Belgische keten van computerwinkels Forcom is failliet
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
De Belgische keten van computerwinkels Forcom is failliet. Alle zes winkels van het concern worden gesloten en zestien medewerkers verliezen hun baan. De eerste Forcom-computerwinkel opende elf jaar geleden in Antwerpen zijn deuren.
Forcom, dat zijn hoofdkantoor in Edegem heeft, vroeg vorige week faillissement aan en ziet zich nu genoodzaakt al zijn zes winkels te sluiten, waaronder vier uitbatingen in de regio Antwerpen, meldt ATV. De computerwinkel kampte al langer met financiële problemen en de economische crisis zou er nu de oorzaak van zijn dat de shop ten onder gaat.
De curator die is aangesteld om het faillissement af te handelen probeert nu een overnamepartij voor de inboedel te vinden. De panden staan inmiddels ook al op internet om online geveild te worden. De website van de Forcom is nog gewoon bereikbaar en neemt ook nog steeds bestellingen aan; consumenten wordt aangeraden geen bestellingen te plaatsen. Tweakers heeft contact opgenomen met de curator maar die kon vrijdag nog niet reageren.
Diverse computerwinkels hebben in de afgelopen tijden hun deuren moeten sluiten. Het is ook niet de eerste keer dat curatoren traag zijn met het ongedaan maken van de bestelmogelijkheid bij webshops van failliete winkels.
Bron : http://tweakers.net/nieuws/85720/belgis ... lliet.html
Forcom, dat zijn hoofdkantoor in Edegem heeft, vroeg vorige week faillissement aan en ziet zich nu genoodzaakt al zijn zes winkels te sluiten, waaronder vier uitbatingen in de regio Antwerpen, meldt ATV. De computerwinkel kampte al langer met financiële problemen en de economische crisis zou er nu de oorzaak van zijn dat de shop ten onder gaat.
De curator die is aangesteld om het faillissement af te handelen probeert nu een overnamepartij voor de inboedel te vinden. De panden staan inmiddels ook al op internet om online geveild te worden. De website van de Forcom is nog gewoon bereikbaar en neemt ook nog steeds bestellingen aan; consumenten wordt aangeraden geen bestellingen te plaatsen. Tweakers heeft contact opgenomen met de curator maar die kon vrijdag nog niet reageren.
Diverse computerwinkels hebben in de afgelopen tijden hun deuren moeten sluiten. Het is ook niet de eerste keer dat curatoren traag zijn met het ongedaan maken van de bestelmogelijkheid bij webshops van failliete winkels.
Bron : http://tweakers.net/nieuws/85720/belgis ... lliet.html
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Contacteer:
Telefonisch zijn ze alvast niet bereikbaar, straks eens kijken hier in Merelbeke...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
De crisis laat zich dan ook voelen,op alle vlakken,enkele maanden geleden naar Makro Eke geweest,met mijn gebuur voor een nieuwe tv,wel boven was er bijna niemand,en dit op een Woensdagnamiddag!Ook bij de bakker is het te zien dat boterkoeken,taartjes e.d. veel meer blijven liggen,vgl met een viertal jaren geleden.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik ben vrij goed bevriend met iemand die werkt in een bakkerij (keten aernoudt te Gent en omstreken (pakje vestigingen : http://www.bakkerijaernoudt.be/vestigingen) en ook zij heeft dit bovenstaande al meerdere keren gezegd : simpele dingen als boterkoeken blijven makkelijk liggen tot na de middag. Vroeger waren deze om 10u al de deur uit in een weekend (winkels zijn open vanaf 6u). De taarten moeten ze soms weggooien...
Telefonie = EDPnet + OVH
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Na 101jaar hebben we onze slagerij deze zomer gesloten, gewoon omdat het niet meer rendabel was... je ziet dat gewoon overal gebeuren, of je maakt er een fabriek van, of je sluit.
Je klantenbestand gaat lichtjes achteruit(en dat heeft veel redenen) maar vooral je omzet om break even te draaien is de laatste jaren spectaculair gestegen. Soit, ander en beter. Ik heb van m'n hobby m'n beroep gemaakt.
Je klantenbestand gaat lichtjes achteruit(en dat heeft veel redenen) maar vooral je omzet om break even te draaien is de laatste jaren spectaculair gestegen. Soit, ander en beter. Ik heb van m'n hobby m'n beroep gemaakt.
- iceke
- Elite Poster
Ik zeg : De levensstijl van veel mensen is door de jaren nogal veranderd...
Mijn pa zegt : al die jongeren eten liever 11maand bucht uit den Aldi om 2 weken met hun bloot gat aan een allin zwembad te kunnen liggen.
Mijn pa zegt : al die jongeren eten liever 11maand bucht uit den Aldi om 2 weken met hun bloot gat aan een allin zwembad te kunnen liggen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Jammer om dit te horen...Sterkte!iceke schreef:Na 101jaar hebben we onze slagerij deze zomer gesloten, gewoon omdat het niet meer rendabel was... je ziet dat gewoon overal gebeuren, of je maakt er een fabriek van, of je sluit.
Telefonie = EDPnet + OVH
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Het forcom verhaal had ik eerlijk gezegd verwacht. Als je de prijzen vergelijkt met winkels in de buurt, dan zijn de prijzen er hoger. ALs bijv een 680GTX kaartje van nvidia al een week in de winkelrekken bij andere ketens lag, dan kon men bij forcom niet vertellen wanneer het beschikbaar was. Eigenlijk waren ze nooit snel genoeg mee met de trend op gebied van informatica. Harde schijven waren er niet voorradig ten tijde van de HDD crisis terwijl er elders nog wel waren.
Ook was de ligging (in leuven) niet ideaal. Niet in de buurt van de drukte en stonden ze eigenlijk nooit in de kijker.
Nadien zijn ze verhuist naar de tiensesteenweg waar het moeilijk was om te parkeren. Maar er was altijd wat dat me weerhield om er iets te bestellen.
Ook was de ligging (in leuven) niet ideaal. Niet in de buurt van de drukte en stonden ze eigenlijk nooit in de kijker.
Nadien zijn ze verhuist naar de tiensesteenweg waar het moeilijk was om te parkeren. Maar er was altijd wat dat me weerhield om er iets te bestellen.
- iceke
- Elite Poster
Forcom (was) is 1 van de Antwerpse4, die gaan al jaren mee in het milieu... vroeger gingen ze nog makkelijker failliet tot ze de btw-carousellekes wat strenger gaan aanpakken zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Ah, dat verklaart veel. Ik kwam gisteren voorbij Forcom in Leuven (Tiensestraat) en er stond: "Gesloten wegens onvoorziene omstandigheden", of iets in die stijl.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Ze hadden nog redelijke prijzen (hun site was derde in mijn bookmarks) maar Alternate en sinds kort Mycom (gratis verzending!) deden toch net iets beter qua prijzen.
-
- Elite Poster
Dit is inderdaad zo,vroeger bestond geen gsm,internet,pc,dig tv,gaming e.d. dus die mensen hebben echt wel wat gemist,maar langs de andere kant,men moest er natuurlijk niet voor betalen.Men moet maar eens de rekening maken,men gaat verschieten v.h. bedrag dat heden ten dage uitgegeven word aan high tech produkten,de diensten en abbo's inbegrepen. Let op mijn woorden,de mensen gaan dit niet kunnen blijven doen.iceke schreef:Ik zeg : De levensstijl van veel mensen is door de jaren nogal veranderd...
- hardyscript
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
- Bedankt: 29 keer
- Contacteer:
klopt ,
vroeger was de kost voor kanaal + 1000 bfr. (was duur vroeger) 25 €
vroeger was de kost voor kanaal + 1000 bfr. (was duur vroeger) 25 €
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Pixmania is nog goedkoper dan mycom. Pixmania verzend ook naar postpunt (4€) Dus als je al eea nodig hebt spaar je al snel wat euro's uit.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Komt dat tegen. Ik heb er mijn TFT monitor (jaren geleden in 2008) nog gekocht.
Toen aan de beste prijs van de markt.
MyCom en Tones zijn nog heel goede computer winkels.
Hopelijk verdwijnen die straks ook niet.
Want met de komst van die MediaMarkt in Zwijnaarde in de buurt.
Dat zal MyCom Gent (die er vlak naast ligt) niet echt deugd doen.
Bah, al die grote winkelketens, winkelcomplexen, etc.
Het meest straffe is dat veel mensen die onzin van de MediaMarkt zomaar geloven (we zijn de goedkoopste van de markt). Niet dus. Vergelijk eens de prijzen. En je zal zien dat de MediaMarkt veelal duurder is (tenzij op kleine of gepromote artikelen)
In de MediaMarkt is het er wel één oase (of orgasme) van electronica. Het is er BIG (zoals op zijn Amerikaans). En dat trekt de meeste mensen erin aan (denk ik). Alvast veel meer dan zo een lokale computer boer.
Groetjes,
Gent32m
Toen aan de beste prijs van de markt.
MyCom en Tones zijn nog heel goede computer winkels.
Hopelijk verdwijnen die straks ook niet.
Want met de komst van die MediaMarkt in Zwijnaarde in de buurt.
Dat zal MyCom Gent (die er vlak naast ligt) niet echt deugd doen.
Bah, al die grote winkelketens, winkelcomplexen, etc.
Het meest straffe is dat veel mensen die onzin van de MediaMarkt zomaar geloven (we zijn de goedkoopste van de markt). Niet dus. Vergelijk eens de prijzen. En je zal zien dat de MediaMarkt veelal duurder is (tenzij op kleine of gepromote artikelen)
In de MediaMarkt is het er wel één oase (of orgasme) van electronica. Het is er BIG (zoals op zijn Amerikaans). En dat trekt de meeste mensen erin aan (denk ik). Alvast veel meer dan zo een lokale computer boer.
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
MediaMarkt is een onderdeel van de Metro keten,Makro.Daar is alles nog groter,en meer,maar ik heb wel de indruk dat bepaalde kleine,iets oudere elektronica alleen in Mediamarkt aangeboden word.
Voor Games,scheerapparaten (het oudere model) is MM dan wel aantrekkelijk.Ook Blue Ray en DVD films zijn er zeer aantrekkelijk.alsook de 'oudere' modellen van GSM,sommige met,andere zonder camera.,en dit voor een 25/35€.
Computer bijv zou ik dan wel kopen in een gespecializeerde winkel,het is maar als er eens een probleem is(idem voor een wasmachine,droogkast,enz)
Voor Games,scheerapparaten (het oudere model) is MM dan wel aantrekkelijk.Ook Blue Ray en DVD films zijn er zeer aantrekkelijk.alsook de 'oudere' modellen van GSM,sommige met,andere zonder camera.,en dit voor een 25/35€.
Computer bijv zou ik dan wel kopen in een gespecializeerde winkel,het is maar als er eens een probleem is(idem voor een wasmachine,droogkast,enz)
Laatst gewijzigd door fluppie 26 nov 2012, 09:52, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
MediaMarkt/Saturn is enkel goed voor media: CDs, DVDs, enz... Daarvan zijn de prijzen echt wel scherp.
Maar voor hardware, en al zeker componenten, is het tegendeel waar.
Moest paar weken geleden een SSD hebben. Ze vroegen daar €160 voor een Vertex 4 128GB. Ben dan maar weer vertrokken en eindje verder naar een MyCom gereden, en dezelfde mee voor €105. Da's al geen klein prijsverschil meer...
Maar voor hardware, en al zeker componenten, is het tegendeel waar.
Moest paar weken geleden een SSD hebben. Ze vroegen daar €160 voor een Vertex 4 128GB. Ben dan maar weer vertrokken en eindje verder naar een MyCom gereden, en dezelfde mee voor €105. Da's al geen klein prijsverschil meer...
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik vind persoonlijk mediamarkt voor zeer weinig dingen interessant, tot hiertoe met alles wat ik heb vergeleken was mediamarkt/saturn (wrs regioverbonden ook, hier antwerpen) zelfs bij de duurdere al dan niet de duurste van de grote ketens. Daar kan je wel u slag slaan met promoties, maar daar blijft het wel bij. Op gebied van pc-onderdelen zijn ze de duurste vergeleken met alternate, tones, bytes@work en ga zo maar verder.
Ik heb vroeger veel gewinkeld bij forcom. Ze waren toen zelfs goedkoper dan Tones, misschien hebben ze gewoon een winkel te veel open gedaan. De winkel aan de Herentalse baan en die van de Graaf van Egmondstraat zag ik NOOIT volk. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik nooit problemen met hun service heb gekend. Altijd netjes en correct behandeld geweest. Maar de laatste 2 jaar waren ze gevoelig duurder geworden, met als gevolg dat ik daar niet meer kwam, en ik zal vrees ik niet alleen zijn geweest.
Ik heb vroeger veel gewinkeld bij forcom. Ze waren toen zelfs goedkoper dan Tones, misschien hebben ze gewoon een winkel te veel open gedaan. De winkel aan de Herentalse baan en die van de Graaf van Egmondstraat zag ik NOOIT volk. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik nooit problemen met hun service heb gekend. Altijd netjes en correct behandeld geweest. Maar de laatste 2 jaar waren ze gevoelig duurder geworden, met als gevolg dat ik daar niet meer kwam, en ik zal vrees ik niet alleen zijn geweest.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Blijkbaar ben je in Amerika nog niet in een deftige PC winkel geweest... ben destijds eens in Fry's geweest in Los Angeles en die was veel groter dan een Saturn of Mediamarkt en dan alléén maar PC spullen (geen ijskasten, wasmachines, ...).Gent32m schreef:In de MediaMarkt is het er wel één oase (of orgasme) van electronica. Het is er BIG (zoals op zijn Amerikaans).
-
- Moderator
- Contacteer:
Vind mediamarkt wel handig om eens alles in mijn handen gehad te hebben, ipv er naar kijken van ver. Zo wist ik al lang dat mijn volgend fototoestel een sony a67 ging zijn, maar wou ik eerst weten of die wel deftig lag in mijn handen. En toen gekocht via CoolBlue
Hier ga ik voor de meeste pc-zaken enkel langs bij forcom (vlak aan de deur...), aios.be, en codima.
Hier ga ik voor de meeste pc-zaken enkel langs bij forcom (vlak aan de deur...), aios.be, en codima.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Gent32m
- Elite Poster
Hey r2504, die Amerikanen zien het dus allemaal heel BIG. Zelfs in zo een lokale (?) winkel als de Fry. Zulke winkels hebben wij hier niet. Behalve dan zo een MediaMarkt, die is voor mij BIG.r2504 schreef:Blijkbaar ben je in Amerika nog niet in een deftige PC winkel geweest... ben destijds eens in Fry's geweest in Los Angeles en die was veel groter dan een Saturn of Mediamarkt en dan alléén maar PC spullen (geen ijskasten, wasmachines, ...).
Goh wete, vroeger toen ik nog strips kocht (en las), ging ik die veelal bij een lokale stripboer gaan halen. Die was duurder (dan bv de Fnac). Maar veel gezelliger. Die winkel ademde een bepaalde 'kleinschalige' en 'persoonlijke' atmosfeer uit. De winkelier zijn dochters lagen daar soms op de grond, etiketten aan die strips te plakken. Stapels (en muren) van strips die nog gestapeld moeten worden (sommige geraakten zelfs niet gestapeld). En de winkelier zelf, was zo een heel toffe pee. Je kon daar gerust een kwartier tot een half uur mee staan babbelen. Zo echt een joviale man. Babbelen over strips (welke goede kan je me aanraden) of andere weetjes. Wete, zulke dingen zijn price-less (vind ik). En als je een klantenkaart bij die kerel nam, kwam het prijsverschil tov de Fnac niet zo heel groot uit.
Daarnaast had ik ook iets van, de euro's die ik hier uitgeef (aan deze man) gaan naar geld voor zijn kinderen (brood op de plank) en niet één of andere onbekende aandeelhouder van de Fnac. Ik hou van zulke kleinschalige, gezellige winkels, die een meer persoonlijke toets aan iets kunnen geven. Wat meer 'menselijke' charme. Dergelijke charme heeft een MediaMarkt alvast niet.
Wat ik overigens heel triestig vind aan de medewerkers in zo een MediaMarkt is dat hun know how (technische kennis) heel slecht is. Ze praten je er naar de mond. Ik heb er ooit eens gedurende een paar uur een bepaalde medewerker (stiekem) gevolgd. Die prijsde eerst PLASMA TV (van Merk A) aan als beste TV. Er is niets beters, bla bla bla. En een paar uur later prijsde hij een LED TV (van Merk B) aan, als de beste koop. Het beste merk, enzovoort. Je wordt er m.a.w. gewoon in de luren gelegd. Die verkopers hebben bepaalde targets te behalen. Bv zoveel tv's van dat merk verkopen of weet ik wat nog allemaal. Het draait er rond de cijfers en verkopen. The big business...
En de know how ? Die is er dus klein. Heb er ooit eens iemand aangesproken over een HTPC, die ik wou maken. De man wist niet waar ik het over had. Ben die (iets later) dan zelf gaan samenstellen bij Azerty (een webshop in Nederland). Die had ook al die goede A++ artikelen (die ik in die MediaMarkt niet zag liggen). Bv een voeding van Seasonic (de beste voedingen op de markt), etc.
Paar weken geleden liep ik er nog eens rond. Ze hadden van Synology bv wel de USB Station 2 (aan 90 euro). Maar geen enkel ander (duurder en hoger) model. Van netwerk kabels hebben ze in grote aantallen CAT 5e liggen. Maar nauwelijks CAT 6. Waarom ? Omdat dit goedkoper is. En volgens hen 'even' goed. Het draait er dus vooral rond zoveel mogelijk verkopen. En niet zozeer je met de beste producten (of het beste advies) naar huis laten gaan.
Tones, VDH Soft, MyCom, etc. zijn veel betere computerwinkels dan een MediaMarkt. Hun kennis / producten-gamma is veel beter. Maar ja, het is daar geen orgasme (of oase) van techniek. Er loopt daar geen kudde mensen rond. Het is er geen DALLAS (allemaal pracht en praal en 'lekker' big).
Ik vind het wel leuk, om zo eens in een MediaMarkt rond te lopen. Kom je daar bv een Plasma scherm van 200 inch tegen. Echt BIG. Reuze BIG. Maar krijg dat maar eens je huiskamer binnen
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Deel van't meubilair
Tja.. vandaag wil iedereen het alléén maar goedkoop... desnoods bestellen we het aan de andere kant van de wereld. Op lange termijn maken we zo onze economie kapot maar blijkbaar liggen we daar niet meer van wakker (hypocriet zoals we zijn want ondertussen stemmen we dan wel op partijen als Groen!).Gent32m schreef:Daarnaast had ik ook iets van, de euro's die ik hier uitgeef (aan deze man) gaan naar geld voor zijn kinderen (brood op de plank) en niet één of andere onbekende aandeelhouder van de Fnac.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik denk dat iedereen door de aanhoudende economische crisis meer kijkt in zin portomonee. Ikzelf ben ook geen fnac-ganger voor boeken of andere zaken tenzij ik snel iets nodig heb en ik in de buurt moet zijn (bvb usbstick oid). Ofwel als ik eens iets van dichtbij wil bekijken. Idem dito voor mediamarkt, al betrap ik er mij wel op dat ik daar wel eens iets mee naar huis durf nemen. Maar bvb voor mijn fototoestel (juni 2012) betaalde ik via konijnenberg.be (Nederlandse firma) ongeveer €65 minder dan in de mediamarkt. Dat voel je toch in je portefeuille?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Konijnenberg om jou voorbeeldje te nemen heeft lokale tewerkstelling (al is die natuurlijk minder dan een FNAC) dus op zich is daar niets fout mee... erger vind ik het als we dingen elders gaan kopen (vaak voor een absurd verschil) waar dus geen lokale tewerkstelling meer van toepassing is.
Om het even absurd voor te stellen... jij koopt niets meer in de FNAC, de FNAC gaat dus uiteindelijk geen IT systeem meer bestellen bij een Belgische IT firma welke z'n werknemers geen firmawagen meer kan geven waardoor je Ford Genk moet sluiten... en dat dus allemaal misschien omdat een geheugenkaartje op een Chinese website iets goedkoper is ? Kort door de bocht... ja en nee... economie is een keten en die staat de laatste jaren stevig onder druk door de globalisering (waar op zich niets fout mee is moesten we allemaal dezelfde sociale wetten en taxen kennen).
Om het even absurd voor te stellen... jij koopt niets meer in de FNAC, de FNAC gaat dus uiteindelijk geen IT systeem meer bestellen bij een Belgische IT firma welke z'n werknemers geen firmawagen meer kan geven waardoor je Ford Genk moet sluiten... en dat dus allemaal misschien omdat een geheugenkaartje op een Chinese website iets goedkoper is ? Kort door de bocht... ja en nee... economie is een keten en die staat de laatste jaren stevig onder druk door de globalisering (waar op zich niets fout mee is moesten we allemaal dezelfde sociale wetten en taxen kennen).
-
- Moderator
- Contacteer:
is te zien hoe groot jouw lokale economie is hé. Konijnenberg is een Nederlandse firma (met een Belgisch filiaal te Turnhout). Verzending etc gebeurd vanuit Nederland.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Grote ketens verkopen vaak promoties break-even of soms met verlies om volk te trekken. Het verlies wordt dan gecompenseerd door al de rest (veel) te duur te verkopen...TiTanium schreef:Ik vind persoonlijk mediamarkt voor zeer weinig dingen interessant, tot hiertoe met alles wat ik heb vergeleken was mediamarkt/saturn (wrs regioverbonden ook, hier antwerpen) zelfs bij de duurdere al dan niet de duurste van de grote ketens. Daar kan je wel u slag slaan met promoties, maar daar blijft het wel bij. Op gebied van pc-onderdelen zijn ze de duurste vergeleken met alternate, tones, bytes@work en ga zo maar verder.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 52 keer
Ik ben eerder geneigd om uw vader te geloven ...iceke schreef:Ik zeg : De levensstijl van veel mensen is door de jaren nogal veranderd...
-
- Deel van't meubilair
Met lokale economie wil ik nog gerust denken aan (west) Europa... ik heb gewoon een probleem met Azie waar men voor een kommetje rijst en zonder enige sociale wetgeving onze economie kapot maakt. Het grappige is trouwens dat dat allemaal maar moet kunnen terwijl we onze eigen kleinhandelaars zo'n strenge normen opleggen dat het niet meer rendable is voor hun.krisken schreef:is te zien hoe groot jouw lokale economie is hé.
-
- Moderator
- Contacteer:
Daar zeg je iets...kijk maar naar die fabriek die in lichterlaaie heeft gestaan in Bangladesh. Daar werden kleren geproduceerd voor ondermeer H&M. Honderden vrouwen zijn daar om het leven gekomen...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Als ik het zo hoor en lees heeft iedereen wel een probleem met lageloon landen, Azië om maar 1 continent te noemen. Of het nu kleren zijn, of electronica, whatever... iedereen roept van de daken dat het een schande is dat die mensen daar uren en uren moeten werken om zelfs maar te kunnen overleven. Maar al die roepers, die blijven toch maar lekker kleren, electronica, whatever... uit Azië kopen. Het volstaat om hier even naar het subtopic "energie" te gaan kijken en dan met name over de spaarlampen die hier een paar dagen of weken geleden ter sprake kwamen. Het begon met over de grens te kopen en het eindigde met iemand die via ebay zijn spaarlampen rechtstreeks in China bestelde voor een derde of een vierde van de prijs die je in Nederland zou betalen. En dan zwijg ik nog maar over hoeveel de prijs met België zou schelen. Hoe hypocriet kan je zijn? In het ene topic de goedkope prijzen uit China de hemel inprijzen en in een ander topic verontwaardiging alom tonen voor de onmenselijke werkomstandigheden en het overlevingsloontje in zo'n landen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Contacteer:
Als ik mij goed herinner was degene die zijn spaarlampen kocht in China noch r2504 noch ikzelf. Dus neen, ik zie niks hypocriet?
Telefonie = EDPnet + OVH
- Gent32m
- Elite Poster
Volledig met je eens r2504.r2504 schreef:Economie is een keten en die staat de laatste jaren stevig onder druk door de globalisering (waar op zich niets fout mee is moesten we allemaal dezelfde sociale wetten en taxen kennen).
Het probleem dat ik hier zelf bij zie is wat ik onder de noemer "BEWUSTZIJNSVERNAUWING" zou aanduiden. Naar wat kijkt de consument ? Naar de prijs (zeker). En eventueel ook nog de kwaliteit. En (mogelijks) paar factoren. Maar hoe diep gaat men daarin ? En heeft men daar zelf nog weet van ?
Wie staat er bv nog stil, als hij een iPad koopt, dat dit door kinderhandjes gemaakt zou kunnen zijn of door mensen uit de lage loon landen, of edele metalen bevat (die via giftige chemicaliën) door kinderhanden zijn herwonnen. Of we de natuur hiermee schade aanrichten. De vervuiling (het transport) op de weg van al die goederen, enzovoort.
Eerlijk gezegd, ik heb daar ook allemaal geen weet van. Zoiets staat ook niet op het product vermeld ! Geld is een raar iets. Maar het is wel het middel bij uitstek (voor ons). Want alles (willens nillens) wordt ergens in geld uitgedrukt (bepaald).
Je doet bv een prestatie (in arbeid of speculatie) en krijgt hiervoor geld. Je koopt een goed of bepaalde dienst en je betaalt daarvoor geld. Eerlijk verloopt dit alvast niet. Want waarom verdient die (minder lastige) prestatie zoveel meer ? Waarom is dat goed zoveel verkoper ? Waarom gaat de winst naar die organisatie/persoon ? En de schade/kost komt bij die "andere" terecht.
Zoals r2504 aangeeft, heel het systeem staat inderdaad onder druk. Waarbij vooral de vraag rijst: Wie wordt er het meest onder druk gezet ? Wie kan die druk (zelf) nog wat ontwijken. En wie heeft er pech. Zit met de gebakken peren.
Ik hou niet zo van al die grootschalige ketens (multi nationals, en dergelijke meer). Ik heb het liever kleinschalig (persoonlijker). Maar heel de wereld is één markt economie geworden. Waarbij ieder consument een eigen stem heeft. En de macht van dat geld is groot. Die honger roept ons soms.
Nochtans de beste dingen kosten niet veel geld. Het grootste geluk zit in kleine dingen. Maar als je dan bv (terug in Amerika) ziet dat er mensen zijn die je al willen komen knuffelen voor zoveel euro. Daar een business in zien. Dan vraag ik me soms af, waar we naar toe gaan
Het is paradoxaal. De wereld is (zeker economisch en informatief) een dorp geworden, maar sommige mensen voelen zich nu eenzamer, geïsoleerder en verlatener dan ooit. Waarom ?
Welk effect heeft ons (consumptie) gedrag op de wereld ? Op bv de natuur, de werkgelegenheid, de armoede, en ga zo maar door. We worden niet 'geacht' ons daar schuldig voor te voelen. Integendeel, we gaan maar door, we moeten door.
Gisteren in de wagen, vertelde een kameraad me, dat op zijn werk er een Indiër is die vader is geworden, 7 maand geleden en dat hij de laatste 6 maand zijn vrouw en kind TOTAAL niet meer gezien heeft. Hij werkt 7 dagen op 7 verder aan een project. Zijn vrouw heeft hem opgebeld en gezegd, als hij nu niet naar huis komt, ze de scheiding aanvraagt.
Maar waarom werkt die 7 op 7. Ik had iets van, dat kan toch niet ? Wettelijk (volgens ons arbeidsreglement). Maar die Indiër zijn uren worden op papier 'fout' ingevuld. Hij werkt officieel maar 5 dagen in de week. In werkelijkheid 7 op 7. En dit is maar één voorbeeld. Zo zijn er honderden en duizenden, waar alles op dergelijke manieren 'mank' loopt.
Macht, geld, en recht. Dit zijn ergens de drie grote peilers. Daarin ben je een speler of geen speler.
Je hebt macht, je hebt geld, je staat in je "recht" (of je hebt dit niet).
En inderdaad dit is niet voor iedereen "gelijk".
En het is "hard".
Zo ook voor de winkelketen Forcom.
Maar nog meer voor al die werknemers in Ford Genk.
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
- Contacteer:
Tja hier liggen een hoop elektronische materialen...switches, tv, dvd speler, stereo, pc, laptop, netbook, tablet pc, 5 gsm's op zn minst, nen nest servers etc etc etc. Helaas heb ik geen idee waar wat word gemaakt, noch over de toestand van de werknemers van waar het komt...
Telefonie = EDPnet + OVH
- Gent32m
- Elite Poster
Daar kun jij ook niet aan doen Krisken. Ik weet dit ook niet. En dat is ergens wat het probleem. Want moest ik dit wel weten, ik zou mijn aankoopgedrag daar bijvoorbeeld kunnen op afstemmen. Nu kan ik dat niet.
Dat is eigen aan 'bewustzijnsvernauwing'.
Ik wil niemand hier een schuldgevoel aansmeren. Want ik ben zelf even goed schuldig. Alleen is het wel zo, dat veel mensen daar allemaal vaak niet bij stil (kunnen) staan.
Als je bv een gezin hebt met kinderen, waar liggen je doelstellingen dan ? Ik denk in de eerste plaats bij je gezin (dat je kind het goed heeft), jezelf, je partner, je familie, etc. Als ik een tros bananen koop aan 5 euro, doe ik hiermee goed aan 'mijn' familie (of de mensen die ik ken). Misschien zorgt het kopen van die banaan voor schade ergens in de lage loon landen (or whatever). Maar dan is dit ergens maar zo. Soms moet je kiezen. Tussen "goed" en "kwaad". Wat is dan nog "goed" of "kwaad". Wat het voor mezelf is (en betekent). Vrij subjectief dus allemaal...
Een mooi voorbeeld is deze:
Op een treinspoor staat een auto met vijf mensen erin. De motor hapert en de deuren klemmmen. Gelukkig heb jij de mogelijkheid om de aanstormende trein naar een zijspoor te leiden. Helaas, op dat zijspoor staat een andere gestrande wagen met een slapende man erin. Je moet bliksemsnel een pijnlijke ethische keuze maken. Wat zou jij doen ? Blijft de beslissing dezelfde als die slapende man je vader is ?
Bron: Maynard Vasen (Goed en kwaad)
Ik had zelf graag zijn cursus ivm Moderne Filosofie gevolgd. Maar door de crisis gaan al deze opleidingen bij Vormingplus niet door. Een cursus over opvoeden is daar ook geschrapt. Dus ja, die crisis je merkt dit toch wel. Straks gaat Vormingplus ook nog failliet. Terwijl zulke zaken juist bindende elementen zijn in onze maatschappij. Gelijk sportclubs, vrijwilligerswerk, etc.
Groetjes,
Gent32m
Dat is eigen aan 'bewustzijnsvernauwing'.
Ik wil niemand hier een schuldgevoel aansmeren. Want ik ben zelf even goed schuldig. Alleen is het wel zo, dat veel mensen daar allemaal vaak niet bij stil (kunnen) staan.
Als je bv een gezin hebt met kinderen, waar liggen je doelstellingen dan ? Ik denk in de eerste plaats bij je gezin (dat je kind het goed heeft), jezelf, je partner, je familie, etc. Als ik een tros bananen koop aan 5 euro, doe ik hiermee goed aan 'mijn' familie (of de mensen die ik ken). Misschien zorgt het kopen van die banaan voor schade ergens in de lage loon landen (or whatever). Maar dan is dit ergens maar zo. Soms moet je kiezen. Tussen "goed" en "kwaad". Wat is dan nog "goed" of "kwaad". Wat het voor mezelf is (en betekent). Vrij subjectief dus allemaal...
Een mooi voorbeeld is deze:
Op een treinspoor staat een auto met vijf mensen erin. De motor hapert en de deuren klemmmen. Gelukkig heb jij de mogelijkheid om de aanstormende trein naar een zijspoor te leiden. Helaas, op dat zijspoor staat een andere gestrande wagen met een slapende man erin. Je moet bliksemsnel een pijnlijke ethische keuze maken. Wat zou jij doen ? Blijft de beslissing dezelfde als die slapende man je vader is ?
Bron: Maynard Vasen (Goed en kwaad)
Ik had zelf graag zijn cursus ivm Moderne Filosofie gevolgd. Maar door de crisis gaan al deze opleidingen bij Vormingplus niet door. Een cursus over opvoeden is daar ook geschrapt. Dus ja, die crisis je merkt dit toch wel. Straks gaat Vormingplus ook nog failliet. Terwijl zulke zaken juist bindende elementen zijn in onze maatschappij. Gelijk sportclubs, vrijwilligerswerk, etc.
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
- Contacteer:
Probleem is dat er - helaas - in dergelijke landen zaken worden gemaakt die wij als "rijkere" willen kopen, maar er geen alternatieven voor bestaan...Gent32m schreef:Want moest ik dit wel weten, ik zou mijn aankoopgedrag daar bijvoorbeeld kunnen op afstemmen.
Ik kan niet zo meteen op een voorbeeld komen, maar mocht er behalve de iPad (bijvoorbeeld, voor er hier een oorlog uitbreekt ) die ik o-zo-handig vind niks op de markt zijn...welke keuze heb je dan nog? Je kan het uiteraard niet kopen maar dan belemmer je jezelf en mis je de handigheid ervan.
Zoals je zegt : je kan er niet even logisch over denken altijd...
Telefonie = EDPnet + OVH