Een niet geografisch telefoonnummer is niet aan een bepaalde locatie gebonden en dus niet gebonden aan een vast adres.
Er zijn telecomproviders die hiervoor kosten aanrekenen en anderen niet.
Bij Edpnet telefonie werden mij kosten aangerekend om naar een frans niet geografisch telefoonnummer (003395xxxxx) te bellen sedert half augustus. Voorheen was dit steeds kosteloos, daar ik de Plus Pack optie heb. Ik heb het eens nagegaan en dit nummer verwijst wel degelijk naar een vast adres.
We komen over van Base met hun Home4 Pack en daar was het ook gratis bellen naar dit nummer (met de optie gratis bellen in de daluren in binnen en buitenland).
Wie heeft dit onlangs ook opgemerkt of kan mij er meer over vertellen, want een ticket naar Edpnet brengt hiervoor geen oplossing daar ze antwoorden dat telefoneren naar gsm's en speciale nummers niet gratis is.
Is er onlangs iets veranderd bij Edpnet, want in hun telefoon voorwaarden staat niks over "niet geografische telefoonnummers" vermeld ?
[Mod Edit] verplaatst naar EDPNet
Niet geografische nummers
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of een nummer "nomadisch" is, of tot een vast adres behoort.
In sommige landen worden nummers "voor nomadisch gebruik" uitgedeeld uit de reeksen van gewone geografische nummers (geografische area codes). Het tarief voor het bellen naar deze nummers is dan natuurlijk hetzelfde.
In andere landen worden speciefieke "area codes" voorbehouden voor VoIP en niet-geografisch gebonden nummers.
Zoals de 085 reeks in Nederland (+3185), de 032 reeks in Duitsland (+4932), en de 09 reeks in Frankrijk (+339).
In vele gevallen zijn de kosten naar dit soort nummers verschillend van het basis tarief, en niet altijd inbegrepen in de belbundels.
Vergelijk het een beetje met de 078 reeks in België (+3278). Gesprekken naar deze nummers zijn in principe aan het "lokaal tarief", maar in vele gevallen wordt hiervoor (onterecht) een hoger tarief aangerekend, of zijn de gesprekken niet inbegrepen in de "flat rate" tarieven.
Wat betreft 003395 lees je het volgdende op Wiki:
In sommige landen worden nummers "voor nomadisch gebruik" uitgedeeld uit de reeksen van gewone geografische nummers (geografische area codes). Het tarief voor het bellen naar deze nummers is dan natuurlijk hetzelfde.
In andere landen worden speciefieke "area codes" voorbehouden voor VoIP en niet-geografisch gebonden nummers.
Zoals de 085 reeks in Nederland (+3185), de 032 reeks in Duitsland (+4932), en de 09 reeks in Frankrijk (+339).
In vele gevallen zijn de kosten naar dit soort nummers verschillend van het basis tarief, en niet altijd inbegrepen in de belbundels.
Vergelijk het een beetje met de 078 reeks in België (+3278). Gesprekken naar deze nummers zijn in principe aan het "lokaal tarief", maar in vele gevallen wordt hiervoor (onterecht) een hoger tarief aangerekend, of zijn de gesprekken niet inbegrepen in de "flat rate" tarieven.
Wat betreft 003395 lees je het volgdende op Wiki:
- The 09 prefix was introduced in September 2006[1] and older numbers such as 08 7X XX XX XX are replaced by 09 5X XX XX XX (telephone service offered by Internet Provider "Free").
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- lacer
- Elite Poster
Bedankt voor deze uitleg Philippe, maar nu vraag ik mij af waarom Edpnet nu hiervoor aanrekent, toch sinds 16 augustus.
Deze datum was het begin van de laatste facturatie periode en er werd toen ook een nieuwe factuur layout toegepast.
En zoals ik hierboven reeds had geschreven, voor die datum werd er niks extra's aangerekend.
Deze datum was het begin van de laatste facturatie periode en er werd toen ook een nieuwe factuur layout toegepast.
En zoals ik hierboven reeds had geschreven, voor die datum werd er niks extra's aangerekend.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Moderator
Deze vraag kan alleen EDPNet beantwoorden ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Edpnet heeft inderdaad de area codes herbekeken die in de plus pack inbegrepen zijn. We zijn tot de conclusie gekomen dat er spijtig genoeg enkele erg dure zones tussen geglipt zijn en hebben dit moeten corrigeren. Het reeks waarover sprake is een speciale VOIP reeks, en kost een pak meer dan de 'normale' geografische nummers, zo zie je maar dat "Free" zijn geld toch ergens vandaan haalt ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Klopt, in NL zijn 085 nummers ook "duurder" dan normale nummers
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
Dat schreef ik toch in mijn voorgaande post (+3185) ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Het probleem is dat dergelijke speciale area codes niet vermeld worden in de prijslijsten van de meeste ISP's.
Ofwel moeten ze de gesprekken naar "premium rate" nummers blokkeren, ofwel moeten ze duidelijk in hun prijzen aangeven wat de kosten zijn om naar die area codes te bellen.
Anders mag de consument er terecht vanuit gaan de gesprekken naar niet-vermelde area codes binnen de belbundel vallen, of aan hetzelfde tarief aangerekend worden als de geografische nummers.
Ik begrijp ook niet waar sommige providers (incl GSM providers) het lef halen om speciale kosten te rekenen voor 078 nummers. Deze niet-geografische reeks werd in het leven geroepen om gesprekken mogelijk te maken aan "lokaal tarief" (wat ook de locatie was van de bestemmeling).
De ontvanger van deze oproepen betaalt de eventuele meerkosten voor de doorschakeling.
Met andere woorden: gesprekken naar 078 zouden dus aan hetzelfde tarief moeten zijn als normale gesprekken naar vaste lijnen (en dus inbegrepen in de normale belbundels).
Ik vraag mij af wie hier de winst op zak strijkt
...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Het probleem is dat dergelijke speciale area codes niet vermeld worden in de prijslijsten van de meeste ISP's.
Ofwel moeten ze de gesprekken naar "premium rate" nummers blokkeren, ofwel moeten ze duidelijk in hun prijzen aangeven wat de kosten zijn om naar die area codes te bellen.
Anders mag de consument er terecht vanuit gaan de gesprekken naar niet-vermelde area codes binnen de belbundel vallen, of aan hetzelfde tarief aangerekend worden als de geografische nummers.
Ik begrijp ook niet waar sommige providers (incl GSM providers) het lef halen om speciale kosten te rekenen voor 078 nummers. Deze niet-geografische reeks werd in het leven geroepen om gesprekken mogelijk te maken aan "lokaal tarief" (wat ook de locatie was van de bestemmeling).
De ontvanger van deze oproepen betaalt de eventuele meerkosten voor de doorschakeling.
Met andere woorden: gesprekken naar 078 zouden dus aan hetzelfde tarief moeten zijn als normale gesprekken naar vaste lijnen (en dus inbegrepen in de normale belbundels).
Ik vraag mij af wie hier de winst op zak strijkt
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
- Joachim
- ISP Staff
Ik weet dat het erg onlogisch lijkt. Maar het is niet omdat het voor de klant evenveel kost, dat het in inkoop voor de telco hetzelfde kost. 078 is een pak duurder dan nationale oproepen ![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- Moderator
Joachim ...
Ik begrijp dat jullie de kosten "eerlijk" doorbereken, mijn kritiek was hier niet specifiek tegen EDPnet.
Maar "ergens" verdient iemand hier dus dik geld aan.
Ik begrijp dat jullie de kosten "eerlijk" doorbereken, mijn kritiek was hier niet specifiek tegen EDPnet.
Maar "ergens" verdient iemand hier dus dik geld aan.
- - de oproeper (of zijn provider) wordt opgelicht.
- en de ontvanger betaalt ook extra voor zijn 078 nummers.
- - mijn Ziekenfonds (OZ) kan ik alléén via zo'n 078-15xxxx nummers bereiken.
- Electrabel, Eandis (energietelefoon) enz... zijn alléén via 078-35xxxx bereikbaar.
- Joachim
- ISP Staff
Het was niet persoonlijk opgevat hoor
, ik probeer een beetje inzicht te geven in de markt
Trouwens de telco die het 078 nummer aanbiedt aan zijn klant verdient hier geld aan, tenzij de klant groot genoeg is om bij zijn telco een stuk van de winst op te eisen, want dan verdienen ze er beiden aan![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Trouwens de telco die het 078 nummer aanbiedt aan zijn klant verdient hier geld aan, tenzij de klant groot genoeg is om bij zijn telco een stuk van de winst op te eisen, want dan verdienen ze er beiden aan
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
ik heb de problematiek van de 078 nr's voor een paar maand nog aangekaart bij Vandelanotte maar ben teruggefloten, kreeg een grote NJET...het probleem ligt niet aan de providers zegt hij maar wel aan electrabel en kornuiten....ook de website waarop je de eigenlijke nr's achter die 078nrs kon vinden is niet meer up to date en daardoor moeten we nog steeds extra betalen bovenop onze gratis bundel....
Ik heb de politiek gevraagd de 078 nr's te laten afschaffen maar dit kunnen ze niet eisen...
Ik heb de politiek gevraagd de 078 nr's te laten afschaffen maar dit kunnen ze niet eisen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- lacer
- Elite Poster
Bedankt Joachim en de anderen hier op dit topic, dit is duidelijk voor mij. Maar er is nu nog geen oplossing voor mijn probleem want mijn wederhelft belt redelijk veel (en lang) naar dit frans nummer
en het voordeel om een Plus Pack bij Edpnet te nemen gaat hierdoor gedeeltelijk de mist in.
![Cry :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Mischien OVH eens overwegen ? Met een ligne individuelle kan ongelimiteerd (max 1 uur per call) naar dat nummer bellen...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 9 keer
Misschien werkt het voor jou niet, maar sommige voip-providers (zoals bv Betamax/Internetcalls) rekenen het Belgische 078-nummer tot de 'gewone' nummers en rekenen hier niets voor aan...
- lacer
- Elite Poster
Inderdaad, ik had er reeds over gelezen in het Voip topicVOiD schreef:Mischien OVH eens overwegen ? Met een ligne individuelle kan ongelimiteerd (max 1 uur per call) naar dat nummer bellen...
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mijn router kan meerdere voip accounts aan, maar geen belregels instellen. Misschien een tweede telefoon op phone 2 die nu nog ongebruikt is
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Bij OVH heb ik dus misschien een nieuw nummer nodig want ik weet niet of het allemaal zo gladjes zal verlopen indien in mijn Plus Pack opzeg om mijn nummer te porteren (ben slechts 3 maanden bij Edpnet).
Indien nodig begin ik een nieuw topic want dit gaat wat offtopic
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Edit: bij nazicht in m'n router (Speedtouch TG782) heb ik gemerkt dat ik slechts 1 voip account kan instellen, maar met meerdere Sip nummers.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04