HTC Desire: Opslagruimte van telefoon raakt op

Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik denk dat ik hier een overbodig topic start. De titel zegt alles. Op de Desire staat Android versie 2.3.3. Alle applicaties die naar de SD kaart verplaatst konden worden zijn verplaatst naar de SD kaart. Onlangs een app gedownload die het mogelijk maakte om apps naar de SD kaart te verplaatsen, maar zelfs die app vond niks meer dat verplaatst kon worden.De SD kaart is er eentje van 4 GB en die staat minder dan half vol. De Desire komt met 512 MB intern geheugen en na een boel updates van de verschillende apps die in het telefoongeheugen zitten (en niet verplaatst kunnen worden) krijg ik constant de bovenstaande melding. De Android versie die erop staat is een gestripte versie die HTC zelf ter beschikking heeft gesteld via download van hun server. Deze versie kreeg je niet binnen via OTA. Die versie werd op vraag van veel gebruikers gereleased. Alternatieve ROM met behulp van Unrevoked bv.? Onmogelijk. Unrevoked is niet compatibel met deze Android versie. Downgraden? Weet niet of het uberhaupt mogelijk is en ik zou bij God niet weten hoe er aan te beginnen. Kortste (duurste) pijn: nieuwe smartphone kopen met minimaal 1 GB intern geheugen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Heb ook een Desire, is veel mogelijk ;)
Ik denk dat dat het toestel is waar zowat het meeste aan mods en hacks voor te vinden is, was enorm populair.

Cyanogen 7 staat erop bij mij, met custom hboot indeling waardoor er meer ruimte is voor apps enzo.
Ik heb die geroot en s-off via Alpharev

En dan zijn er veel mogelijkheden om software op alternatieve partities te zetten enzovoorts.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Indien je wat wil "experimenteren": Ik run zelf Jelly Bean (Android 4.1) op mijn Desire --> http://forum.xda-developers.com/showthr ... p=29754294

Met Mount2SD kan je zowat alles op je SD kaart zetten (Dalvik Cache, Application Data, Applications, ...). Dus met een 4Gb kaartje kan je al heel wat apps installeren!
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Draai ook JB icm ext4 partitie (scriptje: http://forum.xda-developers.com/showthr ... ?t=1805843 )
Zijn echter alleen de apk's die automatisch verplaatst worden, niet cache en dalvik cache want dat vertraagt de telefoon te veel.

2SD: zou ik niet gebruiken, vertraagt de telefoon ook (en is onhandig).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Idem als hierboven.
Nog een mirakel dat je het zo lang volgehouden hebt. Het probleem leek me vooral dat vooraf geïnstalleerde apps steeds grotere updates krijgen (zoals Facebook, Google Maps, etc...). Bij mij was het al maanden terug dat ik nagenoeg geen enkele app van ietwat grootte nog geïnstalleerd kreeg.
De oplossing is dus inderdaad App2sd of de vele varianten. Basically zorgen ze ervoor dat een deel van het SD-geheugen 'gelinkt' wordt in de partities van het interne RAM, waardoor geïnstalleerde apps sowieso op het SD-kaartje komen zonder dat je zelfs zegt dat ze naar SD gemoved moeten worden. Dat laatste zit standaard in Android, maar is maar een halve oplossing omdat redelijk wat data op het intern geheugen blijft en ook niet alle apps dit ondersteunen.

Als ik me niet vergis moet je voor App2sd wel je telefoon 'rooten' wat toch niet voor iedereen weggelegd is, vond ik. Ik heb zelf wel wat ervaring met modden en flashen (o.a. routers naar DD-WRT, OpenWRT...) en van al mijn mod-ervaringen vond ik die voor mijn HTC Desire toch wel het ingewikkeldst.

Ik heb me gebaseerd op de informatie die ik hoor vond : http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1483906 . Draai zelf CM7 met S2E als app2sd script.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als je reeds geupgrade hebt naar de dev 2.3.3 versie van HTC moet je eerst je HBOOT versie downgraden en volledig opnieuw unlocken via unrevoked o.i.d., maar is zeker mogelijk hoor ... en 'apps' die applicaties naar SD moven zijn volkomen nutteloos ... enige correcte manier(en) zijn mount2xx versies.

Zelf draai ik de Redux ZM 4.5 Android 2.3.7 op mijn telefoon. Heb ongeveer 6 maand lang deze of gene ICS rom geprobeerd, maar geen enkele was zo snel/stabiel als een (goeie) gingerbread ROM. De Redux ZM is trouwens bijna niet te onderscheiden van een ICS of JellyBean ROM dankzij het default theme + updates.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ik000ike
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

2 mogelijkheden

root je HTC en zet er CyanogenMod9 op of verkoop je HTC .

ik had vroeger ook HTC telefoons maar ben overgestapt naar Samsung omdat deze meer opslagruimte hebben.

vb : Galaxy S2
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
ik000ike
Pro Member
Pro Member

2 mogelijkheden

root je HTC en zet er CyanogenMod9 op of verkoop je HTC .

ik had vroeger ook HTC telefoons maar ben overgestapt naar Samsung omdat deze meer opslagruimte hebben.

vb : Galaxy S2
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Tja, rooten, downgraden, custom ROMs... allemaal goed en wel... als je een Windows PC hebt. Hier is het al Mac wat de klok slaat. Voor 1 keer: :cry:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Kan je dat niet via iemand anders doen dan ? Enkel om je telefoon te rooten heb je een PC nodig, meen ik. Eens je de juiste recovery en hboot hebt, is het enkel een kwestie van een zip-file op SD te zetten en via Recovery boot te installeren. Daarvoor heb je dus geen PC nodig.
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Root + Link2SD ?
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Jack Daniels schreef:Tja, rooten, downgraden, custom ROMs... allemaal goed en wel... als je een Windows PC hebt. Hier is het al Mac wat de klok slaat.
Ik weet niet welke methodes er voor HTC Desire op de markt zijn; maar ik heb mijn HTC Hero geroot via een Mac. Voor een custom ROM te installeren heb je geen computer nodig (al is het download wel gemakkelijker via een PC/Mac). Ik heb alles gedaan, terwijl ik enkel een Mac had staan.

Het officieel downgraden is helaas wel enkel mogelijk via een Windows pc, dacht ik. Via virtual box moet dat ook lukken, denk ik.

Update: Rooten met een Mac gaat ook: . (Ik ben wel niet verantwoordelijk voor eventuele schade, ik heb zelf geen desire)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

driesve, ik apprecieer je reply op mijn vraag, maar als je goed had gelezen dan had je zien staan dat Unrevoked NIET werkt met Android 2.3.3. En laat dit youtube filmpje (wat ik trouwens kende) nu net over Unrevoked gaan. Unrevoked zou wel werken als ik mijn HTC zou downgraden. Maar alles bij elkaar is er geen eenvoudige methode.
Ik zal ens kijken of ik op een Parallels emulator mijn HTC Desire kan laten herkennen om eventueel te downgraden.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Sorry, ik had je vraag gisteren gelezen; maar vandaag de details al vergeten. Ik was toevallig vandaag aan het zoeken naar nieuwe ROM's etc en kwam dat, via via, nog eens tegen. Maar het werkt inderdaad niet, al zijn er wel vervangmethodes, namelijk Revolutionary (weet niet of dat op Mac werkt). Als ik toch nog iets nuttigs ontdek, zal ik het nog posten.

Heb je toevallig Gingerbreak al eens bekeken? Op een gelijkaardige manier (via apk) heb ik mijn telefoon ook geroot. Of dat het werkt voor een Desire, weet ik niet.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Beetje advocaat van de duivel spelen hier, maar als ik dit hier bovenaan allemaal lees snap ik dus goed waarom mensen een iPhone kopen...
Zelf hang ik nog altijd vast aan Symbian Belle, maar de techniciteit die nodig is om simpelweg "iets geïnstalleerd te krijgen" op en een Android-toestel lijkt me belachelijk hoog, ik zou het zelf bijvoorbeeld niet aan beginnen...
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Eventjes kort reageren, maar het is niet mijn bedoeling om een Android vs iPhone vs Symbian vs Windows Phone vs ... discussie te starten.

De standaardapplicaties kan je ook installeren met één klik vanuit Google Play (=market); of door een apk te downloaden (en de beveiliging af te vinken). Wanneer je applicaties wilt installeren die de fabrikanten liever niet hebben, dan heb je root toegang nodig. Met roottoegang kan je je telefoon ook kapot maken, daarom dat fabrikanten dat afschermen. Bij de iPhone moet je hem voor bepaalde applicaties jailbreaken en bij Android rooten. (Symbian ken ik niet) Bij de iPhone ziet dat er eenvoudig uit, omdat er maar één model is; bij Android zijn er verschillende modellen (en meer versies) waardoor ieder model soms een andere methode heeft. Maar ik begrijp dat dit ook veel mensen afschrikt.

------
Jack Daniels schreef:Kortste (duurste) pijn: nieuwe smartphone kopen met minimaal 1 GB intern geheugen?
Dat is de snelste methode; en dan draait je gsm ook weer vlotter met nieuwe applicaties. Indien mogelijk zou ik voor meer dan 1 GB gaan, afhankelijk van je behoeften (maar denk toekomst gericht). De HTC One V is een betaalbaar alternatief met 4 Gb intern geheugen. Of ineens voor een high-end toestel gaan (en dan ook meer betalen)?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Beetje advocaat van de duivel spelen hier, maar als ik dit hier bovenaan allemaal lees snap ik dus goed waarom mensen een iPhone kopen...
We hebben het hierboven ook niet over out-of-the-box gebruik van de telefoon. 95%+ van de Android gebruikers weet niet eens dat het bovenstaande mogelijk is. Net zoals het merendeel van de iPhone kopers niet weet dat je die kunt jailbreaken.

Je bent hier dan ook eerder een ongewilde/onbewuste troll dan een devil's advocate.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Mja, ik bedoel eerder: het probleem is in 1e plaats dat er onvoldoende opslagruimte is, ondanks dat er aan memory (dankzij kaartjes en internal mass storage) geen gebrek is...

Bij iOS heb je 16 GB beschikbaar voor apps als je een toestel koopt met 16 GB storage en heb je dus geen probleem met partities en filesystemen...
Symbian heeft datzelfde probleem als Android overigens, al kan je daar by default wel alle apps op mass storage/SD kaartje laten installeren...

Ik heb het hier eerder over architectuur-keuzes waar je dus als eindgebruiker tegenaanloopt, en puur softwarematig blijkbaar wel dingen mee kan oplossen... Dan stel ik me de vraag: waarom is dat dan niet in de eerste plaats vanuit de "default ROM" niet op die manier ingericht?
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Correct das was vroeger inderdaad een pijnpunt, maar we spreken hier over een oud toestel van enkele jaren geleden en toen was dat geen groot probleem vermits de apps niet veel geheugen vroegen. Tegenwoordig vind je apps van > 10 MB. Vroeger spraken we amper over 1 MB.

De recente Androidtoestellen (toch zeker van HTC, Samsung) hebben wel genoeg intern geheugen aan boord om genoeg applicaties te installeren en een groot deel van de meeste apps kan verplaatst worden naar de SD-kaart zonder extra software. Het budgetmodel van HTC heeft 4 GB aan boord, en de duurdere toestellen 16/32/64 GB.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

meon schreef:Mja, ik bedoel eerder: het probleem is in 1e plaats dat er onvoldoende opslagruimte is, ondanks dat er aan memory (dankzij kaartjes en internal mass storage) geen gebrek is...

Bij iOS heb je 16 GB beschikbaar voor apps als je een toestel koopt met 16 GB storage en heb je dus geen probleem met partities en filesystemen...
Symbian heeft datzelfde probleem als Android overigens, al kan je daar by default wel alle apps op mass storage/SD kaartje laten installeren...

Ik heb het hier eerder over architectuur-keuzes waar je dus als eindgebruiker tegenaanloopt, en puur softwarematig blijkbaar wel dingen mee kan oplossen... Dan stel ik me de vraag: waarom is dat dan niet in de eerste plaats vanuit de "default ROM" niet op die manier ingericht?
Jah, de prijs voor de opslagmedia scheelt ook wel 16€ (32GB), koop dan meteen een duurder exemplaar (vglbaar met overpriced iphone).
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

meon schreef:Beetje advocaat van de duivel spelen hier, maar als ik dit hier bovenaan allemaal lees snap ik dus goed waarom mensen een iPhone kopen...
Zelf hang ik nog altijd vast aan Symbian Belle, maar de techniciteit die nodig is om simpelweg "iets geïnstalleerd te krijgen" op en een Android-toestel lijkt me belachelijk hoog, ik zou het zelf bijvoorbeeld niet aan beginnen...
ze zijn dan ook niks allendaags aan het doen ze vervangen de volledige firmware, en daar komt dan nog bij kijken dat ze hun telefoon aan het rooten zijn, hoe denk je dat alles te doen op een iphone, .. daar komt ook nogal wat aan te pas ze.

bekijk het anders, met een iphone heb je deze keuzes niet, bij android heb je ze wel. Langs de andere kant heb ik ook liever bsd dan linux ze :p
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Om eerlijk te zijn: het stelt niks voor. Je kan je desire "gewoon" unlocken op htc-dev.com, daarna rooten met een one-click-root applicatie (er zijn er wel meer, op de market), daarna installeer je een andere applicatie (bvb Rom Manager of 4ext recovery control), daarmee zet je er een recovery op, en hop, weg ben je.

Wil je perse een andere HBOOT, ja, dan begeef je je wel al op iets trickier niveau. Nog altijd niks wereldschokkends (fastboot anyone?)

Ik heb ondertussen ook al een paar iPhones gejailbroken (of hoe vervoeg je dat ;)), en daar heb je echt *geen* controle over het hele proces. Gaat het mis, dan hoop je maar dat het boeltje niet volledig naar de kl*ten is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Mja, zoals ik begrijp is rooten altijd destructief: je wiped de volledige rom en zet er blanco firmware op. Terugkeren of behouden wat er op je toestel stond zit er niet in.
Jailbreaken onder iOS of Symbian is niet destructief (je installeert extra software en wijzigt -normaal onbereikbare- gegevens).

En HBOOT? EXT4? Fastboot? You lost me already.
ik000ike
Pro Member
Pro Member

ik heb mijn SGS2 geroot zonder een andere ROM noch kernel te installeren :)

niet alleen de iphone heeft keuze tussen 16 of 32 gb ruimte , er zijn tegenwoordig genoeg Android phones die dit aanbieden plus de mogelijkheid van extra 32gb sd kaartje aan toe te voegen
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

meon schreef:Mja, zoals ik begrijp is rooten altijd destructief: je wiped de volledige rom en zet er blanco firmware op. Terugkeren of behouden wat er op je toestel stond zit er niet in.
Jailbreaken onder iOS of Symbian is niet destructief (je installeert extra software en wijzigt -normaal onbereikbare- gegevens).

Daar is niets destructief aan. Vooraleer je begint te flashen maar je een back up van heel uw telefoon hetgeen via de recovery verloopt.
Die back up kan je op de SD laten staan, of ergens in de cloud of op PC bijhouden. Via de recovery zal het altijd mogelijk zijn om je toestel via die back up in originele toestand te zetten.

ik000ike schreef:
niet alleen de iphone heeft keuze tussen 16 of 32 gb ruimte , er zijn tegenwoordig genoeg Android phones die dit aanbieden plus de mogelijkheid van extra 32gb sd kaartje aan toe te voegen
Ik heb er eentje van 64 GB ingepropt, zalig. 8)
Die past trouwens ook in een SGS2

Afbeelding
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

meon schreef:Mja, zoals ik begrijp is rooten altijd destructief: je wiped de volledige rom en zet er blanco firmware op. Terugkeren of behouden wat er op je toestel stond zit er niet in.

Rooten != andere rom installeren he. Rooten is completely harmless.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”