Fritzbox voice met UMTS stick

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik heb zonet een UMTS stick in de usb-poort van de Fritzbox 7390 gestopt met de bedoeling die als simbox te gebruiken en ermee te kunnen bellen (en af en toe via umts te internetten). Nu, alles werkt, met de trucs uit http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=240840

behalve 1 ding: callthrough. Ik heb een SIP-nummer (03555xxxx) waarop ik van buitenaf wil inbellen, en daarna wil ik dat het nummer dat ik draai de UMTS stick gebruikt voor outgoing calls.

Ik heb de truc met SIP99 geprobeerd, en ik kan dat invoeren, maar hij springt meteen terug naar een van de andere velden. Als ik nu inbel, dan moet ik zoals gewoonlijk eerst mijn PIN invoeren, en dan een nul draaien om te kunnen uitbellen, maar daarna bel ik dus niet met de UMTS stick uit...

Iemand dat opgelost?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Eerst en vooral proficiat dat je de UTMS stick als SIM Box werkend gekregen hebt.
Dat is al niet zo evident.

Voor wat betreft de calltrough en de callforwarding zal ik je moeten teleurstellen.
De GSM lijn komt niet voor in de dropdwonlijst van lijnen in de calltrough en callforwarding vensters. Het SIP99 truukje heb ik ook nog niet werkend gekregen.

Wat wel werkt bij mij:
  • - binnenkomende gesprekken via het GSM nummer (met herkenning van het bellende nummer)
    - uitgaande gesprekken via de GSM lijn (code *13#)
    - kiesregels (hier komt de GSM lijn wel voor als een optie). Dus uitgaande gesprekken via de GSM lijn d.m.v. kiesregels werkt ook.)
Ik hoop dat AVM in een volgende Firmware Update wel rekening houdt met enkele "eisen", zoals:
  • calltrough via de GSM lijn.
  • call forwarding van een GSM lijn.
  • weergave van de mobiele verbinding in het Hoofdmenu (onder Verbindingen).
  • mogelijkheid voor het onderdrukken van CLIP (CLIR) via de webinterface.
  • USSD berichten via de web interface.
  • SMS sturen/ontvangen via de web interface.
  • SMS sturen/ontvangen via de FritzFon (DECT).
  • weergave van de Netwerk modus (GSM/GPRS/EDGE/UMTS/HSDPA/HSPA/HSPA+), eventueel met aanduiding van ontvangststerkte (vergemakkelijkt het afstellen van een eventuele Yagi antenne).
  • mogelijkheid om de FritzBox automatisch sms'en te laten sturen (vb bij gemiste oproepen, mailbox bericht, enz).
  • automatische fallback op GSM in geval VoIP uitvalt.
Een hele waslijst met features die technsichh mogelijk zouden kunnen zijn met een UTMS stick in de FritzBox :).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Eigenlijk had ik al een gewone simbox, maar ik had gehoopt dat ik voortaan hetzelfde kon via de umts stick om zo stroomverbruik te verminderen en vooral ook om sneller een verbinding tot stand te brengen. Via zo'n externe simbox duurt het namelijk wel even voor de telefoon belt.

Call through is echter essentieel voor mij, dus ik ga 'm toch maar weer aankoppelen. Echt jammer dat die functie niet werkt. Het SIP99 ding werkt echt niet, ook niet via de firefox plugin.

Heb alleszins mijn contact bij AVM gemaild met je lijstje!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb intussen een snel antwoord gekregen vanuit AVM op je lijstje, Philippe
Vooral het laatste verraste mij. Kan dat echt? Volgens mij is de fallback functie er enkel voor vaste lijnen niet voor mobile...
Wat Callthrough betreft ziet het er wel goed uit.

Hieronder de antwoorden op de vragen over de telefonie features van de UMTS Stick ondersteuning.

call trough through the GSM line. --> will probably be supported in a future firmware
call forwarding from a GSM line. --> will probably be supported in a future firmware
display of the mobile connection in the Main Menu (under Connections). -->might could be supported in a future firmware
possibility for suppressing CLIP (CLIR) via the web interface. -->might could be supported in a future firmware
USSD messages via the web interface. -->might could be supported in a future firmware
SMS send / receive via the web interface. -->no
SMS send / receive via FritzFon (DECT). -->no
display the Network Mode (GSM / GPRS / EDGE / UMTS / HSDPA / HSPA / HSPA +), -->we do already support this
possibly indicating signal strength (facilitates adjusting any Yagi antenna).
ability to automatically FritzBox SMS to send (eg at missed calls, mailbox, message, etc). -->no
automatic fallback to GSM in case VoIP fails.-->we do already support this
philippe_d
Moderator
Moderator

liegebeestig schreef:automatic fallback to GSM in case VoIP fails.-->we do already support this
Uw contact bij AVM heeft het verkeerd begrepen. De FritzBox ondersteunt:
  • automatic fallback naar de vaste lijn, ingeval de VoIP niet werkt.
  • automatic fallback naar UTMS (3G), ingeval de VDSL niet werkt (data).
Maar wat we hier willen heeft niets met de 3G fallback te maken (=data), maar met:
  • fallback naar de GSM lijn, indien VoIP niet werkt (= voice, zoals het nu netjes gebeurt via de vaste lijn)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Ik begrijp het zelf bijna niet.... maar ik denk dat ik de Callthrough via gsm werkend gekregen heb!
Ik heb de instructies van http://www.ip-phone-forum.de/showthread ... ost1827047 gevolgd.

maar... de bedoeling daar is om een inkomende oproep via umts-stick te gebruiken voor callthrough, terwijl ik de umts-stick wilde gebruiken om via callthrough weer naar buiten te gaan (outgoing number)

Ik heb dezelfde procedure gevolgd. Je moet dus Subgraph Vega downloaden, dat instellen als proxy in je browser (heb het met firefox gedaan): HTTP Adresse: 127.0.0.1, Port: 8888 .
Dan:
1. Druk op het groene "Play" in Vega
2. surf naar fritz.box of je intern adres voor de webinterface
3. ga naar callthrough
4. Ga in Vega naar tabblad INtercept, en kies rechts dat hij alles moet onderscheppen (het verrekijkerte rechts aanklikken)
5. Druk op Apply in de webinterface van de fritzbox
6. IN Vega zie je nu een lijst codes verschijnen die je evt kunt aanpassen en vervolgens doorgeven aan de fritzbox
7. We gaan wel degelijk iets aanpassen, namelijk helemaal het laatste lijntje, helemaal achteraan staat nu "SIP0" of "SIP1", en ervoor een code waarin "outgoing" staat. Verander dat in SIP99
8. Druk op het groene pijltje in Vega om de boel te laten uitvoeren.
9. Bij mij versprong er nu iets in de webinterface, maar je kon niet zien dat de UMTS stick nu als outgoing number was ingesteld. Toch is dat het geval!
philippe_d
Moderator
Moderator

De nieuwste Duitse Firmware (05.50) schijnt call-trough nu te ondersteunen.
Dus nu hopen dat de Internationale FW update niet al te lang op zich laat wachten ...

Voor call forwarding (gesprekken die aankomen op je GSM lijn) is er ook een truukje
- in de drop-down lijst van lijnen die je wil forwarden (calls to a telephone number) vind je de GSM lijn dus niet.
- maar in het veld van telefoonnummers die je wil forwarden (calls from a telephone number) type je hier: <*#gsm nr>, en dan werkt het.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Yes, de volledige trukendoos is hier ook in werking. Eigenlijk hebben we de firmware-update dus niet meer nodig :)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Hmm, bij mij valt de stick af en toe zonder reden weg. Een keer gebeurd op een moment dat er tegelijk ingebeld en uitgebeld werd via de stick. Het menu-item "Mobile Network" in de Fritzbox interface is dan volledig weg. Even unpluggen en weer aansluiten en het werkt weer. Iemand ook die ervaring?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Of een oplossing? De stick verdwijnt nu echt om de halve dag, en als je er mee probeert uit te bellen, krijg je bezettoon. Fritzbox opnieuw opstarten en het werkt weer. Als dit blijft aanhouden, moet ik weer naar een gewone GSM Gateway zoals de RL500. Als ik wat fora lees, dan zou het kunnen liggen aan het feit dat de stick te weinig stroom krijgt van de fritzbox. Fritzbox werkt bij mij nu constant op 55% in "verbruik". Iemand zelfde vervelende ervaring met een UMTS Stick in Fritzbox 7390?
philippe_d
Moderator
Moderator

Idem :(
Sedert ik mijn Mobistar kaartje gewisseld heb met een MV kaartje zie ik die nu ook niet meer terug.
Ik hoop dat het met de nieuwe FW stabieler loopt.

3G stick : huawei K3565
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Zelfde stick, zelfde probleem...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

heb hier (antwerpen-noord) nog een huawei K3715 als reserve. Jullie kunnen deze rustig enkele dagen lenen om testen uit te voeren...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

wied, dank je wel. Ik vermoed echter dat het aan de fritzbox ligt, en er is nieuwe firmware op komst voor de fritzbox. Zodra die er is en het zou nog altijd niet stabiel werken, dan zou ik eens met jouw K3715 willen proberen. Merci!
wied
Elite Poster
Elite Poster

http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=240840

hier wordt deze K3715 vermeld ivm de juiste firmware, denk ik...

Zelf volg ik alles op de voet daar ik spoedig 4G netwerken wil uitproberen middels een router die gelijk ook een ingebouwde simkaart+4G modem bevat. Spijtig genoeg leest de nieuwe Fritzbox 6810 geen 1800 band!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

wied /offtopic/ maar, ivm 4G-modems voor thuisnetwerk: zeker www.blite.be in het oog houden!

/ontopic/
De K3715 kan voice en UMTS denk ik.
Als je een 4G stick hebt, dan maakt die ook wel kans om te werken met de fritzbox 7390, niet?
wied
Elite Poster
Elite Poster

jep, de K3715 doet voice en UMTS.
Ik betwijfel daarentegen dat een 7390 geschikt is voor 4G... Een 4G stick schijnt wel compatible te zijn met 3G. Echter, 149,00 € voor een (proximus) 4G stick is heel duur om zo maar even uit te proberen!
philippe_d
Moderator
Moderator

wied schreef:Spijtig genoeg leest de nieuwe Fritzbox 6810 geen 1800 band!
Er is een FritzBox LTE uit die wel Belgacom ondersteunt. AVM heeft me zelfs aangeboden om die te testen, maar ik heb hier geen 4G, en ook geen 4G SIM. Ik kan wel eens navragen wat het model is.
liegebeestig schreef:Als je een 4G stick hebt, dan maakt die ook wel kans om te werken met de fritzbox 7390, niet?
Alleen als de Firmware die stick ondersteunt (= de gepaste driver heeft).
wied
Elite Poster
Elite Poster

inderdaad, heb ergens iets gelezen over een 6842 welke eveneens de 1800 band zou ondersteunen...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een usb hub met voeding besteld van Hama, omdat ik op het duitse forum gelezen heb dat ongelijkmatige stroomtoevoer van fritzbox naar umts-stick de reden kan zijn waarom hij af en toe uitvalt. Benieuwd of dat de oplossing is.
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik zal morgen eens de laatste Duitse FW flashen
Die heeft de volle ondersteuning van de GSM telefonie via de menus.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Heb getest met een usb-hub met voeding. UMTS-stick vervolgens in de hub, en de hub aan de usb-poort van de fritzbox.

En jawel, de stick blijft nu (deels) actief:
-je kan er altijd mee bellen / gebeld worden, dat gedeelte valt niet meer uit
-de internetverbinding valt wel uit als je ze een kwartiertje (of minder) niet gebruikt. En dat ondanks het feit dat de optie "never disconnect" aangevinkt staat!

Philippe, weet jij al iets meer over de Duitse firmware? Ik denk dat het niet meer zo lang zal duren eer de internationale versie daarvan gearriveerd is...
philippe_d
Moderator
Moderator

Nee, ik heb nog de moed niet gehad om deze versie te installeren.
Want hiervoor moet je de Firmware flashen, en alles terug manueel ingeven (de oude config file kan je in principe niet inlezen)
't zal voor een van de volgende dagen zijn ....
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Philippe,

Als je me een handleiding kan geven hoe dat moet, dan doe ik het wel eens. Die box waar ik dit mee doe, heeft niet zo veel instellingen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator

Hier staat een handleiding om een Duitse FW te flashen op een Internationale Box. Maar opgepast:
  • op eigen risico :)
  • je kan de bestaande config file niet inlezen, waar waarschijnlijk lukt het wel om een aantal settings over te nemen.
  • ééntalig Duits, Annex B.
  • je zal geen ISP dropdown vinden waar je Belgacom kan selecteren, je zal dus de VLAN (10) manueel moeten instellen ...
  • geen support voor Belgacom TV (tenzij manipulatie via telnet om VLAN30 naar poort 3-4 te sturen).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Thx. De caveats die je opsomt zijn in dit geval niet zo relevant, er hangt geen adsl aan.

Kan ik ook 'makkelijk' terug naar de internationale versie? --> ja, heb alles gelezen nu.
Tweede vraagje: ik moet dus Annex B kiezen als ik van internationaal naar German wil?

offtopic: ik heb hier nog een oude 7050-box liggen. Zou die een firmware van een andere recentere fritzbox kunnen krijgen op dezelfde manier?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Mogelijk offtopic:

Is de Fritzbox 7390 de enige Fritzbox die ondersteuning heeft voor een voice usb stick?
Ziet er zeer interessant uit maar de prijs is dit jammer genoeg wat minder :eek:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

@jorgo: de Fritzbox 7270 kan het ook, maar dan zijn we volgens mij wel uitgepraat. 7270 kan je op marktplaats enzo wel vinden voor minder dan 100 euro.
wied
Elite Poster
Elite Poster

en als ik me niet vergis, dan is de 7330 ook geschikt...

philippe_d
Moderator
Moderator

liegebeestig schreef:Tweede vraagje: ik moet dus Annex B kiezen als ik van internationaal naar German wil?
Gezien je géén ADSL hebt, maakt het geen verschil.
liegebeestig schreef:ik heb hier nog een oude 7050-box liggen. Zou die een firmware van een andere recentere fritzbox kunnen krijgen op dezelfde manier?
Neen.
jorgo schreef:Is de Fritzbox 7390 de enige Fritzbox die ondersteuning heeft voor een voice usb stick?
Neen.
  • In deze topic vind je een lijst van VDSL2 FritzBoxen. Als je bij eigenschappen "UMTS" ziet staan, dan is er ondersteuning voor de 3G stick. Als je dan een Firmware kiest >05.22 dan is er ook ondersteunig voor voice.
  • Of op deze site: kijk naar de modellen met "UMTS-Stick fähig" = Ja
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

De duitse versie van de firmware voor 7390 staat erop. En nu is er wel iets heel vreemds aan de hand. Ik heb een umts-stick met Telenet Prijs volgens verbruik+optie King Surf. Die werkt in de fritzbox 7390 met internationale firmware (ook al valt ie na enkele minuten uit wegens inactiviteit - het probleem dat we wilden oplossen), maar raakt niet geïnitialiseerd in de box met duitse versie. Zelfde kabel, zelfde stick. Nu begrijp ik er niks meer van...
philippe_d
Moderator
Moderator

Sorry to hear :(
Misschien verwacht de Duitse Firmware één van de gekende Duitse Mobile Providers?

Ik heb hier nog een 3370 liggen, die heeft ook VDSL2 + UMTS aan boord.
Ik zou hiermee wel eens kunnen experimenteren, maar gezien die geen telefonie heeft, zal die voice optie er waarschijnlijk ook niet opzitten...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Heel vreemde situatie. Ik heb nu even een Mobistar-simkaartje in de stick gestopt (APN iphone.mobistar) en dat wordt wel herkend door de duitse fritz, en gebruikt voor voice + umts. Zodra de telenet-sim in de stick zit, herkent de fritzbox de stick niet meer. En datzelfde telenet-simmetje wordt dan wel weer herkend door de engelse fritzbox.

Ik denk dat het iets te maken heeft met de inbelnummers (*99# enzo). Daar ken ik niks van. Ik heb ook eens *99***1# geprobeerd (met APN mobile.internet.be) en dan blijft nog altijd "stick niet klaar" bij de optie "mobilfunk", MAAR in de logs zie je dan dat de stick klaar was voor EDGE, UMTS ofzo (die termen staan dan plots vermeld).

En bij USB-geräte lijkt het alsof de stick wel herkend wordt
huawei K3565 Mobilfunk-Modem Mobilfunk-Modem / Status: deaktiviert

Misschien verwacht de duitse fritzbox een specifieke huawei K3565 stick??

Vreemd vreemd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Nieuw idee... het storage-gedeelte van de K3565 stick disablen. Maar hoe...

Update: dat heeft ook niet geholpen.
Het ligt volgens mij aan het kaartje van Telenet King Surf. Dat is niet compatible met de K3565. Het kaartje wordt volledig uitgeschakeld door de stick. als je de sim nadien in een ander toestel stopt, dan komt ie na een tijd tot leven, maar dat toestel moet lang zoeken....
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Korte update: ik heb even een ander simkaartje (van scarlet) in de stick gestopt, daarna gewisseld met het echte simkaartje (van telenet)... En jawel, het werkte. Sindsdien blijft zowel internet als telefonie op de Duitse firmware van de fritzbox zeer stabiel lopen. Signaal is ook sterker dan met de internationale firmware van de fritzbox. Hout vasthouden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator

Hoe heb je het internet werkende gekregen, zonder de Belgische Providerlist? Gewoon VLAN = 10 en that's it?

Ik heb hier hetzelfde probleem: mijn Mobile Vikingskaartje in een huawei K3565 stick, wordt wel herkend voor data, maar niet voor voice :(. Daar gaat lijn gratis bellen naar MV :eek: .
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Philippe,
Het internet: enkel via de K3565 stick in de fritzbox. Wordt gebruikt als een middel om voor 5 euro per maand te telefoneren over VOIP (meestal onnet Weepee naar Weepee). Ik heb bij Telenet een Prijs volgens Verbruik genomen + optie King Surf. Als het mobiele internet uitvalt, dan kan er nog steeds naar het bijbehorende gsm-nummer gebeld worden. Ook dat nummer belt dan op de analoge FON1 op de fritzbox.

Voice: werkte ook al goed op de internationale versie van de firmware, op voorwaarde dat je er een USB Hub met stroomadapter opzet. Ik heb er eentje van Hama voor een usb 3.0 tussengezet omdat ik daar het makkeijkste aanraakte, maar Hama heeft 2.0 versies voor 15 euro en in Duitsland vind je er voor 6,30 euro.

In de Duitse firmware is duidelijk gewerkt aan VOIP over UMTS, want er is zelfs een aparte optie die je moet aanvinken bij het gedeelte "Mobile internet" onder het kopje Internet, om je internettelefoonnummers werkend te krijgen. Ik vermoed dat ze een soort "keep alive" opzetten, omdat anders de UMTS stick voor het internetgedeelte in slaap valt, en dan kun je niet meer gebeld worden via de internetnummers

En om helemaal compleet te zijn: ik kreeg het telenet kaartje niet aan de praat in de duitse firmware, "umts stick nicht bereit" kreeg ik. Ik heb dat opgelost door er eens een kaartje van Scarlet in te stoppen. Dat werd wel meteen herkend. Ik vermoed dat de sims van Telenet en misschien ook MV te modern zijn voor onze K3565. Nadien opnieuw Telenet sim erin, en het werkte dan wel... Weliswaar denkt de fritzbox dat je aan het roamen bent. Dus optie om roamen toe te laten ook aanvinken. Begrijpe wie begrijpen kan. Maar het werkt, ook na een nachtje inactiviteit.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Enige vraag die mij nog rest: kom je met 500 MB toe om enkel VOIP te gebruiken (over Weepee)? Ik vermoed dat er ongeveer een half uur per dag gebeld zal worden. Ik zag gisteren als 7MB opgesoepeerd aan testjes, enkel VOIP...
Broeckie
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Schrijven jullie nu dat een Vodafone Mobile Connect (Model K3565) ook de mogelijkheid heeft om voice te ontvangen?

Ikzelf heb deze op mijn FritzBox 7270 eens aangesloten met een Proximus kaartje en kwam niet verder dan UMTS zonder inkomende voice?
philippe_d
Moderator
Moderator

Ja, dat schrijven wij :)
Dit werd voor het eerst ingevoerd met een recente Firmware (05.22), maar met de nodige moeilijkheden, die blijkbaar opgelost zouden zijn in de laatste Duitse FW (05.50)

De USB stick moet natuurlijk voice ondersteunen, en uw SIM kaart ook. Als dit het geval is (en als de FritzBox geen kuren heeft) krijg je een bijkomende optie om mobiele telefonie te activeren.
Hiermee kan je dan uitbellen (code *13#, of via kiesregels) en telefoon op je GSM nummer ontvangen.

Met een 7270 zou dat in principe ook moeten kunnen (FW 74.05.23).
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”