To Auchan or not to auchan?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik pik even in op het feit dat iemand "Auchan Roncq Here I come" scandeert. Ik ben er onlangs voor de derde keer geweest en het was tevens de laatste keer. Ik begrijp niet hoe mensen daar hun profijt kunnen halen, in mijn ogen is het een verschrikkelijk dure winkel. Ik geef even wat prijzen mee ter vergelijking en het gaat om producten die ik zelf heb gekocht (hetzij bij Auchan hetzij in België):
Boskoop appelen: 2,5 euro/kilo bij Auchan; 1,29 euro/kilo bij Carrefour bij mij in de wijk
Langoestines: 18,99 euro/kilo in Auchan; 10 euro/kilo in Brussel op de markt
Grijze noordzeegarnalen ongepeld: 9,9 euro/kilo Auchan; 9,5 euro/kilo in Makro
Wilde gambas (pleoticus muelleri): 12,5 euro/kilo bij Auchan; 7,5 euro/kilo op de markt in Brussel
Varkensspiering: 12 euro/kilo bij Auchan; 3,85 euro/kilo markt in Brussel
Lamskoteletten: 28 euro/kilo bij Auchan; 11 euro/kilo markt in Brussel
Varkenshaas: 12 euro/kilo bij Auchan; 9 euro/kilo markt in Brussel
Volle melk: minimaal 1 euro/liter bij Auchan; 52 cent Carrefour bij mij in de wijk
en zo kan ik nog even doorgaan. Dus... Auchan is helemaal niet goedkoop, integendeel zelfs.
Enne... Roncq is voor mij een rit van een goeie 100 km vanuit Dendermonde en kost mij ruim een uur. Naar Brussel naar de markt ga ik met de trein en ben er op een half uur. Dus zie ik voor mij totaal geen reden meer om naar Roncq te karren. En een retourtje Brussel is rap terug verdiend (6,40 euro) als je ziet hoeveel profijt je in Brussel doet.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 13 nov 2012, 14:38, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Die markt in Brussel wil ik eens weten waar die zit :roll:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De meesten die naar daar gaan, gaan daar dan ook om de dranken hé. Bvb de watermerken uit Frankrijk zelf zouden daar (volgens zeggen) een pak goedkoper staan dan hier in België. Alsook de frisdranken en de wijnen/schuimwijnen.

Klopt dit?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dima_2005 schreef:Die markt in Brussel wil ik eens weten waar die zit :roll:
Euh... ooit al gehoord van de markt op zondagmorgen aan het Zuidstation? Ooit al gehoord van de markt op vrijdag-, zaterdag- en zondagmorgen aan de slachthuizen van Anderlecht?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:De meesten die naar daar gaan, gaan daar dan ook om de dranken hé. Bvb de watermerken uit Frankrijk zelf zouden daar (volgens zeggen) een pak goedkoper staan dan hier in België. Alsook de frisdranken en de wijnen/schuimwijnen.

Klopt dit?
Heb ik al gehoord. Maar (fris)dranken bij Auchan kopen en de rest ergens anders? Ik dacht het niet. Eens een klant daar aanbeland is voor drank, dan vult hij meteen zijn kar met al de rest wat hij nodig heeft. Wat ze bij Auchan met de ene hand geven nemen ze met de andere twee keer terug, getuige de prijzen die ik opgesomd heb. Enne... die frisdranken die zogezegd goedkoop zijn: allemaal plastieken flessen waarvoor je dan nog speciaal blauwe vuilniszakken moet kopen. Tel die prijs maar bij je frisdrank en het zal al een pak minder goedkoop zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tja of ik nu die plastieken flessen koop hier in den delhaize of ginds in frankrijk...zogenaamde pmd zakken kopen moet je altijd. Dus dat lijkt mij niet echt een punt (gebruik die toch niet). Ik ken gewoon genoeg mensen die met een auto VOL drank (mercedes Vito) terugkeren van frankrijk en dan drank meenemen voor iedereen van de familie. En dan "kan" je goedkoper uitkomen... Je telt er gewoon je kosten bij van de diesel en klaar!

In Brussel moet je ook nog eens de parkeerkosten enzo erbij rekenen. En die zijn niet echt goedkoop toch?

Telefonie = EDPnet + OVH
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Waar kopen al die nachtwinkels hun drank denk je....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Je kan ook doen zoals ik: spuitwater bv. altijd in een bak met 12 glazen flessen. Geen pmd zakken voor nodig; Bak leeg, retour winkel en nieuwe bak mee naar huis. Idem dito voor kleine flesjes CocaCola of andere frisdranken waar ik een regelmatig verbruik van heb. Nooit plastieken flessen, altijd een bak met glazen flessen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:
In Brussel moet je ook nog eens de parkeerkosten enzo erbij rekenen. En die zijn niet echt goedkoop toch?
Je hebt mijn antwoord niet tot helemaal onderaan gelezen. Onderneem nog eens een poging.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@Jack Daniels: Laat dat nu net vervuilender voor het milieu zijn, dat ze daar eens extra taks op doen ! Net getest in Volt!
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
krisken schreef:
Je hebt mijn antwoord niet tot helemaal onderaan gelezen. Onderneem nog eens een poging.
Zijnde...ik zie daar niks staan ivm parking?

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Jaren geleden bestonden er alleen maar glazen flessen. Een glazen fles wordt uitgespoeld. Een plastieken fles wordt... opnieuw vermalen tot korrel, nieuwe fles van gegoten telkenmale opnieuw na een éénmalig gebruik. Wat is volgens jou meest belastend? Altijd nieuwe plastieken flessen maken of dezelfde fles altijd opnieuw gebruiken en alleen maar uitspoelen of wassen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:
Jack Daniels schreef:
krisken schreef:
Zijnde...ik zie daar niks staan ivm parking?
Waarschijnlijk het stukje over die 6,40 euro voor een treinticket niet zien staan?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Jaren geleden bestonden er alleen maar glazen flessen. Een glazen fles wordt uitgespoeld. Een plastieken fles wordt... opnieuw vermalen tot korrel, nieuwe fles van gegoten telkenmale opnieuw na een éénmalig gebruik. Wat is volgens jou meest belastend? Altijd nieuwe plastieken flessen maken of dezelfde fles altijd opnieuw gebruiken en alleen maar uitspoelen of wassen?
Tja, dat is jouw opvatting, was ook de mijne... Maar is volledig fout; Google er op, één heeft dit getest !
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Jack Daniels schreef:Maar (fris)dranken bij Auchan kopen en de rest ergens anders? Ik dacht het niet. Eens een klant daar aanbeland is voor drank, dan vult hij meteen zijn kar met al de rest wat hij nodig heeft.
Ik ben zelf nog nooit over de grens gaan winkelen voor dagelijkse dingen (woon in het Oosten overigens, NL-grens is niet zo ver weg), maar ik doe toch wekelijks verschillende winkels, gewoon om te besparen. Na een tijdje weet je redelijk goed welk soort producten het goedkoopst is in de Aldi, Lidl, Colruyt, Delhaize,... Mijn vriendin en ik maken gewoon verschillende winkellijstjes per winkel en passeren er overal. Kost wat extra moeite & benzine, maar ik ben er zeker van dat we dit terugverdienen door de winkels te vergelijken en goedkoopst te kopen. We doen trouwens meestal niet speciaal een ritje naar de winkel, maar combineren dit met woon/Werkverkeer, familiebezoek, ...
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Had die post inderdaad niet gezien. Tja je kan met de trein naar een markt gaan, maar daar kan je ook niet veel meenemen hé. Als je even met de wagen naar auchan gaat wel. Daar kieper je een paar honderden flessen water/frisdrank in je wagen...

Ivm pmd versus glas : http://www.een.be/programmas/volt/vraag ... ssen-beter

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:@Jack Daniels: Laat dat nu net vervuilender voor het milieu zijn, dat ze daar eens extra taks op doen ! Net getest in Volt!
Tja, dan eventueel 2 andere argumenten: (spuit)water in plastieken flessen is duurder per liter dan in glazen flessen gewoon omdat je de verpakking mee moet betalen. Ik geef gewoon een waarborg voor de bak, that's it. Verder is het zo dat PET flessen een smaak afgeven. Serveer mij 2 identieke merken spuitwater, 1 uit glazen fles en 1 uit PET fles. Ik proef het verschil.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bekijk eerst eens goed dat filmke...

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Waarom zou ik een paar honderd flessen water tegelijk kopen? Met 1 bak spuitwater van 12 liter kom ik al bijna een maand toe. En als je 100 km moet rijden voor wat water? Amai, niet (meer) aan mij besteed. En met de trein neem ik zo een karretje op 2 wieltjes mee; daar kan voldoende vlees, vis, fruit en groenten in voor een paar dagen. Ik ga meerdere keren per week naar de winkel. Aan de commentaren hier te lezen krijg ik de indruk dat jullie alles op zaterdag kopen voor een hele week?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Bekijk eerst eens goed dat filmke...
Allemaal goed en wel, maar waarom zou ik meer betalen voor water dat minder van smaak is?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tja daarom dat ik (of beter gezegd mijn vriendin) in het weekend koken voor een hele week. Moet ze na haar werk niet meer achter de potten staan. Alles de diepvries binnen en klaar. Moet je het alleen nog even opwarmen. Je mag toch zeker zijn dat er bij mij thuis (2 personen) elke dag anderhalve liter melk, 1.5liter cola en 2 liter water erdoor gegooid word. De melk koop ik bij den aldi, cola/water bij colruyt. Heb het zelf nooit berekend hoeveel het mij zou opbrengen om naar auchan te rijden maar ik ben er zeker van dat als je je auto vol stapelt met drank (dus meteen er meenemen voor vrienden/familie en uiteraard dieselkost delen) het zeker opbrengt!

Telefonie = EDPnet + OVH
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ik ga daar inderdaad achter dranken.

Frisdranken & water is daar heel wat goedkoper. Als ik dan mijn klein autootje vol laad is het met water & frisdrank. Meer kan er niet in :D

Er is sinds kort een AH hier in de buurt en deze is soms goedkoper dus gaan we daar shoppen.
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Funkstar : kan je zo eens de prijzen (ongeveer) opnoemen van de dranken in de auchan? En jij woont dus in het West Vlaamse dan :) Waregem/Harelbeke/Roeselare? :p

@Jack : allemaal goed en wel met jouw linkjes hoor, maar het is nu eenmaal bewezen dat glas slechter is voor het milieu dan plastiek... Of je dat nu geloofd of niet is jouw zaak.

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Tja daarom dat ik (of beter gezegd mijn vriendin) in het weekend koken voor een hele week. Moet ze na haar werk niet meer achter de potten staan. Alles de diepvries binnen en klaar.
Vlees of vis of kip ook in het weekend bakken en gebakken de diepvriezer in? Als het antwoord "neen" is, dan staat ze na haar werk toch nog achter de potten.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Jack Daniels schreef:Serveer mij 2 identieke merken spuitwater, 1 uit glazen fles en 1 uit PET fles. Ik proef het verschil.
Volledig mee eens.
En mogelijks zijn deze stoffen niet eens zo onschuldig: Plastic Water Bottles May Pose Health Hazard.
GLAS is vanuit gezondheidskundig standpunt de meest perfecte verpakking voor vloeibare voedingsmiddelen, ware het niet zo zwaar.
Bron: Kunststoffen en verpakkingen

Ik verkies alleen al louter om die rede een glazen verpakking.
Evidence is mounting that the chemical building blocks that make plastics so versatile are the same components that might harm people and the environment. And its production and disposal contribute to an array of environmental problems, too. For example:

• Chemicals added to plastics are absorbed by human bodies. Some of these compounds have been found to alter hormones or have other potential human health effects.

• Plastic debris, laced with chemicals and often ingested by marine animals, can injure or poison wildlife.

• Floating plastic waste, which can survive for thousands of years in water, serves as mini transportation devices for invasive species, disrupting habitats.

• Plastic buried deep in landfills can leach harmful chemicals that spread into groundwater.

• Around 4 percent of world oil production is used as a feedstock to make plastics, and a similar amount is consumed as energy in the process.
Bron: http://www.scientificamerican.com/artic ... -fantastic
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
krisken schreef:Tja daarom dat ik (of beter gezegd mijn vriendin) in het weekend koken voor een hele week. Moet ze na haar werk niet meer achter de potten staan. Alles de diepvries binnen en klaar.
Vlees of vis of kip ook in het weekend bakken en gebakken de diepvriezer in? Als het antwoord "neen" is, dan staat ze na haar werk toch nog achter de potten.
Yeps, why not?

En we waren niet bezig over het gezondheidsaspect of de smaakverschillen maar over de impact op het milieu. Gezondheidsaspecten tja daar moet je bij mij met meer voor afkomen dan zo één dingetje hoor. Ik zeg niet dat het niet schadelijk is voor de gezondheid (ik heb er geen idee van), maar als we ons moeten baseren op een artikeltje op internet...beetje flauw qua bewijslast. Wat betreft de smaken dat is ieder voor zich. Zo drink ik al jaren enkel spa en bru omdat ik vind dat er in de rest van het water (vittel etc) totaal geen smaak zit. Mijn vriendin vind de smaak van spa (blauw) dan weer afgrijselijk. 't Is maar wat je gewoon bent hé. In elk geval proef ik geen verschil tussen een glazen fles spa en een plastieken fles spa

Maar mag ik nu vragen om terug on topic te gaan? Indien je deze discussie wilt verder voeren, stuur mij gerust een PM, dan start ik er een topic apart voor met al de posts van dit topic in het andere...

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

En je wil niet weten hoeveel zeeschildpadden bv. komen te overlijden omdat ze een stom stuk plastiek folie naar binnen werken dat in de oceaan drijft en dat ze verkeerdelijk aanzien hebben voor voedsel. Inderdaad, plastiek is milieuvriendelijk :bang:
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 13 nov 2012, 15:35, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Terug on topic aub. Ik zit nu mobiel en kan het dus niet maar kan een mod aub het waterverhaal splitten? Verdomd interessant maar ook zeer offtopic.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:
Jack Daniels schreef:
Yeps, why not?
Bah, jakkes.

Wie van de gebruikers hier bakt ook eerst zijn kippeboutje of zijn varkenskoteletje of zijn varkensworst en stopt het dan in de vriezer om een paar dagen later eruit te halen, te laten ontdooien, op te warmen en naar binnen te werken?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 13 nov 2012, 15:38, in totaal 1 gewijzigd.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Denken de heren en dames van de politiek nu werkelijk dat voedingsmiddelen plots allemaal 0.5% goedkoper gaan worden als de btw daarvoor naar 5.5% gebracht wordt?
Die 0.5% zal wel mooi verdrijnen in de zakken van de handelaar. Wat overigens zijn goed recht is, ik zou hetzelfde doen. Maar daar in Brussel kunnen ze nu toch zo naïef niet zijn he?
En wat met de BTW verhoging van 21 naar 22% (nog steeds het merendeel van de producten)? Wij hebben nu al vernomen dat in ieder geval bij ons de prijzen NIET gaan verhogen, maar de BTW verhoging ten onze laste (wij, de handelaar) zal zijn... Concurrentie en zo...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

krisken schreef:Ik zeg niet dat het niet schadelijk is voor de gezondheid (ik heb er geen idee van), maar als we ons moeten baseren op een artikeltje op internet...beetje flauw qua bewijslast.
.
.
In elk geval proef ik geen verschil tussen een glazen fles spa en een plastieken fles spa.
Blijven verder doen dan. :mrgreen:

[ontopic]
Zowel de glazen als de PET flessen zullen stijgen in prijs indien de BTW verhoogd wordt. :P
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ikzelf ga ook achter drank naar Auchan Roncq. Auchan is voor mij maar een kwartiertje rijden en het water, frisdrank, wijn is daar zeker goedkoper dan hier!
Ook breng ik vandaar de Gilette Mach 3 Turbo scheermesjes mee, is ook een verschil met de prijzen langs hier!
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Jack Daniels schreef: Bah, jakkes.

Wie van de gebruikers hier bakt ook eerst zijn kippeboutje of zijn varkenskoteletje of zijn varkensworst en stopt het dan in de vriezer om een paar dagen later eruit te halen, te laten ontdooien, op te warmen en naar binnen te werken?
Tja voor jouw jakkes, maar ik heb er geen probleem mee. Zowel ik als mijn vriendin werken voltijds. Als ze thuis komt van haar werk is het snel rond 18u15 (ongeveer een half uurtje rijden). Als je dan nog moet beginnen koken en doen is het rap 19u30 eer je aan tafel zit. Als je dan nog wilt eten en de afwas doen (sorry, geen vaatwas) dan is het tegen 21u dat je op je gemak bent. We proberen de taken zo veel en zo goed mogelijk als kan te verdelen maar wij hebben graag ook eens wat tijd voor onszelf en voor elkaar. Ik kan toch maar moeilijk verlangen van mijn vriendin dat zij na haar dagtaak thuis ook nog eens begint met werken? Ik zou het zelf alles behalve leuk vinden mocht ze dit verlangen van mij! Daarom ook dat we besloten hebben om iemand te laten langs komen met dienstencheques om te kuisen. Dat is weer wat tijd dat wij extra hebben voor elkaar tegen een kleine kost (en de zekerheid dat het kuisen echt word gedaan).

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Argon schreef:Ikzelf ga ook achter drank naar Auchan Roncq. Auchan is voor mij maar een kwartiertje rijden en het water, frisdrank, wijn is daar zeker goedkoper dan hier!
Ook breng ik vandaar de Gilette Mach 3 Turbo scheermesjes mee, is ook een verschil met de prijzen langs hier!
Daar zeg je het: kwartiertje rijden. Is heel wat anders dan een rit van 100 km en een uur onderweg (heen) en nog eens een uur terug.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:
Jack Daniels schreef: Bah, jakkes.

Tja voor jouw jakkes, maar ik heb er geen probleem mee.
En gekookte aardappelen, vries je die dan ook in?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Nope, die halen we voorgebakken/voorgekookt/voorgepureerd bij de winkel om te hoek. Buurtwinkeltje dat nog alles doet voor je. Heeft wel een kostprijs maar ach :) Inmiddels weten ze al dat we rond sluitingstijd (19u) er achter komen. Dus telkens als wij er om komen, zijn ze nog goed warm en meestal net gekookt (of ze liggen nog te koken). Super toch?

Telefonie = EDPnet + OVH
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Jack Daniels schreef:
Argon schreef:Ikzelf ga ook achter drank naar Auchan Roncq. Auchan is voor mij maar een kwartiertje rijden en het water, frisdrank, wijn is daar zeker goedkoper dan hier!
Daar zeg je het: kwartiertje rijden. Is heel wat anders dan een rit van 100 km en een uur onderweg (heen) en nog eens een uur terug.
Klopt, wij wonen daar niet ver van, maar als je er niet ver van woont kan je zeker in de Auchan besparen op bepaalde dingen!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Pfff, dat zijn dan van die aardappelen (gekookt, gepureerd... whatever) waar jij voor 1 kilo even veel betaalt als ik voor een zak van 10 kilo. Geef mij dan maar de patatten die ik zelf klaarmaak voor een fractie van de prijs. Ach, mijn opleiding als kok zal er ook wel voor iets tussen zitten zeker? :roll:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Alcohol is goedkoper over de grens, voor de andere goederen is het mij de moeite niet waard.
Ik ga voor een broodje niet naar de gb rijden waar het 2.4 euro is maar ik stop waar ik eentje tegenkom onder de baan waar het soms 3.5 is.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”