Digitaal TV Netwerk Belgacom moet binnen 6 maand open.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Het BIPT heeft beslist dat Belgacom zijn netwerk binnen de 6 maanden moet openstellen.Nadien moeten de alternatieve providers in staat zijn om ook dig tv (en packs met dig tv) aan te kunnen bieden.
Hier kan je er meer over lezen:
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... open.dhtml
Hier kan je er meer over lezen:
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... open.dhtml
Laatst gewijzigd door TiTanium 16 okt 2012, 18:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Topic titel verduidelijkt.
Reden: Topic titel verduidelijkt.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Het BGC netwerk is toch al open naar alternatieve operatoren (internet)? Enkel het TV gedeelte niet?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Contacteer:
Klopt, daarom dat ik de zin "daarna moet..." niet goed begrijp aangezien het netwerk al open staat naar alternatieve providers toe. Dus enkel het TV gedeelte moet nog gebeuren...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Dat eerst telenet hun netwerk eens open zet, belgacom moet juist (nog) niets in mijn opinie..
-
- Moderator
- Contacteer:
Wat ik meestal doe is de eerste paragraaf hier zetten, met een link naar het volledige artikel.
Maar goed, bron is HLN, de roddelkrant van het land. Die zullen nog niet weten dat BGC hun internetlijnen al open staan...
Maar goed, bron is HLN, de roddelkrant van het land. Die zullen nog niet weten dat BGC hun internetlijnen al open staan...
Telefonie = EDPnet + OVH
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
De topictitel was eigenlijk niet volledig, bij deze heb ik ze aangepast.
Ik vind dat Telenet ook alles binnen 6 maand moet opzetten. De enige en correcte manier om concurrentie toe te laten op beide platformen!
Ik vind dat Telenet ook alles binnen 6 maand moet opzetten. De enige en correcte manier om concurrentie toe te laten op beide platformen!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Euh, dit had per 1 oktober toch moeten gebeuren? Waarom 6 maand uitstel?
-
- Elite Poster
Telenet is in beroep gegaan tegen die uitspraak,eigenlijk kan men zeggen dat het gewoon vertragingsmaneuvers zijn,want de uitkomst zal toch openstellen zijn,maar wrsl wist Telenet toen al dat hun aandelenstructuur ging veranderen,en wilden ze gewoon uitstel.Wat ik ook niet begrijp is,dat er in het art. sprake is van adsl,en niet van vdsl.
-
- Moderator
- Contacteer:
Als Belgacom hun TV aanbod publieklijk moet maken naar andere isp's toe, dan moet telenet dat uiteraard ook vind ik. Maar...ook Billi zou dat dan moeten toch?
Telefonie = EDPnet + OVH
Hierbij stel ik me dan de vraag, waarom wordt er eigenlijk nog altijd niet gewerkt aan een aparte instelling die verantwoordelijk zou zijn voor de infrastructuur van het kabel/glasvezel/koper netwerk, zodat dit niet compleet van de providers af hangt?
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat is een vraag die wij ons al jaren stellen
1 bedrijf dat instaat voor de aanleg en onderhoud van de kabels (dus zowel coax, fiber als telefonie) en zelf geen diensten er op mag aanbieden
Bedrijven die de content (telefoon, internet, tv, ...) plaatsen op deze lijnen en waar de klanten vrij uit kunnen kiezen. Uiteraard betalen wij dan ook maandelijks een bedrag aan die eerste firma voor het onderhoud (eventuele herstellingen) van die lijn.
1 bedrijf dat instaat voor de aanleg en onderhoud van de kabels (dus zowel coax, fiber als telefonie) en zelf geen diensten er op mag aanbieden
Bedrijven die de content (telefoon, internet, tv, ...) plaatsen op deze lijnen en waar de klanten vrij uit kunnen kiezen. Uiteraard betalen wij dan ook maandelijks een bedrag aan die eerste firma voor het onderhoud (eventuele herstellingen) van die lijn.
Telefonie = EDPnet + OVH
- TiTanium
- Moderator
Geef je die eerste firma niet te veel "macht"?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Voor de officiële informatie van het bipt kijk hier:
Het BIPT heeft het besluit met het oog op de opening van het IPTV-platform van Belgacom definitief aangenomen
http://www.bipt.be/nl/637/ShowDoc/3863/ ... openi.aspx
Besluit betreffende de kwalitatieve aspecten van het referentieaanbod aangaande het multicast-alternatief
http://www.bipt.be/nl/71/ShowDoc/3861/C ... aande.aspx
Ik heb ze nog niet kunnen lezen, maar ik veronderstel dat het om een licht aangepaste vorm gaat over het referentieaanbod wat Belgacom had voorgesteld.
Wat ik mezelf nu afvraag, hier is een timing 6 maanden, wanneer moet Telenet de openstelling geïmplementeerd hebben ?
Het BIPT heeft het besluit met het oog op de opening van het IPTV-platform van Belgacom definitief aangenomen
http://www.bipt.be/nl/637/ShowDoc/3863/ ... openi.aspx
Besluit betreffende de kwalitatieve aspecten van het referentieaanbod aangaande het multicast-alternatief
http://www.bipt.be/nl/71/ShowDoc/3861/C ... aande.aspx
Ik heb ze nog niet kunnen lezen, maar ik veronderstel dat het om een licht aangepaste vorm gaat over het referentieaanbod wat Belgacom had voorgesteld.
Wat ik mezelf nu afvraag, hier is een timing 6 maanden, wanneer moet Telenet de openstelling geïmplementeerd hebben ?
-
- Moderator
- Contacteer:
TiTanium : op welke manier zou ik hun teveel macht geven? Tenslotte is dit toch wat er nu ook volledig gebeurd? Als je internet via edpnet/dommel/... neemt dan is het toch belgacom die jouw koperpaar oplevert?
Telefonie = EDPnet + OVH
- TiTanium
- Moderator
Als de eerste firma al wat koper/glasvezel/coax beheerd en onderhoud, en die slagen ineens hun prijzen op moeten andere dat ook gaan doorrekenen. Die mensen werken ook niet gratis
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
een apart bedrijf die de infratructuur beheerd ... zoals elektriciteit/gas en de trein ... werkt ook niet bepaald goed...
-
- Moderator
- Contacteer:
Uiteraard werken mensen niet gratis, maar als dat bedrijf (net zoals de anderen) vallen onder de waakzame ogen van het BIPT dan zie ik daar geen graten in. Belgacom kan ook niet van vandaag op morgen zeggen dat ze de raw copper eventjes met 50 euro per maand gaan opslaan hoor Ze zouden snel teruggefloten worden door het BIPT.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Moet daarom geen staatsbedrijf zijn hé, kan evengoed privé zijn zoals reggefiber in NL
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
In gans die zaak is er steeds dezelfde provider die terug komt en alles probeert om niet zijn netwerk te moeten opstellen voor anderen en da's telenet.
In Nederland is dit wel mogelijk op de coaxkabel dat anderen ook toegang krijgen maarja in Belgie word een bepaalde groep vanuit de politieke beschermd zodat ze hun monopolie mogen behouden.
Zie maar naar Belgacom : ik vermoed dat het opstellen van hun kabelnetwerk voor anderen hen zeker geen windeieren heeft bezorgt maar wel bijkomende inkomsten
In Nederland is dit wel mogelijk op de coaxkabel dat anderen ook toegang krijgen maarja in Belgie word een bepaalde groep vanuit de politieke beschermd zodat ze hun monopolie mogen behouden.
Zie maar naar Belgacom : ik vermoed dat het opstellen van hun kabelnetwerk voor anderen hen zeker geen windeieren heeft bezorgt maar wel bijkomende inkomsten
-
- Elite Poster
ik denk dat Telenet vooral bang is dat er een aantal andere(nieuwe)providers gaan bijkomen op de kabel,en dat ze dus op die manier ook rechtstreeks concurentie gaan krijgen,ze willen dit blijkbaar zo lang mogelijk uitstellen,en er zijn daar nl ook nieuwe bazen aan het bewind nu,en die zouden wel moeten vertrouwd zijn met in een wereld te werken waar er veel concurenten zijn.(US)
Al met al word het wel leuk,ik ben ten zeerste benieuwd wat de packs (plus dig.tv) gaan kosten bij Dommel en EDPNet.
En wat Scarlet zal doen,als low cost provider van Belgacom.
Al met al word het wel leuk,ik ben ten zeerste benieuwd wat de packs (plus dig.tv) gaan kosten bij Dommel en EDPNet.
En wat Scarlet zal doen,als low cost provider van Belgacom.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Toen BGC de prijs van "discovery line" bijna verdubbelde bleef het BIPT zwijgen in alle talen. En toen het produkt discoveryline opgeheven werd, werd er ook al niet gereageerd. Toegegeven, vandaag echter maakt dit voor de internetklant niet zoveel meer uit aangezien BGC nu al een hele tijd ook 'internet alleen' verkoopt, maar op het moment van die prijsverhoging was dat nog niet het geval... Een reactie van BIPT was toen toch wel aangewezen.krisken schreef:Uiteraard werken mensen niet gratis, maar als dat bedrijf (net zoals de anderen) vallen onder de waakzame ogen van het BIPT dan zie ik daar geen graten in. Belgacom kan ook niet van vandaag op morgen zeggen dat ze de raw copper eventjes met 50 euro per maand gaan opslaan hoor Ze zouden snel teruggefloten worden door het BIPT.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Moderator
- Contacteer:
Discovery line is een product van Belgacom zelf. Daar mogen ze zelf hun prijs voor kiezen zeg maar. Dit is in het geval van raw-copper niet het geval.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Er is toch een groot verschil tussen gewoon "IPTV" (vb WeePee) en een eigen digitaal TV Platform over VDSL2?
Gewone IPTV aanbieden via Internet kan inderdaad iedereen. Maar welke bandbreedte zou je nodig hebben om bijvoorbeeld 100.000 klanten van HDTV te voorzien via Internet?
Een eigen TV platform is toch iets anders, en moet niet noodzakelijk gebruik maken van het BGCTV platform zelf, maar dan heb je wel een gelijkaardige setup nodig.
Kortom, ik begrijp dat er weinig interesse is van kleinere providers (vb EDPNet). Dat kan m.i. nooit rendabel zijn wegens de enorme kosten. Tenzij als reseller van Belgacom TV (zoals Scarlet).
Gewone IPTV aanbieden via Internet kan inderdaad iedereen. Maar welke bandbreedte zou je nodig hebben om bijvoorbeeld 100.000 klanten van HDTV te voorzien via Internet?
Een eigen TV platform is toch iets anders, en moet niet noodzakelijk gebruik maken van het BGCTV platform zelf, maar dan heb je wel een gelijkaardige setup nodig.
- je moet natuurlijk eerst al de content hebben.
- wat met exclusieve content om nieuwe klanten aan te trekken (vb voetbal contract).
- je moet alle TV feeds beschibaar hebben in alle ROPs (waar er klanten zijn), wat héél veel (dure) gehuurde bandbreedte zal nodig hebben.
- de technische implementatie om dat signaal, naast Internet, op je modem en decoder te krijgen (aparte VLANs?).
- eigen settopboxen ontwikkelen enz ....
- een oplossing voor het "zap" probleem.
Kortom, ik begrijp dat er weinig interesse is van kleinere providers (vb EDPNet). Dat kan m.i. nooit rendabel zijn wegens de enorme kosten. Tenzij als reseller van Belgacom TV (zoals Scarlet).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Ik vraag mij af of het anbod dig.tv niet verkocht zal worden in bepaalde 'schijfjes'.
Bijv.alle Nederlandstalige zenders(ook van Ned) in een pack.
Of alleen de Nederlandstalige Belgische zenders,plus een Duits aanbod.(of een aanbod met BBC)
En zo zijn ook nog andere formules mogelijk dan.Ik moet zeggen,ik ben tech niet genoeg aangelegd om te weten of dit tot de mogelijkheden behoord,het is maar een gedacht van mij,en zodoende zou iemand die zeer weinig tv kijkt,ook een aanbod op maat kunnen krijgen.Iemand die bijv. absoluut niet het Franse aanbod wil,zou die dan ook niet moeten nemen.
Bijv.alle Nederlandstalige zenders(ook van Ned) in een pack.
Of alleen de Nederlandstalige Belgische zenders,plus een Duits aanbod.(of een aanbod met BBC)
En zo zijn ook nog andere formules mogelijk dan.Ik moet zeggen,ik ben tech niet genoeg aangelegd om te weten of dit tot de mogelijkheden behoord,het is maar een gedacht van mij,en zodoende zou iemand die zeer weinig tv kijkt,ook een aanbod op maat kunnen krijgen.Iemand die bijv. absoluut niet het Franse aanbod wil,zou die dan ook niet moeten nemen.
- gbmed
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 126 keer
Wat doet KPN Belgium Group met hun aanbod van Snow ? Ze hebben een klein platform om eigen kanalen te kunnen bijvoegen, voor de rest is het gewoon het "repeaten" van de BGC IDTV broadcast.philippe_d schreef:Een eigen TV platform is toch iets anders, en moet niet noodzakelijk gebruik maken van het BGCTV platform zelf, maar dan heb je wel een gelijkaardige setup nodig.
Wablieft ? De content komt toch gewoon van Belgacom !Je moet natuurlijk eerst al de content hebben.
Zie mijn antwoord op Snow van KPNWat met exclusieve content om nieuwe klanten aan te trekken (vb voetbal contract).
Volledig onjuist. Op eender welke ROP is het merendeel van de klanten retail (BGC) die in de meeste gevallen ook een BGC TV abbo hebben. Op een ROP zijn alle broadcast signalen aanwezig zolang er ten minste nog 1 klant een bepaalde TV stream ontvangt. Wat is het voordeel van BROADCAST ? Dat het niet uitmaakt hoeveel klanten er naar een bepaald kanaal aan het kijken zijn. Of dit in de toekomst meer om meer OLO klanten gaan zijn of niet maakt geen reet uit.Je moet alle TV feeds beschibaar hebben in alle ROPs (waar er klanten zijn), wat héél veel (dure) gehuurde bandbreedte zal nodig hebben.
Nogmaals, vergelijk dit met het aanbod van Snow.De technische implementatie om dat signaal, naast Internet, op je modem en decoder te krijgen (aparte VLANs?).
Als de OLO dit wilt, waarom niet ? Maar dit hoeft dus nietEigen settopboxen ontwikkelen enz ....
I beg you pardon ?Een oplossing voor het "zap" probleem.
Man toch, begrijp je eigenlijk wel hoe BGC TV werkt ? Ik dacht het niet ....Om maar niet te spreken over de verspilling van bandbreedte (als alle alternatieve providers hun eigen feed voor de meeste bekeken zenders hebben, zoals één, vtm, enz). Tenzij ze hier met mekaar overeenkomen om sommige gemeenschappelijke feeds te gebruiken (maar dat is ook niet op een-twee-drie te realiseren).