Hoe communicatie tussen 2 netwerken configureren?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
rafjel
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2012, 14:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Vanwege een leek in het netwerk-wereldje...

Onlangs heb ik een draadloze Telenet-modem geïnstalleerd (Fibernet Shake). Omdat ik al over een draadloos netwerk beschikte, was ik van plan alle draadloze randapparatuur te verbinden met het Telenet-netwerk. Maar dit geeft problemen voor sommige oudere toestellen: ofwel wordt het Telenet-netwerk niet gedetecteerd, ofwel ondersteunen de oude drivers enkel WEP- en geen WPA-encryptie (standaard bij Telenet). Daarom besloot ik dat oude draadloze netwerk toch te behouden, en verbond deze router via een switch met de modem/router van Telenet ifv. internet-toegang.

Maar hoe kunnen apparaten die met een verschillend netwerk verbonden zijn, toch met elkaar communiceren (bestandsbeheer, extern bureaublad ...)? Telenet kan (wil) mij niet helpen.

Hierbij enkele gegevens
Oude netwerk
WEP encryptie
Verbonden via UTP-kabel met Telenet modem/router
LAN IP: 192.168.2.1
DHCP Server: 192.168.2.100 - 192.168.2.200
Subnetmasker: 255.255.255.0
Telenet netwerk
WPA/WPA2 PSK (auto) encryptie
LAN-subnet: 192.168.0.1 (waarbij de 0 kan worden gewijzigd)
Subnetmasker: 255.255.255.0

Volgend probleem is misschien dan ook opgelost?
Naast de nieuwe digicorder beschik ik nog over mijn oude digibox. Nu moet het mogelijk zijn om opnames op de digicorder via de digibox te bekijken (via opnames delen). Alleen ... de digibox is verhuisd en hangt nu aan de oude router, terwijl de digicorder via een switch met de Telenet-router is verbonden.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Je beide routers gewoon binnen hetzelfde subnet steken maar slechts op 1 ervan de dhcp server laten draaien. (Op de andere forwarden)
Op die manier kan je meerdere aps hebben binnen hetzelfde subnet. (Heb ik hier ook zo gedaan om in elke uithoek wifi te hebben.)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zo zou ik het inderdaad ook doen ja.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En dan ga je ook geen probleem hebben met je Digibox... want dan zit hij niet "achter" je router maar gewoon in dezelfde LAN.

Dus gewoon je eigen router aansluiten via de LAN poort (de WAN poort dus niet gebruiken) zodat het in weze een AP is.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Vergeet dan wel zeker dhcp niet uit te schakelen, dan idd gewoon met de lan poort aan je netwerk van Telenet aansluiten :)

Sent from my Lumia 900 using Board Express
rafjel
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2012, 14:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heronic schreef:Je beide routers gewoon binnen hetzelfde subnet steken maar slechts op 1 ervan de dhcp server laten draaien. (Op de andere forwarden)

Zoals voorgesteld behoud ik dan de Telenet-router als dhcp-server en mijn router als AP.

Hoe voer ik dit alles uit?
Wat ik terug vind op mijn router ivm forwarden
PortForwarding.jpg

Welke waarden vul ik hiervoor in?

Behoud mijn router zijn huidig IP (192.168.2.1)?
Zo ja, kan ik daar dan nog aan als ik tot het Telenet-subnet (192.168.0.x) behoor?
Zo neen, welke waarde krijgt hij dan en is er geen gevaar voor overlapping binnen het Telenet-subnet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The-BosS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Waarom zit je met port forwarding bezig, dat heb je helemaal niet nodig. Gewoon LAN poort van je 2de router (access point) op een lan poort van je switch / 1ste router steken en klaar.
rafjel
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2012, 14:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt iedereen voor de ondersteuning!
Heb inderdaad enkel
- dhcp uitgeschakeld op eigen router
- beide routers via lan verbonden
Klopt het dat de enige manier om nog op mijn router te geraken, is mij een vast ip toe te kennen binnen de reeks 192.168.2.x?

Het enige dat nog niet werkt, zijn de gedeelde opnames van mijn digicorder op mijn digibox opvragen. Dit werkt wel wanneer mijn digibox rechtstreeks verbonden is met de Telenet-router (via de Telenet-switch). Maar hiervoor bel ik nog eens naar Telenet.
The-BosS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Klopt het dat de enige manier om nog op mijn router te geraken, is mij een vast ip toe te kennen binnen de reeks 192.168.2.x?


Nee dat klopt niet, je kunt je 2de router gewoon een fixed ip geven uit de range van je eerste router of het zelf via dhcp laten toekennen door de 1ste router. Maar dan best wel even een fixed lease aanmaken zodat dit ip niet iedere x tijd veranderd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Volgens mij kan je de eigen router geen dhcp ip geven op de interface aan de lan zijde, maar enkel aan de wan zijde, en deze moet je niet gebruiken. Zal dus fixed ip worden. Maar idd, geef je router een 192.168.0.x, waar x niet 0,255, of 1(telenetrouter) mag zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Hij kan die router perfect via dhcp een ip geven. Zoals eerder al gezegd best een vast ip geven dan weet je waar je moet zijn zonder te gaan kijken in de client list.

Sorry als ik verwarring veroorzaakte door
"(Op de andere forwarden)"
Dit is bij sommige routers een optie die je kan kiezen, kan je dit niet kiezen dan gewoon geen uiteraard, daarom stond het ook tussen haakjes ;)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heronic schreef:Hij kan die router perfect via dhcp een ip geven.


Ik wil nog wel eens een router zien waar je dat kan doen (en dan heb ik het niet over een Routerbord of zo).

We spreken hier wel degelijk over de LAN managements interface... NIET de WAN interface (daar mag trouwens niets op aangesloten zijn).

ITnetadmin schreef:Maar idd, geef je router een 192.168.0.x, waar x niet 0,255, of 1(telenetrouter) mag zijn.


x mag ook niet in de range vallen van de TN DHCP pool... en probleem is dat je die niet kent (was het nu onder de 100 of vanaf 100 zoals ik hierboven al schreef).
The-BosS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Alle devices die ik hier heb krijgen perfect een DHCP via lan poort. Wat betreft de range die gebruikt wordt voor de DHCP lease is het toch simpel, inloggen op router 1 en kijken welke range die gebruikt en eventueel aanpassen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

The-BosS schreef:Wat betreft de range die gebruikt wordt voor de DHCP lease is het toch simpel, inloggen op router 1 en kijken welke range die gebruikt en eventueel aanpassen.


Dat is net het probleem bij Telenet... je kan de DHCP pool niet instellen via Mijn Telenet :roll:
The-BosS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
The-BosS schreef:Wat betreft de range die gebruikt wordt voor de DHCP lease is het toch simpel, inloggen op router 1 en kijken welke range die gebruikt en eventueel aanpassen.


Dat is net het probleem bij Telenet... je kan de DHCP pool niet instellen via Mijn Telenet :roll:


Dan zet je het af bij telenet en gebruik je de andere router als dhcp master, ik zie het probleem hier niet echt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
Heronic schreef:Hij kan die router perfect via dhcp een ip geven.


Ik wil nog wel eens een router zien waar je dat kan doen (en dan heb ik het niet over een Routerbord of zo).

We spreken hier wel degelijk over de LAN managements interface... NIET de WAN interface (daar mag trouwens niets op aangesloten zijn).

ITnetadmin schreef:Maar idd, geef je router een 192.168.0.x, waar x niet 0,255, of 1(telenetrouter) mag zijn.


x mag ook niet in de range vallen van de TN DHCP pool... en probleem is dat je die niet kent (was het nu onder de 100 of vanaf 100 zoals ik hierboven al schreef).


Juist, nog nooit een router gezien die dat op zijn LAN interface kon, toch geen standaard model.
En qua pool, is idd een miserie want die kennen we niet. Hebben we dat ooit al aan Charlotte gevraagd btw, of zou de pool gewoon heel de range zijn (zou me van telenet niet eens verbazen) ?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

The-BosS schreef:Dan zet je het af bij telenet en gebruik je de andere router als dhcp master, ik zie het probleem hier niet echt.


Ook dat gaat niet want de meeste routers laten niet toe een default gateway te specifieren en nemen het IP-adres van de router zelf (wat dus fout is).

ITnetadmin schreef:En qua pool, is idd een miserie want die kennen we niet. Hebben we dat ooit al aan Charlotte gevraagd btw, of zou de pool gewoon heel de range zijn (zou me van telenet niet eens verbazen) ?


In een andere thread staat er ergens de range waarin je je statistische adressen mag plaatsen (ofwel was het onder of boven .100 al ben ik het kwijt) alhoewel dat die informatie ook niet officieel was dacht ik. Beste is gewoon te kijken welk adres een PC krijgt en dan zet je je eigen adres daar ver genoeg vandaan.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”