Te koop / gezocht forum suggestie

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik denk dat de meesten wel gemerkt hebben dat het te koop / gezocht forum de laatste tijd nogal populair aan't worden is. Op zich goed nieuws, want zo kunnen we allemaal aan wat interessante dingen geraken tegen een redelijke prijs. Toch vermoed ik dat er ook hier en daar wat minder leuke dingen zich gaan voordoen: zie bijvoorbeeld mijn edit hier.

Een account net geregistreerd doet een hoger bod, tot aan de vooravond van de verloopdatum dit bod ineens weer weg is zodat mijn bod het hoogst is? Dit lijkt mij -zonder iemand te willen beschuldigen!- op misbruik om te proberen de prijs omhoog te duwen. Uiteraard zal dit wel tegen de regels zijn, maar kan dit niet afgedwongen worden? Dat dit forum enkel toegankelijk is voor mensen met een bepaald aantal posts? Of dat op zijn minst een post (en dus een bod) niet zomaar gedelete kan worden? Ben wel eens benieuwd hoe andere fora zo'n dingen voorkomen?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Even zien of we edit kunnen afzetten. Jammer dat zoiets moet... Dank voor de suggestie!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Nu is een gemaakte post in het Te koop forum enkel nog aanpasbaar door moderatoren.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Mooi, kunstmatig de prijs opdrijven is maar lame

Sent from my Lumia 900 using Board Express
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Lame en erg doorzichtig... maar soit, nu is het in elk geval toch alweer een stuk moeilijker!
Overigens kan in mijn geval het ook een oprecht bod geweest zijn van iemand die zich bedacht heeft, maar da's eigenlijk ook lame :-)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Goztow schreef:Nu is een gemaakte post in het Te koop forum enkel nog aanpasbaar door moderatoren.

Geldt dit ook voor het openingsbericht?
Want dit wordt toch nogal eens aangepast: onvolledige gegevens, aanpassing aan reeds verkochte items, etc ...

Berichten van de topic starter in een andere, opvallende, kleur zou zulks kunnen omzeilen.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Een andere oplossing is om gebruikers in het Te Koop forum pas te laten bieden indien ze bijvoorbeeld al 10 posts gemaakt hebben op userbase. Op die manier leggen we de lat gewoon hoger voor diegene die dummy accounts gaan maken, en indien ze het nog doen zal het alleen maar opvallen omdat ze snel snel die 10 posts zullen plaatsen.
Afbeelding
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Nu is een gemaakte post in het Te koop forum enkel nog aanpasbaar door moderatoren.


Dus een pricedrop kunnen we niet meer aanpassen achteraf?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat klinkt als custom code :). En dat vraagt tijd :(. Ik vrees dat we met de standaard phpbb-code niet verder gaan geraken dan ofwel editen mag, ofwel mag niet :(.

In de weinige gevallen dat een aanpassing nodig zou zijn, kan een mod dat wel doen, denk ik.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Is het niet mogelijk om het verwijderen van posts af te zetten (ook al ben je de laatste) en bij een edit het altijd te vermelden (dit bericht is x keer aangepast door y, gebeurt nu enkel als er al een post na is) Het schakelt dat vals bieden niet uit, maar het valt veel harder op. En dat lijkt mij standaard functionaliteit in forumsoftware :)


Sent from my Lumia 900 using Board Express
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Of een andere mogelijkheid: het "te koop" gedeelte enkel toegankelijk maken voor mensen die minstens X posts gedaan hebben?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat met die minimum x posts vind ik persoonlijk niet zo super. We hebben dat voor PB's en zoals altijd: het zijn diegene die goede bedoelingen hebben die gestraft worden voor dingen die mensen met slechts bedoelingen willen doen.

We bespreken het even intern en komen dan op deze topic terug.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Een alternatief is om niks te doen en van erg dichtbij te modereren. En als er vermoeden is van misbruik dit onderzoeken en indien bewezen de betrokken user(s) sanctioneren. (ik ga ervan uit dat jullie wel ergens kunnen zien welke user een post gedelete heeft vanop welk IP, ...)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

BMaster schreef:Of een andere mogelijkheid: het "te koop" gedeelte enkel toegankelijk maken voor mensen die minstens X posts gedaan hebben?

Iemand met goede bedoelingen gaat dan afhaken, iemand met slechte bedoelingen plaatst enkele posts in het testforum denk ik dan.

Fijn om te horen dat het in bespreking is, het is nog geen plaag dus ze zijn er vroeg bij :-D
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

NickG schreef:Een alternatief is om niks te doen en van erg dichtbij te modereren. En als er vermoeden is van misbruik dit onderzoeken en indien bewezen de betrokken user(s) sanctioneren. (ik ga ervan uit dat jullie wel ergens kunnen zien welke user een post gedelete heeft vanop welk IP, ...)

We bespreken momenteel twee alternatieven: ofwel bovenstaande, ofwel gewoon geen edit toelaten. Momenteel heb ik edit afgezet.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

Kenw00t schreef:Een andere oplossing is om gebruikers in het Te Koop forum pas te laten bieden indien ze bijvoorbeeld al 10 posts gemaakt hebben op userbase. Op die manier leggen we de lat gewoon hoger voor diegene die dummy accounts gaan maken, en indien ze het nog doen zal het alleen maar opvallen omdat ze snel snel die 10 posts zullen plaatsen.


Een uurwerkforum waar ik actief lid ben heeft volgende regels:

Minstens 50 posts om het forum te kunnen zien (en dus te kunnen kopen)
Minstens 250 posts om items te kunnen aanbieden

Sinds die regeling (ongeveer 1 jaar geleden) zijn er geen onregelmatigheden meer geweest.

-Eric-
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

Tja maar er zijn hier wel meerdere mensen die echt niet veel posten.
Stel dan dat die toch maar eens iets willen kopen wat ze wel willen hebben.
Als ze dan maar een paar posts hebben kunnen die dus niet bieden.
Dat is dan weer discriminatie.
Vind gewoon dat je de edit knop weghaalt veel beter.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Op wht (webhostingtalk) kan je antwoorden zoveel je wilt, maar ja 30minuten kan je je bericht niet meer wijzigen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik vind het trouwens fijn dat je hier je berichten kan editeren zonder dat er meteen onder staat dat je het hebt aangepast.

Soms zie ik nog domme foutjes staan en editeer ik het meteen, maar op Tweakers kan dat al niet zonder die opmerking.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Das wel waar, ik editeer soms verschillende keren omdat ik de laatste poster ben en nog een aanvulling wil plaatsen, een typo wil verbeteren of iets anders wil formuleren. Maar als het bedrog afschrikt kan ik er wel met leven :-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Ik vind het trouwens fijn dat je hier je berichten kan editeren zonder dat er meteen onder staat dat je het hebt aangepast.

Soms zie ik nog domme foutjes staan en editeer ik het meteen, maar op Tweakers kan dat al niet zonder die opmerking.

Volgens mij komt hier enkel de melding van editeren indien er al follow-up's gebeurd zijn (en de edit dus context zou kunnen veranderen).
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

meon schreef:Volgens mij komt hier enkel de melding van editeren indien er al follow-up's gebeurd zijn (en de edit dus context zou kunnen veranderen).

Kan die "event" (het verschijnen van een follow-up) dan niet beter gebruikt worden om de edit-mogelijkheid te verbieden. Het is idd niet zo erg indien je een bod doet en daar nog iets aan wenst te wijzigen, zolang er nog niemand op heeft gereageerd.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Opus schreef:Tja maar er zijn hier wel meerdere mensen die echt niet veel posten.
Stel dan dat die toch maar eens iets willen kopen wat ze wel willen hebben.
Als ze dan maar een paar posts hebben kunnen die dus niet bieden.
Dat is dan weer discriminatie.
Vind gewoon dat je de edit knop weghaalt veel beter.


Niks discriminatie. Er zijn tig tweedehands sites (kapaza, 2dehands, hebbes, koopjeskrant, tweakers,...) waar mensen veel meer keuze hebben dan hier op het forum. Ik ben zelf regelmatig te vinden op 1 van deze sites om te kopen en/of te verkopen en UB is niet meteen mijn eerste keuze als ik iets zoek of iets te koop heb.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Editen blijft uiteraard mogelijk in alle andere subfora!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Jack Daniels schreef:Niks discriminatie. Er zijn tig tweedehands sites (kapaza, 2dehands, hebbes, koopjeskrant, tweakers,...) waar mensen veel meer keuze hebben dan hier op het forum. Ik ben zelf regelmatig te vinden op 1 van deze sites om te kopen en/of te verkopen en UB is niet meteen mijn eerste keuze als ik iets zoek of iets te koop heb.

Ik vind dat hier idd wel iets voor te zeggen valt. Het Te koop/gezocht forum is toch niet het hoofddoel van UB? Je kan het dan ook beschouwen als een plek waar de "vaste" leden (met x-aantal posts) wat kunnen handelen onder elkaar. In redelijk vertrouwen, want je handelt enkel met andere UB'ers die al wat "bewezen" hebben in de community.
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

Het Te koop/gezocht forum is toch niet het hoofddoel van UB? Je kan het dan ook beschouwen als een plek waar de "vaste" leden (met x-aantal posts) wat kunnen handelen onder elkaar. In redelijk vertrouwen, want je handelt enkel met andere UB'ers die al wat "bewezen" hebben in de community.


Daar ben ik het helemaal mee eens.

-Eric-
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

De regels zijn gedeeltelijk herschreven, deze gaan ook met onmiddellijke ingang in voege. Indien u nog opmerkingen hebt, dan horen we het graag.
Nieuwe regels!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Wat is er aangepast? Ik zie niet meteen veranderingen in de regels (wel al een tijdje geleden dat ik de oorspronkelijke las, maar het kwam toch min of meer op dit neer?)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

B. Plaatsen van berichten:
1. Vereisten:
  • Locatie van verkoper of de te koop gestelde objecten
  • Minimumprijs per object of richtprijs
  • Minimale correcte informatie over het object
  • Melding van mogelijkheden tot verkrijgen object (enkel afhalen , afhalen + post, enz ...)
  • Bij voorkeur een duidelijke foto per object indien mogelijk!
2. Verkoop per opbod:
  • Startprijs -> Kies deze zorgvuldig! Indien deze gehaald is zonder hoger bod, gaat de verkoop door! (Indien dit niet gebeurt mag u niets meer verkopen)
  • Lengte -> bieding mag niet langer lopen dan 72h per hoogste bod en moet bij een lange bieding (na 1 week) dalen naar 24h.
  • Soort: Met vaste eindtijd of urenstelsel zoals hierboven aangegeven.
  • Meeneemprijs (optioneel) -> De door de verkoper optioneel vermelde (meeneem)prijs, die kopers in staat stelt het object zonder opbod direct aan te kopen aan die meeneemprijs. Wanneer deze prijs dus geboden wordt, is het object direct verkocht. Een verkoper mag zijn meeneemprijs enkel laten zakken.


D. Beperkingen :
Uitzonderlijke grote verkopen worden toegestaan onder voorbehoud en mits uitdrukkelijke voorafgaandelijke toestemming van de crew. Gelieve hiervoor TiTanium per PB te contacteren (dit wordt dan intern besproken),
Indien we een van de volgende punten vermoeden, kan en zal de verkoop geweigerd worden!:
  • Winstbejag
  • Commerciële doeleinden
  • Mogelijke Oplichting
*** Deze uitzonderingen moeten stroken met UserBase gerelateerde zaken ***


Omdat er verkoop per opbod niet echt een lijn in zat. Bij beperkingen zijn uitzonderlijke grote verkopen ook in verwerkt. Voor de rest wat verfijning.
deze kleur zitten de grootste veranderingen in.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Lees ik dat nu juist dat HDDs niet meer verkocht mogen worden?
Auvibel taks, btw, is enkel verschuldigd bij first sale, voor zover ik de wetgeving begrijp; een beetje zoals recupel.

De nieuwe/aangepaste rules tijdelijk in een kleurtje zetten had idd wel gemogen.

En hoe zit het dan met intrekken of aanpassen maar beneden van een bod (terwijl je het laatste bod bent)? Heb ik nog al gedaan; zijn daar verder regels over, of is een opvolgpost genoeg?
(als iemand doorbied is intrekken natuurlijk niet meer nodig)

Ben verder wel voorstander van edit verbod in dat forum, aangezien dit discussies vermijdt.
Wat ik ook af en toe merk is dat bepaalde verkopers het concept "meeneemprijs" niet goed snappen, en verder laten bieden als de meeneemprijs (soms met expliciete vermelding hiervan) al geboden is.

Toch had ik nog even willen pleiten voor een versoepeling van de "duidelijkheidsregels" inzake wat er exact verkocht wordt, bij het gratis weggeven van materiaal. Dat schrikt sommige mensen af, terwijl dat spul anders toch maar op de vuilnisbelt terechtkomt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

ITnetadmin schreef:En hoe zit het dan met intrekken of aanpassen maar beneden van een bod (terwijl je het laatste bod bent)? Heb ik nog al gedaan; zijn daar verder regels over, of is een opvolgpost genoeg?
(als iemand doorbied is intrekken natuurlijk niet meer nodig)


Indien je een effectief bod plaatst is het een beetje de regel dat "de tafel plakt". Dit om te voorkomen dat iedereen dit gaat doen. Indien je nog een vraag hebt die je nog niet beantwoord ziet, doe je een bod best onder voorbehoud.

ITnetadmin schreef:Auvibel taks, btw, is enkel verschuldigd bij first sale, voor zover ik de wetgeving begrijp; een beetje zoals recupel.

Als de regelgeving het zo voorziet dan mogen deze wel verkocht worden als particulier. Niet als handelaar.
Echter Lege:"CD/DVD/HDDVD/Blu-Ray/USB drives/externe harde schijven blijven wel degelijk verboden. Dus gewone HDD's zijn volgens mij dan ook niet verboden ;)
Om zeker te zijn ga ik eens contact opnemen met de bevoegde instanties

ITnetadmin schreef:Ben verder wel voorstander van edit verbod in dat forum, aangezien dit discussies vermijdt.
Wat ik ook af en toe merk is dat bepaalde verkopers het concept "meeneemprijs" niet goed snappen, en verder laten bieden als de meeneemprijs (soms met expliciete vermelding hiervan) al geboden is.

Het edit verbod is inderdaad zeer goed en een edit moet zowiezo langst ons passeren en zal dan ook in gepaste kleuren weergegeven worden, dat een edit ook goed opvalt. Meeneemprijs telt alleen als iemand die per direct neerlegt en kan niet overboden worden, het is de prijs dat je wil hebben dus kies deze zorgvuldig, vergeet niet dat dit OPTIONEEL is.

TiTanium schreef:Toch had ik nog even willen pleiten voor een versoepeling van de "duidelijkheidsregels" inzake wat er exact verkocht wordt, bij het gratis weggeven van materiaal. Dat schrikt sommige mensen af, terwijl dat spul anders toch maar op de vuilnisbelt terechtkomt.

Als je dit wil aanbieden ben je best dat je met foto's werkt met een zichtbaar typenr. Als dit gratis is (verzending is niet gratis natuurlijk) en de mensen vinden een typenummer dan is dit opspoorbaar. Staat er geen typenr. op of zichtbaar is een beschrijving wel verplicht (heel kort natuurlijk).

Als je nog vragen hebt dan horen we het graag.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Misschien ook een expliciet verbod opnemen op het te koop aanbieden of zelfs het gratis weggeven van één of meerdere ambetante schoonmoeders? :P
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dus een externe Lacie schijf (zelfs gekocht voor de auvibel regelkes) verkopen mag niet, maar als je de schijf er uit haalt mag het wel o.O rare regel op die manier :p hdd te koop + Lacie behuizing 8) echte Belgen kennen hun weg rond de regeltjes :p

Verder zijn ze wel duidelijk in mijn oven, dat waren ze voordien al. De verandering staat nu in kleur maar ik zou echt gezworen hebben dat dat er allemaal al in stond, misschien gewoon logica.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

opbod en uitzonderingen stond niet veel van in, daarmee mee in verwerkt :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

TiTanium schreef:Als de regelgeving het zo voorziet dan mogen deze wel verkocht worden als particulier. Niet als handelaar.
Echter Lege:"CD/DVD/HDDVD/Blu-Ray/USB drives/externe harde schijven blijven wel degelijk verboden. Dus gewone HDD's zijn volgens mij dan ook niet verboden ;)
Om zeker te zijn ga ik eens contact opnemen met de bevoegde instanties


Volgens zdnet artikel zijn interne hdds inderdaad niet aan taks onderworpen.
Hier komen de hdds + optionele "icy box" ;-)

Spijtig genoeg bevestigt hetzelfde artikel dat elke verkoper (ook 2ehands) de auvibel taks verschuldigd is.

http://www.zdnet.be/news/111578/hoe-zit ... ibeltaks-/

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Spijtig genoeg bevestigt hetzelfde artikel dat elke verkoper (ook 2ehands) de auvibel taks verschuldigd is.


Blijkbaar lees ik daar over... en het lijkt me niet correct ook niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In het subartikel "hoe omzeil ik auvibel?" staat:

Buitenland
De grootste achterpoort is echter de autostrade richting buitenland. Je mag binnen de EU vrij goederen kopen, en zo kan je als particulier Auvibel ontlopen. Wie zijn lege dvd’s of externe harde schijven nadien in België wil doorverkopen, moet de heffing wel betalen, omdat je dan als verkoper optreedt.


Het is idd geen sluitende info, want op die dragers is geen taks betaald bij first sale.

Bij de conclusie staat ook:

Geen bewijs van betaling aan Auvibel
Een ander heikel punt is het ontbreken van een betalingsbewijs. Wie in België zijn mediadragers koopt, krijgt geen vermelding dat hij Auvibel betaald heeft. Vooral wie zijn gekochte mediadragers nadien weer verkoopt, kan zo in de problemen komen, want Auvibel controleert regelmatig op veilingsites wie er lege schijfjes wil verkopen.
Toch zou Auvibel zelf graag hebben dat dit ‘bewijs’ er komt, maar dit idee stoot op protest van verdelersorganisaties zoals Fedis. Het maakt de factuur immers iets moeilijker om op te stellen. Dat je moet bijbetalen lijkt een mindere administratieve rompslomp.


Blijkbaar was de consument de dupe maken belangrijker dan een juiste uitvoering, maar je kan dus idd niet bewijzen dat je wel betaald hebt, en aangezien het hier gaat om burgerlijk recht, is de bewijslast dus bij de beschuldigde.
En aangezien je het niet kan bewijzen, zullen ze wss van kwade wil uitgaan.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Volgens zdnet artikel zijn interne hdds inderdaad niet aan taks onderworpen.
Hier komen de hdds + optionele "icy box" ;-)


Tweedehands maakt dit niet uit omdat er initieel al op betaald is (en je moet maar één keer betalen).

ITnetadmin schreef:Het is idd geen sluitende info, want op die dragers is geen taks betaald bij first sale.


Inderdaad want je quote slaat op die aankopen waar initieel geen taks op betaald is.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Yup, maar aangezien je (behalve mss bij voorlegging van kasticketje, dat dan uit belgie moet komen) nooit kan bewijzen dat je de taks betaald hebt, vrees ik ervoor dat mijn 2e quote uiteindelijk toch enigszins van toepassing kan zijn.
Ik had daar namelijk veel liever gelezen dat men bij particulieren verkoop (dus 2ehands) er automatisch van uit zou gaan dat de taks betaald zou zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Of gewoon die onzinnige taks afschaffen... Als je betaald omdat je illegale data er op kan zetten... tja i've paid so why shouldn't i? Wat gaan we binnenkort nog krijgen? Taks van €20 per rol vuilniszak omdat er een lijk kan in zitten die een deftige begrafenis verdiend en we dit van die extra taks betalen?

Geef toe hoeveel landen kennen jullie waar je een taks hebt op een medium waar illegale dingen "kunnen" op zitten?

Ideetje voor de toekomst : een extra toeslag van €0.1 per liter diesel of benzine omdat je er mogelijks er een ongeluk mee gaat veroorzaken...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”