nieuwe tv vlaanderen gebruiker
hey
ik ben van plan om tv vlaanderen aan te schaffen
is de starterset ok om te starten met de quad NLB ??
kan je daarmee astra 1 en 3 ontvangen ?
is wel interesant nu met dat de schotel en decorder gratis is nu
alle tips en info is welkom gr jl
ik ben van plan om tv vlaanderen aan te schaffen
is de starterset ok om te starten met de quad NLB ??
kan je daarmee astra 1 en 3 ontvangen ?
is wel interesant nu met dat de schotel en decorder gratis is nu
alle tips en info is welkom gr jl
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 14 keer
Dual NLB is al voldoende voor astra1 en astra3
Belangrijk is te weten hoeveel decoders/tv's je wil gebruiken.
Per decoder/tv heb je een aansluiting nodig op je lnb kop.
Met 4 LNBs kan je per default 1 decoder/tv aansluiten. Tenzij er meerder aansluingen zijn.
Belangrijk is te weten hoeveel decoders/tv's je wil gebruiken.
Per decoder/tv heb je een aansluiting nodig op je lnb kop.
Met 4 LNBs kan je per default 1 decoder/tv aansluiten. Tenzij er meerder aansluingen zijn.
-
- Plus Member
LNB's dienen om te richten naar een sateliet.brubbel schreef:Een zijdelings vraagje: heb je ook aparte LNB's nodig voor streams die op dezelfde mux zitten? Of begrijp ik dat verkeerd?
Mvg,
Een MUX is een reeks van zenders die gegroepeerd zijn. (op dezelfde sateliet natuurlijk)
Heb je 1 LNB en neem je bijvoorbeeld VTM heb, kan je nog kijken naar een beperkt aantal anders zenders in dezelfde MUX zoals bijvoorbeeld één.
-
- Plus Member
MUX ? zie vorige postjean luc schreef:wat is een mux![]()
als ik mij niet bedrieg zijn er op de standaard LNB vier aansluitingen , dus voor 4 decorders of 2 recorders klopt dit ??
dus de standaard set is een goeie set ?
standaard set = dual LNB quad = je kan naar 2 satelieten richten (meestal astra1 en astra3) en 4 tuners aansluiten.
Een decoder kan 1 of meerdere tuners bevatten.
Heb je een decoder met 2 tuners kan je bijvoorbeeld op astra3 iets opnemen en ondertussen kijken naar een andere zender op astra1.
Is er maar 1 tuner in je decoder ben je beperkt tot de zenders van dezelfde MUX waar je van opneemt.
Ps : ik heb thuis sateliet via TV vlaanderen , maar ben hier geen techneut in, ik probeer dus alles een beetje simpel uit te leggen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
Bij bovenstaande weerstypen heb ik in de twee jaar dat ik kijk nog geen problemen gehad. enkel 1x een half uur geen beeld door een aangekondigde storm met uitval van telecommunicatie (door hoge windsnelheden in de atmosfeer)en zijn jullie tervreden wat storingen betrefd ?? bij hevig regen of storm mist sneeuw enz enz
Grtz
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Zal Vrijdag als het goed gaat sneeuwen wel es testen met m'n recent geplaatste en met de natte vinger uitgerichtte schotel.
(Duo LNB, 78cm Triax)
(Duo LNB, 78cm Triax)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Plus Member
Nog geen storingen gehad.jean luc schreef:ok bedankt aan al de antwoorden))
en zijn jullie tervreden wat storingen betrefd ?? bij hevig regen of storm mist sneeuw enz enz
De ontvangst van astra3 is bij mij wat minder, maar dat ligt volgens mij aan de positie van de schotel (en misschien een beetje omdak ik een dubbele lnb heb)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
pfff.... voor de zoveelste keer: wie slim is koopt alles behalve... de TVVlaanderen "goedgekeurde" set.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Plus Member
ik begrijp je reactie, gebruik zelf een dreambox MAAR je moet rekening houden dat een standaard gebruiker al veel meer moeite moet doen voor tvvlaanderen dan voor belgacom tv of telenet tv. Daarom is zo'n start pakket wel interessant.Jack Daniels schreef:pfff.... voor de zoveelste keer: wie slim is koopt alles behalve... de TVVlaanderen "goedgekeurde" set.
-
- Elite Poster
Ik heb het niet over CS om te beginnen. Ik weet niet of je tv kijkt via sat maar er zijn veel en veel meer voordelen aan een "zelfbouwpakket" t.o.v. de TVV set. En als ik een bepaald type ontvanger naar voor mag schuiven, dan wordt het een Linux toestel. En Dreambox is een Linux toestel maar er zijn nog merken (Vu+ om er maar 1 te noemen). Wie zin heeft om iets op te nemen en nadien op DVD te branden, die kan het vergeten met een TVV set. Linux ontvangers zijn uitgerust met een Ethernet aansluiting zodat je de opnames naar je PC/Mac kan versluizen, converteren en op DVD branden. Dit is uitgesloten met een TVV ontvanger. De schotel van TVV is veel te klein met als gevolg dat er niet te veel neerslag moet vallen om beelduitval te veroorzaken. Koop een (Triax) schotel van 90cm bv. en zet er een multifeedhouder op, goed voor 4 LNB's (of koop een Wavefrontier als je het onderste uit de kan wil). Een Linux ontvanger kan je middels de netwerk aansluiting opnemen in je lokale netwerk. De ontvanger kan volledig bediend worden vanaf de PC. Je kan streamen van en naar de ontvanger. De voordelen zijn legio, maar om nu meteen als reactie te gaan posten dat een Dreambox alleen goed is om aan CS te doen, dat is wat kort door de bocht. CS heeft ook als voordeel dat je hier zenders kan bekijken die je normaal gezien (vanwege auteursrechten) hier niet mag bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik zou dit ook niet kopen , alleen al die kleine schotel . Beter wat groter , heb je de engelse via een 3de lnb er ook nog bij . Voor de ontvanger idem , er zijn betere te vinden , en die moeten niet eens zo duur zijn . Vergeet ook niet dat bij die originele de kaart niet te delen is , ook niet via smartwi ofzo . Dus moet je bij elke extra ontvanger een dure kaart kopen . Bij een SAB zit er bv home share in , kun je alle SAB's op 1 kaart ( 4 ivm limitering ) laten werken in huis . En dan spreken we over 89 € per toestel .
-
- Elite Poster
niet vergeten: goedkoop = dure koop. Dus nu goedkope set kopen en later overstappen naar iets performanter is dus weggegooid geld voor de goedkope set. Waarom niet meteen voor de iets duurdere oplossing gaan? Zo geef je maar 1 keer geld uit.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
@Jack: Wat zou je dan aanraden van decoder? Het moet gebruiksvriendelijk zijn (de niet-tech-savvy moet er ook mee overweg kunnen).
Wat schotel/LNB's betreft: Enig idee of die triple-sat bij TVV (http://webshop.tv-vlaanderen.be/nl/scho ... -2-3-beige) kan volstaan? Ik zou de mogelijkheid willen open laten om twee ontvangers aan te sluiten, maar als ik dan naar de MultyTenne Twin ga, dan lig ik direct ruim boven de 200€ (ipv. 190€ voor die triple).
Wat schotel/LNB's betreft: Enig idee of die triple-sat bij TVV (http://webshop.tv-vlaanderen.be/nl/scho ... -2-3-beige) kan volstaan? Ik zou de mogelijkheid willen open laten om twee ontvangers aan te sluiten, maar als ik dan naar de MultyTenne Twin ga, dan lig ik direct ruim boven de 200€ (ipv. 190€ voor die triple).
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Ga zeker voor een Linux ontvanger (Dreambox, VU+, MaxDigital, Rebox, Sab...). Zorg er in elk geval voor dat je een harde schijf kan inbouwen (of laten inbouwen). Elke Linux ontvanger heeft een Ethernet aansluiting, kan dus perfect communiceren met je PC of Mac. Het is niet omdat het Linux is dat een leek er niet mee overweg kan. Eenmalig de firmware te installeren, configureren en je kan kijken. Als schotel: ik zou gaan voor Triax, liefst groot genoeg met het oog op de spotbeam van BBC en andere UK zenders. Als de schotel te klein is ga je die zenders niet meer kunnen ontvangen binnen afzienbare tijd en laat nu net op die Britse zenders het beste aanbod zitten. Zet een multifeedhouder op de Triax schotel. Op de multifeedhouder heb je plaats voor 4 LNB, dus ontvangst van 4 satellieten. Meer (maar dat is louter persoonlijk) is overkill. Ik betrap mezelf er op dat ik naar de zenders op 13° zo goed als nooit kijk. De andere op 19, 23 en 28° bekijk ik regelmatig. En afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur ga je voor een ontvanger met 1 of meerdere tuners. Voordeel van meerdere tuners: je kan naar 1 zender kijken en een andere opnemen die op een andere transponder zit. Heb je maar 1 tuner, kan je enkel kijken en opnemen van dezelfde transponder. Concreet vb. bij 1 tuner: je kijkt naar VTM en je wil tegelijkertijd opnemen van ITV, dat zal niet lukken met 1 tuner. Met meerdere tuners lukt dat wel. Als je VTM kijkt ben je beperkt tot het opnemen van een andere zender die op dezelfde transponder (kanaal zeg maar) als VTM uitgezonden wordt. Een goeie winkel in België (die vergelijkbare prijzen met Nederland hanteert is http://www.flandersdigital.be. Laat alle andere (web) winkels links liggen. Die vragen veel te hoge prijzen voor dezelfde producten.
O ja, nog dit: loop even satelliet fora af. Die hebben altijd een rubriek te koop. Best mogelijk dat je daar voor een prijsje al wat op de kop kan tikken. Doe ik ook soms. Zelf ben ik actief op http://www.luxsat.be
En het grote voordeel van een Linux ontvanger: je kan al je opnames converteren en op DVD branden. Dat kan je vergeten met de "goedgekeurde" TVVlaanderen set.
O ja, nog dit: loop even satelliet fora af. Die hebben altijd een rubriek te koop. Best mogelijk dat je daar voor een prijsje al wat op de kop kan tikken. Doe ik ook soms. Zelf ben ik actief op http://www.luxsat.be
En het grote voordeel van een Linux ontvanger: je kan al je opnames converteren en op DVD branden. Dat kan je vergeten met de "goedgekeurde" TVVlaanderen set.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Bedankt voor je heel uitgebreide reactie Jack!
Je stipt een goed punt aan ivm. die meerdere tuners, maar ik vroeg me af of dat automatisch impliceert dat je ook meerdere kabels moet hebben lopen naar die ontvanger. Dat lukt mij nl. omzeggens nooit... ('t was al een heel werk om de huidige bekabeling te leggen).
Daarnaast ga je uitvoerig in op die Triax-setup met de waarschuwing ivm. die spotbeam. Voldoende reden om die TripleSat van TVV in de ban te doen (mijn madam is verzot op Engelse detectives
), maar ik ging oorspronkelijk voor die setup omdat ik dan geen geklooi heb met het bepalen van wat ik dan allemaal nodig heb om het zaakje volledig te laten werken. Die termen Twin LNB / Dual LNB / LNB Duo blijken toch net weer iets anders te betekenen waardoor ik vrees het verkeerde te bestellen.
Mijn doel is om Astra 1, 2 en 3 te kunnen ontvangen op twee toestellen (waarvan één met twee(+) tuners). Kan jij (en de TS) op weg zetten?
Bedankt!
Je stipt een goed punt aan ivm. die meerdere tuners, maar ik vroeg me af of dat automatisch impliceert dat je ook meerdere kabels moet hebben lopen naar die ontvanger. Dat lukt mij nl. omzeggens nooit... ('t was al een heel werk om de huidige bekabeling te leggen).
Daarnaast ga je uitvoerig in op die Triax-setup met de waarschuwing ivm. die spotbeam. Voldoende reden om die TripleSat van TVV in de ban te doen (mijn madam is verzot op Engelse detectives

Mijn doel is om Astra 1, 2 en 3 te kunnen ontvangen op twee toestellen (waarvan één met twee(+) tuners). Kan jij (en de TS) op weg zetten?
Bedankt!
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
en even ter info: ITV3 start met een gloednieuwe serie van Lewis...
Jack geeft hier een volledige cursus in een notedop, inbegrepen de beste winkel van het land voor satellietmateriaal! Bewijs jezelf een dienst en bezoek deze winkel.
Jack geeft hier een volledige cursus in een notedop, inbegrepen de beste winkel van het land voor satellietmateriaal! Bewijs jezelf een dienst en bezoek deze winkel.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik wil hier toch even vermelden dat dit voor België geen probleem is. Men heeft lang gevreesd dat de ontvangst van de Astra 2F problemen zou geven buiten Groot-Brittannië (door de smallere spotbeam), maar in België is de ontvangst op veel plaatsen nu zelfs beter (doordat de spotbeam energie nu geconcentreerder in het midden is, waar België binnenvalt).Jack Daniels schreef:met het oog op de spotbeam van BBC en andere UK zenders. Als de schotel te klein is ga je die zenders niet meer kunnen ontvangen binnen afzienbare tijd
Sinds een maand ofzo is de Astra 2F in gebruik, en de volgende zenders zijn hier al naar overgeschakeld: http://nl.kingofsat.net/sat-astra2f.php Zelfs mensen met een kleine Technisat Multytenne in België hebben geen problemen (uiteraard is groter altijd beter ivm de regenreserve, maar toch). Binnenkort worden alle zenders van de Astra 1N naar de Astra 2F omgeschakeld.
-
- Elite Poster
Ja. Eén kabel per onafhankelijke tuner is nodig (tussen de schotel buiten en de ontvanger binnen).Sinna schreef:Je stipt een goed punt aan ivm. die meerdere tuners, maar ik vroeg me af of dat automatisch impliceert dat je ook meerdere kabels moet hebben lopen naar die ontvanger.
Sinds 2008 worden deze benamingen niet meer gebruikt door SES. Deze posities heten nu respectievelijk Astra 19,2, Astra 28,2 en Astra 23,5.Sinna schreef:Mijn doel is om Astra 1, 2 en 3 te kunnen ontvangen
(vroeger hadden alle satellieten op Astra 19,2 als naam 1X, op Astra 28,2 was het 2X, en op Astra 23,5 was het 3X, maar dat is niet meer altijd het geval - dus om verwarring te vermijden is het beter de richtlijnen van SES te volgen)
PS. Nog een tip: in Duitsland is satelliet ontvangst zeer populair, en de prijzen zijn er dan ook lager. Dus een uitstapje naar Aken kan de moeite zijn... Zie bvb http://www.ac-sat-corner.eu/Startseite en vergelijk...
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 03 jan 2013, 14:35, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Ik geef even mijn opstelling mee ter info: 1x Triax 90 cm met multifeedhouder en 4 LNB, gericht op 13, 19, 23 en 28°. Ontvanger is Dreambox 800 met 1 tuner. Voor wat betreft de vraag over de ontvangers met meerdere tuners: daar ken ik helaas niet het antwoord op de vraag over het aantal kabels. Ik weet trouwens ook niet hoe de hele handel aangesloten moet worden in zo een geval. Ik denk dat je met wat zoekwerk al een heel eind komt. Wat ik wel weet is dat je in elk geval een twin LNB nodig hebt voor 2 ontvangers of voor 1 ontvanger met 2 tuners. En 1 diseqc switch heb je ook nodig. Een diseqc switch is een simpel kastje waar de kabels van de LNB's in toekomen. Vanuit dat kastje vertrekt er dan 1 kabel naar de ontvanger. Maar zoals gezegd: ik weet er het fijne niet van hoe zo een opstelling aan te sluiten.
-
- Elite Poster
Voor beginners is de Technisat Multytenne schotel interessant. Die heeft al 4 LNB's die uitgericht staan. Je moet dus enkel op één satelliet afstellen, en de andere 3 staan meteen goed. Ook zitten alle LNB's en diseqc switchen er al ingebouwd. Er komt enkel een coax naar buiten die naar je ontvanger moet. Ideaal voor beginners.Jack Daniels schreef:Ik weet trouwens ook niet hoe de hele handel aangesloten moet worden in zo een geval
- Bvb de Technisat Multytenne single heeft 1 uitgang. Kost 125,- euro. Een goede single tuner Vu+ Solo ontvanger kost 193,- euro. Totaal 318,- euro (+ nog wat coax kabel), en je kan duizenden zenders ontvangen op 19.2, 23.5, 28.2 en 13 graden oost. Wel niets anders tegelijk opnemen. Plus je kan je opnames via het netwerk copieren, of streamen naar je PC.
- Bvb de Technisat Multytenne twin heeft 2 onafhankelijke uitgangen. Kost 205,- euro. Een goede dual tuner Vu+ Duo ontvanger kost 294,- euro. Totaal 499,- euro (+ nog wat coax kabel), en je kan duizenden zenders ontvangen op 19.2, 23.5, 28.2 en 13 graden oost. En je kan tegelijk iets anders opnemen. Plus je kan je opnames via het netwerk copieren, of streamen naar je PC.
Als je een losse schotel en losse LNB's koopt, zal het goedkoper uitvallen, en beter bestand tegen bij harde regen. Maar dan moet je wel alles zelf verbinden (is op zich niet moeilijk, maar je moet het weten), alsook de diseqc switches kopen, en je moet alle LNB's apart uitrichten.
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 03 jan 2013, 15:04, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Ikzelf zou ook groter gaan dan die technisat . Niet speciaal voor de engelse , maar let op dat TVV de modulatie verandert heeft naar 8PSK , minder fout correctie dus ( hebben ze meer bandbreedte , en eindelijk ook de radio zenders in 128 kbit ipv 96 ) op 23,5 oost . Bij slecht weer en een kleinere schotel die niet 100% staat , kan dit snel tot blokvorming leiden . Die technisat is trouwens gemaakt voor duitsland . Blijkbaar moet je de paal al paar graden scheef zetten om optimaal ontvangst te hebben . Mijn triax staat 7 jaar , enige wat me stoort is dat de lnb arm niet al te stevig is . 4 lnb's + alle kabels is dan net iets te zwaar .
Wat de ontvanger aangaat , zeker voor een linux gaan . Die TVV ontvangers zijn op zich niet zo heel slecht , maar zappen traag . Die vu hier zapt pijlsnel , zelfs op gecodeerde zenders ( onder de 1 sec op TVV ) . Ook hebben ze vele voordelen waar zelfs een leek snel mee weg is . Probeer maar eens een zenderlijst te maken naar uw voorkeur met de afstands bediening bv , dat duurt lang , ik download er een en pas ze aan in een paar muis klikken , via het netwerk van pc naar de VU en klaar . Geloof me , na 1 dag wat spelen ben je ermee weg en zul je zien hoe simpel het is . Let wel dat VU op dit moment met nieuwe modellen komt , de solo2 is al uit , 1.3 GHZ dulcore ipv de 400 in de oude modellen . De solo is ook een dualtuner nu , voor 325 € , de oude modellen zijn er ook nog dus misschien zijn er wel koopjes te doen
.
Ik weet niet van welke regio je bent , maar er zijn veel goede (web)shops , die het toestel leveren met andere software en cam zodat de tvv kaart werkt , waar je ook kunt afhalen en uitleg krijgt . De hare schijf doe je beter zelf , als je dat in een pc kunt inbouwen , is er niks aan .
Wat de ontvanger aangaat , zeker voor een linux gaan . Die TVV ontvangers zijn op zich niet zo heel slecht , maar zappen traag . Die vu hier zapt pijlsnel , zelfs op gecodeerde zenders ( onder de 1 sec op TVV ) . Ook hebben ze vele voordelen waar zelfs een leek snel mee weg is . Probeer maar eens een zenderlijst te maken naar uw voorkeur met de afstands bediening bv , dat duurt lang , ik download er een en pas ze aan in een paar muis klikken , via het netwerk van pc naar de VU en klaar . Geloof me , na 1 dag wat spelen ben je ermee weg en zul je zien hoe simpel het is . Let wel dat VU op dit moment met nieuwe modellen komt , de solo2 is al uit , 1.3 GHZ dulcore ipv de 400 in de oude modellen . De solo is ook een dualtuner nu , voor 325 € , de oude modellen zijn er ook nog dus misschien zijn er wel koopjes te doen

Ik weet niet van welke regio je bent , maar er zijn veel goede (web)shops , die het toestel leveren met andere software en cam zodat de tvv kaart werkt , waar je ook kunt afhalen en uitleg krijgt . De hare schijf doe je beter zelf , als je dat in een pc kunt inbouwen , is er niks aan .
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Ik geef ook even m'n setup mee ter informatie (alles zelf uitgedokterd en geplaatst tijdens zomer 2012):
- Linux-satellietontvanger: 1x VU+ Duo (3.2 kg)
- schotelantenne: 1x Triax TDS 88 (7.376 kg) + Triax Multifeedhouder
- ontvangstkoppen (LNB's):
- coaxkabel: 1x 100m Hirschmann KOKA 799 zwart
- coax F-connectors: 20x Hirschmann F-Connector
- twist on screw tool voor F-connectoren
- terrasvoet 30x30 met 3x4 betonstraatstenen
- tv-abonnement: TV Vlaanderen Basic Light via losse TV-Vlaanderen-smartcard
Dit alles heb ik zo goedkoop mogelijk aangekocht, de zware stukken (verzendkosten vermijden!) gekocht in een satellietshop in de buurt, de lichte stukken laten verzenden via verschillende webshops:
Gebruikte webshops: http://satsklep.pl/ http://www.electro-sat.nl/ http://spautronic.nl/ http://www.ebay.co.uk/ https://www.amazon.de/
Voor de installatie en uitrichting van de schotelantenne zal je inderdaad het één en ander moeten bestuderen op volgende websites:
LNB-afstanden op een offsetschotel: http://www.detransponder.nl/downloads/specials/
helling van de multifeedhouder berekenen: http://www.satlex.be/nl/wavefrontier_calc.html
azimuth en elevatie opzoeken: http://www.uksatellitehelp.co.uk/2007/0 ... ulator-v2/
LNB skew opzoeken: http://www.satbeams.com/footprints
uitleg over uitrichten http://www.sat4all.com/forums/topic/317 ... tellieten/
Driehoeksmeetkunde is altijd handig http://www.visualtrig.com/
Met behulp van een goede zenderlijst, dreamboxEDIT, lokale Wifi, een Android-smartphone met de Enigma Signal Meter-SatFinder-app heb ik m'n schotel perfect kunnen uitrichten op Astra 3 en de rest van de satellieten.
En de installatie van de Linux-ontvanger maak je zo ingewikkeld of eenvoudig als je zelf wil.
Hier staat er http://openpli.org/ op met Oscam om TV Vlaanderen te kunnen kijken en heb ik verschillende instellingen aangepast via FTP.
- Linux-satellietontvanger: 1x VU+ Duo (3.2 kg)
- schotelantenne: 1x Triax TDS 88 (7.376 kg) + Triax Multifeedhouder
- ontvangstkoppen (LNB's):
- 2x Megasat Twin LNB Multifeed
2x Inverto Black Ultra Twin
- coaxkabel: 1x 100m Hirschmann KOKA 799 zwart
- coax F-connectors: 20x Hirschmann F-Connector
- twist on screw tool voor F-connectoren
- terrasvoet 30x30 met 3x4 betonstraatstenen
- tv-abonnement: TV Vlaanderen Basic Light via losse TV-Vlaanderen-smartcard
Dit alles heb ik zo goedkoop mogelijk aangekocht, de zware stukken (verzendkosten vermijden!) gekocht in een satellietshop in de buurt, de lichte stukken laten verzenden via verschillende webshops:
Gebruikte webshops: http://satsklep.pl/ http://www.electro-sat.nl/ http://spautronic.nl/ http://www.ebay.co.uk/ https://www.amazon.de/
Voor de installatie en uitrichting van de schotelantenne zal je inderdaad het één en ander moeten bestuderen op volgende websites:
LNB-afstanden op een offsetschotel: http://www.detransponder.nl/downloads/specials/
helling van de multifeedhouder berekenen: http://www.satlex.be/nl/wavefrontier_calc.html
azimuth en elevatie opzoeken: http://www.uksatellitehelp.co.uk/2007/0 ... ulator-v2/
LNB skew opzoeken: http://www.satbeams.com/footprints
uitleg over uitrichten http://www.sat4all.com/forums/topic/317 ... tellieten/
Driehoeksmeetkunde is altijd handig http://www.visualtrig.com/
Met behulp van een goede zenderlijst, dreamboxEDIT, lokale Wifi, een Android-smartphone met de Enigma Signal Meter-SatFinder-app heb ik m'n schotel perfect kunnen uitrichten op Astra 3 en de rest van de satellieten.
En de installatie van de Linux-ontvanger maak je zo ingewikkeld of eenvoudig als je zelf wil.
Hier staat er http://openpli.org/ op met Oscam om TV Vlaanderen te kunnen kijken en heb ik verschillende instellingen aangepast via FTP.
-
- Elite Poster
Ik zou toch aanraden van goede switchen te nemen . Ik heb er ooit van 12 € p/s gehad , en heb deze moeten vervangen . Veel zapfouten tussen de satelieten ( melding SID NOT FOUND IN PATH ) op een dreambox en vu . Dan moest je nog eens over en weer zappen en liep het wel goed . Heb nu die triaxen en die werken prima .
Lees het subforum schotelpark op http://www.sat4all.com maar eens door . Daar zit iemand die aan de hand van uw locatie zls de afstanden tussen lnb's en alles geeft dan , wordt het opstellen al heel simpel
.
Lees het subforum schotelpark op http://www.sat4all.com maar eens door . Daar zit iemand die aan de hand van uw locatie zls de afstanden tussen lnb's en alles geeft dan , wordt het opstellen al heel simpel