Details samenaankoop groene energie provincie Antwerpen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

(alle vermelde prijzen en tarieven zijn incl BTW)

2012
Leverancier = Essent
Energiekost
piek: €0,098252
dal: €0,072358
Varia
Heffingen: bijdragen & toeslagen per kWh: €0,004114
Transport & distributie per kWh IVERLEK (piek): €0,129833
Transport & distributie per kWh nacht IVERLEK: €0,091355
=> Varia per kWh piek: €0,133947
=> Varia per kWh dal: €0,095469
Meterhuur per jaar: €6,87
Vaste vergoeding levering per jaar: €4
Gratis elektriciteit overheid, 2 personen: - €65,90
==> Distributie en heel de rim ram kost dus meer dan de energie zelf.
Dank u Freya en alle dwaze en incompetente intercommunales

Ter info
2011
Lerverancier = Essent
Energiekost
piek: €0,0917
dal: €0,0674
Varia
Varia per kWh piek: €0,0986
Varia per kWh dal: €0,0634

Conclusie, tussen 2011 en 2012:
Energie piek: +7,2%
Energie dal: +7,4%
Varia piek: +35,90%
Varia dal: +50,53%

WAANZINNIG :bang: :bang: :bang:
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

Heb je eigenlijk zelf al eens proberen naar de prijzen te zoeken ipv via groepsaankoop? Als ik 't zo snel (lees: ik heb 't dus niet echt heel goed vergeleken) bekijk is die groepsaankoop eigenlijk toch helemaal niet zo goedkoop. Sterker nog: ik zie geen voordeel aan de groepsaankoop tov de "normale" prijzen bij Essent (zowel vast groen als variabel groen voor 1 jaar).

Dat de distributiekosten zo gestegen zijn en een groot deel uitmaken van de totale kost is inderdaad triest, maar helaas ga je daar niet veel kunnen aan veranderen :-(

//EDIT: heb dus snel vergeleken met de Essent prijzen van Oktober: https://www.essent.be/nl/tariff/variant/B2C/FG/FLA (blz2)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Toevallig gisteren ook eens aan het vergelijken geslagen.... het kwam er op neer dat je best af bent bij bij ecopower wanneer je weinig elektriciteit verbruikt (enkele meter) & octa+ (dubbele meter) met een gemiddeld verbruik. Voor gas zat nuon dan weer bij de laagste...

Zijn die opzeg vergoedingen nu al weg bij Luminus ? en geld dit ook voor mensen met een btw nummer op hun contract ? (ze gingen terugbellen)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb nog niet vergeleken met "de markt", dat staat voor één van de dagen op het programma.

Uit de email van de groepsaankoop:
Vanaf 13 september 2012 is de wet van kracht gegaan die er voor zorgt dat iedereen op elk moment (mits één maand vooropzeg) kosteloos van energieleverancier kan veranderen. Voor u als deelnemer aan de groepsaankoop betekent dit dat u probleemloos en zonder verbrekingsvergoedingen kunt overstappen naar de winnende leverancier essent. be. U hoeft na uw acceptatie van het aanbod verder zelf niets meer te doen, wij regelen de overstap inclusief de opzeg bij uw huidige leverancier.
(eigen markering)
Laatst gewijzigd door TiTanium 11 okt 2012, 09:20, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Rood is voorbehouden aan userbase crew. (Moderators/Admins)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ben benieuwd naar je resultaten. Ik heb hier een tijd geleden al ergens mijn twijfels geuit over het voordeel van groepsaankopen (vind het topic helaas niet meteen terug). Ik blijf erbij dat veel mensen denken automatisch de goedkoopste oplossing te krijgen via groepsaankoop, hoewel dit niet zo is. Ieder zijn verbruik is verschillend, heeft enkelvoudig of dubbel tarief, meer/minder personen in het gezin... Kortom, er is volgens mij niet één formule die voor de hele groep het voordeligst op de markt is. Wellicht wel voor de meerderheid, maar dan ben je niet veel mee als je spijtig genoeg in die minderheid zit :-)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Resultaten V-Test met dezelfde gegevens:
900kWh piek
3000kWh dal
postcode 2220 (Iverlek)

Resultaat groepsaankoop: €658
Goedkoopste VTest - algemeen: €624 (Essent Variabel Groen 1 jaar)
Goedkoopste VTest - deels variabel: €649 (Nuon Budget)
Goedkoopste VTest - vast: €792 (Ecopower, als enige met een volledig vaste prijs)

Ecopower is de enige met een volledige vaste prijs.
Een "deels variabele" prijs, is een vaste prijs voor de energie (waar de leverancier verantwoordelijk voor is), maar een variabele prijs voor al de rest (waar de netbeheerders en dus de politiek verantwoordelijk voor is)

De groepsaankoop is dus €9 duurder dan het goedkoopste "deels variabele" tarief.
Als je dan ziet dat je bij de GA niets moet doen, buiten op oké klikken, vind ik die €9 nog niet zo gek :).
Bijlagen
VTEST.xlsx
Volledige lijst van de VTest
(18.86 KiB) 40 keer gedownload
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zelf overstappen zonder GA is ook niet veel meer dan wat klikken he ;-)
Maar goed, ik had gehad dat het verschil groter zou zijn. In jouw geval maakt het dus idd niet veel uit. Maar het geeft wél aan dat het samenaankopen dus weinig financiëel nut heeft, in tegendeel zelfs. De kortingen die gegeven worden aan groepen zijn blijkbaar dan toch te verwaarlozen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Het heeft wel degelijk nut, je zet ineens een hele groep over naar een degelijk tarief....ook diegene die nooit de moeite gaan doen om het goedkoopste tarief te gaan zoeken. (gisteren voor mij/m'n ouders/de zaak & het 2de verblijf aan't zoeken geweest en ik was toch een hele voormiddag kwijt)
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Waarom vergelijk je het Essent-groepstarief niet met het variabele Essent-tarief? Je betaalt dus meer voor het groepstarief via eenzelfde leverancier? Dan kies is toch liever autonoom precies.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hetzelfde product, Essent Groen Vast
- via de VREG: €682,55
- zelf uitgerekend op basis van hun tarieven: €627
- zelf laten uitrekenen op hun website: €670

Waarom toch eerder de samenaankoop?
Als er iets misloopt bij de overstap, regelt iChoosr alles voor u...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een veel gehoord argument, maar... heb je ook mensen die hier al ervaring mee hebben? Bij mensen die net als jij dit als argument gebruiken stel ik altijd deze vraag. En iedereen moet negatief antwoorden! Waarom? Misschien omdat het zo weinig fout loopt (er kan eigenlijk ook niet zoveel fout lopen)? Maar anderzijds, stel dat jij als enige een probleem tegenkomt, denk je dan echt dat iChoosr veel moeite gaat doen? Ze zeggen vast van wel, maar als ze deze belofte niet nakomen zit je alsnog in de problemen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bij een tante van mijn vrouw liep er wat mis, contracten die niet op elkaar volgden enzo.
iChoosr heeft dat opgelost

Ik snap uw punt.
Ik ben er nog niet uit of ik voor dat kleine verschil al dan niet via de samenaankoop ga werken.
Ik heb nog even tijd om erover na te denken :).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Uiteindelijk naar Lampiris gegaan, waar we een contract voor 3 jaar hebben genomen.
Als de prijs van elektriciteit stijgt, hebben we toch onze vaste tarief vastgeklikt voor 3 jaar en doen we voordeel.
Als de prijs van elektriciteit daalt, zeggen we ons contract op en gaan we voor het goedkopere tarief.

Het aanbod van Lampiris was enkele eurocenten goedkoper dan de groepsaankoop.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”