Speed: 27604 kbps (3450.5 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 1834 kbps (229.3 KB/sec transfer rate)
Latency: 33 ms
maandag 24 december 2012 11:49:47
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Die latency is wel enorm hoog... ik haal hier 5 ms en heb momenteel zelfs een zwakke ontvangst.
Xplod
Premium Member
Premium Member

Lager dan 20ms heb ik anders nog nooit gehad hier ... in héél mijn internet verleden zelfs niet.
Ooit zat ik bij telenet en toen was mijn latency (ping) zelfs nog hoger.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Een latency van 33ms op een BGC VDSL2 lijn is normaal, mijn inziens.
Zelf zit ik met mijn BGC VDSL2 lijntje ook in die buurt bij een speedtest op de Telenet server.

Op mijn TN BI lijntje is dit in de buurt van 5-6ms bij een speedtest op de Telenet server.
In de rode uren kan dit wel oplopen. 15-30ms is dan "normaal".
Afbeelding
Xplod
Premium Member
Premium Member

Belkin router terug op N gezet ... mijn iPod en iPhone ontvangen anders geen fluit signaal meer.
Blijkbaar lusten die dus ook liever N dan G ... vreemd eigenlijk :roll:
cavecat
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Xplod , zet 'm eens op WPA2/AES only , gooi WPA/TKIP er uit , dit dus :

Macfilters zijn redelijk overbodig tegenwoordig , met WPA2/AES is er niet zo makkelijk door te komen anyway.

Met al die draadloze netwerken in de buurt tegenwoordig is een dual band router (die ook op 5Ghz z'n werk doet) tegenwoordig geen overbodige luxe meer.

Misschien is je laptop wel degelijk defect (de wifikaart of de antenne) , ik heb ooit een Medion met dat probleem gezien.
Kan je 'm laten doortesten in de winkel ?
Xplod
Premium Member
Premium Member

Zo heeft hij eigenlijk al altijd gestaan :?
Tis te zeggen .... vroeger, lang zelfs, zat er niet eens encryptie op en filterde ik enkel op MAC adres.

Nu staat de router effe ook terug zo ingesteld, enkel filteren op mac en geen encryptie.
Tot nu toe geen problemen gehad.

Wat die 5Ghz routers betreft ... zijn alle hedendaagse moderne laptops compatibel met die standaard :???:
cavecat
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Yes, maar dit :
Is niet confirm de N-standaard.
Je hebt én WPA én WPA2 actief , sommige toestellen zijn allergisch daaraan.
(zoals hierboven al aangehaald)

Degelijk materiaal zal meestal wel een dual band chip hebben , ga je budget dan zal het er nu en dan niet in zitten.
Galaxy S2/S3 en iPhone5 doen trouwens ook 5Ghz nu.
Xplod
Premium Member
Premium Member

Ik kan nog steeds niet 100% volgen wat je bedoeld cavecat :roll:

Je bedoelt dus ofwel WPA-PSK , ofwel WPA2-PSK gebruiken ... correct :???:
Welke van de 2 geniet dan de voorkeur :???:

Nog iets vreemd dat ik heb ontdekt;
Door de encryptie op mijn router eens om te schakelen, ... aan of uit of bvb. al dan niet met of zonder encryptie,.... dan durft mijn laptop bij de naam van mijn netwerk waarop ik ben aangesloten een "2" te zetten.
Dan krijg ik onder "netwerkcentrum/draadloze netwerken beheren" soms een 2 erbij te zien.
Dus ééntje met de naam Neblik_N+ die filtert op MAC adress en ééntje met Neblik_N+ 2 die encryptie gebruikt en om de sleutel vraagt en dit ondanks dat de SSID van mijn router ongewijzigd op Neblik_N+ blijft staan. Kan ook omgekeerd zijn.
Als ik dan in Netwerkcentrum ga kijken dan zie ik bvb. overal Neblik_N+ staan terwijl als ik met mijn muis over de wifi streepjes ga staan met mijn muis Neblik_N+ 2 te zien krijg ondanks dat ik in Netwerkcentrum het netwerk hernoemd heb naar Neblik_N+
Ik heb zo'n vermoeden dat dit ook wel eens voor conflicten zou kunnen zorgen doordat hij misschien zonder mijn weet tracht te switchen tussen die twee thuisnetwerken.
Ik heb al geprobeerd om alles naar dezelfde naam te krijgen, één ervan te wissen maar dit lijkt niet echt te lukken, ook niet na een herstart van de laptop.
Het wissen lukt wel maar de naamverschillen blijven opduiken.
Nu staat alles op de laptop op Neblik_N+ 2 , ook in de beschikbare netwerken lijst, ondanks dat de SSID van de router dus Neblik_N+ noemt.
Internet verbinding op die manier lukt blijkbaar wel, anders zou ik deze post niet kunnen uitvoeren.

PS: sorry van de dubbelpost hierboven :bang:
Dubbelpostjes zijn samengevoegd overal, volgende keer toch maar de edit/wijzig knop gebruiken ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Xplod schreef:Je bedoelt dus ofwel WPA-PSK , ofwel WPA2-PSK gebruiken ... correct :???:
Welke van de 2 geniet dan de voorkeur :???:
WPA2-AES om precies te zijn.

PSK geeft gewoon aan dat het een "pre shared key" is, in tegenstelling tot bv. Enterprise/RADIUS.
Xplod schreef:Dan krijg ik onder "netwerkcentrum/draadloze netwerken beheren" soms een 2 erbij te zien.
Tja, Windows ellende... is een kwestie van alles eens deftig te cleanen (is namelijk het resultaat van andere security settings zodat het voor Windows lijkt alsof het een ander AP is).
cavecat
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Xplod schreef:Dan krijg ik onder "netwerkcentrum/draadloze netwerken beheren" soms een 2 erbij te zien.

Tja, Windows ellende... is een kwestie van alles eens deftig te cleanen (is namelijk het resultaat van andere security settings zodat het voor Windows lijkt alsof het een ander AP is).
Maar dat maakt geen verschil qua functionaliteit.
Xplod
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
Hoe cleanen r2504 :???:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Is een kwestie van in je Netwerk centrum (en alle submenu's die je daar kan vinden) eerst alles te deleten voor je je wireless modem opnieuw start.
Xplod
Premium Member
Premium Member

Check deze SSID graph eens .... enkel mijn WiFi en WiFi Guest signaal zijn er op te zien op kanaal 13, het rustigste.
Ik heb eerst alle netwerken opgeschoond en laptop uitgezet. Dan met mijn Asus eeePC de SSID ontdaan van rare tekens en Xplod, Xplod Guest genoemd.
Router volledig gereboot door hem powerless te brengen en pas daarna de laptop terug opgestart en verbinding gemaakt met het Xplod netwerk.

Deze activiteit toonde SSID me dan bij het gewoon wat openen van wat webpagina's.

Ondertussen stond SSID ook op op mijn Asus eeePC op welke die dippen niet vertoond worden, max. misschien een 2 à 3dB, en sowieso met zijn signaal 10dB sterker zit, zo rond -38 à -39dB.
Naamloos.jpg
EDIT:
Dit is een SSID genomen op ong. hetzelfde moment maar dan door mijn eeePC gezien.
Naamlooseeepc.jpg
Laatst gewijzigd door TiTanium 29 dec 2012, 14:46, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: dubbeltje samengevoegd, duurde door het bestandje iets langer. Graag "edit/wijzig" knop gebruiken indien u als laatste post!
Xplod
Premium Member
Premium Member

Nog iets ontdekt, toch wel goed om weten !

Als je met een mooie aan top-speed lopende download bezig bent, in mijn geval mooi te zien met Newsleecher, en je schakelt inSSIDer in dan stuikt je downloadspeed gelijk een kaartenhuisje in elkaar.
Hier van zo'n 2,40 MB/s naar 190 KB/s
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Xplod schreef:je schakelt inSSIDer in dan stuikt je downloadspeed gelijk een kaartenhuisje in elkaar.
Standaard kan je WIFI radio maar één kanaal gebruiken volgens mij... om dus de info van gans het spectrum te bekijken gaat men constant je radio z'n kanaal veranderen om te kijken wat er elders in gebruik is. Op dergelijk moment kan je natuurlijk geen data versturen/ontvangen.
Xplod
Premium Member
Premium Member

De problemen lijken hier ondertussen een tijdje van de baan te zijn.
No major drop-out's meer gehad de laatste tijd.

- Niet dat het veel kan uitmaken maar mijn Belkin doet nu de PPPoE sessie i.p.v. de Bbox2
- Het draadloos kanaal staat nu op auto en de Belkin heeft er kanaal 5 uitgepikt.
- N staat aangeschakeld met de bandbreedte op 20MHz.

Het enige waar ik nog enige kritiek kan op geven is het feit dat het soms wel een minuutje kan duren eer mijn laptop een wifi verbinding maakt met mijn router en dit na het uit stand-by komen.
Xplod
Premium Member
Premium Member

Ik begin er nu toch wel heilig van overtuigd te geraken dat er een probleem is met de Realtek wifi adapter in mijn laptop en zou die willen vervangen door een Atheros type.
Het is momenteel zo erg dat ik nu gewoon op LAN aangesloten ben :x
Alles knalt er hier met wifi om de haverklap uit. Spotify, Skype, gewoon surfen .... niks werkt nog draadloos stabiel.

Heeft er iemand een idee naar welke Atheros ik dan moet uitkijken ? eBay staat vol met die dingen.
Ik heb ondertussen mijn laptop eens opengemaakt, er zit ééntje geinstalleerd van het half pci-express type met 2 antenne aansluitingen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Met een Realtek chipset heb ik ook iets gelijkaardigs meegemaakt.
't Is te zeggen: de drivers die meegeleverd werden door de fabrikant van de PC waren oud en werden niet meer geupdated door de fabrikant van de PC. Oplossing (in mijn geval): de nieuwste drivers downloaden voor de betreffende chipset van de website van Realtek zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”