WIFI uitbreiden in huis

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Dag iedereen,

Op het gelijkvloers van onze woning staat een linksys WRT54g toestel die de WIFI verbinding voorziet voor de laptops en onze smartphones. In de badkamer (1ste verdiep) heb ik een Raspberry Pi geïnstalleerd om naar muziek te kunnen luisteren tijdens het douchen. Deze Raspberry Pi wordt aangestuurd met een applicatie op de smartphone om te kiezen naar wat je wil luisteren + volume aan te passen. In de badkamer heb ik echter net wel/net geen wifi verbinding, dus is het nogal moeilijk om de Raspberry Pi te besturen.

Wat is nu de beste manier om mijn wifi verbinding uit te breiden naar het 1ste verdiep zodat ik ook daar een goed signaal verkrijg? Leuk zou zijn als ik mijn huidige Wlan connectie (met SSID: X) gewoon kan uitbreiden zodat de smartphone zonder problemen kan verbinden. Zou zo'n ( http://www.todaysbestdeal.nl/?TRANSID=9 ... etwork=m4n ) apparaat mij kunnen helpen? Snelheid is van geen belang voor mij, dus de verbinding mag gerust gehalveerd worden van snelheid.

Bijkomend vraagje: Stel dat ik op het eerste verdiep bovenstaand apparaat in de gang connecteer zodat hij daar wel nog een goed WIFI signaal opvangt en terug een sterker WIFI signaal verstuurd, zal de smartphone dan automatisch connecteren naar het beste WIFI signaal? Mocht dit niet gebeuren dan heeft dit op zich niet zoveel zin dacht ik? Als ik op het gelijkvloers ben en de telefoon is geconnecteerd met het WRT54g toestel, en daarna ga ik naar de badkamer (1ste verdiep), maar de telefoon blijft net wel nog geconnecteerd met het WRT54g toestel terwijl het nieuw uitgebreide netwerk misschien wel een signaal heeft van 80% ... ?

Edit: Net deze thread ( http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=33936 ) gelezen en blijkt dus een gelijkaardig apparaatje te zijn als ik het goed begrijp. Dan had ik graag nog van iemand een antwoord gekregen op de "Bijkomende vraag" :-) )
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Ik heb ook een wifi-repeater in gebruik om het wifi signaal op de bovenverdieping te verbeteren. Sindsdien heb ik geen problemen meer, en ook de snelheden zijn goed (surfen, all-in-one printer en muziek streamen).
De mijne is van AVM en heeft meer dan het dubbel gekost van die deal, dus het is zeker een goede zaak.

Wat betreft de SSID: Eerst had ik ook dezelfde SSID en dat werkte wel. Alleen op een laptop met Vista liep het soms mis en dan moest ik even de repeater uit- en aanschakelen. Apparaten connecteren automatisch met het beste signaal. Nu heb ik toch verschillende SSID's. Mijn vaste computer heeft een goede connectie met de router maar nog een betere met de repeater, dus die connecteerde dan met de repeater. Door verschillende SSID's te gebruiken, connecteert hij nu weer met de router, en gaat het downloaden wat sneller.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 150 keer

Nergens mogelijkheid om een kabel te trekken naar het 1ste en daar een AP te hangen?
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 56 keer
Provider

Is een mogelijkheid ja, maar is terug een bakje bij + een lan kabel, dus mocht het lukken via zo'n stopcontact ding is het mooi meegenomen. Maar zou wel lukken.

Ik twijfel echter nog altijd als: mijn (Android) telefoon geconnecteerd is met het WIFI signaal van beneden en ik ga naar boven dat die onmiddellijk connecteert met het nieuwe geplaatste AP? Ziehier mensen met hetzelfde probleem: http://androidforums.com/android-lounge ... point.html

Edit: Net "Best Wifi" ( https://play.google.com/store/apps/deta ... wifi&hl=nl ) geïnstalleerd op mijn Android. Daarna 1 nieuw AP geplaatst op het eerste verdiep als test met een ander SSID. Met Best Wifi kon ik instellen dat ik minstens 7/10 wifi ontvangst moet hebben, indien dit niet het geval is kijkt deze App onmiddllijk als er andere gekende WIFI signalen binnen bereik zijn met minimum 7/10 ontvangst. Ben nu al een 4-tal keer op en neer gelopen en telkens als ik in het midden van de trap ben schakelt hij over van WIFI netwerk. Probleem is dus eigenlijk "opgelost". Maar ik probeer het misschien wel nog via zo'n stopcontact ding als getoond in mijn eerste post.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Argon schreef:Maar ik probeer het misschien wel nog via zo'n stopcontact ding als getoond in mijn eerste post.
De link in je eerste post is een repeater... op zich ben ik daar geen echte voorstander van omdat je bandbreedte dan tot de helft beperkt wordt en tevens moet je die repeater al gaan plaatsen op een plaats waar je ontvangst nog redelijk goed is (anders gaat het resultaat nog slechter zijn).

Beste oplossing is een kabel (of eventueel PLC als dat niet kan) en daar een nieuw AP plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”